![](https://www.autoblog.nl/files/2022/11/Ferrari-308-Honda-K24-1.jpg)
Je kunt lang wachten tot de VTEC inkickt, want dat zit er niet meer op.
Een engine swap is een heidens karwei, maar daar krijg je wel veel voor terug. Een unieke auto met – meestal – meer cilinders. En hoe meer cilinders, hoe beter, nietwaar? Toch zijn er ook engine swaps die juist voor minder cilinders gaan. Eerder deze week schreven we al over een 911 met een viercilinder, maar er is ook een Ferrari 308 GTB met een viercilinder.
Om maar met de belangrijkste vraag te beginnen: waarom zou je in vredesnaam een viercilinder in een Ferrari willen in plaats van een V8? Nou, volgens Mike Burroughs van StanceWorks is de V8 uit de Ferrari 308 GTBi helemaal niet zo fantastisch. Volgens hem is het een te zwaar blok, met te weinig vermogen. Daar heeft hij een punt.
Net als Ferruccio Lamborghini destijds dacht Mike: ik kan het beter. Hij besloot de Ferrari V8 te vervangen door een Honda K24-blok. Inderdaad, een 2,4 liter viercilinder. Dat klinkt niet direct als een upgrade, maar wees niet te snel met je oordeel.
![Ferrari 308 GTBi met Honda K24-blok](https://www.autoblog.nl/files/2022/11/Ferrari-308-Honda-K24-2.jpg)
![Ferrari 308 GTBi met Honda K24-blok](https://www.autoblog.nl/files/2022/11/Ferrari-308-Honda-K24-3.jpg)
VTEC heeft het veld moeten ruimen (onder andere vanwege gewichtsbesparing), maar er is wel een dikke Garrett-turbo voor in de plaats gekomen. Deze moet er voor zorgen dat deze viercilinder er meer dan 1.000 pk uitperst. Dat is een serieuze upgrade, want de V8 in de 308 GTBi levert maar een schamele 205 pk.
Qua vermogen is deze viercilinder dus zeker geen achteruitgang. Qua gewicht en betrouwbaarheid evenmin. Het enige nadeel is misschien het geluid, maar vergis je niet: deze vierpitter klinkt bruter dan je denkt.
![Ferrari 308 GTBi met Honda K24-blok](https://www.autoblog.nl/files/2022/11/Ferrari-308-Honda-K24-4.jpg)
![Ferrari 308 GTBi met Honda K24-blok](https://www.autoblog.nl/files/2022/11/Ferrari-308-Honda-K24-6.jpg)
![Ferrari 308 GTBi met Honda K24-blok](https://www.autoblog.nl/files/2022/11/Ferrari-308-Honda-K24-5.jpg)
![Ferrari 308 GTBi met Honda K24-blok](https://www.autoblog.nl/files/2022/11/Ferrari-308-Honda-K24-7.jpg)
Zoals je op de foto’s ziet is de motor niet het enige wat er aangepast is. De van origine gele Ferrari is nu wit en voorzien van een brute bodykit, een joekel van een carbon fiber vleugel en vijfspaaks Rotiform-velgen.
Deze controversiële Ferrari is nog een ‘work in progress’, maar de auto staat nu alvast te shinen in Las Vegas op de SEMA. Mike Burroughs is echter meer van plan. Hij wil er gewoon mee op de openbare weg rijden én hij wil ermee gaan racen.
Hoe dit hele project tot stand is gekomen en de verdere vordering, check je op het YouTube-kanaal van StanceWorks.
Met dank aan @absolute.rowan voor de foto’s vanuit Vegas!
Ah, een SEMAfour.
I see what you did there…
Dit is toch gewoon enorm gaaf!
Een beetje tuning kan geen kwaad maar kan me niet van de indruk ontdoen dat ze de achtervleugel averechts hebben gemonteerd…wat een gedrocht
Als meneer daadwerkelijk van plan is om ermee op het circuit te gaan racen, zoals time attack, dan komt de spoiler wel van pas!
Best lachen.. Er staan nog veel meer leuke Frankenstein wagens op SEMA 2022.
Zo ook deze 67 Mustang met mid-engine Chevy V8: https://carbuzz.com/news/mid-engine-1967-ford-mustang-with-chevy-v8-debuts-at-sema
Of deze RX-7 met een Pagani Zonda V12: https://carbuzz.com/news/pagani-zonda-v12-swapped-mazda-rx-7-shines-at-sema-2022
Of deze supertruck van 1948 met 1000pk: https://carbuzz.com/news/ringbrothers-reveals-1948-chevrolet-super-truck-called-enyo
Die v12 is overigens niet in een zonda geleverd. Dit is een ouder m120 blok.
