Deze week wordt er een nieuwe Nederlandse sportauto gelanceerd: de Heijnsdijk 2500SF.
De 2500SF oogt als een zeer fraaie roadster en is gemaakt op basis van een Porsche 944. Waarom? 100% verzinkt, betrouwbaar en gemakkelijk verkrijgbaar in de markt omdat er nog veel rondrijden. Dat laat Ing. Bart Penterman van Heijnsdijk aan ons weten. De 2500SF weegt slechts 900 kilo, 300kg minder dan het origineel. Met een vermogen van minimaal 163 pk zou dat voor een geweldige rijervaring moeten zorgen.
Afhankelijk van het motortype is de topsnelheid begrensd op 250 km/u en gaat deze van 0-100 km/u in 6 seconden.
De serieuze hobbyist kan ervoor kiezen de auto zelf af te bouwen. Heijnsdijk Sportscars levert in dat geval de aangepaste bodemplaat met daarbij het bouwpakket en verzorgt ook de keuring. De prijs voor een 2500SF bouwpakket vanaf €14.725 inc. BTW. De kant en klare vanaf €36.995 inc. BTW. Door zijn degelijkheid en gemakkelijk onderhoud is de 2500SF geschikt voor dagelijks gebruik. Het originele kenteken van de 944 blijft behouden zodat de 2500SF als oldtimer geregistreerd kan worden.
Opties zijn onder andere een meeneembare hardtop en een kofferrek.
Vinny_93 zegt
Nothing… Nee, less than nothing.
Ik heb respect voor een ondernemer die het bedenkt, maar liever niet op mijn oprit.
jacob zegt
ik vind het er wel aardig uitzien. zou het alleen niet willen hebben.
dappers zegt
beetje overdone in mijn ogen. Wel goeie optie als crisis-sportscar!
NiNja zegt
lol, deze is zelfs lelijker dan een Spyker. Idd respect voor de ondernemer. Maar het design mag wel anders.
Golf VI 18t Lim. Edition zegt
10x liever een originele 944!!
het ziet er gewoon niet uit…
dotternetta zegt
Ja, wordt er ook niet warm van.. Er zullen ongetwijfeld liefhebbers voor zijn.
Rouge zegt
Mooi bakkie! Lekker klus project!
stopwearingpants zegt
beetje weismann-spyker achtig
Doewap zegt
Nou, dat kan veel slechter. Vooral het verdienmodel (het woord van 2009 wat mij betreft) vind ik wel mooi.
Dennis zegt
Nou eeeeuuuh bedankt voor de genomen moeite, maar ik vindt het een verkrachting van een 944 en het is een bouwpakket/kitcar, dus een beetje hutsekluzetmaarinmekaarauto
En daar hebben we er al 1 van in NL, en dat is meer dan zat
Driewieler zegt
Wel raar dat ze ook Porsche-velgen gebruikt hebben…
JT zegt
Het design had beter gekund, maar toch een mooi initiatief!
Sciurida zegt
Een Nederlandse autofabrikant die een standaard cabrio uitbrengt… hmm ben ik de enige die dat vreemd vindt?
Citrofiel zegt
Ik ben niet meteen kapot van de voorkant, maar de achterkant vind ik in elk geval wel geslaagd. Leuk dat er een kitcarbouwer bij is met een echt nieuw model, en niet de zoveelste Lotus-7-lookalike oid.
Flapkees zegt
Vind het wel een leuk idee.
cecotto zegt
Het initiatief is super, de basis, de 944 met een perfecte gewichtsverdeling ook, een pre 87, 944 maakt de auto rijtuigenbelasting vrij. Maar het ontwerp zuigt. Jammer
ralfcars zegt
Nee doe maar niet.. het ontwerp is gewoon ook niet origineel..
AC achtig concept meer, maar dan lelijker..
mobility-design zegt
binnenkort kopen ze een f1 team en willen ze een bijna dood merk gaan redden. Deze gaat og heel groot worden :)
ff serieus: er zitten leuke details aan maar overal ben ik er niet echt kapot van. Wanneer gaat wouter er eens mee rijden. Kan een erg leuk filmpje worden
CSL zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
LJ zegt
37k is niet duur, zziet er wel goed uit;)
Supra1981 zegt
De voorkant wijzigen en dan zeg ik DOEN!
Zeker voor die prijs een leuke auto en geen wegenbelasting betalen en een goedkope oldtimer verzekering.
Dat is 2x lol, op straat en in de portemonnee
maarten SLR zegt
De kont is van een Stirling Moss SLR
B /\/\ \/\/ zegt
Waarom waarom waarom altijd die suffe kitcars!? Als je een automerk opricht en je naam er aan hangt, doe dan iets meer moeite en ontwikkel zelf die auto, hoeveel meer moeite is dat? Verder ziet hij er wel grappig uit hoor, maar het feit dat het een kit-car is… Neem jezelf als fabriek ff serieus… komop zeg!
maarten SLR zegt
(maar dan doorgezakt)
getl4id zegt
de neus van die auto lijkt behoorlijk op die gekke japanse spot van vanochtend de Mitsuoka Orochi. of ben ik de enige die dat vindt??
MrHyde zegt
Achterkant is erg leuk, de rest moet nog verder worden uitgewerkt. Het begin is gemaakt.
Supra1981 zegt
Alleen redt deze het niet bij zo’n mooie blauwe Cobra.
Die is echt helemaal af.
pshyto zegt
ik vind het wel wat!
Dennis zegt
@ cecotto
Als dat zo is …… Ben ik om , gooi ik gelijk mijn minnares de deur uit
Henk zegt
dus weer een nederlands automerk dat failliet kan gaan
Sauerpraum zegt
Mooi initiatief! Auto ziet er netjes uit, prijs is schappelijk, registratie als old-timer is schappelijk. Ik zie dit bedrijf wel wat worden en gun het ze van harte!
