Let op! Die auto op de foto is de oude Phaeton, maar het kan goed zijn dat je dat ding nog nooit hebt gezien.
Echt een verkoopknaller was de Phaeton (rijtest) niet. Om de één of andere reden associëren mensen met poen een Volkswagen-embleem nu niet bepaald met status, terwijl dat juist in die kringen zo van belang is. Toch weerhield dat VAG er niet van om een nieuwe versie van de grote zakensedan te bouwen.
De introductie van de nieuwe Phaeton is echter uitgesteld omdat VAG druk doende is de kosten van het project te verlagen. Naar verwachting gaat dit namelijk niet de cashcow worden die het concern naar nieuwe recordwinsten helpt, tegelijkertijd moet het wel een technisch hoogstandje worden waar de autowereld U tegen zegt.
Afgelopen jaar bouwde VW nog 4.000 Phaetons, tegen 100.000 S-klassen om maar een voorbeeld te noemen. Het prestigeproject van Piëch stond even op lossen schroeven nadat diezelfde Piëch de boardroom uit werd gebonjourd, maar hij komt er dus alsnog. VAG richt zich met de grote auto vooral op de Chinese markt.
gijsso zegt
Als je me had verteld dat de Phaeton op het plaatje de nieuwe zou zijn had ik je ook zo geloofd.
Het exterieur zal wel weer een Passat XXL zijn (wat ook direct het grote probleem is en waarom deze auto nauwelijks wordt verkocht), en interieur van zeer hoge kwaliteit en goed doordacht. De Phaeton is toch altijd een showcase van Volkswagen wat ze kunnen? Een Bentley voor S klasse geld.
medemblikker zegt
@gijsso: Nou de auto wordt niet gekocht want wie wil er een VW voor dat geld. Een audi A8 is ook een A6 XXL, net als de S-klasse en C-Klasse.
lambo4all zegt
@medemblikker: feit is dat bij mercedes de S klasse het designprimeur had, Die zette de nieuwe look van mercedes in. Dat er 2 jaar later een C bijkomt die hier wat op lijkt doet niks af aan de S klasse. Als je al jaren een A3 hebt en dan een identiek frontje op een a8 plakt reageren mensen daar over het algemeen veel minder goed op. De C ziet er duur
johanhummer9 zegt
Ik snap indd niet waarom ze dat ding nog steeds hebben tis en blijft een VOLKswagen hoe luxe die ook is
Donstil zegt
@johanhummer9: Want mensen die zich luxe kunnen veroorloven zijn geen “volk”?
mercedesclk350 zegt
@Donstil: Waarom meneer H in de Jaren ’40 het merk opzette wilde hij bereiken dat de auto niet alleen bereikbaar was voor de elite, maar ook voor het volk. Vandaar Volkswagen.
Sindsdien is de reputatie van Volkswagen eigenlijk “de normale auto”, en als je datgene wilt rijden dat aantoont dat je poen hebt Audi is.
Jochen zegt
@mercedesclk350: het waren de good old thirties, een decennium eerder
mercedesclk350 zegt
@Jochen: Oh. Foutje, bedankt!
mrs250 zegt
@mercedesclk350: een Audi toont wellicht een aantal dingen aan, maar niet dat je poen hebt.
mercedesclk350 zegt
@mrs250: `Met vanafprijzen die rond en over de 20k gaan voor omgebouwde Golfjes toont het ook niet echt armoede me dunkt.
johanhummer9 zegt
@Donstil: de kinderversie heeft mercedesclk350 geschreven
1audi1 zegt
@johanhummer9: Juist de echt rijken geven geen fuck om status. En dan bedoel ik niet de instagram rappertjes. Mensen met veel (oud) geld rijden just vaak in een volvo s80 o.i.d in het gooi zie ik de pheaton dan ook nog regelmatig. Naast alle volvo’s en Raro’s
gtwillem zegt
@1audi1: klopt. Een kennis van mij werkt bij een werf van gigantisch luxe zeilschepen. Dus ik vraag nog wel eens waar de klanten mee komen voorrijden. Het antwoord is ontstellend: Citroen Xsara Picasso’s, Subaru Legacy Touring Wagons, oude V70’s, Land Rove Discovery’s en een verdwaalde Rover 75. De écht rijken interesseert zijn niet voor niets echt rijk: ze vliegen nog gewoon economy class, slapen in Ibis hotels en dragen normale kleding. Als ze dan toch in een dikke Duitser rijden zijn het vaak Minimaal 10 jaar oude Audi’s A8, BMW 7-series of Volkswagen Phaetons. Nooit Mercedes, op een R-Klasse na.