De allereerste 5 Zonda’s C12 werden met het 6.0L M120 blok geleverd. Het is pas vanaf de C12 S dat het blok naar 7.0L en groter werd geboord met de model jaren. Of het effectief een Zonda blok is die RX-7 geen idee.. waarschijnlijk de standaard AMG 6.0L V12, maar technisch gezien is het dus niet onmogelijk.
@flyerbunch
Volgens mij staat de Corvette C5 van Rob Dahm er ook, deze heeft een rotor swap 😊
Soort NSX dus… 🤪
Heel gaaf.. alleen die vleugel is minder, maar met 1000 pk waarschijnlijk noodzakelijk :-)
Ik vind hem wel gaaf eigenlijk. Alleen was ik voor een iets subtielere vleugel gegaan. En wellicht toch een Italiaans hart. De V6 van de Maserati MC20 of zo met een klein krachtkuurtje.
Heb je weleens geprobeerd een motorswap te doen met een moderne motor? Dat wil je niet met de huidige electronica…. er is een reden voor dat bijna alle swaps LS en Honda blokjes zijn
Vind ‘m er wel tof uit zien, maar ondanks dat het standaardblok niet zo heel fantastisch klinkt snap ik de keuze voor het Honda exemplaar ook niet echt…
Normaal gesproken niet zo’n fan van dit soort conversies. Maar dit ziet er erg gaaf uit!
Een auto heeft een origineel hart en ziel, karakter. De echte verzamelaar in hart en nieren gaat, zoals ik zelf al gezien heb, zelfs achter de authentieke boutjes en schroefjes aan. Ik betwijfel of een moord op het concept de intrinsieke inventariswaarde naar boven pompt, en of zo’n veranderaars-speeltje over een paar jaar niet voor een prikje ergens in een hoekje van een garage te koop staat. Dat is perfect mogelijk. Toegegeven, deze Ferrari-moord kan echter nog gruwelijker gepleegd worden door er een elektromotor en batterijen in te stoppen (sommigen vinden dat we dat maar met alle vintage-cars meteen moeten doen).
Voor de geslaagde sjonnie uit Maaskantjeeuh!!
En de motor start iedere ochtend zonder problemen…
Yep, het is een echte daily….
Ik vind de vleugel een groter probleem dan die motor
Pleas meer Sema news!!!!
Heel mooi project! Ik heb alle 100+ afleveringen van de build gezien. Mooi om te zien waarom hij bepaalde keuzes maakt en hoe hij onderdelen ontwerpt en zelf maakt. Hij praat te veel maar met af en toe spoelen zeer vermakelijk. Aanrader!
Heb deze hele serie ook zitten kijken! Zeer vermakelijk moet ik zeggen. Kwam op zijn kanaal door rusty slammington. Zeer intressant project met een goed verhaal erachter
Die ontvangen vast nog wel n brief van Ferrari
Blasfemie. Die Honda motor vind ik het probleem nog niet zozeer. Eerder die compleet foute bodykit. Stoep tuning is het. Veel gaver was geweest als ze er een 288 GTO achtig ding van hadden gemaakt, maar dan retrofit. Gemoderniseerd. LED koplampen, fatsoenlijke airco, prima werkend infotainment, beetje a la Singer. Maar dit vind ik echt helemaal niets.
Ja mag een heleboel niet van Ferrari. Je mag geen replicas maken, en als je pech hebt mag je ze niet eens kopen. Maar het hart er uit halen, een donorhart plaatsen (niet eens van Ferrari zelf) en rondrijden met de Ferrari badge mag dan wel?
Ik snap het niet meer…
Los daarvan vind ik hem wel tof om te zien. Alleen een Japans blok in een Italiaan vind ik dan toch wel een dingetje.
Al had de 4 cilinder 2000 pk.. ik kan niet heet of koud worden van een 4 pitter.
Dan maar minder vermogen of meer gewicht. Zodra je zo’n ding start en er vervolgens gas mee geeft denk je toch: meh.. laat maar.
Deze build heb ik met veel plezier gevolgd op YouTube. Erg interessante videos naar mijn mening die lekker nerdy ingaan op het proces, de keuzes voor constructie, ophanging, etc. Hij doet bijna alles zelf en heeft hem echt gebouwd met als doel er het circuit mee op te gaan, dus die spoiler zit er niet op voor de mooi
Heb deze ook gezien via YouTube erg leuk en leerzaam inderdaad. Vind de bodykit alleen wat overdreven. Wat ook wel een aanrader is om te kijken is de build van Ant Anstead van een replica van een Alfa 158 uit 1938. Ook bijna alles zelf en qua en aandrijving en motor wel goede keuzes gemaakt ook. Prachtig ding geworden. Lijkt me gaaf wanneer je een eigen auto van grond af aan zelf hebt gebouwd.
had er niet zo veel problemen mee tot ik die spoiler zag
Van 308 naar 244… liever het origineel!