Zul je altijd zien…Is er net besloten dat we gaan vertrekken…
Onder het mom ‘we zijn er weer bij en dat is prima’, besloten onze Haagse vrinden in 2013 dat Nederland een bijdrage zou gaan leveren aan een VN-veiligheidsmissie in Mali. Zoals te doen gebruikelijk, werden onze jongens en meisjes gewapend met een paar proppenschieters en het advies deze vooral níet te gebruiken naar een puinbende in Verweggistan gestuurd, opdat onze politieke overlords met goed fatsoen aan konden schuiven aan allerlei overlegtafels samen met politieke overlords uit andere landen. Vijf jaar en minimaal één tragedie later werd eerder dit jaar besloten dat we maar eens onze biezen moesten pakken. Wat we zijn opgeschoten met de per jaar 850 miljoen kostende VN-exercitie? Bar weinig, aldus het NRC.
Wat dat betreft heeft Nederland dan ook nog steeds niet door wanneer je nou zo’n missie uit moet voeren. Althans niet meer sinds we de VOC-mentaliteit verloren hebben. We hadden wat kunnen leren van de vandaag overleden voormalig POTUS van ‘Murica, George H. Bush. De vader van ‘Doubya’ was verantwoordelijk voor Amerika’s meest succesvolle operatie sinds de tweede wereldoorlog, toen hij middels de eerste Golf oorlog Amerika’s toegang tot de nodige olie veilig stelde. Het deed zijn populariteit destijds stijgen tot ongekende hoogtes. Mali is echter vooral rijk aan religiegekkies en heeft helemaal geen noemenswaardige hoeveelheid olie in de grond zitten. Dit is simple maffs, Jeanine, had gewoon even opgelet.
Toch hadden we de situatie nog kunnen redden en de missie alsnog de nodige zingeving kunnen geven. Vorig jaar werden in Mali namelijk twaalf vergunningen afgegeven aan bedrijven, om te onderzoeken of er in het land misschien lithium te vinden is. Als essentiële benodigdheid om accu’s te maken, zou je dit goedje kunnen beschouwen als de nieuwe olie. En drie keer raden: net nu we de plaat poetsen blijkt Mali een enorme hoeveelheid lithium in de grond te hebben zitten. Dit verzin je toch niet!
De beschikbaarheid van lithium is nog steeds een van de grote struikelblokken die men voorziet voor onze EV-toekomst. De wereldvoorraad voor zover nu bekend behelst slechts zestien miljoen ton, veel te weinig om bij iedereen een EV-tje
voor de deur te zetten. In Mali is nu echter een reserve gevonden van 694.000 ton, waardoor de totale hoeveelheid opeens met een dikke vier procent is gestegen. In 2020 wordt begonnen met de productie en komen de koffers met geld binnenrollen. We speculeren hier een beetje, maar waarschijnlijk wordt in 2023 al de eerste Malinese Grand Prix verreden. Met wat handig manoeuvreren en het laten voelen van onze aanwezigheid in de regio, hadden Nederlandse bedrijven hier vast ook een graantje van mee kunnen pikken. Maar ja, daarvoor is het nu te laat.
dees zegt
De beperkte voorraad lithium en diverse andere stoffen is de grootste reden waarom ik de huidige push voor EVs onzinning en kortzichtig vind.
Het is puur een methode om op de korte termijn een eenvoudige stap te zetten betreffende de uitstoot en wat zieltjes te winnen.
royaledeluxe zegt
@dees: Helemaal akkoord, daarom is het, desondanks wat velen zeggen waarschijnlijk waterstof die het op de lange termijn zal winnen. Langs de andere kant: Had men maar naar Margaret Thatcher geluisterd, dan waren we nu niet aan het rijden met CO² en andere fijnstof vervuilende wagens.
dees zegt
@royaledeluxe: denk het zelf ook, Toyota heeft er niet voor niets voor gekozen. Die hebben 15mln hybrides enzo rond rijden die zullen echt wel na de lange termijn problemen gekeken hebben.
Waterstof is niet perfect maar het hele accu en laadpaal gedoe heeft ook zat nadelen.
Maar ben bang dat de overheden het erdoor heen gaan duwen. Simpelweg omdat ze zoveel geld zitten te pompen in laadpaal subsides, accu fabrieken etc dat er op een gegeven moment zoveel geld in zit dat ze het niet kunnen maken om een andere kant op te gaan.
