Jaguar Land Rover (JLR) presenteert een volledig elektrisch aangedreven E-type Series 1.5 Roadster en noemt het de Jaguar E-type Zero.
De E-type Zero is gerestaureerd en technisch gemoderniseerd in de Jaguar Land Rover Classic Works in Coventry, niet ver van de plaats waar de E-type oorspronkelijk werd gebouwd. Volgens Jaguar rijdt de E-type Zero als een klassieke E-type, maar dan wat sneller. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/uur vergt slechts 5,5 seconden, ongeveer een seconde minder dan een originele E-type Series 1.
De specificaties lijken origineel, afgezien van de elektrische aandrijflijn en de LED-koplampen. Maar er zijn ook flink wat instrumenten aangepast en check dat dashboard… Je kan het mooi vinden, je kan het ook heiligschennis noemen. Net zoals sommige mensen het vreselijk vinden als een tuner zich uitleeft op een nette/standaard auto.
Jaguar gaat vanaf 2020 los met elektrische aandrijvingen, dus hebben ze bij deze E-type Zero alvast een speciale elektrische aandrijflijn ontwikkeld, met een vermogen van 220 kW. Het lithium-ion-accupakket heeft dezelfde maten en hetzelfde gewicht als de zescilinder XK-motor die oorspronkelijk in de E-type was gemonteerd. De specialisten die de elektrische aandrijflijn voor de E-type Zero ontwikkelden, hebben ervoor gezorgd dat die precies past op de plaats van de originele motor. De elektromotor en de reductiebak liggen direct achter het accupakket, precies op de plaats van de oorspronkelijke transmissie. Een nieuwe aandrijfas voert de aandrijfkrachten naar het originele differentieel en de eveneens originele eindoverbrenging. Het totale gewicht is 46 kilogram lager dan het gewicht van de originele Jaguar E-type Roadster.
Doordat de elektrische aandrijflijn bijna dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht heeft als de oorspronkelijke benzinemotor en transmissie, was het niet nodig de originele carrosseriestructuur van de E-type te wijzigen. De wielophanging en de remmen hoefden evenmin te worden aangepast, wat de ombouw van de auto en de homologatie ervan vereenvoudigde. De E-type Zero rijdt, stuurt, remt en voelt precies zoals een originele Jaguar E-type. Ook de gewichtsverdeling is ongewijzigd. Een video check je op autojunk.nl.
joostie zegt
Wauw, wat een heerlijke wagen! Ik kan dit soort projecten erg waarderen. Doe mij maar een vla gele!
joostie zegt
@joostie: Of een mint groene!
crashingduke zegt
Top! Ik had alleen het dashboard wat klassieker gehouden.
frederik zegt
@crashingduke: Inderdaad, de beleving als je in de auto zit is een groot deel van het rijden in een klassieker.
HzR zegt
@crashingduke: inderdaad, die middelconsole past helemaal niet.
tenaci zegt
Mag van mij hoor. Erg begeerlijke wagen zo!
chrism zegt
Het is toch nog geen 1 april??
dare2think zegt
Het geluid en het schakelen zal wel iets zijn wat gemist gaat worden… maar dat zal de volgende generatie überhaupt niet meer missen.
oxymoron zegt
@dare2think: Wat vooral gemist zal worden is het eeuwige gesleutel om de motor in leven te houden …
moveyourmind zegt
Bloody hell!
Als zelfs de Engelsen hun gevoel voor traditie en historisch besef gaan verliezen dan is het einde compleet zoek…
Ik haat vandaag!
Esprit_de_Flandre zegt
@moveyourmind: “gevoel voor traditie en historisch besef” brengt niet genoeg op…
moveyourmind zegt
@esprit_de_flandre: Maar dat hoeft ook helemaal niet… Juist niet!
