Het project is al jaren in ontwikkeling. Eindelijk gaat de BMW iX5 Hydrogen er komen.
Het is vooral batterij elektrisch dat het hoogtij viert binnen het modellengamma van de autofabrikanten. Maar je kent het gezegde ‘op twee paarden wedden’. Oftewel, risico spreiden. Alle ballen gooien op de elektrische auto met een accupakket zou problematisch kunnen uitpakken.
Daarom kijken de automerken verder dan hun neus lang is. Porsche is bijvoorbeeld druk met synthetische brandstoffen, terwijl BMW en Mercedes-Benz veel onderzoek doen met auto’s op waterstof. Je kunt straks bij BMW terecht om een X5 op waterstof te kopen. Er is nu echt groen licht gegeven voor de productie van de BMW iX5 Hydrogen.
Het model is al vier jaar in ontwikkeling bij BMW. Het is niet zo dat je volgende week bij de dealer je iX5 kunt configureren, maar er zit wel schot in de zaak. Het model gaat de volgende en misschien we de belangrijkste testfase in: namelijk de praktijktests. Er worden enkele tientallen exemplaren van de BMW iX5 Hydrogen geproduceerd. Met deze auto’s gaat BMW allerlei tests uitvoeren over de hele wereld om te kijken hoe de waterstofauto presteert.
Daarmee komt een uiteindelijke consumentenproductie voor de BMW op waterstof eindelijk in zicht. De BMW iX5 Hydrogen levert een systeemvermogen van 401 pk en 720 Nm aan koppel. Je kunt maximaal 504 kilometer rijden op een volle tank, aldus de WLTP-cijfers. Met een volle accu is een topsnelheid van 205 km/u mogelijk, in de overige gevallen bedraagt de top 185 km/u.
De aandrijflijn beschikt over twee waterstoftanks van 6 kilogram. Het vullen van deze tanks neemt zo’n drie a vier minuten in beslag. Vergelijkbaar met het tanken van een auto op benzine of diesel met een flinke literinhoud.
BMW wil de iX5 Hydrogen uiteindelijk tot een echt product laten komen. De waterstofauto’s van het merk moeten naast de batterij elektrische modellen worden verkocht. Bijvoorbeeld in gebieden waar een elektrische auto helemaal niet zo logisch is door een beperkende infrastructuur. Moeten er wel waterstoftankstations komen natuurlijk, anders heb je er alsnog geen hol aan.
scrmeagle zegt
Goede ontwikkeling
minimoke1984 zegt
Dat lijkt het misschien.. Als de prijzen per kg niet naar beneden gaan schaft geen hond t aan.. 12 euro per kg. Ofwel mijnheer dat is dan 140(!) euro na ’t “tanken”. Per 500km. Kijken we naar Elektra dan laad je aan een snellader met abbonement voor €20-40 per keer.. zonder abonnement 40-60. Minder dan de helft. Laad je thuis dan is ’t helemaal wen verschil van dag en nacht. Dus zolang je geen water uit de kraan in je tank kan gooien is t geen alternatief.
kareljansen zegt
Met een beetje 6 cilinder ga je met 140 euro 98 ook niet heel veel verder dan 500km komen hoor.
krisp zegt
Het blijft bizar om te zien hoezeer sommige fabrikanten vast blijven houden aan waterstof. Het bereik is niet groter dan een BEV, de genoemde laadtijd is enkel bij ideale omstandigheden (als het station op druk is), en zodra het drukker wordt duurt het significant langer en is er geen tijdsvoordeel meer ten opzichte van BEV (eerder een nadeel).
Aan de andere kant is BEV een factor efficiënter, daardoor ook goedkoper in gebruik, gaan laadtijden rap omlaag en zijn horrorverhalen zoals files bij snelladers in de praktijk geen probleem (zie hiervoor het artikel bij de concullega’s). Wiens probleem zijn we hier aan het oplossen? Dat van de oliemaatschappijen?
melkkoe zegt
Veelvuldig (super)snelladen is niet zaligmakend voor de accu. Thuisladen is voor mensen die in een flat of appartement wonen geen optie.
Je kunt blijven roepen dat de snellader de accu binnen 30min vol heeft, maar dat is slechts van 20-80% .