Crosscabouter zegt
@gtwillem: kan ik alleen maar amen op zeggen. Kwam jaren geleden een klant de showroom binnen op klompen en een verdwaalde 406. Of ik meneer de 607 wilde laten zien. Als broekje nam ik de man uiterst serieus, maar achteraf bleek ik de enige te zijn.
Kwam ik erachter dat hij de directeur was van zo’n zelfde luxe botenbouwer en spuiterij. Hield ervan om op klompen te lopen, maar bestelde vervolgens wel de meest luxe 607 die ik kon samenstellen.
Mooie leerervaring.
Crosscabouter zegt
@crosscabouter: en oh ja. Bij MB en BMW hadden ze hem weer naar huis gestuurd met folders en een visitekaartje. Foutje bedankr
eklasse zegt
@crosscabouter: ooo, het cliché dat je bij Mercedes een foldertje meekrijgt. Doet het altijd goed op feesten en partijen.
Crosscabouter zegt
@eklasse: ik snap je punt. Het waren de woorden van de klant en ik heb niet nagebeld of t waar was. Dat zal mij ook aan mijn bips oxideren ;)
En meestal vertel ik alleen mijn eigen leerervaring zoals @GTWillem aangeeft. Nooit uitgaan van eerste indruk wat uiterlijk betreft
eklasse zegt
@crosscabouter: in de race naar de meeste comments van 2015 verliest gtwillem de werkelijkheid wel eens uit het oog en vervalt in clichés en verzonnen verhaaltjes.
Genoeg mensen met vieze handen of vieze schoenen die een ‘foldertje van een E of ML met trekhaak’ mee willen nemen zum beispiel. ?
gtwillem zegt
@eklasse: absoluut waar, in 95 procent van de gevallen krijg je gewoon je foldertje en proefrit.Maar het komt zeker voor. Ik heb zelf bij een BMW dealer gewerkt waar sommige verkopers een verkeerde inschatting hebben gemaakt, mijzelf incluis. Ik verval niet in een cliché, verzin ook geen verhaaltjes, maar vertel uit eigen ervaring ?
gtwillem zegt
@crosscabouter: zo heb ik ook nog een 607 verkocht. Meneer kwam aanrijden in een gare Xantia 1.9 diesel. Groen. Wieldoppen, 3 stuks. Gekleed in bruine ribbroek met een oud overhemd en sandalen. Witte sportsokken er nog in… Hij wilde een keer een luxere auto. Hij was topman bij een groot verzekeringskantoor. Stond geregeld in de krant. Bestelde een 607 2.0 HDI Pack. Zilvergrijs, met 16″ wieltjes, donkergrijs velours maar wel met navi en JBL geluidsinstallatie. Toen hij de offerte tekende, kwam hij aan in de auto van zijn vrouw: een smetteloze donkerblauwe Aston Martin Volante 5.3 met een ivoor lederen interieur waarvan het familiewapen was gegraveerd in de rugleuning…
Verkocht hem ook de eerste auto voor zijn zoon: een jong gebruikte 306 Sedan XT 1.6 Automaat. Zijn zoon wilde een Boxster, maar die moest ie zelf maar bij elkaar gaan sparen. Geweldige kerel. Bij het ophalen van de auto had zijn vrouw een appeltaart voor ons gebakken: bij de Mercedes dealer kreeg hij geen folder mee, bij BMW zagen ze hem niet staan en de Audi verkoper verwees ze naar de VW showroom… Aan het uiterlijk is nooit te zien of iemand de auto kan betalen. Integendeel.
eklasse zegt
@gtwillem: bij Mercedes krijg je idd geen folders van Porsche
henkhupelschoten zegt
@gtwillem: Zo ken ik iemand die de moord stikt van de aandelen. Kerel van rond de 75 en fietst elke dag zoveel km en rijdt in een renault fluance. Met het divident dat hij verdient zou je gewoon peridon achterna kunnen gaan met zn bugatti’s ongelooflijk
super zegt
@gtwillem:
Kom eens in monaco kijken zou ik zeggen, nog nooit een eigenaar/huurder van een jacht in een citroen gezien, en die hele rij learjets op het vliegveldvan nice staat er niet omdat men economy met easyjet vliegt.