Al 120 jaar is het zo dat iedere zichzelf respecterende Engelse autofabrikant op ieder moment op het punt van omvallen staat, omdat er te weinig inkomsten zijn, broodnodige investeringen in nieuwe modellen niet gedaan kunnen worden zodat oude meuk veel te lang door geproduceerd wordt, en de boekhouding één grote chaos is waar niet meer door heen te komen is…
Gaat al 120 jaar goed, op een heel enkele Engelse fabrikant na, dus ik snap echt niet waarom er winst gemaakt moet worden.
Weg charme…
oxymoron zegt
@moveyourmind: Welke Engelse fabrikant is er dan nog?
trustmeiamanengineer zegt
Best wel gaaf hoor! Maar zo’n lekker romige zescilinder is de helft van het plezier…. Maak dus maar gewoon een moderne elektrische cabrio, die oudjes moeten olie uitbraken.
frederik zegt
Wel heel goed dat de gewichtsverdeling precies hetzelfde is gebleven, vaak wordt dat “vergeten” bij een elektrische ombouw. Dat roept de vraag op: wat is de range? Ik ben wel benieuwd hoeveel accu je nu kwijt kan met deze restricties.
oxymoron zegt
@frederik: De accu’s zitten onder de motorkap, en dat is een lange. Zie het introductiefilmpje. De oorspronkelijke motor zal ook geen lichtgewicht gewest zijn. De range hangt af van het lood onder je rechtervoet, net als bij benzine. Als je het bij cruisen houdt kom je een heel eind.
Rohrl-fan zegt
Doet mij beetje denken aan de SciFi film ‘In Time’.
Daar reed de hoofdrolspeler op een gegeven moment ook rond met een elektrische E-type!
fapfap zegt
@rohrl-fan: Wilde ik ook al schrijven, Jaguar is niet de eerste die dat doet :)
goodolddays zegt
In ander nieuws, het sneeuwt in de hel…
thomasthomas zegt
Er zit hier in Nederland ook een bedrijf die bouwt elke auto om naar elektrisch ook deze Jaguar.
cocoloco zegt
Net als een iPhone nu. Het ziet er goed uit, werkt altijd maar verliefd kan ik er niet op worden.
En carbon en digitale troep in een klassieker….
Echt een auto voor mensen die een auto alleen maar kopen om gezien te worden en niets geven om de beleving.
Bovendien klinkt het als een boormachine….
Nee doe mij maar gewoon een originele.
Jochempie zegt
Ik vind ‘m geil.
Wel grappig dat de fabrikant van de originele auto wordt beticht van heiligschennis als ‘ie dit doet. Da Vinci zou toch ook nog een gek hoedje op Mona Lisa mogen tekenen?
desjonnies zegt
En dan nog het lef hebben om er een nummerplaat met ‘ classic ‘ op te hangen.
Gulli zegt
Ze hadden hem gewoon E-type kunnen blijven noemen toch? Alles is toch E de laatste tijd?
benzinehoofd zegt
Met recht een E type nu… zelf ben ik niet zo’n E type dus doe mij maar gewoon een originele met verbrandingsmotor.
scaglietti612 zegt
Dat die heerlijke 3,8 liter zes in lijn motor eruit geflikkerd werd kan mij nog het minst van al boeien, genoeg gewone E-types te vinden. Maar dat ze die computer monitor onzin in een klassieker proppen dat stoort mij nog het meest van al. En een versnellingsbak in een elektrische wagen is misschien nutteloos, maar de hele wagen heeft slechts één nut en dat is plezier. Dus een manuele versnellingsbak graag en liefst zonder de I-pad in het dashboard.
joba95 zegt
Wauw wat een tof project!
Dutchdriftking zegt
Elektrisch rijden kon nog nooit zo stijlvol.
shibby zegt
Ja, elektrisch rijden was nog nooit zo mooi verpakt, maarehh.. nee. Doe dit soort werk maar naar Tesla, oude Jags moeten gewoon herrie maken en olie uitspuwen