De Audi A7 kun je al niet meer kopen in Nederland, maar ook de CLS is geen lang leven meer beschoren.
Mercedes is een ster in het opvullen van niches. Het merk heeft zo’n beetje alle denkbare segmenten en carrosserievarianten wel gehad. De ene niche was wat succesvoller dan de andere. De R-klasse heeft weinig navolging gekregen, maar de CLS daarentegen was een heuse trendsetter.
De CLS leek misschien overbodig, maar toch was een fraaie, sportief gelijnde sedan een welkome aanvulling. Een E-Klasse is een uitstekende auto, maar het is geen model met ‘sex appeal’. De CLS bleek een schot in de roos en inspireerde Audi en BMW om met soortgelijke auto’s te komen.
Met de tweede generatie CLS zag Mercedes zelfs kans om nog een niche aan te boren, met de CLS Shooting Brake. Dit is een van de fraaiste stationwagens ooit, maar helaas was deze niche geen lang leven beschoren. De CLS Shooting Brake heeft het maar één generatie volgehouden.
Helaas is nu ook het einde voor de Mercedes CLS sedan in zicht. De huidige generatie, die in 2018 het levenslicht zag, zal de laatste zijn. Mercedes is hun enorme gamma langzaam aan het uitdunnen en dat betekent dat het ook voor de CLS binnenkort einde verhaal is. Een woordvoerder heeft aan Car Expert laten weten dat de laatste exemplaren in augustus van de band zullen rollen.
Dit alles is goed nieuws voor BMW, want de 8 Serie Gran Coupé heeft straks het rijk alleen. In Nederland in ieder geval, want de Audi A7 is hier recent uit de prijslijsten verdwenen. Dit heeft natuurlijk een reden: vorig jaar zijn er in Nederland welgeteld 7 A7’s verkocht. Met de CLS was het net iets minder dramatisch, maar met 22 verkochte exemplaren zijn de hoogtijdagen van de CLS ook duidelijk voorbij.
jaapiyo zegt
Ik zag er vanochtend toevallig een van de huidige gen. Op zich een fraaie auto, maar niet zo ‘speciaal’ als zijn voorgangers. Bovendien vind ik het interieur te barok, net als bij de w213. Maar toch jammer dat er weer een optie vervalt.
Richmond zegt
De allereerste is het mooiste, voor de facelift.
Homer55 zegt
Electric kills
Breinstein zegt
De eerste generatie blijft de mooiste, gevolgd door de shooting brake (liefst geen facelift). De huidige zie je niet veel en zit ook de AMG GT 4 deurs in de weg.
cossiekiller zegt
Wel de facelift bedoel je?
(Sorry, ben bevooroordeeld)
Breinstein zegt
De facelift maakte hem doorsnee en anoniem, de pre-facelift had karakter. Al zou het Dashboard na de facelift er ongetwijfeld op vooruit gegaan zijn, MB kennende.
leaper035t zegt
De CLK55AMG lijkt me een bijzonder fijne wagen om aan de collectie toe te voegen. Nu nog starten met een collectie :)
leaper035t zegt
*CLS
wza1979 zegt
Ik heb een eerste generatie cls . Daarvoor s klasses gehad.
Ik krijg veel complimenten over de auto en hij is erg speciaal om te zien.
Maar ik mis zelf het onderscheid t.o.v. de e klasse.
Het is een e met een andere koets. Maar de nieuwwaarde van mijn cls was meer dan de nieuwwaarde van de laatste s die ik had.
Ik mis dan nog steeds zaken als het fijnere onderstel , betere stoelen , betere afwerking , meer luxe etc. Had dan meer een auto gemaakt die meer naar de s neigt. Voor het geld had ie wat van binnen beter moeten zijn. Verwent wordt je niet echt. Als je puur naar de prijs kijkt is een s veel beter.
brammetjedeb zegt
Ik vind dat dashboard anders wel een verbetering tov de E. En verder geloof ik gelijk wat je zegt, helaas nog geen ervaring met S-klassen…
thjvanvlerken zegt
Vergelijk je wel auto’s van hetzelfde jaar en vergelijkbare variablen? Een s die goedkoper is als een cls klinkt namelijk raar.
Willy500E zegt
Laatste versie is een mooie elegante auto maar in vergelijking met zijn voorgangers te anoniem en te weinig onderscheidend. Lijkt ook erg veel op een CLA. Overigens, de eerste CLS in mijn ogen de meest bijzondere. Tijdloze auto en met de 55 AMG rijd je nog steeds de meeste zoek!
pindakoning zegt
Wat was de eerste CLS een vernieuwende auto destijds
marcomanta zegt
Niet erg, vond het toch al een uienbak. De eerste generatie was dan weer wel mooi.