Bobby_Orlando zegt
Wat een lelijke kitcar op een hopeloos onderstel.
Race_Kees zegt
@Bobby_Orlando: Hou toch je 12-jarige onervaren mond.
Een 944 onderstel is hartstikke goed. Over een paar jaar zul je misschien eens in eentje kunnen rijden.
Het ontwerp en de prijs is natuurlijk kansloos. Liever een originele 944, een redelijke heb je wel voor 3500€.
Bobby_Orlando zegt
-edit: doe toch eens normaal man-
Bobby_Orlando zegt
@Race_Kees: ik zal zelf wel beslissen wat ik zeg, daar heb ik jouw goedkeuring niet voor nodig.
wouter zegt
voor kantje kan wat beter voor de rest wel aardig
erce zegt
beetje jammer dat je de naden vanaf de maan kan zien
paul zegt
Een strakke car, voor een zeer scherpe prijs en met indrukwekkende prestaties.
Benz.. zegt
Leuk wagentje al is het geheel wat uit proportie m.i.
En in Nederland gewoon niet handig, zonder dakje..
Bart zegt
Ik ben de genoemde Bart uit het artikel, kan dus wat antwoord geven op vragen/opmerkingen.
Een aantal mensen hebben het dus goed gezien, het is een sportwagen die door het oldtimer kenteken niet veel kost qua vaste maandlasten.
Het is wel een cabrio, maar een hardtop is gewoon leverbaar, deze is nu echter nog in ontwikkeling.
Het design is inderdaad apart en geinspireerd door mooie andere auto’s. We staan natuurlijk altijd open voor commentaar, dus laat maar horen.
Race_Kees zegt
@Bart: Moedig dat je hier reageert! Er zijn maar weinig producenten die dat aandurven.
Heb je eventueel nog meer foto’s? Ik ben erg benieuwd of ik nog 944 kan herkennen ergens aan de auto.
911GT2 zegt
@Race_Kees: Euhm als je goed kijkt zie je zeker in het interieur wel behoorlijk wat 944 invloeden.
Wat dat betreft zou ik het interieur zo over zetten ;)
Maar Bart ga zo door probeer misschien niet op de te klassieke toer te gaan, die zijn er al zoveel :)
Weinig echt modern ogende kitcars, dus hier zit zeker potentie in.
En wat betreft het onderstel, ik denk dat er maar weinig onderstellen met de motor voorin zijn die deze gewichtsverdeling en rijeigenschappen hebben, dus wat dat betreft goede keuze!
Succes!
august zegt
@Sciurida, kun je mij eens vertellen wat Donkervoort al dik 30 jaar maakt?
dick zegt
die voorkant is gewoon slecht gedaan, verder RESPECT. maar ff terug naar de tekentafel.
Elke sportscar liefhebber heeft oog voor een goed ontwerp en dit lijkt nergens op
alfa159TI zegt
gaaf man, een oldtimer in een nieuw mooi frontje!
geweldig project
luukvankaathoven zegt
Fraaie details, maar ik kan niet zeggen dat ik het geheel echt mooi vind. Maargoed, wel prettig dat exclusiviteit enigzins betaalbaar is, in tegenstelling tot Spyker.
Mika Hakkinen zegt
@Bart Mooie auto alleen de voorkant vind ik gewoon lelijk;)en dan vooral de koplampen vind ik zo niet mooi. Doet me denken aan de eerste serie Lotus Elise en heeft ook wel wat weg van een paar Tvr`s. Verder goed product denk ik.. Zou zeggen laat Wouter er maar mee testen haha
Bart zegt
@Race_Kees
Als kleine autoproducent moet je toch kijken wat anderen er van vinden, op deze manier wordt ons wel duidelijk wat de gemiddelde autoliefhebber er van vind.
Andere foto’s hebben we wel, alleen waren deze foto’s echt goed gelukt. Waarschijnlijk lukt het wel bij een bezoekje van autoblog om wat extra foto’s te maken.
@ Mika Hakkinen
Oke dankje, dat is goed onderbouwde kritiek, altijd fijn want daar kunnen we iets mee.
Ja er is al contact geweest voor een reportage, dus binnenkort een wat uitgebreider artikel.
JohanCelica zegt
Weer zoon nederlands misbaksel
Binsbo zegt
Ziet er zeker goed uit!
Bobby_Orlando zegt
Als dit een Mistuoka zou zijn stond iedereen te kotsen.
s zegt
Voordat ik op de link klikte dacht ik ‘Man, het lijkt wel een kitkar!’ haha
Escudo zegt
Zonde dat er een 944 voor wordt opgewaardeerd… Achterkant ziet er veelbelovend uit, maar de voorkant/zijkant doen mij denken aan een…. Daihatsu Copen…. vraag me niet waarom :|!
Leuk idee, als er een mooie voorkant op komt ;)
911GT2 zegt
Kun je ook de turbo of se S2 gebruiken? in dat geval heb je namelijk 250 of 211 ok… dat rijdt toch weer wat beter.
Maar ik ga mijn S2 er niet voor opofferen ;)
Bart zegt
@ 911GT2
Alle motorvarianten zijn leverbaar, dus inderdaad ook de turbo S met 250 pk, met die 900 kilo wordt dat dus een serieus snelle auto.
M-lover zegt
Een ‘nieuw automerk’… jawadde, gewoon een beetje ander plaatwerk gezet op een oude auto! Dan koop ik toch gewoon een kitkar ofzo? Of ik houd die oude mooie porsche in ere en restaureer hem.
