U vervangt bij een klassieker-in-wording het motorblok voor een ordinaire V8. Mag dit? Ja/Nee.
Sommige auto’s behoren geen introductie. De Corolla AE86 uit de 80’er jaren is er zo’n eentje. De eigenwijze 1.6-liter motor is een felle jongen en doordat de auto slechts 1089 kg met zich meedraagt is het een rijdersauto pur sang. Geen wonder dat vandaag de dag de Hachiroku wordt gebruikt voor het betere driftwerk. In Europa een zeldzaamheid, in Japan geen ongewoon verschijnsel. Mijn ogen werden verwend door de verschillende exemplaren die ik zag rijden in de straten van Tokio en Osaka afgelopen zomer. Wat nou milieuzones?
Dan dit specifieke exemplaar. Eén van de laatste Corolla’s van dit type die in ’85 van de band rolde. De motor werd vervangen voor een 4 liter grote 1UZ V8 die we onder andere kennen uit de Lexus GS400 die tot het jaar 2000 werd gebouwd. Om de nieuwe kracht aan te kunnen moest ook de versnellingsbak eraan geloven. Uit de rekken werd een W58-handbak gehaald die ook in de turboloze Toyota Supra (1982-1989) werd geleverd. Naast de nieuwe motor en bak werden nog meer zaken aangepast om de lichte Japanner met zijn nieuwe krachten te leren omgaan. Inmiddels heeft de carrosserie de 200.000km gepasseerd.
De auto is opnieuw gekeurd door de Britse RDW en een sprintje naar de 100 km/u moet volgens de huidige eigenaar in 3,5 seconden gedaan zijn. Het blokt levert slechts 263 pk bij een koppel van 400 Nm, en de topsnelheid ligt met 225 km/u niet verbijsterend hoog. Maar daar is deze stuurmansauto dan ook niet voor gebouwd. Geïnteresseerd? Hij staat te koop in Engeland. Voor omgerekend -net geen- 15.000 euro kun jij de nieuwe eigenaar worden van deze tijdloze Jap.
kapitein zegt
Een 2JZ swap was misschien minder origineel geweest, maar had in mijn ogen beter bij de auto gepast. Neemt verder niet weg dat ik altijd respect heb voor mensen die dit soort projecten uitvoeren.
ponnie zegt
@kapitein:
Zwaarder en meer gewicht voor de vooras, dat wil je denk ik niet in zo’n van zichzelf licht autootje.
ej20g zegt
En hij is nog relatief goedkoop ook. I like it!
lincoln zegt
3.5 seconden .. Yeah right ..
Of duren Britse seconden twee keer zolang ..
ghost zegt
@lincoln: gezien de lage top zou ik er nog niet heel gek bij kijken. Mijn eigen auto zit op hetzelfde pk/gewicht-ratio maar heeft een top van 285km/u waarbij 0-100 – 5 seconden duurt. Bakverhoudingen kunnen een hoop doen met 0-100 tijden.
jobberns zegt
@ghost: zozo! En waar rijdt je in als ik vragen mag? ?
maseratizzzzzzzz zegt
@ghost: quattroporte sport gts?
thomcarspotter zegt
Jappenporn, i like it!
Bijzondere swap, doe mij maar een AE86 met de standaard motor.
Toch maar ooit eens naar Tokio gaan, ben gek op dit soort juweeltjes!
RubenPriest zegt
@thomcarspotter: doen! En als je nog 1001 tips zoekt, ik help graag :)
thomcarspotter zegt
@rubenpriest: thanks!
norge zegt
Laat hem maar lekker op dat eiland staan. En de bedenker moet voor straf een jaartje of dertig in de hoek gaan staan met een bordje waar ezel op staat…
406_v6 zegt
@norge: last van de popcorn inmiddels??
baardmijt zegt
@norge: Want het is de allerlaatste AE86 en als ie nog origineel was had je ‘m gekocht?
Denk niet dat ik zelf voor deze swap zou kiezen, maar waarom zou iemand anders dat niet mogen doen als ie daar plezier aan beleeft? Ik kan wel ergere dingen bedenken.
leemster zegt
@baardmijt: als je zoiets doet met een klassieker dan verpats je je auto niet maar dan blijf je ermee rijden
toyotafortuner zegt
Geen heiligschennis, omdat hij nog altijd Toyota/Lexus onderdelen gebruikt. Ik zou het pas heiligschennis noemen als ie bijvoorbeeld een Audi V8 gebruikte…
Het is ook nog eens een koopje!
Jochempie zegt
Ja dit mag. Nobody cares.
reistje zegt
Ach vind dat soort projectjes altijd wel leuk. Persoonlijk zou ik nooit voor een V8 kiezen maar eerder iets lichts als een Nissan SR20DET of Mazda 13B.