Misschien dat ze tot inkeer komen zodra ze inzien hoeveel geld men in het electriciteits netwerk moet pompen om deze geschikt te maken voor dat het bulk van de mensen een laadpaal nodig heeft. Of dat we inzien dat compatibiliteit vroeg of laat een probleem gaat worden met laadpalen. Kijk maar eens naar hoeveel stekkertjes je al voor je telefoon gehad hebt de afgelopen 10 jaar, dezelfde onzin zullen we ook vroeg of laat bij laadpalen zien.
jochempie zegt
@dees: ben ik het mee oneens. Je moet je nooit laten tegenhouden door de huidige stand van de techniek, als je weet dat het doel enorme positieve gevolgen kan hebben. Het verbeteren en het vervangen van de techniek is iets waar we ons als mensheid in specialiseren. Het is iedereen, zelfs de meest hardcore EV-adepten duidelijk dat we nog maar in de infantiele fase van de batterijtechniek zitten. Maar de techniek staat nooit stil. Sommige doorbraken duren langer dan anderen, maar komen doen ze zeker!
tttijn zegt
@jochempie: klopt helemaal
laptom zegt
@dees: er worden al vele technieken verkent om accu’s lithium loos te maken. Op zich zijn er al een aantal verschillende technieken beschikbaar waaronder de solid state accu. Accu’s met lithium zijn tijdelijk. Hoeft de opmars van EV niet tegen te houden.
mashell zegt
@dees: de olie is al zo lang “bijna op” dat we nu eindelijk eens moeten ophouden met het opstoken er van. Natuurlijk zal het met de benodigde grondstoffen voor batterijen precies zo gaan als met olie, wanneer de vraag heel hoog wordt dan wordt het ook zinvol om onderzoek te doen naar plekken waar die zich zou kunnen bevinden en naar alternatieven om zonder of met veel minder toe te kunnen. De “vrije markt” kan niet veel oplossen maar een schaarste probleem zoals je beschrijft, daar is ze in gespecialiseerd.
karaya zegt
Belastingvoordeel voor elektrische auto’s zou alleen voor de compacte auto’s moeten gelden. Het is belachelijk dat de doorsnee automobilist bij aanschaf extra belast wordt terwijl Tesla’s van dik over een ton zwaar gesubsidieerd worden.
laptom zegt
@karaya: Welke subsidies? Ze betalen sommige uitzinnige belastingen niet waarover bijvoorbeeld bpm. Bpm moet eigenlijk hernoemt worden naar CO belasting of zo, dan is het duidelijker.
mashell zegt
@laptom: uiteraard is “Belasting Personen Motorvoertuigen” een mooie duidelijke naam die ook toekomstbestendig is voor tijden waarin we allemaal electrisch rijden. In 2012 ging het met de stapelbare aftrekposten waarmee ondernemers goedkoop Tesla’s konden rijden echt te gek.
335istage1 zegt
Is dat hetzelfde soort lithium dat ze in mijn medicijnen doen?
jaapiyo zegt
@335istage1: ja. En die worden dus duurder/schaarser.
jochempie zegt
@335istage1: tsja, een kernreactor die isotopen kan leveren kan worden gebruikt om je huis warm te stoken, een maaiveld kan gebruikt worden om je dieseltank te vullen en ga zo maar door. Er moet altijd een balans zijn tussen hoe we onze resources uitgeven aan primaire en secundaire levensbehoeften.
mashell zegt
@335istage1: en in de batterij van je mobiele telefoon.
tjongejongen zegt
De foto liet me schrikken, dacht ff dat het een bom onder water explosie was.
lincoln zegt
Voor Rutte is daar nog zat handel ..
Ouwe mensenhandelaar koopt hele gevangenissen tegelijk leeg ..
Dizono zegt
Dat chronische tekort aan lithium blijft toch wel één van de grootste misvattingen. In een Model S met 70 kWh-accupakket zit ongeveer 12 kilo aan lithium. Kosten? Paar honderd dollar, op een totaalprijs van vele duizenden euro’s voor zo’n accupakket. Kobalt lijkt een veel groter probleem te worden, vooral omdat dat in tegenstelling tot lithium niet specifiek gewonnen wordt, maar juist een bijproduct uit de mijnbouw is. Volgens is het aandeel kobalt in een moderne accu al kostbaarder dan het lithium.
Dizono zegt
@dizono: concreet, de hier gevonden voorraad is ruim genoeg voor meer dan 50 miljoen Tesla’s, er vanuit gaande dat je het merendeel kunt winnen en gebruiken.
Esprit_de_Flandre zegt
@dizono: Klopt, een “tekort” is relatief. Vroeger was aluminium duurder dan goud, omdat het zo zeldzaam was. Werd opgelost door een betere verwerkingsmethode van bauxiet, en meer graven. Zal voor lithium ook wel zo gaan…
henk_he zegt
In Mali zit goud in de grond, en veel ook. Maar een belangrijke reden om daar als VN te zijn is om de lokale bevolking te beschermen tegen islamitisch terrorisme, georganiseerde misdaad en mensenhandel en om grote stromen vluchtelingen naar Europa te voorkomen en lokaal op te lossen. Ja, dat zijn echt heel slechte redenen. Dat ’t NRC dat een slecht idee vindt, kennen we van ’t NRC. Overigens is ’t niet aan Defensie om deelname aan een missie te besluiten, dat doet de regering, Defensie adviseert alleen óf en hoe ze dat evt kan. Nederlandse deelname aan de missie eindigt overigens pas medio 2019
lincoln zegt
@henk_he:
Geweldig werk ..