RickB zegt
Mooie Porsche velgen eronder, volgens mij van een 993 :D
Teerdz zegt
Welke andere motorkeuzes heb je dan? Of is dat nog niet bekend?
Bart zegt
@Teerdz: Voorlopig nog alleen de porsche motoren die origineel in de 944 zitten:
2.5 4-cilinder 163 pk en 205 Nm
2.7 4-cilinder 163 pk en 225 Nm
2.5 4-cilinder 16-klepper S1 190 pk en 230 Nm
3.0 4-cilinder S2 211 pk en 280 Nm
2.5 4-cilinder turbo 220 pk en 330 Nm
2.5 4-cilinder turbo S 250 pk en 350 Nm
We zijn na aan het denken over eventueel andere motoren, in de USA worden ze omgebouwd met een dikke Amerikaanse V8, dus er zijn mogelijkheden zat.
@RickB: De velgen komen inderdaad gewoon van een Porsche, maar vooral omdat het design van de velg erg mooi is.
@M-Lover: Daarom is het ook gewoon een kit-car, alleen we hebben ook de mogelijkheid om hem kant en klaar af te leveren.
Mao zegt
@Bart:
Wordt dat in NL niet een probleem met een andere motor (bvb v8) ? Ik dacht dat ze bij bvb Burton niet een ander blok erin mochten leggen, omdat ie dan een nieuwe type goed keuring nodig had, omdat het dan (volgens de regels) geen 2CV meer was.
Ik weet niet precies meer hoe het zat, maar op het kenteken waren die Burton’s als et goed is nog gewoon 2CV’s. Dit is natuurlijk wel een “volwaardige” auto, geen polyester bootje op wielen :) Dus hoe zit dat ;)
Fiskmas zegt
Veldhoven… Nooit gehoord dat ze daar met zo iets bezig waren. Ik zal eens langs het adres rijden voor wat foto’s
Bart zegt
@Fiskmas: Dat is het adres van de BV zelf, de auto wordt daar niet gemaakt maar in Eindhoven.
@911GT2: Even voor de duidelijkheid, ik ben dus niet de ontwerper van de auto, dat is Ronald Heijnsdijk zelf, daarom ook die naam. Ik ben zelf een Autotechnisch Ingenieur, dus ben daar puur voor de techniek. Het valt niet mee om dezelfde stijfheid te krijgen van de auto als het dak eraf gehaald is. Daarom zijn de cabrio broertjes bij normale auto’s altijd zwaarder. Daarom zijn we ook blij dat we de auto naar 900 kilo hebben gekregen.
De keuze voor de 944 is precies uit te leggen met jou reply, met het transaxle concept wordt de ideale 50/50 gewichtsverdeling bereikt. Die auto was toen zijn tijd ver vooruit.
@supra 1981
Dankje voor de beschrijving van de lijnen, we waren echt benieuwd wat de autokenners er allemaal in zouden zien. Zeker omdat er een vleugje van bepaalde auto’s in terug te zien is.
@Mao: Een andere motor mag als het goed is niet voor problemen zorgen, door het bouwjaar laat de RDW vrij veel toe wat betreft verbouwingen. We gaan ons daar later pas echt op concentreren, eerst dit weekend op de beurs in Maastricht staan.
Wel fijn dat de connectie met Burton ook gelegd wordt, we doen in principe hetzelfde en maken dus ook gebruik van dezelfde regels. Op kenteken blijft dus ook 944 staan. Alleen zoals je het zegt, de Burton staat op een 2CV onderstel, de Heijnsdijk op een 944 onderstel.
@911GT2 voor de 2e keer, zou ik contact met je op kunnen nemen? De auto zelf staat in Eindhoven.
Race_Kees zegt
@Bart: Ik wil graag mijn mening over het ontwerp herzien. Vooral de achterkant is mooi gemaakt, een verbeterde Stirling Moss SLR kont:
Enkel de plaats voor het achterste kenteken is een beetje een lomp vierkant gat. Dat zou ik iets subtieler doen.
Misschien iets retro met een kleine overkapping?
Michel 350z zegt
LELIJK :shock: Nederlander moeten het gewoon bij die spyker laten
Supra1981 zegt
@bart
Heel verstandig inderdaad om de meningen eerst te peilen.
Ik vindt het een geweldig initiatief. Zeker omdat op deze manier een leuke sportieve auto voor veel mensen bereikbaar wordt en ook blijft doordat het een oldtimer is.
De zijkant vindt ik juist wel mooi, met die koelsleuven. Het lijkt net of je in een raket zit. De zijkant loopt mijn inziens niet mooi door met de voorkant omdat deze niet bijvoorbeeld rond loopt, maar omdat er een vouw inzit.
De voorkant doet mij ook een beetje denken aan de Daihatsu Copen met de grote en kleinere ronde lampen schuin boven elkaar. Door de vorm van de grill en de ronde koplampen lijkt de auto een gezicht te hebben.
De achterkant is erg mooi. Leuk dat jullie het aandurven om zo’n auto te bouwen. Veel succes met jullie project.
Citrofieleviltwin zegt
Achterkant is fantastisch maar de voorkant is dramatisch.
911GT2 zegt
Wanneer krijgt autoblog nou eens een edit functie ;)
Anyway, hoe meer ik er naar kijk hoe beter het wordt. Het zijaanzicht vind ik gewoon ronduit mooi.
De voorkant zou ik idd wat anders willen.
Bart kan de auto ook live ergens bekeken worden. Ik ben wel benieuwd waar de ruimte van de achterbank heeb gaat in jullie auto.
mevistox5 zegt
Exterieur… ach smaken verschillen. Vindt het zeker gedurfd. Ben zeer benieuwd naar de rij-eigenschappen. Deze zullen zeker dramatisch anders zijn dan die van een Posh 944.
