De gloednieuwe Volvo EX90 is later te zien op een hockeyveld bij jou in de buurt dan we dachten.
Gisteren kon je Wouter al uitgebreid de spiksplinternieuwe Volvo EX90 zien introduceren. Volledig elektrisch, altijd een zevenzitter en hij moet de in de toekomst de Volvo XC90 doen vergeten.
Het nieuwe vlaggenschip van het Zweeds/Chinese merk staat op een nieuw platform en zit afgeladen vol met nieuwe technologie. En daar zit nu precies het probleem: de software. We zagen het ook al bij Volkswagen die aardig wat strubbelingen had met de software van de ID.3 en we wachten ook nog altijd met smart op de volledig elektrische Porsche Macan.
Naam hoog te houden
Volvo past ervoor om de EX90 op de markt te brengen en dan slecht in het nieuws te komen omdat de software het niet doet. En dus brengt het merk een statement uit waarin ze aankondigen dat de productie van de Volvo EX90 later van start gaat.
Werd de nieuwe elektrische mastodont eerst nog dit najaar verwacht, nu wordt het de eerste helft van 2024. Dan zitten ze dus met half juni 2024 ook nog goed. Die overstap naar volledig elektrisch is kennelijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Ook deze auto is weer een hele ingewikkelde auto geworden en waarschijnlijk is het uitstel dus wel verstandig. Het merk heeft immers een naam hoog te houden natuurlijk.
Polestar 3
Naast de zevenzitter van Volvo zijn er ook problemen met de Polestar 3. Concerngenoot Polestar (net als Volvo onderdeel van Geely) gaat die SUV bouwen op hetzelfde platform en ook die auto is om vergelijkbare redenen uitgesteld. De Polestar 3 zou nog eerder komen dan de EX90 en is nu uitgesteld tot het eerste kwartaal van 2024.
Tot die tijd moeten we het dus nog even doen met de walk around video van @Wouter:
Svenska II zegt
Heel goed. Mooi om te zien dat er nog merken zijn die hun clientèle niet als resusaapjes gebruikt…
harrie zegt
Waarom maak je hem dan ook zo ingewikkeld.
mashell zegt
Bijvoorbeeld omdat er een nieuw pakket voorwaarden is waaraan auto’s moeten voldoen (UNECE). Bijvoorbeeld omdat je een auto zonder goed werkende Spotify client niet meer kunt verkopen. Bijvoorbeeld omdat een goed werkend batterij management essentieel is om de auto een lange levensduur te geven.
cdlop01 zegt
Saaier dan saai, extreem gewicht, inspiratieloos ontwerp. Volvo het kan veel beter!
slowland zegt
Ben wel benieuwd hoe dat hier gaat.
Het zal de eerste ‘midden klasse’ electrische SUV zijn hier in Noord Amerika….
We zullen hem hier dan inderdaad veel zien op en rond de sportvelden
hotze zegt
Liever bij jullie te zien dan hier, het zal in de praktijk weer een gedrocht zijn.