Wie de hoop had dat we ooit teruggaan naar 130 km/u overdag: sorry. Van 100 km/u komen we niet meer af.
We zijn er inmiddels alweer zo aan gewend dat het je er niet meer aan denkt. Maar jaren geleden mochten we nog gewoon overdag 130 km/u rijden op vele stukken snelwegen in ons land. Goede oude tijd. Denken dat het ooit weer terugkomt is een illusie. Helemaal na een nieuw onderzoeksrapport dat is uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat.
Het gaat hier om Veilig over Rijkswegen 2020. Dit rapport is gemaakt door ingenieursbureaus Arcadis en Sweco. Er komt onder meer in naar voren dat de snelwegen veiliger zijn geworden sinds de verlaging van 130 en 120 km/u naar 100. Tja, zo krijgt dit of een toekomstig kabinet het niet meer verkocht om de maatregel terug te draaien. Alsof dat ooit ging gebeuren, nee natuurlijk.
Helemaal de snelheidsverlaging de hemel inprijzen voor een veiligere verkeerssituatie is niet eerlijk. De snelheidsverlaging kwam namelijk tegelijk met de eerste corona lockdown. Het verkeer nam flink af in Nederland. Minder verkeer is statistisch gezien ook minder kans op ongelukken. Desalniettemin stelt het onderzoek dat de verlaging heeft bijgedragen aan de verkeersveiligheid.
Er waren 70 procent minder files en 22 minder doden in het verkeer in 2020. Dat eerste is een overduidelijk gevolg van de lockdowns. Nu alle maatregelen verleden tijd zijn is het weer ouderwets druk op de Nederlandse wegen, inclusief een ochtend- en avondspits.
Toen we nog 130 mochten overdag lag de gemiddelde snelheid op de snelweg op 117 km/u. Dat is sinds de invoering van de verlaging gedaald naar 104 km/u. Voor het onderzoek werden 9.000 meetpunten van Rijkswaterstaat in het wegdek gebruikt.
Andere interessante conclusies die in het onderzoek naar voren komen. Automobilisten zijn vaker te hard gaan rijden sinds de verlaging. Daar staat tegenover dat het verkeer over het algemeen langzamer en rustiger is gaan bewegen in vergelijking met de situatie voor de verlaging.
Het onderzoek kan voer zijn voor nog meer snelheidsverlagingen. Zo pleit Veilig Verkeer Nederland (VVN) voor een verlaging op N-wegen en in de bebouwde kom. Van 80 naar 70 km/u op N-wegen en van 50 naar 30 km/u in de bebouwde kom. We kunnen ook allemaal gaan fietsen. Dan zijn er helemaal geen auto-ongelukken meer.
petroldrinker zegt
“We zijn er inmiddels alweer zo aan gewend dat het je er niet meer aan denkt.” uhm, jawel, elke seconde op de snelweg overdag denk ik wat rijden we toch traag…
De overheid zal flink betaald hebben om ze te laten “bewijzen” in het onderzoek dat de minder ongelukken komt door de snelheid verlaging, en het feit dat het door corona komt word weg gemoffeld.
“We kunnen ook allemaal gaan fietsen.” word het dus alleen maar onveiliger op in nederland dan, gezien daar juist het meeste letsel schade bij komt kijken hebben jullie zelf hier nog gepost vd week
bernoulli zegt
Het is een monitoringsrapport…. er wordt niks “bewezen” omdat de overheid daar op stuurt met geld.
De conclusies mag je zelf trekken.
seanxtype zegt
@petroldrinker: opzich is het simpel, lagere snelheid minder snel kans op dodelijke ongeluk. 20 a 30 km/u kan al veel schelen tussen dood en invalide. Dus dodental gaat naar beneden. Helaas ligt het grote probleem toch echt bij de bestuurders zelf. Te veel met andere dingen bezig. Hoeveel mensen ik wel niet dikke dure auto’s met 5elefoon aan hoge zie rijden. En dan denk. Zo’n bak moet toch wel handsfree hebben.
wildbeest zegt
@seanxtype: met 100 kmph ben je te lang op de weg, files nemen toe. Daarnaast hard rijden = opletten, dus ongelukken nemen ook toe.
bernoulli zegt
Files staan in de regel stil.
rnej zegt
Verhoudingsgewijs vallen er sowieso veel minder doden op de snelweg dan op n-wegen waar ingehaald kan worden op de baan van de tegenliggers. Dat is bijna overal nu verboden maar gebeurt nog steeds…
Snelheden zijn het probleem niet. Automobilisten die denken nog even snel in te kunnen halen met hun Polo bluemotion wel….