Hoop dat er meer zijn die een dergelijk initiatief aandurven. Wat Nederland mist is een auto-cultuur als in de UK. Ja soms zijn de ontwerpen fugly, maar soms zitten er ook pareltjes bij qua ontwerp. Het meest lastige is echter niet het ontwerp, maar het vinden van de juiste balans tussen, gewicht, motorvermogen en rijeigenschappen.
PCCB zegt
Herkenbare vormen, maar het geheel overtuigt me niet.
RP zegt
@Bart: Hier is toch meer dan 1/3 van de 944 aangepast?
Hoe kan je dan het kenteken houden? Of gaat ie via Engeland?
lincoln zegt
ik wens de heren zeer goede zaken ..
goed verzonnen geheel .. petje af ..
911GT2 zegt
@ bart beste kun je dan gewoon even via het 944forum.com of het porseforum.nl doen (zelfde gebruikersnaam) dan hoef ik hier mijn mail niet neer te plempen. ;)
Jordi zegt
waarom hebben Nederlandse auto’s altijd van die rare domme designs? Die naam ook. jesus ik schaam me gewoon
Bart zegt
@RP De auto blijft gewoon in Nederland, de RDW komt langs op locatie om de boel te regelen. Verder heeft vorig jaar al een proto rond gereden bij de RDW om de ombouw goed te kunnen bekijken. Dat is allemaal helemaal goed gekomen.
@mevistox5 De rijeigenschappen zijn inderdaad wel flink verbeterd. Technisch gezien is de 944 een goede sportwagen, hij heeft alleen net wat teveel gewicht om lekker van zijn plaats te komen. Met die 300 kilo minder komt het motorvermogen beter uit. Het onderstel is ook aangepast op die 300 kilo minder.
@ iedereen die ik niet persoonlijk noem: allemaal bedankt voor de mening, ik pik er een aantal uit om antwoord op te geven, maar alles wordt zeer zeker gelezen.
lincoln zegt
@Bart:
ga er gemakshalve maar vanuit dat iedereen die “lelijk” schrijft .. niet in bezit van een rijbewijs is .. en zeker niet volwassen genoeg om te weten wat een 944 is .. en hooguit ooit een sticker op hun scooter geplakt hebben wat knutsel-werk betreft .. en nooit capabel zullen zijn 40 rooitjes neer te leggen voor een 2de auto ..
luitjes die termen als “mooi/lelijk” beziggen worden ook op @autoblog niet voor vol aangezien ..
Mao zegt
@Bart: (&GOD)
Ok. Ik ben opzich ook niet zo bekend met kitcars ed. Burton ken ik toevallig, vandaar. Ik dacht al dat het concept vergelijkbaar was.
Verder vind ik hem er ook goed uitzien, maar die scherpe vouw viel mij ook al negatief op ;)
GOD zegt
@ Mao
je mag een ander blok erin leggen van het zelfde merk.
mag max 40% verschil in zitten kwa vermogen.
meer dan 40% en dan komen de kosten.
dit blok heeft std. 163pk en 40% meer is 228pk
dus je kunt op 1 blok na alles er in poffen zonder kosten.
om het sterkste blok erin te leggen zou je eerst het 228pk blok er in kunnen leggen en dan herkeuren voor weinig en dan het 250pk blok er weer in leggen.
scheelt enorm in de kosten.
V8 van Porsche zelf is geen probleem van andere merken weer wel.
maar ik neem aan dat die V8 bedoelt is voor veel vermogen en dan lijkt het me verstandig om sowieso de wagen te laten testen ook al ben je duurder uit het gaat ook om de veiligheid van je klanten.
Rob zegt
@Bart: Goed gedaan man, ziet er op en top uit! Het begon hier met negatieve reacties en het is gebruikelijk dat de rest dan ook negatief is, napraters. Dus maak je niet druk (-:
Edge zegt
Ugly as hell. Maak dan géén auto, of huur een goede ontwerper als je het zelf niet kunt
AMG Powerrr zegt
Mini Cooper eyes. Toch zie ik liever een Spyker. Maar toch hulde dat er weer een nieuw merk op de markt is!
RDS zegt
Zeker mooi, en dat voor 14k (zelfbouw)
Wat ik me wel afvraag, hoe zit het met de motor wordt die overhaald ofzo?
Ik heb wel interesse, eind dit jaar klaar met me Pinzgauer opknappen. Zou een mooi vervolg zijn.
pshyto zegt
is het mischien mogelijk wat meer foto’s van deze auto te zien, of komen die binnenkort ergens online.
woon zelf niet echt in omgeving eindhoven
HDM zegt
Ik denk: Wiesmann met Spyker grille…
Mwa, wordt er niet warm van.
stijn-m zegt
ziet er wel goed uit, beetje wiessman achtig. alleen jammer dat ie op een porsche 944 is gebasseerd en idd ook raar van de porsche velgen, hoewel ik ze wel vind vet staan.
911GT2 zegt
@stijn-m: No offense hoor, maar heb je wel eens in een 944 gereden?
Ik denk dat je nog verbaasd zal staan van de 944. De enige reden waarom de 944 nooit beter is geworden dan de 911 is omdat Porsche de marge op een 944 te klein vond. In theorie was de 944 Turbo S een auto die het heel veel 11-jes van die tijd erg moeilijk maakte en dus ook deed!
Dino zegt
Jongens , niet zeuren. Wees blij dat er iemand in deze tijd de moed heeft om iets aparts te maken ! Of willen we allemaal in standaardauto’s blijven rijden (met plak-LED lampjes en een illegale uitlaat) ? Het is een goed idee om een betaalbare sportscar te bouwen met waarschijnlijk goede prestaties. Ennuh ooh ja, ik vind hem wél mooi !!!!