gtwillem zegt
@super: ik heb het over de echt rijken, de boten die gebouwd worden op die werf passen niet eens in de haven (steken te diep). Dus de ‘oud geld categorie’ boven de Monaco gangers (die het inderdaad zeer breed laten hangen).
turbobrick zegt
@gtwillem: Nou Willem de echte rijken zijn niet allemaal bescheiden want er zijn er ook genoeg die dik rijden. Als je tegenwoordig kijkt kan je bij vrijwel elk merk dikke modellen vinden en die worden echt niet verkocht aan steuntrekkers.
Kortom, de rijken kopen meer dan ooit exclusieve wagens en dat zie je heel goed in het super sportwagen segment.
Natuurlijk zijn er ook bij die met klompen in de Picasso hun nieuwe boot komen bekijken maar ik durf te wedden dat die groep echt klein is.
Met name daar waar de rijken wonen is het Ranger Rover, dikke audi’s en verder heel veel andere (100K+) auto’s wat er rond rijd.
Kortom, bescheidenheid is zeker te vinden maar wat is bescheidenheid ?
Vind het persoonlijk een beetje debiel als je boot kan laten maken voor miljoenen en je rijd in een oude bak.
Het feit dat je al snel een patser bent als je in een dikke auto rijd is de typische Nederlandse bekrompenheid.
Junior540 zegt
@johanhummer9: het is dat de oude een behoorlijk verbruik heeft, en helaas geen aluminium frame, anders is het zeker wel een interessante auto. Voor al deze luxe is het verder een betaalbare auto….
henkhupelschoten zegt
jammer, of misschien wel goed, het is in ieder geval de beste wagen om bij je klanten te arriveren, zij zullen toch niks doorhebben maar jij weet wat er allemaal in zit en wat ie kan!
ThomasBol zegt
@henkhupelschoten: wat dat betreft is de Amerikaanse of überhaupt buitenlandse denkwijze leuker. Als je een grote bak hebt, ben je succesvol en dus goed voor jouw klanten.
henkhupelschoten zegt
@ThomasBol: maar dat zijn van die mannen die alleen maar aan status denken, dikke wagens, altijd vreten in een restaurant en rondjes rijden in dure winkelstraat zoals de pc. precies de mensen waar ik een hekel aan heb. dat is het leuke aan de phaeton, niemand weet iets over je maar jij weet wel beter! totdat je klanten de kenteken checker gaan gebruiken..
lekbak zegt
@henkhupelschoten: als je in Nederland in een dikke wagen rijdt denken ze dat ze teveel betalen voor je product/dienst ipv dat ze denken dat je goed verdient door een goed product. Doe mij wat dat betreft de yanks maar.
dirkiii zegt
@lekbak: en gelijk je jaarsalaris op je visitekaartje zetten?
lekbak zegt
@dirkiii: opzettelijk goedkoper rijden dan wat je eigenlijk zou willen zodat mensen niet denken dat je een patser bent is exact gelijk aan extra groot rijden zodat mensen denken dat je geld hebt.
Als je geld hebt en je wilt een dikke wagen rijden moet dat kunnen. In nederland kan dat vaak niet omdat het je klanten kost. Ik hoor het de buurman nog zeggen: laat je je huis echt door van der m schilderen? Dan betaal je dus voor die dikke auto hè. Maar wat de buurman niet wist, en mijn ouwe wel is dat de vrouw een goede baan had en ze een aantal panden in de verhuur hadden. De man leverde net werk voor een nette prijs. Toch was de volgende nieuwe auto een veel goedkopere, want het kostte klanten.
gtwillem zegt
@lekbak: in sommige kringen is dat inderdaad zo. Je kunt als consultant niet langsgaan bij een grote multinational, zeggen dat ze moeten bezuinigen, de rekening overhandigen en wegrijden in je Range Rover. Not done. Dan juist is een Phaeton een goede optie.
lekbak zegt
@gtwillem: ik weet dat het zo werkt. Tegelijk walg ik er ook van.
