R.I.P. BMW 1-serie, 2004-2018.
Het klinkt namelijk wel als een mondvol letters en cijfers, dat M130iX M Performance, maar onder de kap vinden we maar weinig ‘BMW’ terug. De ‘M’-en in de naam beloven een juweeltje van M GmbH, maar een echte M is het niet. Het ’30i’ in de naam zou de naïeveling nog een zescilinder kunnen doen vermoeden, maar het gaat om een geblazen 2.0 liter vierpitter met zo’n 300 pk. De X tenslotte duidt weliswaar vierwielaandrijving aan, maar we betwijfelen dat er 70+ procent naar de achterwielen gaat en minder dan 30 procent naar de voorwielen onder de meeste omstandigheden (als het al kan). Scheisse! Aan de andere kant…Artikel idee: “Deze auto’s waren minder goed dan hun voorgangers”.
Enfin, wat brengt de nieuwe 1-serie dan wel met zich mee? Nou vooral een kostenbesparing. Volgens Autocar wordt de nieuwe één met de motor overdwars en voorwielaandrijving zo’n 750 Euro goedkoper om te maken dan het huidige model met de motor in lengterichting en aandrijving op de juiste wielen. Daarnaast belooft BMW de deuren achter wat groter te maken en je meer kofferruimte te bieden. Yohee!
Maar wacht, er is meer! BMW mikt erop de hele 1-serie lineup een gemiddelde uitstoot van niet meer dan 120 gram CO2 per kilometer te laten hebben. Dit kan door het toevoegen aan (Mild) Hybrid-varianten aan het gamma, mede mogelijk gemaakt door het nieuwe Frontantriebsarchitektur (FAAR) platform. Yoho!
Kortom, de 1-serie zoals we die kennen gaat definitief dood en dat is erger dan het einde der tijden. Heel klein lichtpuntje: de nieuwe 2-serie coupé en 2-serie cabrio worden naar verluidt op het Cluster Architektur (CLAR) platform gebouwd, met de aandrijving waar die hoort te zitten.
dromedaris zegt
RIP :(
gokartmozart zegt
@dromedaris: koop er 1 uit voorraad zo lang het nog kan.
De oude 1 is klein maar fijn.
kennone zegt
@gokartmozart: koop een gebruikte. Dan heb je ook nog fatsoenlijke motoren
dromedaris zegt
Wat schiet er nog over van RWD hatchbacks anno 2020?
Loek zegt
@dromedaris: de Nada en de Noppes.
allesmetturbo zegt
@dromedaris: er zijn speculaties over een rwd giulietta.. maarja alfa en speculaties, niemand zal weten of het er echt komt
rufctr01 zegt
@allesmetturbo: vooralsnog hebben ze, na veel speculaties van de pers, wel de mooiste auto’s op de weg gezet voor een scherpe prijs. Ga maar eens bij de Duitse vrienden winkelen als je een 500+ pk auto wilt hebben.
allesmetturbo zegt
@rufctr01: mee eens, de giulia en stelvio vind ik zeer fraai. Ik heb de 510pk versie nog niet gereden maar rij nu vaak in een stelvio 2.0T en het is elke x weer een genot om in te sturen! Voor voor alledaags gebruik ook rap zat met die lekkere zf 8bak. Je voelt m eerst van achter drukken en daarna pakken de voorwielen bij als je hard door een bocht gaat. Ik juich hetzelfde karakter bij een nieuwe giulietta alleen maar toe
O plaat zegt
@dromedaris:
gewoon even wachten op de 2 serie hatchback. Niche modelletjes bedenken is de laatste 20 jaar het enige dat ze doen bij de Duitse preejmium fabrikanten.
berlinetta zegt
Jammer dat de enige achterwielaandrijver in deze klasse gaat verdwijnen, maar ik vind het op zich wel begrijpelijk. Voorwielaandrijving is toch wat praktisch en levert meer ruimte in het interieur op. En een hothatch hoeft niet per se achterwielaandrijving te hebben om leuk te zijn. Integendeel zelfs. Zie het als een zakelijkere Mini JCW. Niks mis mee.
carspottersz zegt
@berlinetta: dus ‘X’ staat bij jou voor voorwielaandrijving?
carspottersz zegt
@carspottersz: Lm ik hou Mn mond…
berlinetta zegt
@carspottersz: FWD-basis bedoel ik.
Gulli zegt
Kun je dan voor 750,- meerprijs opteren voor RWD? ?
sulobb zegt
Dan zou ik liever 750 euro extra betalen om de aandrijving van achter te hebben…
jorden zegt
@sulobb: die 750 extra betaal
Je ook gewoon hor… Alleen wel krijg je er geen RWD voor terug :p
mart144 zegt
Die €750,- maakt het verschil ook niet echt hè
jaapiyo zegt
@mart144: dat is een enorm verschil. Ford maakte ooit de exploderende Pinto. Het onderdeel om dat exploderen tegen te gaan kostte ze 11 dollar per auto. Ze besloten het niet te installeren, want 11 Dollar maal 12,5 mljoen auto’s is 137 miljoen Dollar. Stel dat ze een miljoen 1-Series maken van deze gen…Heb je 750 miljoen Ekkermannen.
sulobb zegt
@jaapiyo: waarna ze meerdere verwijten kregen toegeslingerd (en rechtzaken) en alsnog moesten inleveren van hun winst… Kostte ook miljoenen (volgens Wikipedia). Wel interessant verhaal.
theblazerunner zegt
@sulobb: Klopt. Het zou volgens de kostenberekening voordeliger zijn, om de rechtszaken en begrafenissen van klanten te betalen.
