
Zelfs miljoenen aan inkomsten kunnen de ministers in Nederland niet overtuigen om gepersonaliseerde kentekens in te voeren.
Het klinkt verdomd simpel: kijk af bij de zuiderburen en ga bakken met geld verdienen met vanity plates. Iedereen blij! Maar nee, zo makkelijk blijkt het niet te zijn. Begin vorig jaar startte het kabinet een onderzoek naar de mogelijke invoering van gepersonaliseerde kentekens in Nederland. Vandaag presenteert minister van I&W en vriend van de show, Barry Madlener de resultaten. Het advies? Doe het niet!
Madlener begint nog hoopvol over de platen met zelfverzonnen teksten. Technisch zou het volgens hem prima mogelijk zijn, alleen is de uitwerking ervan nogal ingewikkeld. ”In Nederland is het kenteken gekoppeld aan het voertuig en daarmee de unieke sleutel in het kentekenregister van de RDW”, schrijft de minister. Deze sleutel wordt onder andere gebruikt door verzekeraars, leasemaatschappijen en dealers.
Wat kost het om gepersonaliseerde kentekens in te voeren?
Als al deze partijen hun kentekengegevens moeten aanpassen, zou dat veel te veel werk opleveren. Volgens de RDW zou het 3 tot 5 jaar kunnen duren voordat alle gegevens omgezet zijn. Dit zou dan weer grote financiële gevolgen hebben.
De onderzoekers zijn het niet helemaal eens over hoeveel er geïnvesteerd moet worden. De schattingen lopen uiteen van tientallen miljoenen tot boven de € 100 miljoen. En dat zijn nog maar de investeringen vooraf. Het maken van de platen zou ook nog eens tientallen miljoenen euro’s per jaar kosten. Naarmate het systeem groeit, zou het alleen maar meer gaan kosten, denken de onderzoekers.
En de opbrengsten dan?
Wat er tegenover de kosten staat, is volgens de geleerden nooit genoeg om de kosten te dekken. Zij schatten dat de gepersonaliseerde kentekens in Nederland tussen de 7 en 70 miljoen euro per jaar zouden opleveren. De overheid heeft ook nog laten uitzoeken of er naast het Belgische model andere rendabele opties zijn. Vooralsnog is er geen variant gevonden die geld zou opleveren.
Daarom concluderen de onderzoekers: ”Het advies aan de Kamer is dat het kabinet op basis van dit onderzoek geen aanleiding ziet om het stelsel van kentekenregistratie te wijzigen.” Daar gaat onze reclamekentekenplaat met AUTOBLOG erop…
Foto: Porsche 992 Dakar gespot door @dadamphotography
waarom niet een vin gebruiken als unieke sleutel dan?
Maakt mij verder niet heel veel uit, ik heb mijn gepersonaliseerde kenteken voor $12/jaar
Daarvoor moet je evengoed de databases opnieuw opzetten, kost bakken met geld.
Dit. Onze RDW database is gebaseerd op kentekens die zijn gekoppeld aan de voertuigen. Als je gepersonaliseerde kentekens wil hebben, moet je net als in bijvoorbeeld Duitsland of België de kentekens op naam hebben gesteld. Dat kost ongetwijfeld meer, dan de beoogde miljoenen die het gaat opleveren.
Kom op jongens.
Postbusje in België huren. Een filiaal van autoblog in België (op papier) openen en bestellen die gepersonaliseerde plaat.
Gelukkig. Madlener kent in dit dossier gelukkig zijn prioriteiten. Nu nog de dossiers Schiphol, Lelystad, F35’s, 130 km/h, Lelylijn… Ophouden met die onzin, als je een unieke tekst op je bolide wil dan kun je dat ook doen via een sticker. Verhuizen naar Duitsland of België -en daar een gepersonaliseerd kenteken aanvragen- kan ook. Natuurlijk, de interessante teksten zijn al vergeven en normaal gesproken niet te koop (immers een persoonsgebonden kenteken). Next.
Wat verwacht je van Madlener met betrekking tot de F35? https://www.fietssnelwegf35.nl/
Barry had graag F35’s op Lelystad. Lekker efficiënt, en dan ook (zegt tie niet, bedoelt ie wel) de passagiersvliegtuigen op Lelystad. Hoop lawaai en vervuiling maar dat valt “erg mee”. Aldus zelfverklaard deskundige Barry.
Na een aanrijding met een opsporingsambtenaar kan ik bevestigen dat zij ook niet met het orginele kenteken rijden. Gewoon het orginele kenteken voor het systeem hanteren en het gepersonaliseerd kenteken als aanvulling. Natuurlijk voor een schandalig hoog bedrag, ook wanneer je deze naar een ander voertuig over wilt zetten.
