De keuze qua kleuren is helaas zeer beperkt als je een Tesla Model Y bestelt en deze zo snel mogelijk voor de deur wilt hebben.
Diversiteit is ontzettend belangrijk, we kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Je wilt natuurlijk niet alleen maar zwarte, witte en grijze auto’s op de weg zien, maar auto’s in alle kleuren van de regenboog. Anders is het maar een saaie boel op de weg.
Zeker bij Tesla is het belangrijk dat je een kleurtje kiest. Deze auto’s verschijnen namelijk in enorme aantallen op onze wegen, dus dan moet het niet te veel eenheidsworst worden.
Helaas hebben we slecht nieuws op dit punt. Het Duitse Automobilwoche weet namelijk te melden dat de Model Y in Duitsland slechts in twee kleuren van de band rolt. Die kleuren zijn zwart en wit.
Kun je dan helemaal geen rood of blauw meer bestellen? Jawel, maar dan moet je Tesla Model Y helemaal uit Shanghai komen. Dat betekent dus dat je een stuk langer op je auto moet wachten.
Als je gewoon een witte of een zwarte bestelt kun je rekenen op een levering in oktober. Als je echter een rode of een blauwe kleur wil (of grijs), moet je erop rekenen dat je Tesla Model Y pas op z’n vroegst in maart 2023 arriveert. Aldus Automobilwoche.
In de configurator kun je de kleuren blauw en rood uiteraard wel gewoon aanvinken bij de Model Y. Daarbij staat een verwachte levering tussen november 2022 en januari 2023. Dat klinkt rooskleuriger dan maart 2023, maar we weten niet hoe realistisch deze inschatting is.
Een kleurtje bestelling op je Tesla Model Y wordt hoe dan ook ontmoedigd, want volgens de optimistische inschatting van de configurator moet je alsnog een maand langer wachten.
Jeroen zegt
Een Tesla wrappen in een kleur naar keuze begint een standaard te worden. In de gratis kleur afleveren en dan direct door naar de wrapper. Ben je ook niet meer gebonden aan de dure en beperkte kleurkeuze.
kniesoor zegt
Zo blijkt maar weer : voor elk probleem is er een oplossing. Wrappen lijkt me een goeie voor het hierboven geschetste kleurenprobleem van de Moddel Waai.
Michel-GR zegt
En ben je €6K verder voor wrappen+ppf
sportabgasanlage zegt
Onzin. Als je alleen de buitenkant (dus zonder binnenkant deur en sponningen e.d.) laat wrappen, kost het hooguit €2-2,5K. En waarom PPF als er al een laag vinyl op je lak zit?
flutterby zegt
Maar z’n wrap gaat toch ook maar een paar jaar mee? Of is het idee om na 4-5 in perfecte lak en standaard kleur weer te verkopen?
rutgerg zegt
Zou m in vanta black nemen. Dan valt t niet zo op dat ie zo lelijk is.
frank2b zegt
Asphalt grey heeft dan mijn voorkeur. Mat.
Gelukkig valt het met de verkopen hier in Nederland wel mee, inmiddels.
Corrado16v zegt
Eenheidsworst just got more eenheidsworst.
sportabgasanlage zegt
99,99% is leaserijder, dus dan is de kleur het minst belangrijk.
mashell zegt
Ze hadden toch zo’n super geavanceerde lakstraat daar in Schönefeld? Het is knap wat Tesla bereikt heeft maar op de één of andere manier lijken ze het momentum compleet verloren te hebben.
CYBRTRK zegt
Ze zijn op dit moment aan het opschalen in Berlijn dus die andere kleuren komen nog. En ik weet niet waarom ze het momentum compleet verloren zouden zijn omdat een fabriek aan het opschalen is?
mashell zegt
Simpel. Omdat elke andere fabrikant het wel voor elkaar auto’s in kleur af te leveren als de productie start. En die fabriek draait nu al een paar maanden (dat filmpje van de dansende Musk in een slecht zittend pak is van 31 maart). En dat de Semi, Roadster en Cybertruck allemaal vertraagd zijn net als de supergeweldige 4680 batterij.
Eén van de vervelendste dingen aan Tesla is dat de fans het altijd menen te moeten verdedigen, hoe dom het ook is wat Tesla of Musk doen ze proberen het goed te praten.
rutgerg zegt
Ze zijn soms net zo zeker van hun zaak als gele hesjes, antivaxx wappies en boeren… o en niet te vergeten, Trump aanhangers.
Richmond zegt
Maar anti ev mensen doen hetzelfde om te verklaren waarom ice beter is en ev slecht
CYBRTRK zegt
Alle kleuren zijn ook gewoon leverbaar bij de start van de productie. Die start van de productie van de model Y was namelijk in china, en berlijn komt er nu bij waardoor sommige kleuren eerder geleverd kunnen worden. Maar prima als jij wil denken dat Tesla het momentum kwijt is, zoals al gezegd kijk maar eens naar de cijfers en dan zul je wel zien dat Tesla zelfs met de vetragingen het momentum nog niet kwijt is
wimof zegt
Of denkt hij zich alles te mogen permiteren, net zoals 9 kinderen op deze planeet neerpoten.
flutterby zegt
De financiële cijfers zeggen iets anders. Prijzen omhoog, opties beperken en nog steeds uitverkocht. De boardroom van de concurrentie kijkt hier waarschijnlijk met zulke verbazing naar als jou.
Tesla zet duidelijk de industrie op zijn kop en niet alleen met een elektrische aandrijflijn. Tot heden lijken alleen de bedrijven die volgen mee te komen.
mashell zegt
Tesla verkocht in 2021 bijna 1 miljoen wagens, van hoofdzakelijk twee modellen (3 en Y). Audi verkocht 1,6 miljoen wagens van 542 modellen (of iets daar in de buurt). Dus in absolute aantallen is wat wat Tesla verkoopt niet extreem veel, dat ze met zo weinig keus aan modellen en personalisatie zo veel klanten trekken is wel bijzonder. En dat is omdat Tesla één ding heeft dat werkelijk briljant is, en dat niet de aandrijflijn, niet de batterij, niet FSD, niet het infotainment, eigenlijk niets aan de auto maar dat is het supercharger netwerk. In best een groot aantal markten is als je elektrisch wilt rijden Tesla gewoon de enige keus vanwege de mogelijkheden om er lange afstanden mee te rijden. In andere markten zoals de Nederlandse kun je gerust ook een andere EV kiezen, de Kia EV6 bijvoorbeeld (die wat mij betreft de Model 3 heeft voorbij gestreefd als beste EV), want je kunt zonder Tesla supercharger netwerk ook overal komen. Daarom heeft Tesla hier ook de Superchargers voor andere merken opengesteld, het “unique selling point” is weg. Op de lange termijn zal het op de andere markten ook zo gaan. Tesla zal heus nog wel wat trouwe fans houden maar de auto verkopen zullen steeds minder (belangrijk) worden. Ze gaan hun geld verdienen met het supercharger netwerk, Tesla is geen concurrent voor Audi maar wel voor Shell!
Jeroen zegt
Leuk om ook te lezen dat Renault hetzelfde doet. Standaard kleur is snelle levering en afwijkende kleur is langere levertijd. Maarja, de kop over Tesla geeft toch net even wat meer clicks….