Vervolgens iedere 2-3 dagen een half uur doorbrengen bij een snellader gaat echt wel vervelen/irriteren voor veel mensen.
mashell zegt
Maar er is nog een derde optie, openbaar laden. Dus je hangt je auto een nachtje aan de openbare lader en kunt weer een week vooruit. Tegenwoordig is dat voor veel mensen (zoals mij) ook goedkoper dan thuisladen. Want met een range van 400 kilometer hoeft de auto niet elke dag aan de lader.
Overigens denk ik dat 20 minuten wachten voordat het waterstof tankstation weer op druk is omdat er net iemand voor je getankt is nog veel vervelender is dan 20 minuten te wachten terwijl je auto aan de snellader hangt. Gewoon dat er aan de snellader wel wat gebeurt, je iets anders kunt gaan doen. Wachten tot het tankstation op druk is echt wachten, op het moment dat het zover is moet jij actie ondernemen.
Ik denk dat deze iX5 alleen maar verkocht wordt aan gemeenten waar de burgemeester duurzaam wil doen en waar een waterstoftankstation binnen de gemeente grenzen ligt.
joki zegt
Je mag niet vergeten je wagen te verplaatsen als de accu vol is, desnoods om 2u ’s nachts… Jij wil toch niet die persoon zijn die de ganse wijk als “laadpaalklever” kent…
Dus een nachtje aan een laadpaal hangen in de drukke buurt met beperkte laadinfrastructuur… forget it!
Trouwens, sinds wanneer is diversifiëren een slechte zaak? Het is toch perfect normaal dat een oplossing voor de één dit niet is voor iemand anders… ik vraag me af waarom mensen hier zo tegen zijn. Het is misschien niet het meest efficiëte, en zeker en nog moeilijke manier om aan te komen, maar het is goed dat niet iedereen een snellader nodig zal hebben om bvb een grote afstand te overbruggen.
Dus hoe meer alternatieven, en dan nog liefst met Europese grondstoffen, hoe liever!!
steephh zegt
@melkkoe
Er zijn prima oplossingen te bedenken voor de mensen die alleen openbaar kunnen parkeren:
https://nos.nl/artikel/2399841-arnhemse-nieuwbouwwijken-krijgen-oplaadpunten-verstopt-in-lantaarnpalen
Snelladen zou – voor de meeste mensen – alleen nodig moeten zijn op lange ritten die waarschijnlijk slechts incidenteel gemaakt worden. Denk aan vakanties, etc.
mc96 zegt
Ik vraag me sterk af of waterstof ooit echt gaat aanslaat voor personenauto’s. Voor bedrijfsauto’s en vrachtwagens lijkt het mpe wel een goede optie. Ik denk dat veel mensen een waterstof auto zien als een soort van ICE auto maar dan op waterstof. het is echter een elektrische auto met een alternatief voor de batterij. Veel mensen die nog niet elektrisch rijden overschatten de nadelen van de beperktere actieradius en de laadtijd. ik gebruik mijn iX3 (met een vrij gemiddelde range) voor prive en ook zakelijke ritten. In de praktijk sta ik maar 1 a 2 keer per maand bij een snellader. Dat combineer ik dan meestal met een broodje bij het tank/laadstation, wat ik ook al deed toen ik nog een auto met ICE reed.
rollingstoned zegt
” Ik denk dat veel mensen een waterstof auto zien als een soort van ICE auto maar dan op waterstof. het is echter een elektrische auto met een alternatief voor de batterij.”
In de meeste gevallen klopt het wel wat je zegt, maar er bestaan wel degelijk ICE motoren die waterstof als brandstof gebruiken. Zie bijvoorbeeld:
“Meerdere oplossingen. In maart dit jaar publiceerden we al dat de Japanse fabrikanten Toyota, Subaru, Yamaha, Kawasaki en Mazda samen een ICE V-8 motor ontwikkelden die waterstof als brandstof consumeert. Ook in Europa (onder meer in Duitsland) zijn diverse bedrijven bezig met ICE motoren met waterstof als brandstof. ”
https://terrein.nu/actualiteiten/cummins-mikt-met-waterstof-op-ice/
maotje zegt
Leuk en aardig die oplossingen. Maar wat heb je eraan bij een verbod op verbrandingsmotor? Die richting gaat hem niet worden dus.
rollingstoned zegt
Vandaar ook dat de automotiveindustrie veel geld in onderzoek e.d. stopt? ;-) Maar zonder gekheid, het verbod slaat op de fossiele brandstoffen die ICE’s momenteel gebruiken. Het doel is 0 uitstoot. En dat lukt met fossiele brandstof niet.
maotje zegt
Nee het verbod gaat over verbrandingsmotoren.
