Waarschijnlijk wordt de mijlpaal van 100.000 verkochte auto’s in Nederland nét niet bereikt.
Een auto hoeft geen torenhoog vermogen of buitenissige vormgeving te hebben om in de geschiedenisboeken te belanden. De 2CV is juist een icoon geworden vanwege zijn eenvoud en charme. Met name dat eerste is anno 2021 grotendeels verdwenen in de autowereld. Het tweede misschien ook, maar dat is een ander verhaal.
Als we in het huidige Citroën-gamma een model aan moeten wijzen dat het dichtst bij de Eend staat, dan is dat de C1. Dit is namelijk ook een auto zonder poespas of overbodige luxe. Dit vertaalde zich in een schappelijke prijs, wat zich weer vertaalde in uitstekende verkoopcijfers. In ons land is de C1 de op één na beste verkochte Citroën aller tijden, na de BX. Er zijn tot op heden 98.685 stuks verkocht.
Veel meer dan dit gaan het er ook niet worden. Citroën laat namelijk weten dat de C1 eind dit jaar uit productie gaat. Zeer binnenkort dus. Daarmee valt het doek na 15 jaar en twee generaties.
Is dit een donderslag bij heldere hemel? Niet echt. Het A-segment is namelijk al langer tanende. Veel fabrikanten zien er geen brood meer in. Opel trok bijvoorbeeld eerder al de stekker uit de Adam en Ford zette een punt achter de Ka.
Naast de Citroën C1 zijn er natuurlijk ook nog de Peugeot 108 en de Toyota Aygo. Hoe zit het daarmee? Peugeot heeft nog niks aangekondigd, maar Reuters had vorig jaar al vernomen dat ook voor dit model het doek gaat vallen.
De Aygo is een iets ander verhaal: deze heeft een opvolger gekregen, maar het is geen directe opvolger. Vorige week werd namelijk de Aygo X onthuld. Die is groter en (waarschijnlijk) ook duurder. Het zal ongetwijfeld niet meer de prijsknaller worden die het ooit was.
Krijgt de C1 misschien een soortgelijke opvolger? Nou, als we Citroën moeten geloven is er al een waardige opvolger. Dat zou de instapversie van de C3 moeten zijn. Die kost alleen wel €17.490. Daar kocht je nog niet zo gek lang geleden twee Citroën C1’s voor.
faalhaas zegt
Wat een armoede dat de gemiddelde Nederlander niet eens een nieuwe A segmenter/instapauto kan kopen.
Johanneke zegt
Ja wat is gemiddeld. Ik kan er morgen 1 kopen, maarja, dat is kapitaalvernietiging. Laat anderen de 1e jaren wel rijden. Of een nieuwe auto, of een occasion + zonnepanelen op je huis en een prachtige vakantie. Zo simpel is het.
faalhaas zegt
@Johanneke: 13300 euro. Daar kocht je niet zo gek lang geleden 1,5 Citroën voor, nu nog niet eens 1. Wat denk je dat dat doet met je occasionprijs over een paar jaar als je een andere wil halen? ;-)
wimof zegt
Vakantie, 10 dagen later is het voorbij en 10 dagen later zijn ze er nog meer pissed bij dan ervoor.
Meerwaarde?
Johanneke zegt
Ik snap echt weinig van je comment.
Maarja, (hopelijk) 90 jaar en dan is het voorbij, je bent al miljarden jaren dood geweest voordat je leefde dusja, meerwaarde om te leven?
mashell zegt
Eindelijk een filosofisch vraagstuk op niveau hier, was je dood voordat je leefde? En ben je dus ook uit de doden opgestaan? Ben ik Jezus? Of toch gewoon je zus?
christian85 zegt
@faalhaas: of de gemiddelde Nederlander is gewoon slimmer, net als Johanneke
Dieseltor zegt
@christian85: Als we allemaal op elkaar gaan wachten is het wel logisch dat het aantal nieuw verkochte auto’s daalt. Niks chiptekort..
frank2b zegt
Jan met de Pet kan zich tegenwoordig geen brandstofauto meer veroorloven.
fredflinstone zegt
Kunnen we dan ook gelijk alle C1’s uit de linkerbaan verbannen?
maussieknip zegt
@fredflinstone: onzin, ik snelde met mijn C1 10 jaar geleden iedereen voorbij op de linkerbaan. Naald ging de teller uit en de teller reikte tot de 180km/h. In 2006 nieuw gekocht als 1 van de eerste in NL en in 2012 ingeruild met een km.stand van 340.000kms. Nooit gezeur mee gehad. Als ik geen grotere auto nodig had toen, had ik hem op gereden. Heerlijk, pittig en behendig autootje en een verbruik van alsnog 1:18 met mijn rijstijl in die tijd.
Loek zegt
@fredflinstone: hoe je presteert op de linkerbaan is meer afhankelijk van je rijstijl dan je auto.
wimof zegt
Ze kunnen ruim 100 km/h rijden, snel zat, volgens jullie regering.
bischero zegt
Voor wie het mist in het artikel en de cliffhanger niet aan kan, in Nederland verkocht Citroën 124.158 stuks van de BX en 17.152 van de 2CV.
Bron (voel je vrij om deze te bekritiseren op eigen titel maar laat mij erover met rust 🤪): Autoweek.
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Sinds kort bezitter van een C2. Na wat C1 ervaringen een verademing, en qua design en details (die achterkleppen..) wel een eigen model van Citroën. Waarom is die niet gewoon doorontwikkeld?
jodocus zegt
Die is in sé doorontwikkeld naar de DS 3..
Computer Freak zegt
Ooit een anderhalf jaar oude Peugeot 107 gekocht voor €5950 met 6000 kilometer op de teller. Geen wegenbelasting, amper verzekering en verbruik van boven de 1 op 20. Als student was dat een hele leuke auto.