EJS zegt
Vind ‘m persoonlijk nou niet echt geslaagd.. zet dan maar gewoon een 944 voor de deur, das wel een mooie auto vind ik!
RP zegt
Bedankt voor je antwoord Bart!
Als ie op de Interclassics staat dan zie ik hem zondag.
AM zegt
Ik vind het erg geslaagd!
Wat me interesseert: kan je als volkomen leek zo’n bouwpakket in een auto omtoveren?
Voor € 20 000 kan je al wel eens proberen lijkt me.
stijn-m zegt
@911gt2: srry voor de onduidelijkheid maar ik bedoel dat ik het jammer vind dat dit ten koste gaat van zo’n mooie 944 en ik heb idd nog nooit een 944 gereden ja
pshyto zegt
wat ik me toch even afvraag door de omschrijving op de site.
jullie leveren een onderstel van een 944 maar wel deels aangepast al voor de ombouw.
zit dit geheel dan ook al in e prijs of moet je dan zelf een 944 aanleveren, of hoe gaat dat in zijn werk?
Bart zegt
@pshyto: Dat is ook een beetje lastig, omdat de RDW er tussen zit mogen wij alleen de ombouw doen om de kwaliteit van de ombouw te kunnen behouden. De ombouw zit bij de prijs in, maar de klant mag of zelf de donor aanleveren en na de ombouw weer in ontvangst nemen om hem af te bouwen of een donor uit onze voorraad kopen en die vervolgens na ombouw in ontvangst nemen.
Op de site zullen spoedig meer foto’s komen, onder andere van de beurs aanstaand weekend.
@RP: Tot zondag dan op de Interclassics!
@Race_Kees: We hebben het vandaag even aangekeken met een kenteken erin, dat breekt dat zwarte gat wat je bedoeld denk ik wel heel erg, dus dan valt het waarschijnlijk niet meer zo op.
@RDS: Ik zou je graag een keer willen uitnodigen om langs te komen. Wat de motor betreft, wat bedoel je? Er zijn gewoon een aantal originele Porsche motoren die er zo te zetten zijn, of doel je op compleet andere motoren?
Edge zegt
Oké, ik wil mijn eerste comment even herzien:
Nadat ik de foto’s wat langer bekeken heb, ben ik tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk niet eens zo lelijk is. En omdat de 944 een oldtimer is, is ‘ie ook nog eens goedkoop qua maandlasten. De prijs is (in vergelijking met een 944) aan de hoge kant, maar weegt niet op tegen de hogere prijzen van de concurrenten. Goed bezig!
Ik wil je wel graag één tip geven. Verzin een catchy merknaam, want de meeste buitenlanders kunnen Hijnsdijk niet uitspreken.
Toch wil ik even zeggen dat ik respect heb voor je project. Het is niet niks om een kitcar te ontwerpen. Jammer dat een (in mijn ogen) mooie 944 ervoor moet sneuvelen, maar als ik dit zo lees maken de prestaties dat ruimschoots goed.
Bart zegt
@Edge: Ik ben blij dat steeds meer mensen het ecte concept beginnen te zien, betaalbaar een mooie en degelijke sportwagen kunnen rijden.
Dat met die merknaam heb je gelijk in, juist om die reden is de website ook met een Griekse Y, niemand buiten Nederland kan de eij in Heijnsdijk uitspreken.
En het is niet mijn project alleen hoor, de echte bedenker van de auto en het concept achter de auto is Ronald Heijnsdijk zelf, die is er al ruim 2 jaar mee bezig. Ik ben er later pas bij ingestapt.
roan zegt
van de zijkant is hij naar mijn mening net iets te bol. (hoog in het midden, aflopend naar voor- en achterwielen) verder vind ik het een hele, hele mooie auto…
ik ben zelf momenteel bezig om mijn rijbewijs te halen en mijn droom is altijd geweest om een porsche 911 carrera cabrio uit de 964 lijn te bezitten maar dit komt toch wel heel erg in de buurt.
de achterkant deed mij eigenlijk meteen denken aan de porsche carrera gt, wat ik geen slecht punt vind.
ik vind de achterzijde heel sterk in jullie ontwerp. ook de details zijn erg goed. maar de voorkant vind ik ook absoluut niet tegenvallen!
topinitiatief en heel erg veel succes met dit gewaagde project
Joejojo zegt
Vind em wel eigentijds. Hij is niet in een kitcar/tunerhokje te stoppen. Ik zeg: +1
MarkNauta zegt
Wat een fraaie wagen zeg!
Dit zeg ik als liefhebber van klassieke auto’s in het algemeen, maar ook als groot Porsche-liefhebber. Ik ben zelf vooral erg gecharmeerd van de 968 en die deelt natuurlijk heel veel techniek met de 944. Daarom ook vermoedt ik dat dit een werkelijk geweldige roadster is. Fijne motor en erg eerlijk en communicatief onderstel, hopelijk is dat in de 2500SF ook terug te vinden.
Ik ben er in ieder geval van onder de indruk. Hele fraaie lijnen en een schitterende combi tussen retro en moderne elementen. Super.
@ Bart, ik heb zojuist een mail naar jullie gestuurd, maar weet niet of ik het juiste adres heb. Wellicht zou je mij, wanneer dit niet teveel gevraagd is, het juiste e-mail adres kunnen mailen. Via mijn website vind je mijn adres. Alvast dank daarvoor!
Hansie! zegt
Ben ik dan echt de enige die dit project zeer geslaagd vind?
Ik vind deze wagen echt mooi!