Benzine en diesel is na 2035 gewoon nog overal verkrijgbaar. Een nieuwe auto met verbrandingsmotor niet.
rollingstoned zegt
Geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor die een _fossiele_ brandstof gebruikt.
Dat staat los van het gegeven dat fossiele brandstof nog wel verkrijgbaar is voor oudere auto’s…
maotje zegt
Dat is echt volledig je eigen invulling dr aan. Dat staat echt nergens omschreven.
Er komt in 2035 gewoon een algeheel verbod op de verkoop van nieuwe voertuigen met een verbrandingsmotor. Kan ook niet anders aangezien reguliere benzine na 2035 gewoon te koop is. Anders laten mensen hun auto weer ombouwen van waterstof naar benzine. (Want als t andersom zou kunnen kan dit natuurlijk ook ).
Jasp3r zegt
Er komt helemaal geen verbod op verbrandingsmotoren, nieuwe auto’s in 2035 mogen simpelweg geen CO2-uitstoot meer hebben
CYBRTRK zegt
Dat lukt met een verbrandingsmotor op waterstof ook niet, want deze stoot geen CO2 uit maar door de hoge temperaturen nog wel NOx
HzR zegt
Dit. En dan nog onefficiente waterstof in een onefficiente motor gaan verbranden…
mashell zegt
BMW heeft in de jaren 90 hele vloten 7 series op waterstof gehad. V12 motor met waterstof verbranding in de cilinders. Eén klein probleempje, dat leverde amper vermogen op. Toyota heeft recent Yaris en Corrola racedingen laten zien met waterstof verbranding, maar geen motorvermogen genoemd, beloofd dus niet veel goeds.
steephh zegt
@rollingstoned
Men verkijkt zich volledig op de techniek. Veelal is de algemene consensus dat het exact hetzelfde werkt zoals men nu benzine of diesel tankt. Zowel op het gebied van transport, vullen en het gebruik in de auto is het echter totaal anders. Laat staan de productie van waterstof.
rollingstoned zegt
Dat weet ik. Ik gaf alleen aan dat er ook ICE motoren zijn die daadwerkelijk waterstof als brandstof gebruiken.
steephh zegt
@rollingstoned
Volgens mij had ik degene van wie de quote kwam moeten citeren :) excuus!
rollingstoned zegt
Geen probleem :)
ericc zegt
ICE op synthetische brandstof is de beste oplossing. CO2 neutraal en alle motoren van 1905 tot vandaag kunnen er probleemloos op lopen!!!!
steephh zegt
@ericc
Ons wagenpark is relatief oud, maar toch niet zo oud dat de auto’s die dagelijks de weg op komen een homogene variateit is van 1905 t/m nu. Synthetische brandstof kost veel energie om te maken en is daarom vooral leuk voor de petrolheads én voor liefhebbers van oldtimers.
https://theicct.org/e-fuels-wont-save-the-internal-combustion-engine/
maotje zegt
De beste oplossing?
Wat kost een liter synthetische brandstof? Hoe zijn de kosten ervan in relatie tot reguliere brandstof?
CYBRTRK zegt
Op dit moment kun je het kopen voor € 2.837
https://www.vroom.be/nl/advies/deze-synthetische-benzine-kost-2-837-per-liter-24764/#:~:text=Acht%20bidons%20van%2020%20liter,brandstof%20wordt%20in%202023%20geleverd.
maotje zegt
&cybrtrk
Waarom zou ik als consument 2,83 voor een liter syntethisvhe brandstof betalen terwijl reguliere benzine ruim 1 euro per liter goedkoper is? Scheelt zo 60 eur op een volle tank. Geen hond die dat zal tanken.
flyerbunch zegt
Best grappig, heb die fotoshoot toevallig anderhalve week geleden zelf gezien toen ik er passeerde. Wist toen niet dat het over een exclusieve presentatie ging, dacht gewoon meer Pr marketing stuff. Waren met een stuk of 10 allemaal dezelfde auto’s. Toevallig 200 meter verder staat er ook een waterstof station, dus dat was mss wel zo gemakkelijk voor BMW.
Dutchdriftking zegt
@alpina007 dit doen?
rollingstoned zegt
Oftewel geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor die _fossiele_ brandstoffen gebruikt.