Het gaat niet om hoe de persoon er uit ziet, wat deze om zijn pols draagt of wat die rijdt. De rekening veranderd er niet van, of hij nou in een polo slowmotion of een range rover rijdt. De rekening is terecht of onterecht.
gtwillem zegt
@lekbak: ik begrijp je punt, maar ben het deels met je eens. Zakelijk is iets anders dan privé. Als je goed verdiend mag je dat zeker aan vier wielen uitgeven. Sterker nog: ik juich het toe. Maar in veel kringen is een beetje subtiliteit wel zo gepast. Zeker zakelijk. Kijk, wat je privé koopt is privé. Niemand die er mee te maken heeft. Maar zakelijk ligt dat toch anders. Ik heb gewerkt voor een bedrijf waarvan de twee eigenaren behoorlijk vermogend waren. De ene reed een 612 Scaglietti én een Maybach Zeppelin, de ander een 430 16M Spider én een Bentley Brooklands. Maar als er zakelijke meetings waren kwamen ze altijd samen in hun Peugeot 508 Berline diesel. Dat was de auto van de zaak. Je kan simpelweg niet met een peperdure auto een offerte neerleggen en verwachten dat men het maar accepteert.
E550 zegt
@henkhupelschoten: dat is precies de rede dat mijn schoonvader voor de Phaeton W12 ging en niet voor de Flying Spur. Naderhand klein beetje spijt: zowat alles ging kapot aan die auto.
henkhupelschoten zegt
@e550: Ik moet je schoonvader groot gelijk geven. Achja aan een flying spur ben je net zovveel kwijt of meer zelfs
roppp zegt
@e550: hallooooo, aan een VW gaat nooit wat kapot. Dat wordt stiekem preventief vervangen…
faalhaas zegt
Het “check engine” lampje ging zeker niet snel genoeg branden.
johanhummer9 zegt
@faalhaas: kietel me even
dragonforce zegt
Vind je het gek. Pheaton is net zo gefaald als de maybach.
Je wilt een luxe product uitbrengen, maar het mag niet luxe ogen.
Tuurlijk is er wel markt voor mensen die niet willen showen dat ze genoeg geld hebben. Maar vergelijk dit maar eens met merken zoals rolls royce en bentley.
Deze wagens vallen tenminste op. En dat is wat de massa wilt.
gtwillem zegt
@dragonforce: niet helemaal waar. Een gedeelte wilt incognito kunnen genieten. Mijn pa is een groot Mercedes fan, maar rijdt er geen omdat het er te dik op ligt. Een Audi is wat zakelijker, ingetogener en discreter (hij besteld ze altijd in gedekte kleuren). Een S klasse is gaaf, maar roept toch andere gevoelens op dan een nette A8. Zelfde reden waarom hij twee keer een Phaeton heeft gehad. Ja, er staat VW op. Boeiend. Het waten fantastische auto’s: luxe, veilig, snel, ruim en comfortabel. Afwerking was perfect en stereo uitmuntend. Bij een Hyundai Equus merk je dat ze ‘mindere’ auto’s bouwen: kijk naar de schakelaars en de leerkwaliteit. Maar bij de Phaeton was dit meer dan in orde.
thejerk zegt
@gtwillem:
Best sneu eigenlijk dat je vader niet rijdt wat hij wil rijden omdat een ander dat eventueel zou afkeuren.
Iemand die staat voor zijn mening heeft daar gewoon lak aan en gaat niet voor het inferieure product.
gtwillem zegt
@thejerk: als er qua auto’s iemand is met wie ik absoluut geen medelijden zou hebben, is het die ouwe van mij ;-). Hij heeft het meer dan goed voor elkaar.
Mercedessen waren zijn ding, maar qua elke dag rijden prefereert hij Audi’s. Niet bepaald inferieur. Zakelijk zijn het prima auto’s, en om elke dag mee te rijden zijn ze meer dan goed. Van origine is hij Mercedes fan, heeft er ook diverse gehad. Maar naast het feit dat een S-klasse zompiger is dan een A8, en meer voor de bejaarden, is een A8 ook iets minder bekend en zakelijk meer geaccepteerd. Een win-win situatie, dus.
roppp zegt
@gtwillem: wat is een gedekte kleur???
gtwillem zegt
@roppp: donkerblauw, antraciet, donkergroen, zilvergrijs. Stemmige, onopvallende kleuren.
roppp zegt
@gtwillem: en wat is dan een ongedekte kleur?
gtwillem zegt
Ik heb de Phaeton altijd wel een mooie auto gevonden. Nette lijnen van buiten gecombineerd met een prachtig interieur. Rijdt ook er goed. Vergeet niet dat toen ie uitkwam zich moeiteloos kon meten met de A8, 7-serie XJ, LS en S-Klasse. Nu is ie een nogal overrijp, en door de oudere techniek is de BPM ook lekker hoog, dus een goede deal zit er niet meer in.