MarkNauta zegt
Excuus, zie dat ik niet ingelogd was. Mijn website kun je vinden door te klikken op mijn naam bij dit bericht. Nogmaals dank!
Edge zegt
Oké, dan herzie ik ook mijn tweede reactie, en maak ik er “jullie project” van ;)
Jammer genoeg heb ik het komende weekend weinig tijd, waardoor ik de Interclassics helaas moet overslaan. Spijtig, want ik had de 2500SF graag in levende lijve willen bewonderen.
En dan schieten mij nog twee vragen te binnen: waar staat de typeaanduiding 2500SF voor? Daarnaast ben ik benieuwd of er nog nieuwe modellen of gepeperde versies in de pijplijn zitten.
Bart zegt
@Edge: 2500 is de motorinhoud in cc, SF is gewoon een leuke lettercombinatie ;).
De turbo S is met zijn 250 pk best gepeperd tov de originele 163 pk. Daarnaast zijn er ideeen zat qua andere motoren/versies. De tijd zal het leren ;).
Khadeem zegt
Wat een geweldig project. Voor een eerste model best geslaagd, zeker vergeleken met sommige concept cars van andere (vaak grotere) merken of van Ghadaffi. ;)
Khadeem zegt
Herstel: waar ik schrijf ‘concept cars’ bedoel ik ontwerpen. Stop de tijd.
M5Power zegt
Mijn mening is zoals de meesten hier, respect voor de persoon die het heeft bedacht maar ik zou hem nooit kopen
En dan heb ik nog een algemene vraag nu het hier toch op de Porsche 944 gaat
als eindwerk voor school werk ik aan een Porsche 944 van een vriend en iedereen zegt altijd dat het een volkswagen of een audi is (waarschijnlijk gedeeltelijk jaloezie) maar dat was toch de 924 die meer als volkswagen of audi werd beschouwt?
Bart zegt
@M5Power: De 944 is doorontwikkeld na de 924. Dat was het VW/Audi/Porsche project. Later heeft Porsche de 924 overgenomen en doorontwikkeld naar de 944. In de 944 liggen dan ook echte Porsche blokken, dus Volkswagen/Audi zit er niet echt meer in.
M5Power zegt
@Bart: bedankt nu weet ik wat te doen wanneer ze het nog eens zeggen, want het grappige is dat ze zelf golf 2’s en een oude scirocco hebben
Bobby_Orlando zegt
@M5Power: de 924 moest het gat opvullen nadat de 914 was afgevoerd. Hij was gedeeltelijk samengesteld uit VW en Audi onderdelen. De basis van de motor was van Audi en de achterwielophanging en achterste trommelremmen waren afkomstig van de VW kever 1303. Eigenlijk niet veel soeps achteraf bekeken.
M5Power zegt
over de Porsche 944 gaat*
Aad zegt
Lijkt wel de cabrio versie van de Qvale Mangusta, op zich niet verkeerd.
MarkNauta zegt
Voor de mensen die niet exact de achtergrond kennen van de 924/944/968, dit is wel een mooie link met veel info.
http://www.porsche924-944.nl/transaxle/index.html
Daar valt te lezen waarom dan ook juist de 944 een mooie basis is.
killioq zegt
wat zijn nedelanders toch goede ontwerpers. ik kan ze nog mooier maken.
Guan zegt
Logo inspired by http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/Logo-DeTomaso.gif ? ;-)
tvrspeedsix zegt
eerst even wat aan de naam doen,. ‘Heijnsdijk Sportscars’
dat lijkt toch nergens op.
dat waggie van TG had nog een betere naam:
Hammerhead Eagle I Thrust
Ik hoop alleen niet dezelfde kwaliteit :P
rick zegt
de vorm… is hij getest in een windtunnel? een bmw z1 heeft de vorm van een vleugel en een uitlaat die ervoor zorgt dat er met standaard banden met 1g door de bocht gereden kan worden.
is dit hier ook het geval? of is de vorm gekozen omdat iemand dacht dat dit mooi is
Mr. Dj M. zegt
Ik vind hem erg geslaagd! Zelfs met een kont die nog wat doet denken aan een Porsche. Allen het logo he, dat is wel erg ongeïnspireerd standaard en dat is gewoon jammer.
B/\/\ \/\/ zegt
@Bart:
Waarom een kitcar?? Waarom niet zelf een onderstel in elkaar lassen, een goede motor erin, de vrijheid om een echt mooie carroserie te ontwerpen? Geld binnen halen voor de doorontwikkeling zal toch niet het grootste probleem zijn, dit geintje heeft ook wat gekost dus geld is er vast en anders wel een investeerder… Bovendien, als Spyker het kan kunnen julie het zeker ook.
Niet dat ik denk dat de markt zit te wachten op de zoveelste sportauto, maar als je dan toch jezelf een ‘merk’ noemt, doe het dan goed. Toch?
Bart zegt
@B// //: Bij het zelf ontwerpen van een auto missen we het hele concept. Juist nu blijft het kenteken behouden, waardoor hij dus met een oldtimerregistratie gereden kan worden, waardoor de maandlasten niet veel meer voorstellen. Daarnaast verlengen we de levensduur van iets, ipv het te slopen, een beetje groene gedachte mag er ook wel zijn toch?
@DRU: Van vrijdag t/m zondag staat hij op Interclassics in Maastricht, anders kun je via de site wel contact met ons opnemem om hem te bezichtigen.
@Stefan Schuilenburg: We hopen nu natuurlijk zo snel mogelijk een rijtest te organiseren. Wel leuk dat je wat dingen herkent in de auto, toen ik hem voor de eerste keer zag koste het me best wat moeite om ze te herkennen.
Jochem zegt
Erg gaaf, authentiek uiterlijk een sportauto uit jongensdromen met een goede mogelijkheid om die te kunnen verwezenlijken.
