Op zoek naar een nieuwe cabrio? Dan hoef je niet meer bij Audi aan te kloppen.
Audi is de naamgeving aan het omgooien, wat betekent dat de nieuwe A4 nu A5 heet. Terwijl de A5 natuurlijk altijd een coupé c.q. cabrio was. Dat is eventjes verwarrend, maar natuurlijk geen reden om de A5 coupé en cabrio meteen uit productie te halen. Toch…?
Helaas is dat wel het geval: het is over en uit voor de Audi A5 Coupé en Cabrio. De Coupé was al langer niet meer leverbaar in Nederland, maar nu is ook de A5 Cabrio niet meer te bestellen. Audi bevestigt tegenover Motor1 dat de productie gestopt is.
Dit betekent dat Audi nu geen coupés EN geen cabrio’s meer bouwt. De Audi TT en Audi R8 zijn immers ook recent uit productie gegaan. En een Audi A3 Cabrio was er ook al niet meer sinds de huidige generatie.
Op een opvolger van de A5 hoeven we ook niet te rekenen. Er is geen enkele aanwijzing dat Audi daar mee bezig is. Wel is er gehint naar opvolgers van de TT en de R8, maar als die er ooit komen is het nog maar zeer de vraag of er ook een cabrioversie volgt. We mogen blij zijn als het überhaupt coupés worden en geen cross-overs.
Het zou dus zomaar kunnen dat de A5 Cabrio de allerlaatste cabrio was van Audi. En coupés gaan er op korte termijn dus ook niet komen. Gelukkig houden BMW en Mercedes de coupé en cabrio nog in leven. Bij BMW kun je nog altijd terecht voor de 2, 4 en 8 Serie, terwijl Mercedes zelfs een vers aanbod tweedeurs modellen heeft, met de nieuwe CLE, SL en AMG GT.
Via: Motor1
Dutchdriftking zegt
Leuke titel weer! Daar kan de Telegraaf een puntje aan zuigen. Er zal geen markt voor zijn. Jammer van een S5 cabriolet kan ik altijd erg waarderen.
Hawkeye72 zegt
Zo leuk, die EU.
Gele Koplamp zegt
Ik mis geloof ik even wat dit met de EU te maken heeft.
alpacatje zegt
Alles natuurlijk
Gele Koplamp zegt
Is dat zo? Volgens mij is het vooral een combinatie van te weinig mensen die zo’n ding kopen (want, geen crossover) en de strategie die Audi voor zich ziet.
Als er écht een markt voor zou zijn maken die EU-regels geen fluit uit en zullen producenten een manier vinden om weer cabrio’s te verkopen. Genoeg voorbeelden van modellen die nog wel verkocht worden, ondanks het ontmoedigingsbeleid, waar blijkbaar wel voldoende vraag naar blijft.
Maar als je liever wilt wijzen naar “de EU” en wilt roeptoeteren dat daarmee alles &@% is, prima. Dan kruip ik weer lekker terug onder m’n steen.
Hawkeye72 zegt
Als je dat niet snapt, let je niet goed op.
O plaat zegt
Ik heb medeleiden met de toekomstige generaties die moeten opgroeien in een wereld met enkel elektrische crossovers of suvs. Dan is het enkel nog wachten tot de EU lol hebben verbied met één of andere regel.
eaudi zegt
Gelukkig net nog een gekocht dit jaar. Er is echt wel een markt voor. Begrijp werkelijk niet waar
Audi mee bezig is qua ‘andere’ modellen dan sedan’s, estates en e-trons.
MarcoM zegt
Veel plezier met je cabrio, het is niet te hopen dat je een storing in het systeem krijgt, zal kostbaar grapje zijn.
RutgerK zegt
Het is gewoon een overgangsfase in het modellengamma. De EV platforms lenen zich uitstekend voor cabrio’s vanwege de stevigheid van de bodem met het accupakket. Veel minder kans op torderen van het chasssis als het dak eraf gaat.
De kans is groot dat cabrio’s en coupes als zelfstandige modellen komen (zoals de TT en R8) en niet als variant op een speciefieke modelllijn. Met de toekomstige A4 en nu nieuwe A5 ga je niet twee verschillende cabrio’s ontwikkelingen in hetzelfde segment maar juist een model dat als variant op beide modellen kan worden gezien..
Paniek om niets.
Peter zegt
Mm, een snel actie op google leert
Dit heef drie redenen: 1) Kosten: zowel de productie van elektrische auto’s cabrio’s kosten veel geld. 2) Gewicht: elektrische auto’s en cabrio constructies wegen allebei veel. 3) Ruimte: door de cabrio constructie is er geen ruimte voor accu’s.
https://cabrioletwereld.nl/hoe-zit-het-met-de-elektrische-cabriolet/#:~:text=Dit%20heef%20drie%20redenen%3A%201,er%20geen%20ruimte%20voor%20accu's.
mashell zegt
Ik denk dat je gelijk hebt. Nu zijn er enorme investeringen nodig in elektrische aandrijflijnen en die moeten zo snel mogelijk terugverdiend worden, dat werkt met crossover modellen. Als we wat verder zijn is meer budget voor product differentiatie op bestaande platforms en zijn er inderdaad gemakkelijk cabrio’s te maken.
wimof zegt
8*-89*Er zijn52609
8*+
-*95++9*
Mij
*890
0.236102
+
Mijn hond zette zijn poot op klavier, ik wilde alleen maar stellen; er* er zijn geen waarden meer, as we speak
barchettadriver zegt
Ik geloof dat er inmiddels best wel weer markt is voor een betaalbare cabrio. Welke merken zijn er allemaal mee gestopt:
Fiat (124),
Lancia (Sebring),
Peugeot (308, 208),
VW (T-Roc, Golf, Eos),
Renault (Megane en Wind),
Opel (Cascada)
Ik vermoed dat de eerste die nu weer een leuke betaalbare normale cabrio op de markt brengt best wel eens een flink aantal kan afzetten. Maar ja, vermoeden is geen business-case.
Richmond zegt
Zoveel mx-5 rijden er niet rond, dus dat valt ook wel mee. En als er genoeg vraag was werden ze ook gewoon gemaakt.
outlook zegt
Daar zitten ook wel een paar dubieuze wagens tussen. Matige klassiekers
McShineBXL zegt
De Z4 wordt alweer vergeten. Maar die is nog steeds in productie.
Willy500E zegt
Aankoop nieuwe auto wordt steeds meer een rationele ipv emotionele aankoop. Naar mijn mening mede door elektrificatie. Anderzijds hebben de producenten het budget hard nodig om versneld nieuwe elektrische modellen te maken en aan de continue veranderde EU wetgeving. Dan wordt er het eerste geschrapt in de “niche “ modellen
mashell zegt
Weet niet of elektrificatie nou de hoofddrijfveer is. Ik bedoel 3 deurs modellen zijn allemaal al verdwenen net als liftback modellen, hoewel die laatste lijken als SUV coupe een comeback te maken. Het lijkt wel de mensen niet meer leuk willen en het vooral praktisch moet zijn. De passie voor auto’s is gewoon vervangen te zijn door een passie voor smartphones en TV series.