Het CBS heeft weer wat cijfers op een rijtje gezet.
Regionale verschillen spreken vaak tot de verbeelding, ook als het gaat om autobeleid. In het nieuwe regeerakkoord staat dat gemeentes officieel de macht krijgen milieuzones in te voeren. We zijn alvast benieuwd hoe dat zich in de realiteit gaat vertalen. Misschien dat als je in de toekomst met je klassieker van Lochem naar Winterswijk wil rijden je door Bronckhorst, Oude IJsselstreek en Aalten moet karren, omdat Berkelland en Oost Gelre je oude gebakje weren. Dat wordt nog wat, zeker als sommige plaatsen ook nog cabrio’s gaan weren.
Voorlopig heeft het CBS echter gekeken naar verschillen in ‘verplaatsingen‘ op provinciaal niveau. Als we onszelf ‘verplaatsen’, hoe doen we dat dan? En vooral: zijn er verschillen per provincie?
Dat laatste blijkt inderdaad het geval te zijn. De schokkende conclusie is namelijk dan mensen ‘in de provincie’ vaker de auto pakken dan mensen in de Randstad. De provincies Limburg en Drenthe spannen de kroon, daar gebruiken mensen voor dik vijftig procent van hun verplaatsingen de automobiel, ofwel als bestuurder of als passagier. In Noord-Holland pakken mensen juist het minst vaak de auto.
Er is nog meer schokkend nieuws: in Zeeland, Drenthe, Friesland, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg maken inwoners voor het minst gebruik van het openbaar vervoer. Wellicht omdat je er doorgaans een uur over doet om 20 kilometer af te leggen, we speculeren maar wat. De inmiddels beruchte elektrische fiets is vooral in het oosten des lands populair als vervoermiddel. In Drenthe, Overijssel en Gelderland worden van alle provincies de meeste ritten per elektrische fiets afgelegd. We vermoeden dat de concentratie HEMA-windbreakers daar ook relatief hoog is.
Kortom, na dit grondige onderzoek blijkt dat het OV ruk is in de provincie en het eigendom van een auto onmogelijk wordt gemaakt in de Randstad. We hebben sterk het vermoeden dat de afkorting CBS inmiddels staat voor Captain oBviouS.
Image-Credit: de familie van Nie, ook uit Limburg
ferrari94tr zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
str8six zegt
@ferrari94tr: vandaar die kutmuziek
esprit84 zegt
Nieuw kapsel?
-Ja
Leuk Emmie
trustmeiamanengineer zegt
Aan dit onderzoek hoeven we verder geen woorden meer vuil te maken.
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: Ik zie dat Kim Jong-un aan m’n reaguursel heeft gezeten in verband met de promotie van de familie van Nie….
janvh zegt
Wat zou er onder overig vallen? Vliegen?
pomoek zegt
@janvh: Teletijdmachine, Gyronef, tubes…
https://i.imgur.com/6YG8D22.gif
joostie zegt
@janvh: De step, paard (in de provincies) en van die segway / monowheel / oxboard ondingen denk ik…
T16 zegt
@joostie: brommer? Brommobielen, motorfietsen, vrachtwagens, bestelbussen, tractoren, landbouwvoertuigen.
Daarnaast natuurlijk taxi’s en taxibussen, touringcars etc.
Dutchdriftking zegt
Stichting open deur…. hoe meer buitengebied, hoe meer men de auto pakt.
dirkv zegt
@dutchdriftking: Precies, in de buitengebieden kan ook nog normaal de weg op zonder vast te lopen in files.
5cilinder zegt
Hoeveel geld kost zo’n onderzoek eigenlijk? Laten ze dat is onderzoeken…
miata93 zegt
@5cilinder: het zal ze een worst wezen. De subsidieboom blijft toch groeien…
bertorelli zegt
Volgens mij komt Nada helemaal niet uit Drenthe of Limburg…
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nada_van_Nie
Ze heeft wel een fiets heb ik me laten vertellen.
autoblogger zegt
@bertorelli: het gaat om de vader, die man in het midden. Hij groeide op tussen de mijnwerkers van Limburg…
tymo zegt
Misschien komt dit door het waardeloze OV buiten de randstad? Als ik op zaterdagavond vanuit een dorpje 20km vanaf Leeuwarden met de bus daarheen wil dan moet ik de taxi nemen omdat de laatste bus om 17:30 gaat. Nee dan stap ik wel gewoon dronken op mijn John Deere, hou ik mooi wat centen over voor nieuwe klompen.
banaan7 zegt
@tymo: al zou er een trein van mn huis naar mn school rijden. Ik neem nog steeds de fiets.
toniominestrone zegt
@tymo: Tot je er een voor zijn sodemieter rijdt, lutser!
tymo zegt
@toniominestrone: ik ook van jou
mashell zegt
Je kunt wel open deur roepen, maar zijn wel interessante dingen. Meer autogebruik in Zuid Holland dan in Noord Holland, lijkt me eigenlijk onlogisch. Meer autogebruik in Gelderland en Brabant dan in Overijssel? Waarom is dat dan?