Maar een nieuwe Phaeton mag er zeker komen. Tuurlijk, er zijn zat mensen die een S-klasse willen (ik niet trouwens, ben er nog niet oud genoeg voor), maar er is ook zeker een (kleinere) markt voor een meer ingetogen topklasser.
Daarbij is de Phaeton net zo’n project als de Veyron. Het zijn rijdende reclamezuilen voor het merk Volkswagen. Bernd Pischetsrieder, toenmalig VW topman, zei: “Als de Phaeton gezorgd heeft voor een meerwaarde voor VW, en wij daardoor 100 euro meer per verkochte Golf, Polo of Passat kunnen vragen, is de Phaeton een groot succes.”
Ok, en nu weer badge bashen!
pomoek zegt
@gtwillem: Inderdaad prachtige auto. Ik vind het verhaal dat in het hoogste segment het vooral om prestige gaat ook een beetje raar. er zijn genoeg rijken die niets geven om een auto met status maar gewoon in luxe van A naar B willen reizen.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Precies, al dacht ik dat het ook een kindje van Ferdinand Piech was.
desjonnies zegt
@gtwillem:
Wijze woorden en ik, ikzelf zal in deze klasse juist ALTIJD voor de Phaeton kiezen, al was het alleen al dat vanmorgen zo’n heule heule dure Mercedes Sport zo’n heule heule zeldzame voor me reed met minstens 50 jaar spinhuis achter het stuur !
Brrrrrrrrr
tombiesheuvel zegt
Vind het echt een fantastische wagen. De enige auto in het grootste sedan segment die niet meteen schreeuwt dat je veel geld hebt, maar eerder wat anoniem en bescheiden is. De meeste mensen denken dat je in een passat rijdt. Ondertussen is hij toch superluxe en degelijk. Veel ruimte en een flink blok om kilometers mee te maken.
xiran zegt
@tombiesheuvel: Honda legend. Is ook zo een goed voorbeeld
alfablog zegt
Er zit een groot gat in de lineup tussen de Passat en de Phaeton. De CC had dat moeten dichten, maar, wie heeft het hier nog over de CC?
Een VW Phaeton als Audi-A8-cloon geef ik minder kans. Om op dat niveau aan badge-engineering te doen als bij de Golf en de Octavia, dat wordt zeker geen succes.
De Phaeton-2 zou een über-Passat kunnen worden die lager wordt gepositioneerd dan nu, tegenover de A6 of tussen de A6 en A8, maar dan wel op de techniek van de Passat en niet op de techniek van de Audi.
henkhupelschoten zegt
@alfablog: word de passat CC hier nog verkocht?? ik vind het zo’n schitterende wagen in vergelijking met een gewone passat. zou de phaeton ook veel olie zuipen overigens..
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: nee, de CC is vorig jaar uit het leveringsprogramma van Pon gehaald. In Duitsland kun je, als je snel bent, hem nog wel krijgen, volgens mij.
henkhupelschoten zegt
@gtwillem: Verdomme, was leuk geweest voor de lease… Naar 20% benzine hoef je toch niet te gaan zoeken. Man man man alleen maar diesels met 20%
mashell zegt
@henkhupelschoten: een Passat met een benzine motor? Maar waarom? Vertegenwoordigers en projectleiders rijden diesel en dat zijn de Passat klanten.
henkhupelschoten zegt
@mashell: Oh, je weet wat ik doe, nee niet allr vertegenwoordigers rijden diesel ;) zit net aan de 30K
phaeton zegt
Toch even de good old rijtest terug gekeken. Mooie beelden.
frietjemet zegt
Heb het altijd een geweldige wagen gevonden. Kan zich meten met de betere limousines op de markt, maar in alle bescheidenheid, voornamelijk door het VW op de neus. Echt een auto die ik zou overwegen als ik ooit in dat segment zou kunnen winkelen.
