Moederbedrijf Renault is te spreken over de successen die het merk Dacia momenteel boekt. Het huidige modellengamma bestaande uit de Duster, Sandero en Logan MCV gaat op de schop en de komende jaren kunnen we veel nieuwe Dacia’s verwachten. De geruchten gaan dat het kleinste model de naam Citadine opgestempeld krijgt en in het A-segment zal vallen. Deze voiture krijgt vier deuren (ja met de geliefde kont dus) en zal trekjes van de Clio en Logan meekrijgen. Hierdoor blijven de ontwikkelingskosten laag en zal de vanafprijs om en nabij de € 5.000,- (ex. BPM) liggen, eigenlijk nog steeds te duur. Daarnaast komt er een 4,70 meter lang model die in de klasse van de Volkswagen Passat valt. Deze auto staat intern bekend als project X52 en krijgt wellicht trekjes van de Renault Fluence. Of deze potentiële vertegenwoordigers limousine geproduceerd gaat worden is nog niet besloten.
Het staat wel vast dat de Logan in twee tot drie jaar vervangen wordt en in 2014 krijgt de Duster een facelift. Ook komt er een pick-up versie van de Duster. Inmiddels komen we in 2015 aan en dan zal de Sandero opgevolgd worden. Het spannendste Dacia nieuws komt in 2012 en wat dat precies zal zijn houdt Dacia vice-president, Constantin Stroe, nog even voor zichzelf. Wat brengt Dacia volgens jouw glazen bol? Suggesties in de comments! (Via zf.ro)
Laue zegt
Helaas? lekker positief.
oscaros zegt
james may zal het wel good news vinden
HDM zegt
Spannend Dacia nieuws…. een sportautootje op basis van de Renault Wind?
Esprit_de_Flandre zegt
@HDM: Denk eerder een heel klein, heel goedkoop dingetje. Beetje zoals een Tata Nano of zo.
potver7 zegt
@HDM: Spannend nieuws? Dan is het een elektrokarretje natuurlijk! Eentje op Wind-energie ofzo ;)
En anders een budget-MPV, want die hebben ze nog niet echt en dat kan natuurlijk niet als je bij Renault hoort (de Logan MCV met 7 stoelen heeft nog niet echt MPV kwaliteiten, op het aantal zetels na)
Esprit_de_Flandre zegt
@potver7: 7-zits Duster is al bevestigd, met de naam Kanjara.
Jochempie zegt
?? Wat is er mis met Dacia? Best cool hoor, het minimale dat benodigd is om voor een moderne auto door te gaan. En toch kan je comfortabel van a naar b komen.
mbaas zegt
hoezo helaas wat een domme titel zeg. Die logan is niet om aan te zien maar dat is dat type auto ook niet voor. De dacia duster ziet er gewoon goed uit helaas ab
Esprit_de_Flandre zegt
Die X52 hierboven is nog zo mis niet.
En “helaas”?? Laat de mensen zelf maar kiezen welke auto ze willen rijden. Of het nu een BMW 5, een Suzuki Alto of een Dacia Logan is.
Farzan zegt
Dacia is een prima uitkomst voor veel gezinnen, die ook eens een nieuwe auto (met genoeg ruimte voor het hele gezin en bagage) willen voor een relatief kleine bedrag. De ‘helaas’ vind ik maar kinderachtig..
Citrofiel zegt
Die Citadine wordt dus gewoon de opvolger van de Logan (A-klasse sedan), de X52 wordt hier toch niet verkocht en de rest is ook al niet boeiend. Behalve dat nieuws voor 2012 dan… Dat wordt natuurlijk de Dacia Dezir. :P
Northwestern zegt
Vooroordelen. Er is niets mis met een Dacia. Ze voelen alleen niet zo prettig aan als bijvoorbeeld een BMW, maarja wat verwacht je voor een auto die 10x zo goedkoop is.
rollsroycebsron zegt
jammer
de modellen van dacia zijn het gewoon niet.
te degelijk en saai standaard en ga zo maar door
afblazen die handel!!