Jochem zegt
@BMW….. volgens mij heb je geen flauw benul hoeveel geld en rompslomp daar bij komt kijken.
Camaro zegt
Klassiek doch futuristisch, gaaf hoor!
DRU zegt
@bart Wat een toffe auto is het geworden. En ik ben heel enthousiast over het 944 platform. Geniaal bedacht en met de prijs ben ik het helemaal eens. Ik heb maar één puntje van kritiek. De neus kijkt wat sullig en dat past niet bij een sportscar. Zo jammer en zo “bijna goed”. Voor de rest is de inspiratie goed uitgewerkt. Ik wil hem ook wel in het echt komen bekijken.
Peter V zegt
Gewoon een coole wagen! Wat lopen jullie nou te zeuren? Nee de A5 is zo geniaal.
SirExclusive zegt
Geweldig beeldschoon apparaat.
Als ik 15k had te liggen was je er 1 kwijt en natuurlijk tijd om hem te bouwen is ook wel makkelijk.
Vind hem echt stoer.
Doe mij een plezier en blijf nog minstens 10 jaar bestaan dan ben je er zowieso 1 kwijt :D!!
Stefan Schuilenburg zegt
Beste Bart,
Wat een schitterend project! Ik ben heel erg benieuwd hoe dit zich verder zal ontwikkelen, en kijk uit naar evt. kennismaking van AB met deze auto.
Jullie zijn grondig te werk gegaan, en ik moet zeggen dat de Mini koplampen en de Alfa achterlichten naadloos in het ontwerp passen.
Het geheel doet mij wat aan als een klassieke (race-)Porsche die van de hand van Zagato zou zijn.
Bravo en veel succes verder.
Gr, Stefan
8C_Competizione zegt
Mooi en eigentijds ontwerp! Ben benieuwd naar de rijtest en wil hem wel een keer in het echt zien(maar heb helaas geen tijd as. weekend).
Vincenzo zegt
haha ohhjee een NL-er gaat het weer proberen hoor. We kopen dit hier en dat daar…en zie daar een ‘sportauto’.
Nu wachten op de eerste artikelen met ‘je hebt meer bekijks dan met een Ferrari’…kan niet wachten.
SirExclusive zegt
hahah volgens mij zaten we nu nog in het stenen tijdperk als Vincenzo aan de leiding was :P! ik vind het geweldig dat er steeds weer een nieuwe ondernemer probeert een geweldige auto te bouwen! toppie!
corvettez06 zegt
@ alle nederlandse autobouwers stop aub , wederom zie je maar weer dat het een smeltkroes van veelvoudig jat werk is , nogmaals hou dr mee op , of verzin iets eht geheel nederlands , wat een blamage .
Bobby_Orlando zegt
ALs de Chinezen een “sportwagen” met 163pk op de markt zouden brengen stond er hier een dikke rij petjes klaar om te gaan bashen. Als een hollander dit doet is het plots toppie. Vreemd volkje zijn jullie.
Bart zegt
@Bobby_Orlando: Die 163 pk klinkt wel wat weinig, je vergeet echter dat de auto ook maar 900kg weegt. De pk/gewichts verhouding is vrij gunstig. En nog iets anders, dit is de basismotor van de 944. Met de turbo versie die 250 pk levert en 900 kilo weegt wordt het echt een leuk rijdende auto.
NCAP sterren zijn niet nodig, de auto komt nog steeds uit de jaren 80/90. Een Burton/Westfield/cobra heeft ook geen crashtest ondergaan.
RtB zegt
Again een debiele reactie van onze jaloerse Belg Bobby. Ik heb medelijden met je, dat je via internet al je frustraties moet wegwerken.
Bobby_Orlando zegt
@RtB: hou het netjes a.u.b. Met schelden en kleineren argumenteer je niets.
Bobby_Orlando zegt
Trouwens, hoeveel NCAP sterren heeft deze auto behaald? Ik vermoed niet veel, van een auto op een 20 jaar oud onderstel staat hoef je niet veel te verwachten.
pshyto zegt
Volgensmij moet je dit meer zien als een haalbare unieke auto voor de handige jonge.
Niet als een nieuwe god die in 2010 op de markt wordt gezet als de nieuwe circuit auto.
Net als burton doet, het wordt mogelijkgemaakt om een leuke redelijk unieke auto te rijden voor mensen die zich geen 911, wiesmann, of Jaguar kunnen veroorloven.
maar toch net wat anders willen dan een alfa spider oid.
Antonov zegt
nou, ik wil m wel onder de carport hoor! Huilende 6inlijn (M20B25 oid) onder de kap en dan is ’t helemaal super!
Bobby_Orlando zegt
@Antonov: die 6 in lijn is om te huilen.
York zegt
Laat maar komen!
L-Fred zegt
Wat een mooi ding zeg!! Hulde!
Patrick zegt
Met alle respect, meer eigenlijk bestaat er geen één echt Nederlands automerk! Spyker, Donkervoort en ook dit merk, gejat en/of gebasseerd op bestaande buitenlandse onderdelen, dan kun je wel zeggen maar dit maar dat…ik vind het niet origineel en nep bovendien. Ook mede daardoor internationaal gezien niet gewaardeerd kan worden!
Bakpouwww zegt
@Patrick: je doet net of je nederland geen kans geeft om te ontwikkelen. we moeten ergens starten
Karolien zegt
Aangezien we toch een dagje Maastricht op de planning hebben staan aankomend weekend, kan ik het ontwerp eens “life” bekijken. Ben erg benieuwd, zelf bouwen we ook kitcars, maar dan Kever onderstel en Porsche (replica) bovenkantje erop!