Liever dit en geld verzamelen bij mensen die het er voor over hebben dan de BTW verhogen voor iedereen denk ik dan. Ja in Nederland werkt het anders dan in België neem dan het Amerikaans systeem over waarbij het kenteken ook bij de wagen blijft. Hoe werkt het in de VS? Elke auto houd altijd zijn kenteken je kan een gepersonaliseerde plaat kopen maar die moet je linken aan een bestaand teken. Als de wagen verkocht wordt krijgt de wagen terug zijn origineel kenteken en wordt de link met de gepersonaliseerde plaat verbroken. Koop je een nieuwe wagen en heb je je reeds een gepersonaliseerde plaat, dan is het gewoon een kwestie van die te linken aan je kenteken van je nieuwe wagen.
Lekker toevoegen bij het rijtje 130km/h.
Dit doen we wel aanpakken als we andere zaken met hogere prio opgelost hebben.
De Perridons van ons land zoeken maar andere plekken om hun hobby uit te kunnen voeren (in Dubai bijvoorbeeld).
Ze gaan daarheen omdat ze het zich niet kunnen permitteren om in Nederland te wonen.
De Btw verhogen is ook ingewikkeld maar let maar eens op hoe vlug dat geregeld is , als de staat er maar beter van wordt dan is het zo gepiept
Kijk ‘maar eens naar de fictieve spaar rente hoelang duurt dat al , maar dat gaat de staat geld kosten en dan duurt alles jaren !!!
Mooi zo. Het is echt heel pauper die persoonlijke platen.
Die 911 Dakar zie ik regelmatig hier bij mij in Brasschaat rijden. Dat ding lijkt dagelijks gebruikt te worden. Ontzettend gaaf.
waarom naar belgie kijken? daar zijn.de.kentekensystemen al erg ‘anders’ dan in nederland.. kijk dan naar engeland… daar is een kenteken ook op basis van leeftijd auto, ik had vroegah een 55 reg zoals ze.dat noemden.. dat was ergens 2005-2006.. weet iedere brit meteen welk jaar de auto komt.. en daar wordt de personalised licenseplate een pseudonym voor de echte plaat. de plaat is persoonlijk maar wordt als alias gekoppeld aan een auto. volgens mij kun je de auto vervolgens met en zonder PLP verkopen,de.meeste doen het zonder.. om een of andere rexen kun je daar.ook gewoon nieuwe kentekenplaten bestellen in de winkel, hier krijg je duplicaatcodes…
Dit dus inderdaad. In de UK is er ook gewoon een standaard kenteken gebonden aan de auto en verbind je achteraf pas je persoonlijke plaat aan de auto. Bij verkoop gaat de oorspronkelijke plaat weer op de auto en klaar is kees. Enige wat je dus hoeft te doen is bij de RDW kenbaar maken welke persoonlijke platen je in je bezit hebt. Zo jammer dit…
Niet helaas maar pfffffft Marianen Trog diepe zucht van opluchting
het is niet dat we NOG meer afleidingen nodig hebben tijdens het rijden. Voorkomt close proximity pogingen om met de smartphone foto’s te maken van ludieke kentekens die men dan ook nog subiet wil delen via sociale media terwijl men het stuur bedient met de knietjes. Boooom!
Hmmm in Duitsland en US kost een gepersonaliseerd maar een paar tientjes. Kan er bij mij niet in dat dat bij ons niet kan. Men wil het gewoon niet.
Ze zullen het volk is een leuk iets gunnen daar in denhaag… tuurlijk niet, alleen maar verder en verder uitknijpen, dat doen ze met alle liefde natuurlijk
Gelukkig geen pauperplaten op de Nederlandse wegen. Kijk maar eens in Belgie, het volk dat er meestal mee rondrijdt. Schijnt een stukje koeltoer te zijn bij bepaalde bevolkingsgroepen.
Ela, Ela,
“Swa 69” met zijn rover 314i die minder waard is dan wat de plaat gekost heeft niet beledigen hè.
Of dat omaatje met haar strakke luipaard legging en “hot 69” op haar colt cabrio
.
Gelukkig rijden “hihi” en “haha” er nog rond om je terug op te vrolijken…
Er zijn al lang gepersonaliseerde kentekens in Nederland! De ZKH rijdt immers rond met AA-86…
Is ook geen gezicht en heeft 0 meerwaarde. Valt beetje in de categorie kinderachtig gedrag.
Ik baal hier inderdaad wel van, had ze graag gehad, heb al een hele lijst kentekens die ik zou willen hebben namelijk…. (voor mezelf, als voor handel die dan ook zou komen erin natuurlijk zoals in dubai en uk)
Typisch nederlands, de overgave. Als het te veel kost meteen afschieten. Eenmaal invoeren is toch altijd geld er aan verdienen? Het zal niet de eerste langetermijn investering zijn.