Heeft wel voor flinke imagoschade gezorgd erna, en terecht.
bierbuik zegt
Voor BMW wel, voor de jou en mij helaas niet inderdaad
trustmeiamanengineer zegt
Hahah, verschrikkelijk… Definitief het einde van het oude BMW….
Moge Alfa Romeo maar snel met een nieuwe achterwielaangedreven Giulietta komen.
mashell zegt
Wat zegt ons dit nou eigenlijk? Helemaal niks, gewoon even doorsparen voor een 2 serie coupe.
De 1 serie met achterwielaandrijving is loeizwaar (daarmee onzuinig en dus duur) en vrij krap van binnen en de achterwielaandrijving voegt eigenlijk niet veel toe. Het rijdt prima, maar dat doet een voorwielaangedreven MINI of Ford Focus ook. Dat BMW in de vaart der volkeren mee moet en een beter concurrerende wagen moet aanbieden snap ik wel. Voor de puristen is er gewoon de 2 serie coupe.
tazmania zegt
@mashell: achterwielaandrijving voegt niet veel toe? Ben jij serieus in het bezit van een rijbewijs?
mashell zegt
@tazmania: Ja, zowel rijbewijs en een achterwiel aangedreven 1 serie… Anno 2018 (je mag ook 2015 lezen) maakt het qua stuurgevoel dankzij de electrische stuurbekrachtiging niet meer uit. Stuurgevoel in een Focus is net zo goed of zelfs beter (bron: Autovisie schreef dat en mijn eigen ervaring bevestigt dat). Als we heel eerlijk zijn is het grootste voordeel dat achterwielaandrijving levert: de bekerhouders zitten daar waar ze horen, voor de versnellingspook! Achterwielaandrijving rijdt heel prettig op sneeuw (gripverlies is niet meteen ook controle verlies) maar gruwelijk slecht op matsch (50/50 gewichtverdeling zorgt er voor dat je grip tekort komt) maar gewoon op de weg, over rotondes, etc. maakt het eigenlijk geen ene jota uit. Maar je bent je natuurlijk vrij om jezelf dat wel wijs te maken, dat het wel een wereld van verschil maakt. Op jezelf dingen laten wijsmaken zijn zelfs hele religies gebaseerd dus dat is volstrekt normaal.
tazmania zegt
@mashell: ‘op jezelf dingen laten wijsmaken’ waarna je de Autovisie gaat citeren. Klopt helemaal, dat jezelf wijsmaken.
jaapies zegt
@mashell: als je graag als een oud omaatje rijdt maakt het niet veel uit idd. Maar ik beleef toch iedere dag veel plezier van de achteraandrijving op mijn 1-serie. Zeker als het regent of glad is…
hollow zegt
@mashell: ik rijd al heel m’n leven met RWD BMW’s. Laatst als vervangwagen een mini mee gekregen. Als jij beweert het verschil in rijgedrag en -gevoel niet te merken, dan lul je ofwel uit je nek ofwel is rijden voor jou van A naar B gaan. Ik merkte dat verschil keihard.
skinnybmw zegt
@mashell: Veel vermogen op je voorwielen voelt toch echt anders dan in je rug op je achterwielen? Je zal altijd een trekkend stuur en zoekende voorkant krijgen met FWD.
rikus zegt
@mashell: kom je mooi op tijd mee. Laatst las ik dat de Porsche 911 GT3 RS voor puristen is.. Die is duurder, en die heeft potverdorie ook achterwielaandrijving. Nu zit ik er dus mee opgescheept. Bedankt Harrie.
mashell zegt
@rikus: sorry. Zoals je van een financieel adviseur die je bedonderd heeft ook krijgt, een gratis ongevraagd gratis advies: zet die GT3 RS in een stalling. Als je er niet mee rijdt worden ze vrij snel meer geld waard. Verkoop je deze over een jaartje of wat dan heb je je geld terug en kun je van de winst alsnog een 2 serie coupe kopen.
fconderkantlat zegt
@mashell: zoek jij een financierder en betaal jij de rente? dan doe ik het
karhengst zegt
@mashell: Voor degenen die meer ruimte willen en op FWD geen bezwaar hebben was er reeds de X1.
De 1-Serie is (was?) juist net de bereikbare BMW die nog wat anders wist te bieden dan de concurrentie, voor een publiek voor wie de praktische bezwaren sowieso irrelevant zijn.