RP zegt
Even een snelle schets tussendoor, want het design bekoort mij net niet.
Belangrijkste aanpassingen zijn:
-Hogere achterkant
-Verwijdering van de achterste koelgaten
-Voorruit wat moderner van vorm
-Voorschermen net ietsje strakker
-Agressievere koplampen
pshyto zegt
geen slecht ontwerp, vind dat de voorkant misch wat anders kan. maarja auto nog niet int echt gezien dus misch bedenk ik me
friso zegt
ziet er leuk uit!
nickdenbakker zegt
beetje een kruizing tussen een bristol fighter en een tvr
Cantago zegt
Ik vind het design niet echt mooi, maar de rest belooft veel goeds! Prijsje is netjes, zelf afbouwen is leuk en het gewicht is natuurlijk helemaal mooi meegenomen! Custom uitlaatje (voor extra nadruk op het mooie Porsche geluid) er onder en je hebt denk ik best een leuk karretje!
Bart zegt
@Cantago: Je bent de eerste die iets over het geluid zegt, we hebben dus een custom uitlaat, die zorgt inderdaad voor een best leuk geluid. Op de een of andere manier klinkt hij best Porsche-achtig, ondanks de 4-cilinder.
@RP: Bedankt voor de schets, ik zal hem eens voorleggen aan de ontwerper. Leuk dat je meedenkt.
Cantago zegt
@Bart: aha, dat klinkt goed! Een 4-cilinder wil natuurlijk ook niet zeggen dat het niet goed klinkt. En als ik het goed begrijp ben jij Bart, Bart Penterman? Erg leuk om te horen dat je ook de reacties hier leest, dat zouden meer fabrikanten/ontwerpers/enz moeten doen! Ik vind de achterkant namelijk erg gaaf, maar de voorkant oogt wat authentieker. Ik zou graag één van de twee in de auto willen zien, of de combinatie wat meer verdeeld over de auto. En als je van de zijkant kijkt dan oogt de auto erg bol, misschien een idee om ter hoogte van de deuren de lijn iets te laten dalen? Of er een kruising in te maken, zoals bij de Z4 van BMW? Ook de lijn/rand voor het voorwiel vind ik erg hard ogen… Wat minder naden in de auto (bv net achter het voorwiel) kan er ook voor zorgen dat de auto iets rustiger oogt. Wil het niet afzeiken, maar wil hier mee zeggen dat met een beetje fijnslijpen dit wel eens een heel leuk autootje kan worden! Hoe dan ook respect om al zo ver door te zetten met een idee, keep up the good work:)
Rene zegt
36000 euro voor een sportauto is niet duur, mijn smart roadster kostte hetzelfde……
holinone zegt
ik heb hem vandaag live gezien mooi bakkie zeer geslaagt. verder leuk idee en mooi dat er weer een nieuw merk is. verder keken jullie buren niet zo blij op de beurs (was de porsche 944 club:P)
maar moet gezegt worden mooi!!!
Toonster zegt
Ik vind dit mooier dan de 944 dus hoop dat ze een aantal kitjes gaan verkopen/zelf ombouwen..
Manon zegt
Zo te zien op de foto’s een prachtige auto!! (Helaas heb ik ‘em, nog niet, in het echt kunnen zien.) Daar kun je trots op zijn als je die in je garage hebt staan!
Heel veel succes!
jmcvandijk zegt
Schitterende auto, prachtig initiatief!!!
yellowbug zegt
Afgelopen zaterdag de auto in het echt mogen bekijken. Ik vind het een fantastisch ontwerp. Het was ook erg druk op de stand. En inderdaad de porsche club keek metargus ogen wat er gaande was.
Er was veel bekijks voor de HEYNSDYK
Succes met de 2500 SF
pshyto zegt
nog geen nieuwe foto’s toevallig iemand van de beurs?
autoblogger zegt
@pshyto: http://www.autojunk.nl/2010/02/heijnsdijk-2500-sf
floryn zegt
ik vind m prachtig. laat dit soort aparte auto’s de nederlandse wegen maar versieren. En het feit dat de auto erg betaalbaar is, maakt de kans om m ooit te bewonderen ook weer groter. ik heb in tien jaar spyker volgens mij nog nooit een spyker in het wild gezien.
hulde aan de mensen achter dit project!
pshyto zegt
t lijkt me wel een goed initiatief om een body kit te ontwerpen voor een citroen berlingo bijv.
iets wat er goed uitziet en betaalbaar is, dat zal de nederlandse wegen ook wel versieren :D
Bakpouwww zegt
yeah Dutch cars on the road !!!!
Bert Smit zegt
schitterend gewoon !
zou alleen graag een foto van interieur en motorruimte willen zien.
snel een hardtop constructie als optie (als die er al niet is)
worden inderdaad de stoelen van 994 overgenomen ?
rutger zegt
Op de MECC voor het eerst de auto gezien en hij is GAAF….
Tuurlijk vind je bij goed kijken Porsche onderdelen maar heee…het is een kittcar toch? We hebben het nog ff over de alu-lijst bij de voorruit gehad die me niet aanstond maar verder weinig opmerkingen.Ben al stiekum aan het rondkijken naar een 944 donor.
RP zegt
Het kan nog driften ook!
boompie59 zegt
Wat is er toch zo Fins aan dit project :
normfinish ?
finse vlag in het embleem ?
SF voor Suomi Finland ?
Hoe zit dat , Bart ? of blijft dat geheim ?
consigliere zegt
dit ziet er gezonder uit dan Spyker cq Saab plannen van Victor Muller………..
rudy zegt
laat ze maar zeiken ik rijd zelf in een porsche 911 cabr.
2008 ik vind het heel erg goed en mooi door gaan zo
petje af