pomoek zegt
@mashell: Het valt me altijd op hoe weinig er wordt gefietst in een stad als Breda in vergelijking met een stad als Utrecht. Dat heeft zelfs gevolgen voor de omgangsvormen in het verkeer. In Breda bedanken fietsers je als ze, ook al hebben ze die al, voorrang krijgen. In Utrecht is het totaal andersom. Daar wordt van automobilisten verwacht dat ze rekening houden met fietsers. Het gaat me niet om beter of slechter in deze, maar het is wel opvallend.
olivier420 zegt
@pomoek: Breda heeft de helft minder inwoners. Daarnaast is Breda geen grootschalige studentenstad: ~ 9,000 vs 30,000 studenten woonachtig in de stad zelf.
ghost zegt
@pomoek: ach ja, in Amsterdam en Utrecht denken die fietsers dat ze alles mogen. Jammer genoeg ben je als automobilist altijd fout als er eentje onder je auto ligt, ook als het de fietser zijn schuld is. Dat simpele volk negeert werkelijk alle verkeersregels waardoor het ook helemaal ruk is als jij als automobilist het wel netjes volgens de regels doet.
rijnounsdoor zegt
@ghost: ik ben soms automobilist en soms fietser. Krijg ik dan ook een dubbele nationaliteit? Lijkt me fijn om bij beide “volken” te horen.
pomoek zegt
@rijnounsdoor: haha, ik ook. Het verschil is dat er nogal veel kinderen en jongeren zijn die fietsen en relatief weinig kinderen die een rijbewijs hebben. Ik vind het dan ook volstrekt normaal dat je als automobilist, of je nu in de auto zit of op een fiets, dat zo veilig mogelijk probeert te doen.
rotasaxal zegt
Weer een ruk onderzoek.
Met conclusies van personen die een tunnelvisie hebben.
In Drenthe heb je nou niet in elk dorp een supermarkt en met openbaar vervoer boodschappen doen?
Kortom buiten de randstad rijdt je meer kilometers om naar werk, winkel of kennissen te gaan. En is het ov netwerk niet uitgebreid.
Edge zegt
“Wellicht omdat je er doorgaans een uur over doet om 20 kilometer af te leggen, we speculeren maar wat.”
Voor mij is dat inderdaad de reden om de auto te pakken in plaats van het openbaar vervoer. Vanuit mijn woonplaats naar mijn stage in Maastricht kost je met het OV meer dan een uur, terwijl je met de auto in pakweg een halfuur daar bent. En dan hoef je niet over te stappen van bus naar trein naar bus, heb je je eigen muziek op het volume zoals je dat zelf wenst en kun je de climate control zo warm of zo koud zetten als je wil. Dan is de keuze toch snel gemaakt.
joostie zegt
@Edge: Zolang je niet in een station woont en op een ander station werkt, is een auto altijd sneller… Tenzij je via Schiphol op vakantie gaat, dan gewoon leker wel de trein pakken.
olivier420 zegt
@joostie: Pak eens de A4. Trein vanaf Den haag CS naar Amsterdam Zuid is sneller kan ik je vertellen.
ontploffer zegt
En in Friesland pakken ze het meest de boot? Hebben ze daar trouwens überhaupt auto’s?
kapiteiniglo zegt
@ontploffer: Alleen paard en wagen.
gwnbmw zegt
ik woon zelf in de randstad. in woon zo’n 5 km bij mijn school vandaan, als ik met de bus wil moet ik eerst 5 minuten lopen naar het busstation (zelf getest) om vervolgens 47 seconden in de bus te zitten (getimed). uitstappen bij de busstop, 13 minuten wachten op de volgende bus die me in 2 minuten en 31 seconden naar het station bij school te brengen. vanaf daar nog anderhalf a 2 minuten naar school lopen (vergeten te timen).
met de fiets doe ik er 5 minuten over…
dus ook hier is het ov ruk geregeld, vanaf de 1e grote weg op de andere doen ze niet.
mashell zegt
@gwnbmw: “woon zelf in de randstad. in woon zo’n 5 km bij mijn school vandaan…. met de fiets doe ik er 5 minuten over.”
60 km/h fietsen in de randstad is bloedje link! Wellicht kun je beter wat minder snel fietsen!
rijnounsdoor zegt
@mashell: Wel leuk dat Tom Dumoulin op autoblog zit!
purepet9918 zegt
Je verwacht het ook niet in de provincie.
baklava zegt
Tsja in Drenthe is het openbaar vervoer ook gewoon ruk. Er zijn amper treinstations daar.
realracing3 zegt
@baklava: dat is zeker waar.
berlinetta zegt
Ik ben blij dat ik een financiële bijdrage heb mogen leveren aan dit baanbrekend onderzoek.
yipikaye zegt
Wat nou heftig?
Als ik de grafiek bekijk is het verschil niet zo spannend allemaal.
Gulli zegt
Ik probeerde laatst in Meppen de metro naar Gees te pakken, wat denk je? Die was er helemaal niet!