Jochempie zegt
@rollsroycebsron: Daar gaat het ook niet om, ze moeten zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden. En dat betekent dat de persen eenvoudig gevormde carrosseriedelen moeten maken. Dit scheelt in het aantal stappen waarin een carrosseriedeel wordt gevormd en op die manier bespaart Dacia weer geld t.o.v. ‘mooie’ auto’s. Best doordacht, he?
jo zegt
@Jochempie: Audi is niet saai en degelijk? Volkswagen?
rollsroycebsron zegt
@Jochempie:
dit is mij ook bekend.
toch spreken de modellen van dacia mij niet aan.
dit zou voor andere personen weer anders zijn.
ieder zijn eigen smaak
potver7 zegt
@Jochempie: je vergeet nog een onderdeel van het ‘slimme’ Dacia-plan: uitwisselbaarheid. Do Logan, Sandero en Duster staan alledrie op hetzelfde platform (afkomstig van de vorige Renault Clio) dus technisch komen ze grotendeels overeen. Ook grote delen van de carrosserieen zijn hetzelfde, en dat bespaart flink in de produktiekosten (minder dure mallen te maken, minder omsteltijd en -kosten in de persstraat).
Jochempie zegt
@potver7: Ik gaf alleen aan waarom ze er zo ‘saai’ uitzien. Als het gaat over het geniale Dacia-kostenbesparingsplan kunnen we nog wel even doorgaan, toch?
Pallas zegt
Meer Dacia’s zijn goed! Nooit gedacht dat ik als autoliefhebber zoveel zou hebben met een no nonsens merk als Dacia.
Pallas zegt
Citadine klinkt als een Citroën conceptcar.
Citrofiel zegt
@Pallas: Volgens mij is er maar één Citroën concept waarvan de typenaam begint met Ci: De Citela.
Wilde ik maar even gezegd hebben. ;)
Pallas zegt
@Citrofiel: Dat is waar, dat is die elektrische 3-wieler uit jouw geboortejaar. Geef toe de Citadine had zomaar van ‘ons’ merk kunnen zijn.
Citrofiel zegt
@Pallas: Ik zie overal staan dat de Citela uit 1992 komt hoor…
Maar inderdaad, het had zo een Citroën kunnen zijn.
Pallas zegt
@Citrofiel: Zat zelfs 2x fout, hij heeft ook gewoon 4 wielen.
lincoln zegt
leuk dat ze zich nog steeds als “goedkoop” profileren ..
bijzonder dat de consument dat ook echt denkt ..
Pallas zegt
@lincoln: Hoezo? Zijn ze duur dan?
lincoln zegt
@Pallas:
voor mij wel ..
Pallas zegt
@lincoln: Duidelijk antwoord, vooral vanwege de puike onderbouwing.:)
lincoln zegt
@Pallas:
vergeet niet dat de zogenaamde “cheapness” best wel een unique sellingpoint is ..
een leuk life-style marketing dingetje ..
Esprit_de_Flandre zegt
Die foto van die X52…
Ofwel is het een photoshop…
Ofwel wordt de nieuwe grote Dacia een Chinees! Het is namelijk de Geely Emgrand EC715.
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Zo’n duidelijke foto terwijl nog niet eens bekend is of hij geproduceerd gaat worden is uitgesloten. Dat het een photoshop is stond eigenlijk al vast.
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Dat zou ik nog niet zo durven zeggen. Naar verluidt is de X52 al af, en is Dacia volop aan het onderhandelen met leveranciers.
“Onder de codenaam X52 werkt Dacia momenteel aan de nieuwe Logan. Eigenlijk is het ontwerp af, waardoor er onderhandeld kan gaan worden met toeleveranciers. Daaronder zijn 54 Roemeense bedrijven en 134 komen van buiten de landsgrenzen.
Details over het nieuwe model zijn bijna nog niet te melden. Zelfs de benaderde bedrijven hebben zeer summiere informatie gekregen over het nieuwe model. Alleen Elba Timisoara, dat de verlichting mag gaan leveren, weet dat daarvoor LED technologie gaat worden gebruikt.”
Ook zou de nieuwe Logan niet meer in Roemenië worden geproduceerd wegens geen capaciteit genoeg naast de Duster en de binnenkort te lanceren Kanjara 7-zitter.
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Hé, maar dat is een heel ander verhaal dan dat autoblog vertelt. Nu valt de X52 opeens in het B-segment als opvolger van de Dacia, en niet in het D-segment? Wat is je bron?