En als je bij het uitrijden van een rotonde het verschil tussen een 1-Serie of Golf niet merkt, dan neem je hem niet goed. Of je rijdt een 114…
Ze moeten nu wel flink op luxe en afwerking in moeten gaan zetten om bij Audi en Mercedes aan te haken nu de rijervaring geen selling point meer is.
willeme zegt
“Aan de andere kant…Artikel idee: “Deze auto’s waren minder goed dan hun voorgangers”.”
@Jaapiyo. Je mag hem aan dit lijstje toevoegen:
https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-autos-halen-het-volgens-jullie-niet-bij-hun-voorganger-92937
jaapiyo zegt
@willeme: oh ja, ik was even vergeten dat we alles al een keer eerder gedaan hebben ;)
daihatsucuore zegt
Die €750.- besparing is uiteraard niet zo interessant. De implementatie van (mild) hybride dan weer wel aangezien dat de BPM-boete een stuk lager uitvalt. Maar als ik zo de geluiden hoor zijn er maar weinig mensen geinteresseerd in de nieuwe generatie.
moveyourmind zegt
€ 750,- goedkoper om te produceren is met de marge van Stichting Aap meegerekend een €1500,- lagere catalogusprijs…
Kan je mooi het sportpakketjuh voor bijbestellen…
Maar BMW steekt het voordeel natuurlijk in de eigen zak… morgen bij Tros Opgelicht…
noosaheads zegt
Nog geen centimetertje mee gereden maar het wel al superkut. OK. En de meeste hier blaten zoals altijd maar mee.
ikleesookoverautos zegt
1 serie hatchback heb ik nooit wat gevonden. En de coupe mits in een dikke uitvoering is wel ok. Dus het zal me niet zoveel schelen.
rikus zegt
@ikleesookoverautos: duidelijk standpunt.
rikus zegt
Strakke kont. Apart design. Gedurfd ook. Maar vooral strak. (of ben ik de enige waarbij er, denk ik, een deel van de foto mist?)
2wheeler zegt
@rikus: ze hadden er even een gele pijl bij moeten zetten…
rikus zegt
En zo komt een stoere en vet gave hete 1-serie ineens in het leasebudget van vele eeh.. Ja mensen die lease auto’s leasen.
karhengst zegt
@rikus: BMW is het nieuwe Volvo, wat het nieuwe Audi was, welke het nieuwe BMW was. De cirkel is rond.
rikus zegt
@karhengst: Ja. Al ben ik wel zeer benieuwd wanneer Daihatsu zich hier tussen mengt.
BaRa zegt
Dus:
– turbo ipv atmo
– vierpitter ipv zes-in-lijn
– voorwielaandrijving ipv achterwiel
Dan maar naar Toyota / Subaru. Een GT-86 kost minder en rijdt fijner.
2wheeler zegt
@BaRa: als je het zo opsomt is het treurig gesteld met de 1. Aan de andere kant, de concurrentie doet het al jaren met dat recept.
basr32 zegt
m130 met 2.0? Well done BMW…
skinnybmw zegt
De heetste nieuwe 1-serie krijgt 300pk…dat is een stuk minder dan de huidige dikste 1-serie en bijvoorbeeld de A45 AMG…tuurlijk jongens…er komt echt wel een dikkere 1-serie dan deze?
flutterby zegt
Aandrijving hoort gewoon met de motor direct op en tussen de achteras.
duderuud zegt
Als 1-serie eigenaar vind ik toch bijzonder jammer. Juist gekocht omdat het een rwd is. De verkopen zullen wel niks te lijden hebben of zelfs verbeteren maar dé rwd fabrikant die er vanaf stapt…eeuwig zonde!
skinnybmw zegt
@duderuud: Gelukkig wordt niet iedere BMW FWD? Er blijft genoeg keuze.
michaelb zegt
Ben benieuwd naar het interieur. Zal wel met zo’n lelijk lage middenconsole geleverd gaan worden.
nautique206 zegt
Denk dat de meeste bestuurders van een 1 serie niet eens weten dat ze rwd hebben
jdeboer zegt
@nautique206:
Klopt, er is ooit onderzoek naar gedaan en daar kwam uit dat 80% dacht een voorwielaangedreven auto te rijden.
https://static.autoblog.nl/images/wp2010/BMW%201%20Serie%20met%20sneeuwkettingen%20FAIL.jpg
Zal vast het percentage 114d huurders zijn.
karhengst zegt
@nautique206: Ademen doe je ook niet altijd bewust, toch is het leven prettiger mét dan zonder.
alcantara zegt
Wat een flater, het enige verkoopargument voor zo’n lelijke 1 was rwd.
Nu koopt niemand ze nog, liever een Golf GTI dan.
niekie1999 zegt
Dus een bmw A45 AMG?
audirs3 zegt
En terecht, een hot hatch hoort ook geen achterwielaandrijving te hebben. En 4WD op de snellere modellen is wel praktisch, en historisch verantwoord (Delta integrale, Golf RS32, Audi S3)
audirs3 zegt
Ik lig er niet wakker van, de 1-serie is nou niet een heritage auto. Vond hem daarnaast altijd al rare proporties hebben. Echter een 3-5-7 met awd zou wel godslastering zijn.