Verder zou ik niet zo snel zo’n project kopen. Ten eerste mis je de joy en trots (of ellende) van het hele project. Maar ook omdat dit soort auto’s vaak bestaan uit onderdelen van 1000 verschillende auto’s, wat niet zo’n probleem is als je hem zelf bouwde. Maar als koper daarin tegen.
blaze3027 zegt
Vond die oudere model wel mooier met die basie en adriaan koplampen
stj88 zegt
@blaze3027:
Is niet ouder, AE86 was er als Levin en Sprinter Trueno. De laatste heeft klap lampen.
blaze3027 zegt
@stj88: is dat die in al die race spellen voorkomt . Was me favo auto bij midnight club
stj88 zegt
@blaze3027:
Klopt de 3 deur Trueno zit in meeste spellen.
kees66 zegt
Nee dat mag niet! Is zonde van de V8…. :P
rob5nismo zegt
Mag als het een driftwagen is om de kosten de drukken
En gewoon omdat het kan
sleepyj zegt
Hedendaags moet je bijna 10 ruggen lappen voor zon oude corolla 86. Dan mag je er ook mee doen wat je wilt vind ik.
clarkson zegt
Ik vind dit totaal geen heiligschennis. Het is juist heel gaaf als iemand zo’n creatie maakt! En hij geeft andere ook nog de mogelijkheid om er van te genieten voor een zacht prijsje volgens mij.
alfablog zegt
Eén keer een zware klapper gemaakt, tijdens een proefrit bij de Toyotadealer hierin. Zat op de bijrijderstoel gek genoeg. Weet er niets meer van. Gebeurde ’s middags tijdens Live-Aid, nog geen 500 meter van de garage. Auto’s waren een stuk minder veilig dan nu.
Dutchdriftking zegt
Een beetje zonde is het wel..
Bart_V zegt
Als je een swap doet met die auto 4age 20v blacktop 165 pk of 3sge beams blacktop 210 pk
De 4age 20v heb ik zelf in mijn corolla ae111 gehad leuke motor maar die maakt momenteel plaats voor een 3sgte
gokartmozart zegt
trueno rules… gaat ie met V8 nog steeds zo lekker dwars?
Schnor zegt
In Nederland rijdt een e30 met Lexus GS400 motor en Toyota supra versnellingsbak rond. Ook omgekeurd bij de RDW.
http://youtu.be/KS7gcBnAjgM
gtwillem zegt
Ten eerste ben ik het met @Lincoln eens: die 3.5 seconden gaat ie nooit halen. Met een leeggewicht van net boven de ton en een vermogen van 263 paardjes schat ik in dat ie rond de 5 tot 6 seconden op de 100 zit, afhankelijk van het rubber op de achterbanden en bakverhoudingen. In de meest optimale setting denkbaar misschien net eronder. Maar 3,5 seconden is wat een R35 GT-R en 997 Turbo doen.
Er wordt een Toyota blok verwisseld voor een Toyota blok. Prima. Die zescilinders lopen heerlijk soepel en je et koppel te over. Combineer dat met het chassis van een AE86 en je kan van huis naar werk gewoon volledig dwars doen. Een hoogtoerige motortje met een smalle powerband is leuk, maar niet ideaal om lange slides neer te leggen. Een soepel blok met veel koppel onderin is veel prettiger.
rrvliet zegt
@gtwillem: 6 cylinder?
rossi46audi zegt
Silvertop erin. 175 pk uit een 1.6 en orgineel toyota.
Bart_V zegt
@rossi46audi: 160
rossi46audi zegt
@bart_v: was in de war met zo’n supercharger ding. Die hadddn 175 tkch
Bart_V zegt
@rossi46audi: de GZE’s hebben of 165 pk of 170
Voor 175 pk moet je een 3sge hebben ;)
rossi46audi zegt
@bart_v: ik hou het wel bij een sw20. 156 175 en 200 pk de 2ltrs iig. 2.2 weet ik zo even niet maar wel weinig. Moet ik kiezen word het een beams redtop, deed het prima in NK autocross
Bart_V zegt
@rossi46audi: is ook een schitterende motor de Redtop laat zoch ook redelijk makkelijk swappen in FWD toyota’s
Wordt tijd dat toyota wat gaat vernieuwen in moderne performance motoren zoals de 4e 4a 3s en 1/2JZ
De 2zz-ge is ondertussen ook 13 jaar oud
tjorque zegt
Niks is heilig, ik geloof niet in heilig… Leg dat blok desnoods in een rolstoel, of VISA versa… Alle technisch geknutsel vind ik boeiend