De Fiets zegt
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat het 80 km/h gaat worden. Prima zo. Vooral de laatste zin van de auteur in het bovenstaande maakt mij blij. Het lijkt erop dat de fietsers door zijn gedrongen in de hoogste regionen van Autoblog.
timdawg zegt
@De Fiets: hey Jesse, welkom hier!
2scan zegt
@timdawg: Jesse klaverblad? Die moet van achterwielaangedreven drift monsters houden…
Johanneke zegt
Voor mijn dagelijkse ritjes vind ik 100 helemaal prima. Zijn ritjes van een half uur waarvan de helft snelweg, de tijdswinst is minimaal dus boeiend. En vaak is het toch druk op de weg, is 130 helemaal niet mogelijk, overdag in ieder geval. Echter, als ik naar familie in Leeuwarden rij en je bent voorbij zwolle… Lege snelweg en dan maar 100 is gewoonweg irritant. Schiet niet op. 150 zou daar nog een prima snelheid zijn.
Overigens hoorde ik over plannen om naar 90 km/u te gaan. Daar ben ik echt op tegen, wat een onzin. 100 overdag is prima in ons kleine land.
audirs3 zegt
Wel bijzonder dat de gemiddelde snelheid overdag nu 104 km/h is… En dat is dus inclusief alle vrachtwagens en aanhangers, etc. Dus de meesten rijden gewoon te hard.
mashell zegt
Pas op, je voegt er het woord overdag aan toe, dat staat er niet.
mashell zegt
Dus al die verhalen “met 100 val ik in slaap” en “met 100 kunnen ze al helemaal niet van hun mobieltjes afblijven” bleken dus niet te kloppen. Of zijn dat gewoon de zwakkeren met een gebrekkige discipline?
rutger97 zegt
N-wegen verlagen is zo’n ontzettende onzin. Zeker op rustige momenten is 80 al te langzaam.
wimof zegt
In Vlaanderen 70
madmarky zegt
Niet geheel onverantwoord met het wegdek daar
grandmasterb zegt
Knap hopeloos daar en veel trajectcontroles. Ik zou emigreren als ik jou was.
vaakbenjetebang zegt
@rutger97: De ene N-weg is de andere niet. In Zuid-Oost Brabant alleen al kan ik er al aantal vinden waar 80 is toegestaan, maar allesbehalve verstandig is. Dikke bomen direct langs de weg, en erfinritten daartussen. Degene die uit die inrit komt kan jou moeilijk zien (want bomen) en omgekeerd. Dan kom je er soms achter dat 80 toch al aardig snel is. Gek genoeg zijn er ook N-wegen waar de limiet 60 is en het zicht veel beter, maar de logica is wel vaker ver te zoeken bij dit soort dingen.
pcooperworks zegt
“Automobilisten zijn vaker te hard gaan rijden sinds de verlaging”; flauwekul, ze hebben ongevraagd de spelregels aangepast. Ik rijd niet vaker te hard, gewoon nog steeds net zo vaak als vroeger (= altijd)
Variomatic zegt
Er is helemaal NIETS dat er tot nu toe op wijst dat we niet op termijn weer teruggaan naar 130. Geen enkel beleidsstuk.
bernoulli zegt
Ik vond het een kutsnelheid, maar het went wel. Alleen is er niks aan. Straks met de EV wel goed voor de range.
VeniVidiVici zegt
Wat een ‘slager keurt zijn eigen vlees’ onderzoek weer zeg. Vanwege die stikstof flauwekul moest er 100 gereden gaan worden zodat de VVD 70k huisjes kon bouwen. Wat is de uitkomst… de 100 blijft, stikstofreductie is 0 en 70k woningen zijn er niet. Gefeliciteerd we zijn als bevolking weer goed in ons Arie genomen door dat politieke zooitje. En laat ik maar zwijgen over die NL soepkippen die in België en Duitsland gewoon 100 blijven sukkelen 🙈
karhengst zegt
Blijven zij bij de limiet, blijf ik wel bij Flitsmeister. Kan ik me verder netjes op het verkeer concentreren.