Zie af en toe nog een exemplaar rijden, zeker aanwezig ondanks de anonimiteit. De doorsnee automobilist zal er echter weinig bij denken.
Ram-G-maN zegt
De CEO van InShared verzekeringen rijdt zo’n W12 variant. Is meteen een goed voorbeeld welk soort mensen een dergelijke auto kopen. Namelijk eindbazen die niet hun welvaart mogen uitdragen omdat ze anders verguisd worden door de armoedzaaiers.
roppp zegt
@AutomotiveDesigner: hadden ze de phaeton ook in variant-uitvoering dan? Toch wel met 3e achterbankje?
Dutchdriftking zegt
Toch hoop ik dat er nog eentje komt. Met zo`n heerlijk W12.
850t5r zegt
Zéér goede auto maar niet passend binnen het VW pallet zo’n A8 light, dus vind uitstel niet zo heel erg.
Mika_Hakkinen zegt
Neeeeeeeeeeeeeeee wat nu!
clarkson zegt
@Mika_Hakkinen: wachten?
purepet9000 zegt
Hè shit, ik wou net een Phaeton kopen net als 0 anderen.
stationcar zegt
Mark my words: van uitstel komt afstel…
En terecht, VW moet dit niet willen, en die hele auto was alleen maar om Mercedes te pesten toen ze met de A klasse in VW wateren kwamen. Goed, we zijn Weetikveel 13 jaar verder ofzo, de auto is meer geflopt dan de Audi A2 en dus wordt hij nu met zachte hand van het toneel verwijderd. Simpel zat.
thejerk zegt
@stationcar:
A, de A2, de laatste vernieuwende vag, helaas snapte de potentiële klanten die echte voorsprong door techniek niet.
Van binnen ruimer dan de A3, zat beter in elkaar dan de A-klasse en was nog goedkoop om te rijden ook.
Zou passen in het rijtje toekomstige klassiekers, ware het niet dat het net gelukt is om er meer dan 30 van te bouwen.
mashell zegt
@stationcar: de Phaeton is gewoon een succes! Niet in Europa maar wel in China. Daar hebben ze niet iets van VW dat is niet premium, daar staat dit deze wagen op gelijk niveau met de BMW 7 serie. Het verklede tweelingzusje Bentley Flyingspur brengt gewoon goed geld op. Er komt zeker een opvolger, ze zouden wel gek zijn zo’n grote markt niet te bedienen.
pinut187 zegt
@mashell: dat is niet waar, ik woon in China en de Phaeton is hier zeer zeldzaam en kan dus niet als een succes worden beschouwd. VW wordt hier ook steeds minder als een premium merk beschouwd want ze bieden hier steeds veel goedkope modellen aan die in Europa waarschijnlijk niet eens de weg op zouden mogen.
mashell zegt
@pinut187: VW heeft een aantal jaren geleden de productie van de Phaeton verhoogd vanwege de vraag uit China. Net als voor de Duitse premiummerken is China inmiddels de belangrijkste markt. En natuurlijk levert VW in China ook goedkopere modellen het is immers een groeimarkt waarin zich miljoenen mensen voor het eerst een auto kunnen veroorloven.
reistje zegt
Persoonlijk ben ik juist wat minder fan van de Phaeton. Niet om zijn uiterlijk of specificaties maar om het hele idee van “De ingetogen A8 van Volkswagen”. Ik vind een A8 ook een redelijk onopvallende maar toch zeker nette auto.
De Phaeton is teveel A8 als je het mij vraagt. Het moet een “normale auto voor het volk” lijken. Maar hij is gebaseerd op de A8 en dus enorm groot waardoor hij snel opvalt. daar komt bij dat hij ook nog eens bijna even duur is als een A8 waardoor de verschillen te klein zijn.
Buiten de reputatie van VW en Audi is er zo goed als geen verschil in de auto.
thejerk zegt
@reistje:
De Phaeton is niet gebaseerd op de A8.
Zo heeft de A8 van het begin af aan een aluminium spaceframe is is de Phaeton gewoon van blik.
Dat ze sommige motoren deelden is logisch, niet alle motoren trouwens. De V10 TDI heeft bijvoorbeeld de A8 nooit bereikt.
De Phaeton deelt zijn basis met de eveneens lompzware Bentley Conti.
gtwillem zegt
@thejerk: dat gewicht is inderdaad wel een dingetje. De A8 4.2 Quattro ging sneller naar de 250 dan de Phaeton W12. En de A8 4.2 TDI was flink sneller dan de Phaeton V10 TDI (op zich ook logisch, de A8 had 326pk, de V10 313 stuks).
