Tijdens een rally in Spanje ging het gisteren helemaal mis.
Motorsport brengt gevaren met zich mee, da’s niks nieuws. Zo verloren we in korte tijd coureurs Justin Wilson en Jules Bianchi. Daarnaast ging het niet al te lang geleden volledig mis op de beruchte Nürburgring. Gisteren sloeg het noodlot toe bij een rally in de Spaanse provincie Galicië. De coureur in kwestie verloor de macht over het stuur en kwam met zijn auto in het publiek terecht.
Daarbij vielen 16 gewonden en 6 doden, onder wie twee zwangere vrouwen en een klein meisje. De coureur en zijn copiloot bleven ongedeerd. Wie de behoefte voelt, kan de heftige beelden van de crash hieronder bekijken.
UPDATE 7 september 8:00
Spaanse media melden dat er inmiddels een zevende persoon als gevolg van de crash overleden is.
pudi zegt
R.I.P
Tonnie zegt
Tragisch… Helaas gebeurt dit nog en helaas had dit voorkomen kunnen worden. De veiligheid van toeschouwers bij rally’s is (mede door eigen toedoen) om te huilen.
fit4fun zegt
Zal voor de toekomst niks uitmaken vrees ik. Hoeveel doden er ook vallen een bepaald soort mensen wil schijnbaar per se dicht bij de weg en liefst in een bocht staan…
norge zegt
Dat is weer zwaar xxx .
Maar waarom staan ze zo dichtbij?
Of beter, waarom mogen ze zo dichtbij staan?
R.I.P
Robert zegt
@norge: Dat zijn vragen die bij ieder rally-ongeval worden gesteld. En volkomen terecht. Maar schijnbaar heeft de FIA het te druk met het verzinnen van onzinnige regeltjes voor de Formule 1.
Ik hoef de beelden verder niet te zien. RIP voor de slachtoffers.
desjonnies zegt
Altijd zo geweest op het Iberisch schiereiliand, Spanje en Portugal waar het bloed gaat koken en de emoties hoog oplopen
Vaak genoeg wijs ik er hier mensen op om NIET in de buitenblocht te gaan staan en sommigen lachen je weg of denken dat je een meewarige idioot bent.
Er is al een hoop veranderd maar in de dagen van de Groep B kanonnen hadden jonge Iberische mannen een spelletje bedacht om hun mannelijkheid te bewijzen : Ze moesten een aanstormende Groep B wagen durven aan raken !
Je ziet op oude beelden een Groep B wagen aan komen stormen op een muur van ’toeschouwers’ wat heeft geresulteerd in een ongeluk met slechts 3 doden toen een Ford RS 200 zich in het publiek boorde .
Maar het blijft gevaarlijk om toeschouwer bij een rally te zijn, door schade en schande sta ik altijd alleen met weinig ander mensen om me heen en let ik op of ik kan wegkomen mocht er iets fout gaan !
rob5nismo zegt
Het is vaak ook de ongelukkige plaats die de toeschouwers kiezen in combinatie met zon vreselijk ongeluk
R.i.P
max038 zegt
Jezus. Sterkte voor de nabestaanden !
c-ad zegt
Vraag me af of de organisatie daar (deels) verantwoordelijk voor is.
kilum zegt
Het is de charme van de rally sport. Maar het verbaasd me al jaren dat dit niet eerder is gebeurd. Het zal nu waarschijnlijk wel aan banden gelegd gaan worden.
Robert zegt
@kilum: sorry hoor, maar zelden heb ik de term charme zó misplaatst gevonden. En ja, dit is bepaald niet het eerste ongeval in de rally-sport waarbij er vele slachtoffers onder het publiek te betreuren zijn. Dat kan maar op één manier voorkomen worden: afstand creëren tussen het parcours en het publiek.
vetnek zegt
… 2 zwangere vrouwen…
Man, man.. “Leuke middag rally kijken schat?”
Bizar
trustmeiamanengineer zegt
Verschrikkelijk :(
tstile zegt
Als het niet af en toe mis zou kunnen gaan dan was het een stuk minder spannend voor de toeschouwers. Zo’n rally is gewoon wachten op ongelukken. Altijd al zo geweest. De mensen kunnen ook wat verder van de baan gaan staan maarja dat is zo saai! Zelfde reden waarom mensen gehoorbeschadiging oplopen door urenlang voor de boxen te gaan staan bij een festival ‘want dan voel je de bass zo lekker’. etc
Sommige mensen houden nu eenmaal van een beetje spanning en risico. Dat het ze ook hun leven kan kosten daar staan ze liever niet bij stil.
Het is vooral triest voor de ongeboren baby’s.
Dutchdriftking zegt
Heftig. Maar de veiligheid is ook om te huilen.
bassx zegt
Uiteraard is het nooit mooi, maar de locaties zijn geen circuits en daarom moeilijk toeschouwers de garanties voor veilige plekken geven. Daarom met lintjes worden de uitrem zones en snelle (buiten) bochten met lintjes afgezet. De overige plekken hebben een verlaagd risico, helaas is het bijna nergens vrij van risico langs de baan en krijgt Murphy weer eens gelijk.
bofkont zegt
Zeer triest dat er weer doden zijn maar aan de andere kant mensen zoeken zelf dit gevaar op, het is ook de charme en de spanning die er bij hoort.
SCscreamGT2 zegt
@bofkont: sorry hoor, maar zelden heb ik de term charme zó misplaatst gevonden. En ja, dit is bepaald niet het eerste ongeval in de rally-sport waarbij er vele slachtoffers onder het publiek te betreuren zijn. Dat kan maar op één manier voorkomen worden: afstand creëren tussen het parcours en het publiek.
bofkont zegt
@SCscreamGT2: afstand creëren en daarmee ook gelijk de charme om zeep helpen van dit geweld. Nogmaals zeer triest deze doden maar dat kan makkelijk vermeden worden door wat meer controle waar mensen gaan kijken.
ronnys zegt
@bofkont: het probleem is alleen dan het parcours te lang is af te zetten met hekken of vrijwilligers en linten zijn snel stuk als mensen graag vooraan willen staan.
gtr34 zegt
Heftige crash, wel raar dat het al zo vaak gebeurd is maar er bijna niks aan gedaan word..
clarkson zegt
Heftig ja. Maar je loopt wel gigantisch veel risico als je zo langs de weg gaat staan.
philipf zegt
Holy shit! :(