993carrera4s zegt
Iets anders verwacht met deze overheid?
raoufff zegt
Gewoon 130 en Flitsmeister aan
dree16v zegt
Weekenden mogen van mij wel terug naar 130. Doordeweeks kom ik toch niet op de snelweg. 100, ik kan er niet aan wennen en neem het risico op een bon maar voor lief.
rnej zegt
In het weekend kan je nergens 130 rijden door alle linksplakkers… 😑
RiKe zegt
@rnej: Jawel hoor, gewoon rechts er voorbij en hopen dat die sukkels het snappen dat ze onnodig links rijden
rnej zegt
Zeg niet dat ik er nooit rechts voorbij ga, maar soms kan dat gewoon niet… Want in nl rijdt iedereen die 0,5 km/u sneller wil dan de persoon ervoor, op z’n eigen baan. En al helemaal in t weekend… :'(
flutterby zegt
Het verbruik neemt enorm toe van 100 naar 120/130. Als de maximumsnelheid omhoog gaat kan de korting op accijnzen er ook wel weer af.
p993 zegt
Ik mag hopen dat ze wel gecorrigeerd hebben voor de verkeersafname door corona in diezelfde periode?
Een verhoging van de limiet naar 150 had anders met die lege snelheden ook minder ongevallen gegeven 😀 Ga dat dan maar eens uitleggen
bernoulli zegt
Als je even doorklikt naar de monitor, dan zie je dat ze dat gedaan hebben.
lithiumion zegt
Die oude wagen links op de foto, wat is dat?
mark383 zegt
Lamborghini 400 GT
bernoulli zegt
Het is Nico!
https://www.gallery-aaldering.com/nl/lamborghini-400-gt-22-1966/
sabrerator zegt
Persoonlijk heb ik er geen probleem mee, eigenlijk.
Ik heb geen tankpas en met die huidige prijzen kijk ik wel uit om hard te rijden. Het verkeersbeeld is duidelijk rustiger. En dat vind ik wel prettig.
Wat me wel opvalt is dat ook na 19:00u, als je 130 mag, er maar weinigen die snelheid rijden. Van de week reed ik na 19:00u even een stuk 130 waar dat mocht, en ik haalde vrijwel iedereen in. Toen ik zelf weer 100 ging rijden reed ik gewoon met de meute mee.
Die dure peut is denk ik ook een factor.
Crosscabouter zegt
@sabrerator: precies. Wij hebben familie in Brabant en wonen zelf in de kop van Flevoland. De tijdwinst overdag is nihil met de oude snelheden. Na 19u is er wel wat tijdwinst, maar zowel bij Utrecht als bij Almere is het een groot stuk 100, ook na 19u. Netjes volgens de aangegeven snelheid rijden, levert ook in de avond niet veel tijdwinst op. Wel veel meer brandstofverbruik. Ik betaal alles zelf, dus die 10min extra in de avond vind ik helemaal prima. De cc blijft gewoon op 106 km/u volgens flitsmeister.
BRT zegt
Ik ga voor geen limiet op de snelwegen! We zijn toch een democratisch en vrij land? Even zonder gekheid, erg jammer dat dit zo blijft. 130 was prima! Het gevaar zit hem in te langzame en niet kijkende mensen. Ze zouden campagne moeten voeren om het gebruik van je spiegel te stimuleren, de toegestane snelheid tenminste te rijden en ook de linker baan / spitsstrook goed te gebruiken.
Homer55 zegt
Nou wat ik zie is dat mensen veel dichter op elkaar rijden en een hele stoet van 10 auto’s (vaak ook meer) op de linker rijstrook plakken en kilometers lang een vrachtwagen proberen in te halen.
Een na laatste alinea waarin staat dat het verkeer langzamer er rustiger beweegt klop ook helemaal geen reet van. Langzamer wel, rustiger niet. Iedereen douwt zijn auto tussen het trage linker strook waar mensen al geen afstand houden. Niemand gaat ook 3 kilometer van te voren achter een stoet rijden om de volgende afslag te nemen. Die halen de stoet in en nemen met 120+ de afslag… En wat ik nog erger vind zijn de mensen die rond de 90 blijven sukkelen op de snelweg….
En dan heb je de Belgen. Daar stikt het van in het gezellige Brabant. Sorry maar velen kunnen echt niet rijden. Of ze rijden te snel of te langzaam, blijven links of in het midden plakken en spiegeltje kijken kennen ze denk ik niet.
mashell zegt
Het ligt altijd aan de anderen! Maar de mensen in die treintjes (daar zou ik de wagen ook gewoon tussenproppen), 90 rijders (die vrachtwagens kunnen niet sneller) en Belgen (zo wordt je geboren) zien heel het probleem niet. En jij eigenlijk ook niet want het probleem zit alleen in jou, het probleem is dat je onvoldoende geduld hebt en je emoties niet onder controle. Daar moet je aan werken, dat is moeilijk en lukt de meesten (ik incluis) pas als ze ergens in de 40 zijn. Sterkte!
