Diesel staat vandaag zelfs op bijna 2,20 euro per liter. Brandstofprijzen gaan flink omhoog.
De afgelopen periode was het wat minder hard schrikken aan de pomp. De brandstofprijzen daalden en op de meeste plekken in Nederland kun je voor minder dan twee euro per liter benzine tanken. Dat gaat, helaas, rap de andere kant op. De brandstofprijzen schieten omhoog.
Dieselrijders hebben het vooral zwaar. Niet alleen betalen ze veel meer wegenbelasting, maar het prijsverschil met benzine is ook enorm. De adviesprijzen volgens United Consumers liggen vandaag op 2,124 euro per liter voor Euro95, maar 2,194 euro per liter voor diesel. Daarmee gaat de adviesprijs richting de 2,20 voor een litertje diesel. Nu betaal je altijd met een korting bij de lokale pomp, dus daadwerkelijk voor dit bedrag tanken is nog niet aan de orde. Maar de adviesprijzen zijn zorgwekkend voor de portemonnee.
De stijgende brandstofprijzen hebben alles te maken met de beslissing van OPEC en OPEC+. Het oliekartel pompt per november twee miljoen vaten olie minder per dag dan nu het geval is. De prijs voor olie stijgt en dat merken wij weer aan de pomp.
De prijsontwikkelingen gaan hard. Zeker voor de dieselbezitter. Tussen je vorige tankbeurt van dik een week geleden en nu zal tientallen euro’s verschil zitten. Met een grote tankinhoud, denk bijvoorbeeld aan een Land Rover Range Rover, is het prijsverschil nog groter.
Gelukkig is de recordprijs voor benzine van dit jaar nog niet in zicht. In maart 2022 lag de adviesprijs op 2,50 euro per liter voor Euro95. Eerder dit jaar schoot het kabinet te hulp met een korting op de accijns. De verlaagde brandstofaccijns geldt tot en met tenminste juli 2023.
lekkerlinksrijden zegt
Iedereen met de trein, oh wacht
janmetdelangeachternaam zegt
Daar gaat (oud)minister koolmees nu over, dus dat komt helemaal goed
lekkerlinksrijden zegt
Wouter, de redder van het OV trekt zijn prive blik conducteurs en machinisten open. Zoiets?
berlinetta zegt
Dat bericht van de OPEC is vorige week gekomen en deze week merken we het al aan de pomp? Werkte het andersom ook maar zo snel.
Ik vind het daarnaast onbegrijpelijk dat we allerlei regels hebben die kartelvorming verbieden, maar als het om olie gaat staan we het blijkbaar toe dat er sprake is van marktmanipulatie.
padoempats zegt
Even googlen waarom OPEC kartel niet illegaal is, dan had je het misschien begrepen.
Overigens is een week later een vrij late doorwerking van de olieprijs in de benzineprijs
berlinetta zegt
Meneer komt even interessant doen dat ik het maar had moeten googlen zodat ik het begrepen had. Dat iets volgens de regels niet illegaal is, wil nog niet zeggen dat het daarom maar zomaar moet worden toegestaan.
En dat het een vrij late doorwerking zal blijkbaar wel. Het is in ieder geval heel wat sneller dan de doorwerking van een dalende olieprijs en daar gaat het om.
Richmond zegt
de verkooprijs aan de pomp wordt gebruikt om buffers te maken voor de toekomstige inkoop van duurdere benzine Want de benzine die al in de pomp opslag zit is niet voor de duurdere prijs gekocht. Maar ja de opec rekent ook alvast duurdere prijs door, terwijl de voorraad nog ruim voldoende is om voor de huidige prijs te verkopen.
berlinetta zegt
Dat geloof ik ook wel, maar zodra de buffer is aangelegd blijft de prijs hoog. Dat is wel van belang om erbij te vermelden.
sportabgasanlage zegt
Juridisch is het geen kartel omdat het een afspraak is tussen souvereine staten en niet tussen commerciële bedrijven. Iedereen ziet natuurlijk dat het wel gewoon een kartel is, maar we kunnen er weinig tegen doen. Behalve minder olie consumeren.
berlinetta zegt
De facto is het net zo goed een kartel als een kartel volgens de Mededingingswet en daarmee net zo schadelijk voor de markt. En we kunnen er van alles tegen doen. Die landen zijn ook van het Westen afhankelijk voor bepaalde goederen. Daarmee zou je een handelsoorlog kunnen uitlokken om ze zo weer te dwingen hun handelen te herzien.