Kosten zijn een kwart miljoen (250.000) euro) per militair per jaar ..
Om vervolgens terug te komen met uiteraard een PTSS ..
Leuk hoor die NL militairen ..
Maar de oorlog ga je er niet mee winnen ..
racerx zegt
@lincoln: inderdaad geweldig werk en ik draag mijn uniform elke dag met trots. We hebben mondiaal gezien een van de beste special forces eenheden in huis en onze vliegers kunnen zich makkelijk meten met de besten ter wereld. Dat we met weinig zijn betekent niet dat je met ons ‘geen oorlog kunt winnen’. Ik vind je normaal gesproken wel grappig, maar dit is gewoon een kansloze opmerking ten overstaande van het meest loyale volk dat Nederland heeft. Maakt verder ook niet uit, het zijn doorgaans de grootste lafbekken die dit soort opmerkingen maken (en dan vooral lekker veilig online).
reactief zegt
@henk_he: bedankt. De enige juiste reactie op zo’n achterlijke titel…
rufctr01 zegt
@henk_he: er zit daar heel veel uranium in de grond.
lekbak zegt
@henk_he: Als defensie adviseert dan doen ze dat ofwel niet goed of ze praten tegen een muur. Het is ronduit onverantwoord dat wij daar zitten aangezien het een hoop geld kost en ondertussen het hele defensie apparaat van ellende uit elkaar valt. Gelukkig komt er langzaam maar zeker besef dat dat moet veranderen…
racerx zegt
Heb er 3,5 maand gezeten, wat een shitbox. Als de wil er bij de lokale bevolking al niet is om wat moois van het land te maken… ongelofelijk wat een vuilnisbelt. Hopelijk brengt de lithiumvondst een beetje motivatie bij die lui, want zelfs in de rijkere gebieden denk iedereen alleen maar aan zichzelf.
henk_he zegt
@racerx: is bij jou ’t stof al uit je pluba? ? De grondstoffen worden helaas niet ten gunste van de bevolking gedolven, maar ten gunste van grote (Westerse!) bedrijven. Als ik daar zou wonen, zou ik ook overwegen naar het rijke Europa te vertrekken. Inderdaad echt een shitbox.
lincoln zegt
@henk_he:
Zijn Malinesen te dom en te lui om zelf te delven dan ??
racerx zegt
@henk_he: Hahaha nee joh, die lucht van dat rode stinkzand krijg je er nooit meer uit… ?
racerx zegt
@henk_he: nee joh, dat rode stinkzand krijg je er met geen mogelijkheid meer uit. Lijkt alsof de lokale wasvrouw het ook als wasmiddel gebruikte hahaha!
racerx zegt
@racerx: lekker, dat na 5 uur je reactie er nog steeds niet staat ?
rufctr01 zegt
@racerx: ik heb er maar 6 maanden gezeten, rotatie1…
berlinetta zegt
En ik maar denken dat er wat te snuiven valt in Mali.
jaapiyo zegt
@berlinetta: cultuur.
kle500 zegt
Jezus wat een naar geachreven stuk. Als ik dit wil lezen ga ik wel naar dumpert of geenstijl..
michaelb zegt
@kle500: lekker denigrerend weer. Als andere media minder gestuurd werden, had GS of dergelijke helemaal niet bestaan.
jaapiyo zegt
@kle500: heb je er inhoudelijk ook nog wat op aan te merken, of gaat het je er om dat je liever niet wil weten hoe de worst gemaakt wordt?
VeniVidiVici zegt
Uhm… ik staak het speurwerk, want ik krijg de link met autonieuws niet gevonden in dit ‘ver van m’n bedshow’ stuk…
lithiumion zegt
Wat ook erg interessant is en misschien belangrijker, is de shitload aan uranium daar in de grond. Maar daar hoor je niet veel mensen over, want stel dat we een paar van die extreme ‘lunies’ echt wakker maken, oh wacht…
mamani zegt
Als ik dit artikel en de reacties daarop lees, dat bevestigt dat Europeanen niets hebben verloren van hun instinct predator, leven van de rijkdom, van het bloed van andere volkeren.
michaelb zegt
Al met al: we blijven kutten met fossiele (brand)stoffen. Of dit nu uranium, lithium of cobalt is.
En de groenen maar roepen dat we geen fossiele stoffen moeten gebruiken. #savetheworld
mashell zegt
@michaelb: verwissel je nu niet grondstoffen met brandstoffen?