De Nederlandse carrière van de Audi A7 is klaar: het zit erop!
Tegenwoordig wordt de wereld overspoeld met crossover-coupés. Dat is een beetje het equivalent van iemand die in een trainingspak TV kijkt en bier haalt bij de buurtsuper. Er is niet heel veel sportiefs aan. Maar het is een soort doorontwikkeling van zo’n andere marketing/design-hersenspinsel: de vierdeurs coupé. En die was wél leuk.
De Mercedes-Benz CLS was destijds de eerste en de Audi A7 was een antwoord daarop. Ondanks dat de tweede generatie nog niet eens zo heel erg lang op de markt is, is het nu alweer over en uit voor de hele dikke Sportback en historisch verantwoorde Audi.
Geschrapt
Audi Nederland heeft het model uit het leveringsprogramma geschrapt, nog voordat de eerste facelift arriveert! Als je nu op de configurator kijkt, dan zie je dat alleen de RS7 Sportback en RS7 Sportback Performance leverbaar zijn en dan ook nog alleen maar uit voorraad.
Een eigen A7, S7 of RS7 samenstellen zit er niet meer in. Bij de S7 was dat al een tijdje zo, want die werd vorig jaar april al geschrapt in ons land.
Er waren overigens zat Audi A7’s die wel interessant waren voor de Nederlandse markt, zoals de 40 TFSI (gewoon een 2.0 viercilinder) of een 55 TFSI e plug-in hybride. Maar het kopende publiek kiest simpelweg iets anders. Uiteraard zijn er vele crossovers, ook bij Audi.
Audi A7 klaar in NL door elektrogekte
En wie een gave, lage en gestrekte dure Audi wenst, kan ook voor de e-tron GT kiezen. Dankzij de belastingen op de A7 en het ontbreken daarvan op de e-tron GT lagen de prijzen van die twee veel dichter bij elkaar dan dat Audi bedoeld had.
In Duitsland is de Audi A7 Sportback er vanaf 62.100 euro (40 TDI), terwijl de Audi e-tron GT daar 107.800 euro kost. Het is dan ook een puur Nederlandse aangelegenheid. In Duitsland blijft de Audi A7 gewoon leverbaar. Net als de S7 TDI en de RS7. Je zal maar aan de grens in Duitsland wonen. Dan kun je goedkoop een A7 kopen en genieten van onze superieure luchtkwaliteit.
In Nederland was je dik 90 mille kwijt voor een A7 (50 TFSI e), terwijl de e-tron GT er vanaf 110 mille is. Ondanks dat het jammer is dat Audi de A7 Sportback geschrapt heeft, is het niet heel gek. Bijna niemand kocht de tweede generatie.
Met dank aan Jelle voor de tip!
Meer lezen? Snelle liftbacks, dit zijn 9 gave toppers!
Dutchdriftking zegt
Toch jammer. Persoonlijk vind ik overigens net als bij de A5 de eerste generatie van de A7 een stuk beter gelukt.
Mas-Estate zegt
Eensch. 2e generatie A7 is niet meer echt speciaal.
Robert zegt
Precies. In de eerste A7 (generatie C7) zaten een aantal ontwerpdetails verwerkt die een respectvolle hoedtik waren naar de m.i. bijzonder fraaie Audi 100 Coupé S (C1) uit 1970.
mashell zegt
Niet mee eens. Beide modellen zijn in hun tweede versie veel meer een echte Audi.
laurens86 zegt
Helemaal eens!
20klepper zegt
Prachtige auto, altijd al geweest de A7. Jammer maar helaas.
Habanero zegt
Zowel die A5 als A7 waren ook qua interieur schitterend rijdende, behaaglijke Audi’s (m’n zoon had er één). Waarbij elke Tesla nog niet eens op kniehoogte komt. Ik begrijp niet waarom al onze Europese merken niet op dit elan verder kunnen bouwen, ook electrisch – plots alle design en afwerking zo kitcherig moet worden en de led-lcd-gruwel overal moet toeslaan.
rollingstoned zegt
“plots alle design en afwerking zo kitcherig moet worden en de led-lcd-gruwel overal moet toeslaan.”
Ironisch genoeg is het juist Audi die met de R8 de kerstboomlichtjes kermis begonnen is ;-)
mashell zegt
Dit is wat Audi ons beloofd: https://www.autoblog.nl/nieuws/audi-a6-e-tron-concept-700-km-range-en-supersnel-laden-882514
Tja, als dit je A6 is dan heb je geen A7 meer nodig.
HZW zegt
Nooit een mooie auto gevonden, deze generatie A7, dan beter gewoon een A6 Avant.
dondeboer zegt
De A7 heb ik nooit echt mooi gevonden, de A5 is m.i. mooier. Zeker de 1e. Maar jammer dat er weer een coupe uit het straatbeeld verdwijnt…
mustang750supersnake zegt
de enige authentieke echte audi…qua vorm dan….