Homer55 zegt
@mashell: Waar heb jij het over man.. Pak een glas water, ff kalmeren..
rnej zegt
Eens.
Als ik zoals ik bij m’n rijlessen geleerd heb, 3(!!!) Km voor de afrit naar de meest rechterbaan wil, dan moet ik me dus altijd door 2 van die rijen wurmen op de A12 bij de meern. Mensen hebben letterlijk een volgafstand van 15 meter en dan een treintje van tig autos… Maar ik rijd volgens sommigen echt levensgevaarlijk met 120-130 op de linkerbaan met een volgafstand van ruim 2 seconden… ;)
wessel04 zegt
Zou wel komisch zijn als er straks letterlijk niks meer leuk is in Nederland. Ik werk sowieso richting een emigratie maar dit geneuzel versnelt dat proces zeker.
racerx zegt
De snelheidsverhoging naar 130 vond ik al onzin, 120 was prima voor NLD. 130 heb ik dan ook niet veel gereden: significant meer verbruik in mijn toenmalige auto tegen weinig tijdswinst. Nu het 100 is, rijd ik meestal nog steeds 120 als ik wat langere stukken moet rijden. Op de motor zorg ik enkel dat ik mn rijbewijs niet kwijt raak (150 max) en heb ik Flitsmeister op mn headset.
toniominestrone zegt
Blijkt maar weer uit dat de gemiddelde motorhuis zichzelf boven de wet plaatst.
racerx zegt
Op basis van 1 reactie… lekker onderbouwd ook, je snapt dat dit statistisch niet bepaald juist is? 😉
Shaw zegt
Lies, damned lies, and statistics. Wat een nepnieuws is er geproduceerd door Arcadis en Sweco. Of is het de Politie-teamchef infrastructuur Midden-Nederland en vertegenwoordiger in ons land van het Europese Roadpol-initiatief Marijke Eskens met fakenews?
De politie slingerden enkele maanden geleden nog dit nieuws de lucht in “Veel doden door plankgas in coronatijd: ’We praten over twee vliegtuigen vol’” waarmee geïnsinueerd werd dat het doden door extreme snelheidsovertredingen betrof. 100km-6-19h werd tijdelijk ingesteld precies op het moment dat Nederland met Corona-lockdowns begon) terwijl feitelijk minder doden op snelwegen maar veel meer doden in bebouwde kommen en vooral onder fietsers te betreuren waren.
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenland/veel-doden-door-plankgas-in-coronatijd-we-praten-over-twee-vliegtuigen-vol/ar-AAOuYW4
De snelheden zijn toegenomen, en vooral het overtredingspercentage skyhigh is gestegen sinds de 100km-6-19h. Bijna niemand houdt zich eraan. Maar ondanks dit alles, wordt het op snelwegen veiliger. En werd het ook steeds veilger, óók toen de snelheden werden verhoogd van 120 naar 130.
Iets klopt er dus niet. Beeld en perspectieven zijn zwaar vertekend door de corona. Wat wordt er veel gewokt met de werkelijkheid tegenwoordig. Moed houden valt sommigen zwaar dezer dagen.
Roy zegt
Mooi onderzoek, fijn dat ze eigenlijk een hele hoop essentiële informatie weglaten / niet hebben om een fatsoenlijke keuze te maken.
Het begint al met een simpele vraag: gebeuren er meer ongelukken door de hoge snelheid of is de hoge snelheid een factor in het geheel?
Om het antwoord alvast zelf in te vullen: het probleem is dat mensen veel te dicht op hun voorganger rijden (wat overigens ook gewoon strafbaar is). Snelheid is slechts een factor. Zorg maar dat iedere automobilist leert autorijden zoals je leert motor rijden (defensief, afstand houden, ver vooruit kijken, spiegelen, antisiperen), dát zal pas effect hebben. Ipv het echte probleem aan te pakken proberen ze met een lapmiddel en slecht excuus een snelheidsverlaging door te drukken. Het begon als mileuregeltje maar het milieueffect was blijkbaar te laag. Nu proberen ze een ander verhaal te verzinnen om maar niet toe hoeven te geven dat het niet zo geweldig werkt (en ze dus weer alle borden moeten wisselen)
Het gaat me er overigens niet om dat het 100 blijft, je kunt namelijk toch al nooit doorrijden met al die linksrijders. Het gaat me erom dat ze niet naar het echte probleem kijken.