Het meest veelzijdige model van Ferrari gaat uit productie: de GTC4Lusso.
Een V12 in het vooronder, bloedmooie lijnen, praktisch en ook nog eens een steigerende paard op de neus: wat wil je nog meer? De Ferrari GTC4Lusso heeft het allemaal en is daarom een van de gaafste auto’s om dagelijks mee naar je werk te rijden. In ieder geval de best klinkende. Helaas niet meer voor lang.
Ongeveer een week geleden doken er geruchten op dat de productie van de GTC4Lusso beëindigd zou worden. Aan de andere kant waren er ook weer geruchten dat deze geruchten niet zouden kloppen. Ferrari heeft tegenover Motor1 duidelijkheid verschaft:
In accordance with its five-year model strategy announced in 2017 and the company’s standard model life cycle, Ferrari has phased out production of the GTC4Lusso and GTC4Lusso T.
Aangezien de productie van de GTC4Lusso in 2016 begon en de levenscyclus van een Ferrari tegenwoordig vijf jaar is, zijn de Italianen dus begonnen met het uitfaseren van het model.
Uiteraard was de GTC4Lusso niet een compleet nieuw model, maar een doorontwikkeling van de FF uit 2011. Je zou het een grondige facelift kunnen noemen. De FF was zeker geen lelijke auto, maar er was ruimte voor verbetering. Met de GTC4Lusso gaf Ferrari het design dat extra stukje scherpte dat de FF miste. De V12 werd gelukkig behouden. Wel werd daar een V8-variant aan toegevoegd, in de vorm van de GTC4Lusso T.
Het slechte nieuws – of beter gezegd, nog meer slecht nieuws – is dat de GTC4Lusso hoogstwaarschijnlijk geen opvolger krijgt. De rol van praktische Ferrari gaat namelijk ingevuld worden door de Purosangue. Jawel, dat is de SUV die de Italianen in de pijplijn hebben zitten. Je kunt er van vinden wat je wilt, maar dat is nu eenmaal waar er vraag naar is. Om dezelfde reden bouwde Lamborghini geen Estoque en wel een Urus.
Naast de Purosangue, die naar verwachting in 2022 op de markt komt, is er ook nog de Roma. Dit is ook een 2+2, hoewel de achterpassagiers wel aanzienlijk kleiner moeten zijn dan bij de GTC4Lusso. Dat neemt dit weg dat dit model eveneens een nagel is in de doodskist van de GTC4Lusso.
jaapiyo zegt
Zonde. Zeker met V12 een uniek ding.
hanselegans zegt
Jammer, beste daily driver die er momenteel is.
mashell zegt
@hanselegans: onzin, deze is duur in aanschaf en onderhoud, zuipt als een tierelier en je kunt nog steeds weinig meenemen, nee de beste “daily driver” is gewoon de Citroën Berlingo…
GH zegt
Geen GTC4Lusso en wel een SUV kopen. Man man man, wat is er toch een hoop wansmaak in de wereld.
rotarypowah zegt
Kan er niet rauwig om zijn, lelijk ding.
xjs678qr zegt
Hiermee ben je helemaal de man op het containerpark!
En ver errond ook eigenlijk!
mustang750supersnake zegt
helaas…schitterende wagen….
dirkv zegt
Vette bak! In mijn ogen de mooiste en meest praktische Ferarri van dit moment.
De vraag is natuurlijk of een Ferrari praktisch moet zijn… maar ze hebben iig laten zien dat dat op een mooie manier kan.
fransananas zegt
Dan maar bij Niels van Roij aankloppen voor een variant van de breadvan hommage
roberto zegt
De GTC4Lusso heeft mij nooit echt kunnen bekoren, integendeel met de FF. De FF vond ik bij de introductie niet mooi, maar wordt wel mooi ouder. Vooral op een setje Kahn-velgen is hij prima te pruimen; https://ag-log.o.auroraobjects.eu/10-2012/kahnferrariff/1.jpg?last_change=1384330484
basman147 zegt
Zonde, je zou toch zeggen dat er voldoende vraag moet zijn voor een Ferrari V12 die wat minder hijgerig is dan een Superfast, vooral omdat er verder nauwelijks alternatieven zijn (in een DB11 past ook geen normaal mens op de achterbank).
MarcoM zegt
Had ik wel verwacht, is net als de Bentley in zo een soort crossover uitvoering, hoort gewoon niet in dat segment, Mercedes had ook al zoiets en daar zie je ook amper iets meer van en oja, BMW idem, is inmiddels volgens mij ook al uit het gamma gehaald.
Dutchdriftking zegt
Tja, het idee is geniaal, maar echt heel mooi is hij niet. Doet Porsche met de Panamera toch beter. Ben benieuwd war de vervanger wordt.
eme1969 zegt
250 gto breadvan was ook handig en praktisch