B4R7 zegt
Ja die handelsoorlogen zijn een geweldig idee. Kijk maar hoe goed we Poetin aanpakken!
berlinetta zegt
Dat is geen handelsoorlog. Dat is iets heel anders.
mashell zegt
Ja, hoewel we weten dat de mannen in jurken al jaren de markt manipuleren op een manier die volgens onze normen en waarden illegaal is blijven we daar onze olie kopen. Eigenlijk zouden we ze moeten boycotten, ook omdat ze het geld dat ze verdienen aan de verkeerde dingen zoals islamitisch terrorisme uitgeven. En nu we elektrisch kunnen gaan rijden en ze kunnen buitensluiten moeten we dat eigenlijk zo snel mogelijk doen.
berlinetta zegt
Ja eens, wat mij betreft stappen we zo snel mogelijk over op andere energiebronnen zodat die zandjurken maar iemand anders moeten zoeken om hun olie aan te verkopen.
pomoek zegt
Nog een reden om zo snel mogelijk van onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen af te raken. We zijn veel te afhankelijk van corrupte en cynische regimes als SA die, overigens op verzoek van Poetin, de oliekraan dicht draaien.
e36thuglife zegt
Ik weet hoe je zelf benzine kan maken van koeie scheit. Maak 500 euro over op de rekening van me matti Karel Anton Theo Vanger en dan stuur ik je de recept.
pomoek zegt
Zeker. Maar zoals je zegt: voor de daily drive is het natuurlijk een kostbare zaak aan het worden.
AudiRS zegt
Nee. Dat was het altijd al. Met dank aan links.
pomoek zegt
@AudiRS: Ik zou Mohammed Bin Salman niet links willen noemen.
mashell zegt
Zucht, we hebben al 12 jaar Mark Rutte die is flink rechts. Links denkt aan belangen van de burger, rechts aan de belangen van het bedrijfsleven. Omdat het bedrijfsleven in Nederland erg weinig belasting betaalt, betalen burgers veel en zit er zoveel belasting op brandstof, loon etc. Wil je autorijden betaalbaar houden moet je links stemmen, wil je dat de directeur een derde boot kan kopen moet je Rutte blijven stemmen.
Variomatic zegt
Wat een tenenkrommend domme lap tekst, mijn god..
omarrs6 zegt
Gewoon iedereen weer thuis werken, schieten de prijzen vanzelf omlaag.
Gebeurde ook onder coronatijd. Weinig mensen die tankten waardoor er overschot kwam.
Of werkt dat niet zo..?
Robert zegt
Niemand wil meer thuiswerken, want dan kan de cv overdag niet meer op standje ‘laag’.
Ik zag dat de prijzen van E10 inmiddels al weer gelijk of zelfs een fractie hoger liggen dan in Duitsland, een beetje afhankelijk van het tijdstip.
Dutchdriftking zegt
@RubenPriest, geen tientallen euro’s. Stel je tankt 15 cent per liter duurder dan vorige week en je tankt 60 liter dan scheelt het 9 euro. Is geld maar geen tientallen euro’s.
tenaci zegt
Schijnheilig zooitje die OPEC. Gewoon op de hand van Poetin. Laat dit alles een aanjager zijn om zsm energieonafhankelijk te worden.
e39540itouring zegt
Toevallig afgelopen zondag de Range Rover volgetankt. Lampje brandde… 92 liter voor 186 euro. 🥴
Frenkyboy zegt
Mwah, merk er niks van. Ik tank toch altijd voor 25 euro.
Hubert zegt
Maar kom je daarmee nog wel het terrein van de benzinepomp af?
Ot92 zegt
Eerst verlagen ze de prijzen vanwege angst voor een recessie, vervolgens verhogen ze het weer. Willen ze die recessie nou wel stimuleren of niet?
RiKe zegt
Olie, het enige kartel dat de overheid prima vind omdat ze er zelf veel te veel aan verdienen terwijl het zelfs verboden is.