En met échte 993 Targa bedoelen we niet dat deze auto door Porsche zelf is gebouwd. We bedoelen dat er eindelijk een 993 is met een echt Targadakje.
De Targa is altijd een bijzondere uitvoering van de 911 geweest. Het was geen echte cabriolet, maar wel jarenlang het enige ‘open’ alternatief voor een 911. In den beginne natuurlijk ontwikkeld voor de Amerikaanse markt, waar cabrio’s zonder rolbeugel niet mochten.
Later werd de Porsche 911 Targa omarmd door een kleine schare liefhebbers, waaronder de Rijkspolitie. Die reden graag in de Targa rond omdat ze dan beter op de voorstoelen konden staan om het achteropkomend verkeer te waarschuwen voor gevaar.
Toen van de 930 ook een echte cabriolet op de markt kwam, bleef de Targa gewoon bestaan. Tot en met modelreeks 964 welteverstaan, daarna bleef alleen de naam. Want vanaf de 993 had de 911 Targa eigenlijk een groot glazen schuifdak dat niets met de ‘echte’ Targa te maken had. Dat zag Porsche uiteindelijk zelf ook in en met de 991 keerde ook de echte Targa weer terug.
Kreinzel maakt een ‘echte’ 993 Targa
De mensen achter het bedrijf Kreinzel vonden het al die jaren een gemiste kans. Ook een 993 hoorde wat hen betreft te worden uitgevoerd als echte Targa. Een mazzeltje dat Kreinzel zich bezig houdt met het ‘restomodden’ van auto’s, dus er kon gewerkt worden.
Met resultaat. Want hij is er nu, een ‘echte’ Porsche 993 Targa. Dat wil zeggen, de body van een 993, met het Targadak en de beugel uit de 964. Is het heiligschennis, of geniaal? Hoe dan ook, het ziet er -in mijn ogen- vet uit.
Niet alleen het dak van de 993 is aangepakt
Mocht je besluiten om voor zo’n 993 Targa te gaan, dan kun je vele kanten op. Je kunt ervoor kiezen om je eigen 993 in te leveren, die dan in ongeveer een jaar tijd wordt omgetoverd tot Targa. Maar je kunt ook Kreinzel voor de auto laten zorgen, mocht je te erg gehecht zijn aan je eigen 911.
Uiteindelijk krijg je onder meer een 3,6 liter boxer met 315 pk, een electronisch verstelbare ophanging, nieuwe remmen, Fuchs velgen, moderne stoelen, een volledig lederen interieur en moderne audio- en communicatie apparatuur.En natuurlijk het Targa dak.
Kortom, een compleet nieuwe auto, met het uiterlijk van een neo-klassieker. Over de prijs kunnen we niks zeggen, dat is heel erg afhankelijk van je eisen en wensen aan jouw 993 Targa.
Rest alleen de vraag; maken of kraken? Ik zet alvast een vinkje bij ‘maken’. Vet apparaat!
Robert zegt
Ik vind die “op Fuchs geïnspireerde” velgen eigenlijk veel fouter dan de Targa-conversie. En dat terwijl er best wel goede replica’s van te vinden zijn.
Flatsix zegt
@RRRobert: ik moest ook even zoeken naar wat er niet klopte aan het plaatje, maar het zijn idd die wielen. Als deze period correct zijn is alles veel beter in balans denk ik.
DeWitteCondor zegt
Dit mag gemaakt worden.
drdre1 zegt
Neenee, toch niet. Jammer, maar de achterruit en constructie oogt te groot tov de rest van de auto. Nee, wordt dus verboden om te maken. 😊
Ditoxx zegt
wat @drdre1 zegt.
DeWitteCondor zegt
@drdre1: ik denk dat dat tussen je oren zit. De verhoudingen zijn niet veel anders dan de 964 targa. Mocht die dan ook niet gemaakt worden?
drdre1 zegt
Idd. 😊 Nee, zonder gekheid, ik heb die Targa altijd qua achterruitconstructie een beetje raar gevonden. Foto 3 van deze pagina laat mss een beetje zien wat ik bedoel. Hele kleine wielen accentueren dat misschien nog meer. En ’t is ook gewoon wat ik vind hè.
martingtv zegt
Ziet er niet uit. Nep jaren 70 spullen op een auto uit de jaren 90.
DeWitteCondor zegt
@martingtv: grappig. Ben benieuwd wat de reacties waren geweest als nicolasr had geschreven dat dit een vergeten prototype van Porsche zelf was geweest…
Wat is hier trouwens nep aan? Die beugel is gewoon Porsche. Als we iets moderns retro maken is dat tegenwoordig helemaal de bom maar dit kan dan ineens niet? Weird …
martingtv zegt
Het is een rare combinatie van standaard 993 voor en achterkant, chromen raam omlijsting van oudere 911’s en een retro stijl buitenspiegel en velgen.
MaartenD zegt
Prachtig!
z4rickss zegt
Nehh ziet er toch vaag uit op een of andere manier
rensso zegt
Van mij mag het
flyerbunch zegt
Een 930 targa met turbo body en whale tail is nog cool. Deze 993 targa met chrome pakket en in deze gedaante als classic met deze lijnen klopt ergens niet. De 993 Gunther Werks Speedster lijkt dan opeens meer te kloppen.
kniesoor zegt
Vind ‘t er prima uitzien. Ben zelf meer van de coupé’s, maar als een ander zo’n ding aanschaft krijgt-ie toch een klein applausje 👏🏻
mp014 zegt
Pardon?? Een jaar om ergens een dak van af te zagen en er wat aluminium op te zetten? Waarom duurt dat zo lang?
nicolasr zegt
@mp014: Secundaire arbeidsvoorwaarden denk ik. Uurtje werken, uurtje pauze. En drie dagen per week werken en om de vier weken een weekje vakantie.
Denk ik hoor, maar pin me er niet op vast…
lefty00 zegt
Dikke nein!
mashell zegt
Wat meer periode correct, dus standaard wielen en geen chroom randjes zou het wel Ok zijn. Nu zit het aan de verkeerde kant van de schaal. Natuurlijk ziet iedereeen Singer enorme marges maken met hun kitscherige back dated 964jes maar dat maakt nog niet dat je dat moet proberen na te doen.
paulds65 zegt
Zeer fraai. 964 en 993 in cabrio uitvoering nooit mooi gevonden dus lijkt me prima uitgangspunt voor een targa ombouw.