Geniet nog maar even extra van het plaatje. Een LMP1 racer voor BMW zit namelijk niet in het verschiet. Niet op de korte termijn.
De geruchtenmolen draaide het afgelopen jaar in de Duitse media op volle toeren. De autofabrikant zou een mogelijke terugkeer plannen op Le Mans in de LMP1-klasse. Niemand minder dan BMW zelf maakt nu een (voorlopig) einde aan deze stroom van speculatie. BMW Motorsport directeur Jens Marquardt zegt dat de focus op de GT-klasse blijft liggen.
De ontwikkeling van een LMP1-wagen kost veel tijd en geld. BMW geeft toe dat tijden zijn veranderd en het niet eenvoudig is om een superracer te ontwikkelen. De concurrentie is moordend met uitstekende machines van Audi, Porsche en Toyota. Al zal laatstgenoemde nog steeds hoofdpijn hebben na die hartverscheurende finish tijdens Le Mans 2016.
Bij de LMP1-klasse draait het onder andere om de juiste combinatie van hybride- en conventionele techniek. BMW zegt dat de plug-in hybride techniek van diens productieauto’s niet kan worden vergeleken met de techniek in de LMP1 auto’s. Deze zijn next level en op dit moment kunnen de Duitsers geen concurrerend monster bouwen.
Wat niet is kan nog komen. Hoewel de racetak van het merk uitsluitsel geeft voor de LMP1 reglementen van 2018, liggen voor 2021 de kaarten nog op tafel. Op de achtergrond wordt er nameijk gewerkt aan een combinatie van brandstofcel- en dieseltechniek. Deze aandrijflijn kan mogelijk worden gebruikt voor een LMP1-racer in 2021. Fingers crossed dat BMW dat jaar wél met iets tofs op te proppen komt. Hoop doet immers leven. (via Sportscar365)
Dutchdriftking zegt
Meer teams in deze klasse is altijd goed.
jaspervdwinden zegt
Hoop het ook. Peugeot er ook weer even bij… Super!
Edge zegt
@jaspervdwinden: Peugeot zegt een terugkeer niet uit te sluiten, dus wie weet komt het zo ver.
't Peugje zegt
Tja keuzes keuzes. Is ook verschrikkelijk moeilijk. Wel 18 miljard+ investeren om een i3 en i8 op de markt brengen waar eigenlijk niemand echt op zit te wachten. Ze worden wel goed verkocht uiteraard maar ik bedoel we hadden liever een nieuwe supercar gezien met een v8 dan de i8. Toch snap ik de keuze wel om nog even niet mee te doen als je al jaren geleden gestopt bent. Je zult Porsche,Audi en Toyota nooit evenaren, laat staan inhalen, qua prestaties binnen een relatief korte tijd. En om komende jaren als middenmotor over de streep te gaan is toch ook maar slechte reclame voor een merk als BMW.
SimonMc zegt
@straatzakelijk: *middenmoter. Ik vermoed dat je niet bedoelt dat BMW als een bepaalde motorconfiguratie over de streep gaat komen lol.
't Peugje zegt
@straatzakelijk: Edit: bedankt, is inmiddels gefixed. (in mijn hoofd)
toniominestrone zegt
@straatzakelijk: Even voor de goede orde, BMW is een commerciële onderneming waar geld verdient moet worden, motorsport is ondergeschikt aan de verkoopcijfers, wel een mooi uithangbord en draagt bij aan het sportieve imago van het merk maar wanneer de verkoopcijfers gerealiseerd kunnen worden zonder deze kostbare afdeling dan zullen er altijd keuzes gemaakt worden, in de meeste gevallen de (goedkopere) rationele.
mashell zegt
@toniominestrone: een sportief imago heeft BMW al lang, dat hoeven ze net als Porsche niet uit te breiden. Volgens mij doet Porsche LeMans omdat Audi daar wel klaar mee was en de overstap naar de F1 aan het voorbereiden was en toen kwam het diesel schandaal….
Het is goed dat BMW haar eigen weg gaat. Je hoeft niet aan elke wedstrijd mee te doen. Je hebt de R8 en de AMG GT als 911 concurrent. Is er nog wel ruimte in die markt voor een M8? Ik vind het lovenswaardig dat ze wat origineels doen met de i8. Het mag dat een conservatief merk zijn maar op electro vlak zijn te innovatiever dan vele anderen.
Edge zegt
Ik vind het vooral jammer dat Nissan met de staart tussen de benen is vertrokken. Toegegeven, de auto was verre van goed, maar het out of the box denken van die Japanners vond ik heel erg leuk om te zien.
mrB zegt
@Edge: Inderdaad jammer van Nissan, ik heb nog steeds het idee dat ze dat niet een eerlijke kans hebben gegeven. BMW erbij zou ook leuk zijn, maar begrijpelijk dat ze niet belachelijk veel geld willen pompen in een klassen waar ze mijlen ver achter lopen.
Robert zegt
@Edge: vanuit marketingtechnische redenen is het dodelijk voor je reputatie als je als fabrieksteam een aantal jaren niet in de top meedraait. Vandaar ook dat BMW op een gegeven moment zich ook terugtrok uit de Formule 1 (Sauber).
kilum zegt
BMW zou de F1 in moeten. Met een fabrieksteam. Dat zou ik top vinden. BWM racing colors op een F1 wagen.
reggie-boy_rood zegt
@kilum: bwm?
mashell zegt
@kilum: dat hebben ze al eens geprobeerd, dat was geen succes, BMW is dat nog niet vergeten. Nu de directe concurrent Mercedes de F1 domineert kan BMW daar eigenlijk niet in stappen, ze zullen het de eerste jaren gewoon slecht doen omdat er veel geleerd moet worden. Dat is technisch gezien logisch maar het is marketingtechnisch rampzalig als Mercedes rondjes om BMW formule 1 wagens rijdt.
reggie-boy_rood zegt
Geen supercar. Geen busjes. Geen bestelbusje. Geen vrachtwagens en geen racewagen. Das bmw
skinnybmw zegt
@reggie-boy_rood: wie heeft de 24H van Spa eigenlijk gewonnen afgelopen weekend en in 2015?
reggie-boy_rood zegt
@skinnybmw: Lewis Hamilton??
pinut187 zegt
Wat zien die nieren er slecht uit zo op die racer.