Mensen die de stille hoop hadden dat Abarth op termijn met een ‘eigen’ model op de markt zou komen, in plaats van opgeleukte Fiat’s, moeten we teleurstellen. Marco Magnanini van Abarth heeft verklapt dat we daar voorlopig niet op hoeven te rekenen.
Fans hadden stiekem de hoop dat er een soort van Abarth Speedster zou komen, maar die hoop lijkt nu de grond in geboord door Marco. De beste man had echter ook goed nieuws te melden, want Abarth-uitvoeringen van de Fiat Panda en Fiat 500L zijn geschrapt. Daar zit immers niemand op te wachten.
Als je hoopte dat Abarth krachtigere motoren zou gaan gebruiken dan moeten we je wederom teleurstellen, want meer vermogen dan er nu is hoef je niet te verwachten. Het blijft voorlopig bij een geblazen 1.4-liter viercilinder. (via: autocar.co.uk)
brabantia zegt
Wat is het nieuws dus? Eigenlijk dat we dus de komende jaren niks nieuws hoeven te verwachten. Balen dus
rob68 zegt
Fiat Panda Abarth had toch wel een leuk ding kunnen zijn?
brabantia zegt
@rob68: die 100hp’s zijn het in ieder geval wel :)
gedwongenleaser zegt
@rob68: voor wie?
rob68 zegt
Voor een @gedwongenleaser: bijvoorbeeld?
gedwongenleaser zegt
@rob68: zie ik niet snel gebeuren. Qua looks lijkt de Panda geschikt voor de 65+ markt, voor het wat jongere publiek lijkt het mij een prima boodschappenwagentje. Beide markten lijken mij nauwelijks geïnteresseerd in een Abarth versie. Dus nogmaals mijn vraag, voor wie zou een Panda Abarth een leuk ding zijn?
Koelebobes zegt
Ik had stiekem toch wel gehoopt op een Abarth 500L… :(
Jammer dat het er niet van gaat komen
potver7 zegt
Zit er niemand op een Abarth-uitvoering van de Panda te wachten? De 100HP-versie van de vorige Panda zie ik anders best vaak rijden, relatief dan. Vaker dan een 500 Abarth in ieder geval, en die maken ze wel nog steeds.
En nou niet gaan roepen dat de Panda te braaf is voor een Abarth-versie, een standaard 500 of Punto is nou ook niet direct het toonbeeld van aggressieve mannelijkheid…
gearhead zegt
Een sportief model van zo’n hork als de 500L is geschikt voor wie? Gelukkig ziet fiat dat ook in.
potver7 zegt
@gearhead: Een 500L Abarth is niet het meest logische vervolg op de 500L, maar zou juist daarom nog best wel eens potten kunnen breken. Van de Opel Zafira OPC werden er ook best wel wat weggezet,
sjaakk zegt
@potver7: Ja maar de zafrira ziet er dan ook weer een heel stuk beter uit, dan de 500L.
jack_abarth zegt
Dat de 500L wegblijft is niet zo heel erg, maar inderdaad een Panda Abarth leek me best wel geinig. Zeker nu de Punto niet meer geproduceerd wordt had dit een goede aanvulling kunnen zijn.
En mochten ze nu geen volwaardige Panda Abarth bouwen i.v.m. sportiviteit PR-gezever, dan maken ze toch gewoon een “by Abarth”. Soort van S-line, maar dan voor Fiat.
jrk68 zegt
Jammer maar begrijpelijk dat Fiat geen geld heeft voor een Abarth roadster,
Ik was wel in de markt geweest voor zo’n ding. Gewoon simpel met een 1.4 multijet blokje zou zo’n ding echter al snel richting de 40K moeten kosten en dan moet je wel heel veel gekken als ik vinden. Helaas, die zijn te zeldzaam.
w0o0dy zegt
@jrk68: Alfa 4c chassis met een 180pk blok en een lagere prijs onder een Abarth body? Is dat wat?
potver7 zegt
@w0o0dy: Dat is zeker wel wat, alleen zie ik ze niet zo snel een interne concurrent voor de 4C maken. Zo lekker gaat het niet met Alfa…
Bovendien is de productiecapaciteit van de 4C gelimiteerd (3000 of 3500 stuks per jaar geloof ik), en zolang ze die kunnen verkopen zouden ze gek zijn om er een goedkoper zustermodel naast te maken.
w0o0dy zegt
@potver7: je kunt ook anders tegen die capaciteit aankijken : ALS je meer kun verkopen van Dirk chassis dan is een verdubbeling van de capaciteit wellicht best een optie en zou Alfa meer 4c’s kunnen bouwen EN de resterende capaciteit vol kunnen maken met Abarth Spiders…. open Abarth, gesloten meer hardcore Alfa…. Win – Win!
w0o0dy zegt
@potver7: constructie met de mx5/Alfa spider zou ook kunnen maar dat us wel echt in dezelfde vijver vissen….
Rob zegt
@w0o0dy:
Misschien is een Abarth op basis van de toekomstige Fiat/Alfa/Mazda Mx5 een idee?
Of anders als een soort sportpakketje, zoals @jack_abarth zegt.
Dan lijkt mij een leuker/aantrekkelijker idee dan een Abarth op basis van de erg dure 4C.
w0o0dy zegt
@Rob: zoals ij zelf ook schreef.. dat kan maar een deel Vd hoge prijs van de 4c komt door de lage aantallen en de dure materialen… een 1100kg 180pk Abarth zou in kleine aantallen best verkopen en tegelijkertijd de productiekosten voor de 4c lager maken terwijl de aantallen omhoog kunnen… Die hogere aantallen zijn nu praktisch niet mogelijk tenzij ze 7000 X de 4c denken te kunnen verkopen per jaar.
Rob zegt
@w0o0dy:
Oke, eens.
Maar wie zit er te wachten op een Abarth? Een handjevol liefhebbers? Bijna niemand kent Abarth. Onbekend maakt onbemind.
Dus of een Abarth 4C zorgt voor lagere productiekosten…? Ik betwijfel het.
Esprit_de_Flandre zegt
@Rob: Komt daar een Fiat versie van ook? Dan wordt die toch uiteindelijk ook Abarth. Niet exclusief Abarth, maar Fiat heeft dan ook de grotere naam…
Rob zegt
@Esprit_de_Flandre:
Dat dacht ik even, maar er komt alleen een Alfa en Mazda Mx5 ;-)
Geen Fiat…
Esprit_de_Flandre zegt
@Rob: Mja, zeggen ze. Uiteindelijk zou de Fiat versie toch het beste verkopen van de drie, en ook buiten Europa zouden ze ze kunnen slijten. Dus misschien zijn ze er toch wel mee bezig, “in den duuk”…
tweede_woning zegt
”Als je hoopte dat Abarth krachtigere motoren zou gaan gebruiken, dan moeten we je wederom teleurstellen”….
Robbie , is nooit de filisofie / historie van Abarth geweest , pk”s….wel van Autoblog …..