Het A-segment is toch echt aan het uitsterven. Per vandaag is ook de Volkswagen Up uit de prijslijst verdwenen. Definitief.
Het was een jaar of tien geleden nog ondenkbaar, maar het A-segment is nu gewoon met uitsterven bedreigd. Niet omdat mensen geen goedkope stadsautootjes meer willen, maar omdat fabrikanten er geen brood meer in zien. Na onder meer Ford, Opel, Peugeot en Citroën keert nu ook Volkswagen het A-segment de rug toe.
De Volkswagen Up is namelijk vanaf heden niet meer te bestellen in Nederland. Van een donderslag bij heldere hemel kunnen we niet spreken, aangezien de Up inmiddels al 12 jaar oud is. Eerlijk is eerlijk: je ziet het er niet aan af. De Volkswagen Up oogt nog fris en fruitig.
De Up is voorlopig nog niet uit het straatbeeld verdwenen, want het was een daverend succes in Nederland. Sinds 2011 zijn er 94.821 stuks verkocht. Het topjaar was 2013, toen Volkswagen 16.208 Upjes wist te slijten. De Up deed het daarmee aanzienlijk beter dan zijn illustere voorgangers, de Lupo en de Fox. Dat was ook niet heel moeilijk.
De Up is door de jaren heen in verschillende soorten en maten geleverd. In 2014 kwam er de e-Up, wat een van de eerste elektrische stadsautootjes was. In 2018, toen de Up al vijf jaar productie was, kwam er eindelijk een GTI-versie. Je had ook nog de Cross Up, maar die ben je waarschijnlijk alweer vergeten.
Het doek was voor de e-Up en de Up GTI al iets eerder gevallen, maar nu verdwijnt dus ook de huis-tuin-en-keuken-Up uit de prijslijst. De Volkswagen Up is vanaf vandaag alleen nog uit voorraad te krijgen. Op is op dus. Of, om even de woordgrap van Volkswagen te jatten: Up is op!
Dit is je laatste kans om een A-segmenter van Volkswagen te bemachtigen, want een (directe) opvolger komt er niet. Er zit nog wel een compacte EV in de pijplijn, maar dat wordt waarschijnlijk meer een Polo-achtige.
Computer Freak zegt
De beginprijs bij Volkswagen is in twaalf jaar tijd van €9.400 naar €26.890 gestegen.
Robert zegt
Bijna een factor drie. Veelzeggend 😬
RutgerK zegt
De eerste up voor onder de 10.000 euro was een behoorlijk kale 3 deurs met wen 60pk motor. De laatste up is een e-up. Dat vergelijk slaat dus nergens op.
Ik kocht in 2012 een High up met 75pk motortje met airco. In 2018 heb ik de auto ingeruild. Ik zag de auto vorige week online te koop staan, maar inmiddels verkocht. Na tien jaar en 140.000 kilometer werd er nog 6950 voor gevraagd en ik moet zeggen de auto zag er nog altijd als nieuw uit.
Ala ik voor een goede prijs een nette GTI zou kunnen kopen dan overweeg ik het.
machielvdd zegt
Niet overdrijven ;) 26k was de vanafprijs van de e-Up, de normale was er vanaf 18k
Computer Freak zegt
De goedkoopste Volkswagen in de prijslijst is nu de Polo met een vanafprijs van €26.890.
machielvdd zegt
Ah op die fiets, heb ik niks gezegd
harrie zegt
Kale prijs vóór BPM etc ook? Of pikt de overheid ondertussen een stuk meer mee?
nautique206 zegt
Beetje overdreven. De huidige Up kost zo’n 18k, die moet je vergelijken met een Move Up 5 drs die in 2012 voor zo’n 12k te krijgen was. Groot verschil, toen nog geen BPM, nu een paar duizend euro. Ook is de auto nu completer.
Allison Burgers zegt
Dit inderdaad.
Plus inflatie. Dat wordt zo ongeveer standaard vergeten in de “ja maar vroeger!”-postings.
mcshine zegt
Computer Freak bedoeld denk ik dat je tegenwoordig pas vanaf 27k in een nieuwe Volkswagen stapt…. En daar heeft hij een punt.
wimof zegt
Alweer een slag in het gezicht van de consument, verdienen “die” constructeurs ons geld (nog) wel.
harrie zegt
Er zit geen tot nauwelijks marge meer op de A segmenters door doorgeslagen regeldrift.
Ik kan de fabrikanten niet verwijten dat ze de stekker er dan maar uittrekken.
HZW zegt
Een A-segment auto kost net zo veel om te ontwikkelen als een B-segment auto, en het zal niet lang duren voor dat een B-segment auto net zo veel kost om te ontwikkelen als een C-segment auto.
Wat dan ook het einde betekend voor B-segment auto’s.
gilettelubbers zegt
Ik denk dat dit inderdaad al voor een groot deel zo is. Ik kom vrijwel nieuwe Polo’s of Ibiza’s tegen waar ruim 34k voor wordt gevraagd. Ongelooflijk
nooffence zegt
Tja.. heb je ook een octavia station phev voor dat bedrag
faalhaas zegt
Waarom zijn er geen fabrikanten die in de ~10K markt springen? Is er zo weinig vraag?
autogeak zegt
Er is heel veel vraag zelfs, maar vanwege alle veiligheid- en milieueisen vanuit de EU is het voor fabrikanten gewoonweg niet meer rendabel.
gwnbmw zegt
Het kost simpelweg te veel om een auto te maken die onder de 10.000 euro met winst kan worden verkocht. Van die 10 gaat al grofweg minimaal 3000 naar de verschillende belastingen, minimaal 1000 naar de dealer en transport kosten, waardoor een bedrijf als volkswagen een auto voor 6000 moet laten voldoen aan de compleet idiote eisen die er tegenwoordig aan een auto zitten.
awesome zegt
En ondertussen een jaar levertijd op een Kia Picasso.
baardmijt zegt
Voor een auto die nu nog niet bestaat vind ik dat behoorlijk vlot.
Allison Burgers zegt
Neem je toch een Citroën Picanto?
coupedriver zegt
Ik denk dat er in België misschien 5 van verkocht zijn…
HZW zegt
Heb zo’n VW up! nooit wat gevonden, van buiten dodelijk saai, en van binnen lelijk en goedkoop, maar wel met een heel stevig prijskaartje.
Roadster1976 zegt
ZE ontnemen ons ook alles ;-)
Jagris zegt
Ik vond het designtechnisch 1 van de leukste volkswagens om te zien. Ook al is de auto klein, je herkent hem van een flinke afstand als Up!. Vind hem altijd guitig ogen, en de gti zou ik graag nog een keer willen hebben.
Joris24 zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
kaeser zegt
Super autotje. Zeer zuinig, zeer ruim (voor afmeting), goedkoop in onderhoud, weinig belasting. De 1.0 MPI is overwoestbaar. Meerdere in bezit gehad met km-standen van over de 3 ton en het blijft maar doorgaan.
Dom van VW om te stoppen met productie zolang verkoop op peil zit in ieder geval. Maar goed, we kunnen nog even vooruit met occasion aanbod!
Yannick zegt
Zou jij een Up nog kopen als ie anderhalf tot 2 keer zo duur is? Door alle milieu en veiligheids eisen vanuit NL en de EU is het niet meer mogelijk een goedkope auto te produceren. Wie gaat er 20k uitgeven aan een kleine stadsauto als je daar ook een luxere, ruimere, comfortabele voor kan kopen? Als ze hem voor minder produceren maken ze er alleen verlies op, dus de keuze is niet zo gek.