Mijn vader heeft twee Phaetons gehad, en het verschil met de A8 (heeft ie ook gehad en hij heeft er nu ook nog eentje) is behoorlijk. De A8 stuurt veel strakker, heeft een betere wegligging en remt ook nog eens beter. Maar voor comfortabel cruisen is de Phaeton zeker geschikt. Qua interieur is de Phaeton wel bijzonder: de afwerking is op zeldzaam hoog niveau en hij is nog een stukje stiller dan de A8.
thejerk zegt
@gtwillem:
Buiten het gewicht is er weinig mis met een Phaeton maar daar ging mijn reactie op @reistje niet over.
alfablog zegt
@reistje: Phaeton is niet gebaseerd op de A8, maar deelt techniek met de Bentley Continental.
gremalibur zegt
Toch rijden de meeste Nederlandse miljonairs een VW: de Passat
dirkiii zegt
@gremalibur: niet A6
schellekens006 zegt
Snap niet dat ze 1 stapje terug doen en in de klasse van de a6 en e klasse gaan zitten en daar helemaal in uitblinken dat zou meer opschieten dan weer zon s klasse model wat toch niemand koopt.
redbeams zegt
Ze zijn vergeten om de carterpan door te ontwikkelen bij de phaeton ;)
moveyourmind zegt
Het verbaast mij dat de Pheaton al sinds 2002 op de markt is, ik had het ontwerp toch wel een antal jaren jonger ingeschat. De Pheaton kan als underdog zeker op mijn symphatie rekenen. Misschien ook wel omdat hij enigszins doet denken aan de Saab 9-5, maar dan in een hoger segment. Gewoon een enorm goede auto, die zich kan meten met de betere merken, minstens net zoveel luxe biedt, maar daarvan niets aan de buitenwereld laat blijken.
stationcar zegt
@mashell: Je kletst uit je nek, volgens sommige bronnen draait VW op elke Pheaton €28000 verlies! De verkoopdoelstelling was 20.000 units per jaar (vergelijk: S klasse doet er 100000 per jaar) en ze maakten er afgelopen jaar 4000. No way dat er dan geld en animo is voor de ontwikkeling van een nieuwe! Think again…
mashell zegt
@stationcar: dat valt nog wel mee. Het ontwikkelen van een nieuw model kan relatief goedkoop. VW groep heeft immers haar Baukasten systeem. Op het MLB platform kan prima een topklasser ontwikkeld worden. Bovendien is het in de VW groep bepaald niet ongebruikelijk om onrendable modellen (Veyron, XL1, Phaeton) te hebben vanwege prestige of verwerven van een marktpositie. VW is zo groot, daar kan gewoon wat meer gekkigheid dan bij Ford of Opel.
Rob zegt
Het moet je ding zijn, zo’n Pheaton.
Het is een auto die je echt alleen voor jezelf koopt.
Je buurman met een willekeurige lease BMW zou nooit zeggen dat je coole wagen hebt. Je vader (of de oude buurman) verklaard je voor gek omdat je geen S-klasse gekocht hebt. Je zoon verfoeit je omdat je de V6 diesel (want die wil je gewoon, meer is niet nodig) hebt gekozen. De belastingdienst ontvangt je met open armen omdat je een dieselgestookte auto van 2200kg hebt gekocht. Op Autoblog worden tot in den treuren oliegrapjes over je gemaakt. En als klap op de vuurpijl is je vrouw 3 weken chagrijnig omdat je meer dan een euroton aan een auto hebt uitgegeven….
Maar je rijdt wel een steengoede auto zonder al te veel poeha. Laat ze maar lachen. Helemaal mijn ding dus. Alleen jammer dat Jaguar de XJ heeft. Dan wint toch de Engelse decadentie…. Maar kudos als je een Pheaton koopt. En haal ‘em gewoon lekker op in die totale waanzin fabriek waar ie geassembleerd wordt. Plak er drie dagen in het beeldschone Dresden aan vast en cruise lekker rustig op huis aan. Een auto kopen is nog nooit zo leuk geweest….
730ld zegt
Nieuw? Ik zie gewoon dezelfde met iets andere lampen.