Wij wachten al drie jaar met smart op de TVR Griffith, het puristische kanon van het nieuwe TVR. Er is nu heet nieuws. De auto gaat er misschien toch nog komen.
TVR is een van die roemruchte automerken volgens klassiek Brits recept. Ergens opgezet in een schuur, heel veel goede en gave ideeën en een net ietsje mindere uitwerking. Meestal hebben de producten iets minder pk’s in het echt dan op papier en vallen ze vrij snel van ellende uiteen, maar dat mag de pret niet drukken. Zeg nu zelf, de autowereld is een stuk saaier zonder merken als Noble, Triumph, Bristol, MG (het echte MG dan) en ga zo maar door.
TVR
Nog zo’n merk dat in het rijtje past is TVR. Deze maker van onder andere de Tuscan, Griffith en Sagaris ging alweer ruim een decennia geleden failliet. Maar in 2015 kwam het bericht dat er aan een comeback gewerkt werd, met een dikke V8 en bemoeienis van niemand minder dan Gordon Murray. En jawel, in 2017 werden we voorgesteld aan de nieuwe Griffith, een relatief lichtgewicht met achterwielaandrijving en een dikke Coyote-V8 van Ford.
Bouw fabriek verloopt moeizaam
Helaas duurde het en duurde het vervolgens maar tot het productiemodel er kwam. En tot op de dag van vandaag is dat niet gebeurd. Bottleneck bleek de ernstig verouderde fabriek te zijn. Die had zoals @willeme het al mooi verwoorde ‘nog een klein beetje werk nodig’, zoals een dak dat de elementen buiten houdt. De overheid van Wales had wat subsidie uitgetrokken om een en ander op te piepen, maar toen kwam de EU weer om de hoek kijken. Het moest dan allemaal internationaal aanbesteed worden enzo…Nou ja, ellende dus. Dat speelde zich allemaal af in januari van dit jaar.
Positieve berichten
Inmiddels zijn er volgens Autocar echter toch eindelijk de nodige positieve berichten te melden. Vanaf januari 2021 gaat het werk daadwerkelijk beginnen. Als het goed is. er wordt dan aan het dak gewerkt en de fabriek wordt ook voorzien van wat nieuwe panelen aan de buitenkant. Er is zelfs een heuse render! TVR honcho Les Edgar is enorm in zijn nopjes:
This is a fantastic milestone in our mission to rejuvenate an iconic British brand, and we are all tremendously excited to witness the renovation of our new home in Ebbw Vale. We have hundreds of faithful depositors worldwide, who are patiently waiting to take delivery of their Griffiths, so today I hope they are just as delighted as we are.
Les Edgar, zou met één ‘s’ meer minder Edgar heten
Waarvan akte. Wij zien het in ieder geval wel zitten om er weer een puristische RWD benzineverbrander bij te hebben in de wereld. Laten we dus hopen dat er niet weer een spanner in the works komt.
dwfc zegt
Is het al 1 April ?
JanJansen zegt
Wil hem alleen al omdat Gordon Murray het technisch ontwerp heeft gemaakt.
PunicaOase zegt
Hele gave auto’s, maar vooral wel in een verwarmde garage zetten en alleen op zondag met mooi weer mee rijden, anders kan ie na 5 jaar door de shredder ;-P of overleef je het zelf niet..
iphonistvongates zegt
Heeft er zich opnieuw een automobiel liefhebbende zoon van russische oligarch gemeld die een gat door z’n 3de trust fonds wil branden door TVR te adopteren?
Waar halen ze anders het geld vandaan?
mp014 zegt
Het is lastig om, zelfs met dit zogezegde goede nieuws, echt terug hoop te krijgen dat dit project uiteindelijk nog goed komt….. maar goed; een heeeeeel klein beetje hoop is ook hoop toch?
Ik mis trouwens het allermooiste (overigens ook al failliete) typische Britse merk Marcos! Doe mij maar zo een TSO GT2 🤪
Charles Taycan 4S zegt
Kansloos in alle facetten….! Ingehaald door de tijd…. te laat….
hoofd zegt
@Charles Taycan 4S Je snapt de auto, de bouwers en de (potentiële) kopers niet, geeft niks hoor maar als je het niet snapt kan je het beter niet kansloos noemen.
Charles Taycan 4S zegt
Hartstikke leuk project maar realistisch gezien lijkt het mij niet vandaar kansloos. Over 10 jaar weten we het.
hoofd zegt
@Charles Taycan 4S het is blijkbaar gewoon een droom van Les Edgar om het project op poten te zetten en een iconische auto op de weg te krijgen. Zoals je schrijft over 10 jaar weten we meer maar ook niet alles, pas als we over 10 jaar aan Les vragen of hij er spijt van heeft weten we het. (alles even losstaand van evt schuldeisers/ fraude/ verkwanseling van overheidsgeld). Weet je wat ik jammer vind aan de Nederlandse mentaliteit? Dat we hier “succes” koppelen aan de prestaties van enkele groten (zoals Tesla/ VAG) om dan vervolgens alles wat kleiner is weg te zetten als kansloos en gaan we liever met zn alle Tesla’s en VW’s kopen omdat je jezelf anders identificeert met verliezers of slechte rekenaars (want je schrijft anders zoveel af) in het VK en bijv Italie hebben mensen daar nog schijt aan en kopen en maken ze nog wat ze echt willen.
p993 zegt
@Charles Taycan 4S: ben het eens…kans is klein, maar het zou zo leuk zijn dus droom ff mee.
Chinese fabrikant zou mss kansrijker zijn, a la MG…
JanJansen zegt
@Charles Taycan 4S: dit concept is tot nu toe het mooiste gebleken. Een lichte auto met achterwielaandrijving en een dikke motor. Wat kan hier nou achterhaald aan zijn.
Nee je moet het niet zien als je daily, alhoewel…