Een klassieke Mercedes geëlektrificeerd met een stekker. Toekomstbestendige oplossing of heiligschennis?
Een oudere auto is soms kunst om naar te kijken. De lijnen en vormen die toen werden gebruikt zie je nu bijna niet meer terug. Wat je ook niet meer terugziet is de oude, vervuilende techniek voor de verbrandingsmotoren uit die tijd. Een oldtimer een tweede leven geven met een elektrische aandrijflijn kan een oplossing zijn. Of iedereen daar ook gecharmeerd van is, is een tweede.
De Belgisch/Nederlandse startup Monceau Automobiles heeft bekendgemaakt klassiekers nieuw leven in te blazen met een elektrische aandrijflijn. Het bedrijf is van plan om modellen van Mercedes uit de jaren 60, 70 of 80 van een batterij en een elektromotor te voorzien. De eerste modellen waar Monceau Automobiles mee aan de slag gaat is de SLC en de SL.
Actieradius
De actieradius van de elektrische Mercedes ligt volgens de startup op bijna 300 kilometer en de acceleratie naar 100 km/u moet in minder dan 7 seconden gedaan zijn. Monceau Automobiles werkt met onder andere het Duitse TeKshift en het Nederlandse Power Battery als leveranciers. Laatstgenoemde is gespecialiseerd in het maken van vloeistof-gekoelde batterijmodules. TeKshift is een leverancier van engineering diensten en heeft diverse autofabrikanten en de Formule E als klanten.
Kosten
Leveringen van een elektrische Mercedes eSLC en eSL van Monceau Automobiles start begin 2021. Naast de aandrijflijn, worden de auto’s ook gerestaureerd. Goedkoop is het allemaal niet. Prijzen beginnen bij 159.000 euro exclusief belastingen. Dat is inclusief de auto
kreukelzone zegt
De gemiddelde Mercedes rijder tapt toch al illegaal stroom af, dus die rijden dit ding gratis. Gat in de markt.
Dickie zegt
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat prima werkt als je het niet te gek doet zelfde voor gas water en vroegere kabel tv werken prima.
none zegt
??? Volgens mij ben ik te oud aan het worden, ik begrijp niet waar dit over gaat.
mondial zegt
@none: aftappen van stroom > illegale plantages > elektrische Mercedes
throwingstars zegt
“Details over de aandrijflijn zijn schaars.”
Op de website van Monceau staat dat de batterij 50 kWh kan opslaan en dat de elektromotor met permanente magneet 180 pk en 550 Nm ontwikkelt.
Motor en batterij worden voorin gemonteerd, maar auto is wel achterwielaangedreven.
De ophanging zou worden verbeterd met hulp van “een voormalige F3-coureur” en ook de gewichtsverdeling zou minder neuszwaar zijn.
RubenPriest zegt
vreemd dat die info over oa de batterij niet wordt meegezonden in het verstuurde persbericht?
none zegt
Lui dat niet eens de website wordt gecontroleerd. Je moet er vanuit gaan dat er iemand van hetzelfde nivieau, die nieuwsbrief samensteld en stuurt. ;)
jeffbras zegt
misschien had je het woord “nivieau” ook even moeten controleren ?….sorry maar is altijd grappig als iemand over een ander zijn niveau begint en dan zelf niveau verkeerd schrijven,komt best dom over dan vind ik??
flutterby zegt
@RubenPriest: ik denk niet dat doelgroep zich hier druk om maakt. Eerlijkgezegd denk ik dat dit perfect is om klassiekers op de weg te houden. De aandrijflijn is oudewets, maar het ontwerp is tijdeloos.
petroldrinker zegt
Kan je net zogoed een zoë kopen ofzo ipv dit, wat is hier nog aan zonder de ICE erin…
Hubert zegt
Een jaren 80 SL koop je niet voor het geluid, maar om lekker een beetje relaxed rond te cruisen. Dus ideale combinatie.
karaya zegt
Geluid is onderdeel van de beleving.
Gelukkig zijn de specs beroerd dus een succes zal het niet worden.
mashell zegt
Precies, Motorgeluid is weliswaar vooral verloren energie die niet in de voorwaartse beweging is terecht gekomen maar het kan je de illusie geven dat het flink hard gaat terwijl dat eigenlijk wel meevalt. Maar geluid is absoluut onderdeel van de beleving. Dus daarom een motor die zo min mogelijk lawaai maakt zodat je Die Walkure van Wagner of de 9e Symfonie van Beethoven des te beter hoort. Of natuurlijk Up and Down van de Vengaboys, als dat meer je ding is.
potver7 zegt
De wind door je haren hoor en voel je nog wel hoor. Geen probleem dus.
flutterby zegt
@karaya: herrie is ook een beleving.
karaya zegt
Als je een Mercedes 6 in lijn herrie vindt maken moet je lekker een Tesla kopen.
