Het lijkt erop dat Ford een crossover-rijke toekomst tegemoet ziet, en dat kost nóg een iconisch model.
Tegenwoordig draait het bij bijna elk automerk nog maar om één ding: geld. Toegegeven, dat is niet een nieuwe ontwikkeling, maar recent lijkt het er bij veel merken op dat bonentellers altijd het laatste woord hebben en woorden als ‘iconen’, ‘leuk’ en ‘liefhebbersauto’s’ naar een soort zwarte lijst zijn verbannen. Ford is bijvoorbeeld van plan om naast de Fiesta nog een bloedlijn te beëindigen in deze generatie, en wel eentje die jarenlang symbool heeft gestaan voor dé Ford van de massa. De Focus gaat ons verlaten.
Focus
Dat begon uiteraard bij de voorganger van de Focus, de Ford Escort. Die heeft van de jaren ’60 tot en met 2000 gediend als de middenklasser van Ford, de Golf zo je wil. Waar de Golf altijd een traditionele hatchback was, was de Escort meer een coupé of later een tweedeurs dan wel vierdeurs liftback. Er was altijd ruimte voor een RS-model of een rallyspecificatie, al dan niet met behulp van Cosworth. De Focus nam die rol perfect over in 1998 en houdt dat inmiddels nog eens vier generaties vol.
Einde
Dat gaat veranderen. Ford gaat hun strategie een beetje omgooien en dat betekent een paar dingen. Ten eerste eentje die je dus al aan kan zien komen: de Ford Focus gaat exit. Ford lijkt eenzelfde strategie toe te passen als in de VS waar het hele gamma gaat bestaan uit crossovers, pickups, bestelwagens en de Mustang. En dat betekent dat de Focus het veld moet ruimen. Volgens Automotive News Europe al zo vroeg als 2025. Een opvolger is niet gepland, al gaat Ford het MEB-platform van Volkswagen lenen voor een extra model naast de Explorer, wat een iets compactere crossover wordt die in de prijsklasse van de Focus moet komen.
EV 2030
Zoals je vanmorgen hebt kunnen lezen gooit Ford hun strategie sowieso een beetje om, daar de EU de deadline van geen ICE’s meer na 2030 versoepelt. Helaas gaat de strategie nog steeds niet betekenen dat auto’s als de Focus en Fiesta houdbaar zijn. Ergens jammer, maar als de Puma en Kuga ze inhalen qua verkopen, ook niet onbegrijpelijk.
William zegt
Opvallend dat Toyota wel blijft geloven (en investeren) in de Corolla. Met succes, want die auto verkoopt prima.
rwdftw zegt
Dat is ook wel logisch denk ik. Ten eerste is het zo ongeveer de enige hybrid van Toyota met enigszins normale lijnen. Daarnaast heeft het ding in station uitvoering 600 liter kofferbakruimte waar de C-HR nog net de 375 liter weet aan te tikken. Die is ook nog eens flink duurder. Dus ik snap die Corolla rijders goed.
LaLancia zegt
Volgens mij is de Corolla de bestverkochte personenwagen wereldwijd. Dan vind ik het niet heel gek dat de Japanners daarin blijven investeren.
Ik vind het iig doodzonde dat de Focus verdwijnt. Wat mij betreft is de Focus dé C-segmenter die je moet hebben. Rijdt heerlijk, ziet er goed uit en is goedgeprijsd.
Ik zie sombere tijden in voor Ford. Fiat laat perfect zien wat er gebeurt als je succesvolle modellen geen (directe) opvolger geeft.
alcantara zegt
Wie wil er nou zo’n hoge auto, het ziet er totaal niet uit, in de basis al niet. Compleet verneukte stance.
Auto’s horen gewoon lekker laag te zijn. Dan nog liever een station ipv een SUV of crossover hok.
werf76 zegt
Er willen een heleboel mensen een hoge auto. Dus het ligt aan jou smaak.
Dickie zegt
Iedereen zijn ding, maar ik zou nooit weer terug willen naar een lage auto.
Ik vind er alles makkelijker aan, stapt beter in en uit, ik kan vol gas de berm mee in zonder bang te zijn op schade, makkelijk met de boodschappen aldus mijn vriendin.
Alle 3 diesels en 4wd lekker man!
O plaat zegt
Ik heb met een Tiguan, XC60 en X trail gereden. Ik zou het mijn ergste vijand niet toewensen. Ze rijden als een golf met de wegligging van een Sprinter. Ik kies wel iets dat bochten kan nemen.
Dickie zegt
Niks mis mee met een Sprinter
sjowpro zegt
Als in en uit stappen in een Ford Focus al te moeilijk is en als je dit belangrijker vind dan wegligging etc. dan snap ik wel dat het voor jou belangrijk is dat je de berm in kan rijden zonder schade
rwdftw zegt
Zou de “Boy racer” ook met uitsterven bedreigd worden nadat zo ongeveer iedere hot hatch van de markt verdwijnt?
moveyourmind zegt
Terug bij af…
‘You can get any carrosserievorm as long as it’s SUV’
lekkerlinksrijden zegt
Beetje SUV
okdoei zegt
Het houdt niet op, niet vanzelf.
schuimbekje3 zegt
klinkt alsof er weer een americanos aan de macht is bij ford.. usa, soms nog canada (als belgie en nederland en rest-of-world…
Roskampies zegt
Nog even en China met zn meuk is het enige wat we nog kunnen rijden. Pff tis echt een dip
In automative aan het worden. Grote reset.
JelmerS zegt
Iconischse namen mogen nog wel, zolang het maar een SUV is. Mustang, Puma. Straks heb je nog een GT40 SUV met 40inch wielen want ja groter is beter JWZ
drdre1 zegt
Ik zal alleen de eerste generaties missen. Heb de 1e generatie zelf gehad en heb vorige week de laatste generatie gereden. Wat een verschil qua rijden/sturen. En de interieurkwaliteit, wat al nooit het pluspunt was bij Ford, lijkt wel nóg dramatischer! Alles om de auto zo goedkoop mogelijk te maken was mijn indruk.
Als daar nu een SUV of crossover voor in de plaats komt, het zij zo. Ik shopte na deze ervaring toch al bij andere merken.