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: euhm, ja miljaar. Je zegt daar zoiets. Hier noemt men de X52 groot, groter dan een Logan. En in mijn dingske Is de X52 de nieuwe Logan. Iemand slaat hier dingen door elkaar, en ik denk dat het mijn bron is, want die Emgrand EC7 is echt te groot om een Logan te zijn. Zou nog wel X52 kunnen zijn, maar zal waarschijnlijk de Logan zijn die af is en onderhandeld wordt.
Bron moet ik even opzoeken in browsergeschiedenis…
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: bron dus: http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=15979
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Ach jak nee, niet autointernationaal. Puur knip- en plakwerk wat die beheerder doet. Toegegeven, hij geeft een leuk overzicht van van alles, maar stiekem is het gewoon een diefje. Vraag de autobloggers er maar eens naar. Als bronvermelding accepteren ze het niet eens (ik heb wel eens een tip gestuurd van AI waarna ik dit verhaal kreeg).
@autoblogger: Zeg eens wat over Autointernationaal.
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Ah, wist ik niet. Had eigenlijk nog nooit van de site gehoord ook, tot ik er op botste.
autoblogger zegt
@Esprit_de_Flandre: Redelijk ziek figuur, zelfs rijtesten worden gekopieerd. En publicatietijden worden constant aangepast, ach elk woord erover is teveel. Next.
Citrofiel zegt
@autoblogger: Oeps, dan heb ik een heleboel woorden teveel getypt. :mrgreen:
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik vond het ook een prachtige site toen ik het voor het eerst zag, totdat ik de verhalen van autoblog hoorde over die site. En wat googlen levert wel meer van dit soort ‘klachten’ op over AI.
En eigenlijk als aanvulling op mijn vorige reactie: Het kopiëren is het probleem nog niet, dat doet elke site. Er komt er één met een scoop en de rest neemt het over. Het probleem van AI is dat ze het overnemen zonder enige bronvermelding. Nooit staat er een bron bij. En is het je opgevallen hoe vaak er een ‘exclusieve testrecentie’ (nog dubbelop ook ;) ) is? Gelul. Dat ene mannetje dat achter die kleine, onbekende site zit kan in zijn eentje alles als eerste ter wereld testen zeker. Nee, ik ben er wel achter dat het een vuil spelletje is wat die man speelt.
Blijft vervelend dat hij vaak impressies e.d. overneemt dat de grote Nederlandse sites niet publiceren, en daarom heb ik een tijd lang nog regelmatig gekeken. Inmiddels heb ik dat gelukkig ook afgeleerd, ik wil hem niet steunen met pageviews.
Tot zover deze klaagzang. Sorry voor de off-topic, AB. ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Bon, weer wat bijgeleerd.
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: Of gewoon Emgrand EC7, want de 15 verwijst naar de motor, en er is ook een 718 bvb.
Nu, niettemin een mooie auto, Chinees of niet.
Als ze dit naar hier brengen als Dacia, dan zal Skoda zich toch wel een beetje zorgen beginnen maken denk ik.
mclarenf1lm zegt
@Esprit_de_Flandre:
Nouja hoor je net bijna niks meer van kopieërende Chinezen begint Dacia ermee…
Esprit_de_Flandre zegt
@mclarenf1lm: En dan? Lekker goedkoop, in China is het zelfs een ‘Premium’-merk. En dat voor een Dacia-prijsje.
Esprit_de_Flandre zegt
@mclarenf1lm: Trouwens, als die Geely’s nu naar hier komen als Dacia’s of als Emgrand’s of Gleagle’s in de Volvo-showroom staan, komen doen ze toch hoor.
Roy zegt
Ik vind de Duster (op de naam na) wel geslaagd, dus zo erg hoeft een nieuwe Dacia niet per se te wezen.
vintage zegt
Koop liever een mooie 2ehands ipv zo’n net-niet-auto!
jdp1234 zegt
@Jochempie: daar heb je mss wel gelijk in ben ook van die mening met een auto van de jaren 60′ kwam je ook van a naar b maar je moet wel toegeven dat dacia echt wel LELIJKE auto”s maakt
Brum zegt
Ik vind het een prima auto voor mensen die alleen maar een vervoersmiddel willen. Ik voel ook graag ook iets bij een auto, maar bij zo’n Dacia voel ik helemaal niks.
V10 zegt
Helaas meer Dacia’s?