Of een wasmachine.
matter zegt
@karaya: in vergelijking met de originele specs verschilt het niet zoveel hoor.
karaya zegt
Minder dan 300 km op een tank? (inhoud: 90 liter)
Calimero zegt
De ICE ( In Car Eentertainment) is in een auto als deze vast geen probleem.
Maar of zo’n modern scherm nou past bij het tijdsbeeld van een auto als deze?
dalmore zegt
Verander het vraagteken in de titel maar in een uitroepteken. Laat klassiekers klassiek.
Bouw dan een nieuw elektrisch model met de looks van de klassiekers.
emping zegt
@dalmore: die wordt dan nog duurder en zal niet voldoen aan de huidige veiligheidseisen. Was het maar zo makkelijk.
dalmore zegt
@emping: Duurder dan 159.000 instapprijs lijkt me sterk voor een elektrische auto met actieradius van 300km met de koets van een klassieker. Qua veiligheidseisen heb je een punt, daarvoor moet er e.e.a. aangepast worden.
flik2punt0 zegt
Ik ben erg voor het idee. Want zo gaan de voertuigen niet verloren. En uiteindelijk is het beter voor het milieu om ze niet te slopen. Maar die prijzen….
O plaat zegt
Gaan ze nu dan verloren? Er zijn genoeg liefhebbers die zo’n SL willen met benzine motor hoor
ericd zegt
Als er één klassieker is, die zich bijna persé leent voor electrificeren, dan is het de Citroen DS wel.
ukbob zegt
@ericd: dacht ik ook meteen aan..!
Heerlijk soeverein zoeven in je Snoek met stekker
potver7 zegt
Kunnen die veerbollen het extra gewicht aan? Het veercomfort moet wel op niveau blijven natuurlijk.
Ik zat eigenlijk meer aan een Rolls Royce Silver Shadow te denken als ideaal electrificeerproject…
bertorelli zegt
Zat meer aan de DeLorean te denken.
Die waren technisch toch al beroerd en die knapt op van een andere motor.
bernoulli zegt
Het idee is niet nieuw. Er rijden ook al heel wat VW T1’s rond met een accupakket.
Bij Wheeler Dealer hebben ze ooit een Maserati Biturbo zelf omgebouwd naar een EV.
https://www.imdb.com/title/tt6364110/
karaya zegt
Dat was een mooie klus ja. Heb je gezien hoe die auto op z’n wielen staat?
Weggegooide tijd en moeite.
flutterby zegt
@bernoulli: Jaguar doet dit zelf ook en volgens mij zijn er ook partijen die Porsche’s en Mustang Shelby elektrificeren.
eklasse zegt
Ik was bijna geïnteresseerd. Totdat ik die een-na-laatste zin las.
fransananas zegt
Voiture extravert is nog gaver. Ook duurder
jelmer zegt
Wat een geld… een W114 met deze aandrijflijn lijkt me een heerlijke daily, maar dan moet de prijs met 90% dalen.
none zegt
160k voor een EV, volgens mij zijn ze wat te laat met hun project, we zijn de periode van de exorbitante subsidies al geruime tijd voorbij.
meetsysteem zegt
Wat is het nog steeds een gave kar. Ook dit soort wielen; maak daar nu eens een moderne interpretatie van in lichtmetaal. En dan niet in van die idiote maten, gewoon 18″ onder een E-klasse bijvoorbeeld met nog een lekker wangetje…?
OT: Ik zou m lekker origineel houden en een electrisch ding erbij kopen; keuze zat tegenwoordig.
Homer55 zegt
Verschrikkelijk.
mashell zegt
Lastig, goede kans dat een elektromotor nog beter bij het karakter van de R107 past dan de zes cilinder en V8 motoren maar aan de andere is elke verbouwing aan een R107 heiligschennis..
tjorque zegt
Ik ben niet tegen.
Ok het geluid klopt niet, maar de rotzooi die er uit de uitlaat komt, moet je ook niet willen.
Dat er een aantal exemplaren origineel blijven voor shows en musea is voldoende.
Als er een relatief groot aandeel van zulke conversies komt, blijven we tenminste kunnen genieten van het lijnenspel van de klassiekers.
(Hoe dat klinkt hoor ik in de auto of op de motor toch niet).
janstehouwer1954 zegt
?