Een restomod mag dan modern vermogen hebben, moderne crashveiligheid valt tegen. Zo bewijst een heftig gecrashte Gunther Werks Project Tornado.
Het is weer gezellig druk rondom het Amerikaanse Gunther Werks, een bedrijf dat zich specialiseert in het ‘restomodden’ van oude Porsche 911’s. Waar vele dergelijke projecten de vele iteraties van de originele 911 (De allereerste Carrera en 930 vooral) als uitgangspunt nemen, richt Gunther Werks zich op de 911 993. De drukte heeft vooral ermee te maken dat Gunther Werks weer volop aan het testen is met hun nieuwste model, de Project Tornado. Waar de ‘reguliere’ Gunther Werks zich richt op de 993 Carrera, is dit de Turbo. Dat was al een heftig ding in de 993-tijd, maar de moderne versie is nog veel heftiger met 700 pk en RWD.
Crash
Goed, Gunther Werks is dus lekker aan het testen op Laguna Seca met die Project Tornado en dat verliep volgens henzelf uitmuntend, op één ongeluk na. Ach, een beetje de grenzen opzoeken en in de grindbak eindigen, dat overkomt de besten. Nu duikt echter een foto op van de nasleep en blijkt dat Project Tornado wellicht een toepasselijkere naam is dan voorheen gedacht.
Er is weinig bekend over het ongeluk zelf, maar dat de Gunther Werks Project Tornado waarschijnlijk minstens één keer met het dak het asfalt heeft geraakt, dat durven we wel in te vullen. Waar je vooral even van schrikt: kijk naar het passagiersgedeelte. Het dak heeft de schouderlijn ontmoet. Aan de bestuurderszijde is nog een stukje overeind en dat heeft de bestuurder zijn leven gered. Die bestuurder is overigens volgens de poster op Reddit Patrick Long, fabriekscoureur voor Porsche.
Veilig?
De crash kaart een belangrijk pijnpunt aan van een restomod. De Gunther Werks Project Tornado mag dan compleet opnieuw gebouwd zijn, de structuur blijft van een 911 993 uit de jaren ’90. Des tijds was die berekend op zon 425 pk. De krachten die je uitoefent door daar 300 pk bij op te tellen, moet je niet onderschatten. En als het dan dus mis gaat, heb je waarschijnlijk niet genoeg aan de piepkleine raamstijlen en carrosseriestructuur van dit inmiddels 30 jaar oude design. Sterker nog: de greenhouse van de 993 vertoont veel overeenkomsten met die van de originele 911 die inmiddels 60 jaar oud is. Ook al is ‘ie niet zo overduidelijk op de foto’s: Gunther Werks claimt wel dat er een rolkooi in de Project Tornado zit. Als je de crash ziet had deze echter net zo goed van drop gemaakt kunnen zijn.
Patrick Long, de vermeende bestuurder, heeft het ongeluk overleefd maar ligt in het ziekenhuis met niet bekende verwondingen in een niet bekende toestand. Overigens is dit niet een nieuwe ontwikkeling: de Porsche 911 993 Project Gold, een extra gebouwde 911 993 in 2018, is niet straatlegaal omdat Porsche hem dan de crashtests van 2018 moest laten doorstaan. Je kunt zelf ook wel invullen hoe happerig een veiligheidsinstantie is om dat goed te keuren.
Corrado16v zegt
Blijft een bijzonder gaaf ding. Mocht ik ooit het geld overhebben, dan zal ik proberen als ik hem crash, dat niet op het dak te doen
Johanneke zegt
Als je het circuit opgaat is een rolkooi eigenlijk een must, ongeacht wat voor auto je rijdt. Dan heb je in ieder geval altijd een cel waarin je veilig bent, of je moet wel extreem hard crashen.
petroldrinker zegt
@johanneke Als het een auto is waar veel mee op circuit komt helemaal eens (zo kocht ik op mn 15/16e ook een dedicated E36 voor circuit gebruik die volledig geprepareerd was), wil je affentoe is een x de baan op met je auto omdat die dat aankan, beetje overkill om de rest van het jaar daarvoor een kooi mee te slepen….
anthwan zegt
Nou wij kochten voor 7 jaar terug een e36 “325: er zit geen rolkooi en komt er ook niet.
1. carrosserie is sterk genoeg
2. De snelheden liggen niet hoog.
3. Het is hobby, geen extreem op randje.
4. De meeste auto’s die een x overkopen gaan rollen als een balletje, niks aan de hand.
Ga maar eens kijken ;)
Edge zegt
Vooral punt 2 is belangrijk. Die Guenther Werks Project Tornado is een stuk lichter dan een gewone 993 Turbo en heeft 700pk. Dat dan worden de snelheden aanzienlijk hoger dan die wat jij in je E36 haalt.
MaartenD zegt
vind het verbreden vaak erg overdreven bij dit soort restomods, lijkt wel een platgedrukte pad
Foramen zegt
Niet op z’n dak leggen scheelt een hoop.
petroldrinker zegt
Ik hoop niet dat er mensen zijn die bij een restomod denken “dat moet veilig zijn….” zowel ben je wel heel goed gelovig….
harrie zegt
Wat voor rolkooi zat erin dan, een van PVC pijp en ducktape?
William zegt
Alleen de zicht veiligheid was vroeger beter: door de dunne A, B, C en D stijlen zag je ander verkeer veel beter. De rest was zeer veel slechter dan nu. Met een peperdure Singer 911 moet je dus geen ongeluk krijgen.
Je ziet in hun modellen wel beter, maar als anderen jou in je lage kleine autootje over het hoofd zien heb je daar nog weinig aan.
bietje zegt
Als dit een competente goedgekeurde rolkooi is was, dan wil ik er nieteens aan denken wat voor crash het is geweest…