Hoezo helaas wat is er dan precies mis met Dacia, ok ze zijn niet echt supermooi (Duster is wel redelijk) maar ze zijn wel goedkoop en betrouwbare techniek.
Of zien jullie liever Volkswagen deel zoveel ( alles lijkt op elkaar) of dezelfde zooi maar dan premium (audi natuurlijk)
xPendek zegt
Helaas? Haha, lijkt me niet. Dan heb je het namelijk al goed voor elkaar als je in een Polo rijdt
Rutger zegt
Wat de verassing van 2012 betreft, ik hoop een faillisement
Larrs zegt
Voor het geld is er niks mis met een Dacia. Geen idee hoe goed ze daadwerkelijk zijn.
Maurice16 zegt
De Dacia Stofdoek is nog het grappigst. Alleen al vanwege z’n naam. Hoe kun je in godsnaam een auto Duster noemen?
V10 zegt
@Maurice16: eigenlijk klinkt dacia stofdoek nog beter :), wat voor auto heb je, nou een stofdoek hahaha
RenesisHP zegt
Dacia is cool. Valt onder de categorie mooi van lelijkheid.
Jokkebrok zegt
Als ik dat zo zie, vindt ik het niet zo erg!
db87 zegt
“Stop de invasie!, Rommel zou verboden moeten worden!, Stop de invasie!”
:P
snelisanders zegt
Ik ben van mening dat auto´s gaaf kunnen zijn door hun eenvoud. Dacia vind ik daar helaas niet onder vallen. Een Lada Niva daarentegen wel, dat is een geniale auto:) Die Franse kustwacht boys rijden daar ook altijd mee over het strand, zo´n ding kan best veel en t kost geen drol! Ideaal voor dat soort taken. Een Dacia is nergens specifiek voor gemaakt, op goedkoop zijn na dan… Dat is jammer.
Stuko zegt
Heb de Duster een paar keer zien rijden afgelopen weken, maar het enige wat daar kut aan is, is de naam! Best een leuke wagen om te zien!
VanLunteren zegt
En toch zou ik liever een dacia rijden, en laten zien dat ik weinig te besteden heb,
Als dat ik een skoda zou rijden en iedereen zou vertellen dat het een volkswagen met skoda logo is.
Bob zegt
@VanLunteren
Trek je niet aan wat anderen zeggen, bovendien Dacia is een Renault met ander logo dus wat is het verschil?
dirk zegt
Dacia is terug een standaard auto met niet al te veel luxe.
De prijs is laag en de betrouwbaarheid goed.
Een bmw 1 reeks heeft niet meer luxe aan boord en de afwerking is middelmatig maar de aankoopprijs hoog.
rob1 zegt
wie koopt er nog een Dacia ??
het zijn mislukte modellen
wie een Dacia wil kopen ga eerst naar Renault
het is toch bijna de zelfen auto`s allen ander logo
sven zegt
Dacia is bijlange geen Renault met een ander logo op
Hij is volledig ontwikkeld door Dacia met een lastenboek van Renault en met techniek uit Renault modellen van enkele jaren terug dus zonder kinderziektes
Verder werd alles minimalistisch maar heel degelijk afgewerkt , harde plastic ipv zachte !Wij verkopen heel veel Dacia en zien ze buiten een onderhoud nooit in het atelier ! Ze staan trouwens op de 3de plaats voor kwaliteit alle merken getest door VAB in Belgie
Tonnie zegt
Het grote nieuws? Dacia gaat een budget-tank bouwen voor het leger!
steven simons zegt
Hoe dan ook , Skoda heeft jaren moeten knocken om geliefd te worden ! Dacia heeft al bij de introductie goede verkoopscijfers . . .
En laat het de prijs zijn .
Wie doet beter ?
SaxoVTS zegt
Helaas? Ik vind Dacia’s juist cool omdat het zowat de enige auto’s zijn die de goedkope uitstraling goed staat. Stalen velgen, ongespoten bumpers, grote knoppen en hard plastic. Prima!
henk zegt
wederom budget auto,s zonder automaat .
lees het elke keer weer niet leverbaar met automaat.
tevens alle belasting vrije auto,s niet leverbaar met automaat.
als licht gehandicapte ben ik afhankelijk van een auto met automaat dus.
baal hier stevig van .