Renault heeft een moderne interpretatie uitgebracht op de 5 Turbo en Turbo 2 uit de jaren tachtig.
De Renault 5 is leuk, maar nu is het wachten op gepeperde varianten met meer pk’s. Natuurlijk kunnen we daarvoor over de schutting kijken bij wat ze doen bij Alpine, maar ook uit de koker van Renault kan eventueel nog wat komen. Zo onthult het merk hier de Renault 5 Turbo 3E.
Deze dikke variant op basis van de Renault 5 werd door het Franse automerk gepresenteerd aan het einde van de vierde en laatste aflevering van Anatomy of a Comeback. Dit is een documentaireserie die vanaf 13 december 2024 te zien is op Prime Video. Een eventuele aanrader voor fans van de volledig elektrische Renault 5.
Renault 5 Turbo 3E
En ja, het goede nieuws is dat Renault van plan is om dit model in productie te nemen. In de aflevering is te zien hoe Luca de Meo, CEO van de Renault Group, een bezoek brengt aan de designafdeling van het merk om de Renault 5 Turbo 3E te bekijken. Gedurende de aflevering laat hij weten dat het model in productie gaat, 46 jaar na de lancering van de oorspronkelijke Renault 5 Turbo.
Volgend jaar zullen er meerdere evenementen plaatsvinden waar Renault meer details bekend gaat maken over de 5 Turbo 3E. Toch delen de Fransen nu alvast wat specs en die zijn niet gek! Een opsomming:
- Koolstofvezel carrosserie
- Achterwielaandrijving
- Twee elektromotoren met een systeemvermogen van 500 pk
- 0-100 km/u in 3,5 seconden
En dat alles op basis van een B-segment elektrische auto. Vroeger werden de Fransen nog wel eens als knotsgek bestempeld, denk aan de hoogtijdagen van Citroën en Renault met hun aparte en gave creaties. In de 21ste eeuw kennen we de Fransen vooral van hun verstandige auto’s, met uitzondering van de Clio V6.
Dat Renault de 5 van 500 pk op de achterwielen in combinatie met een koolstofvezel carrosserie voorziet laat zien dat ze nog steeds knettergek kunnen zijn: knettergek op de meest positieve manier. Volgend jaar krijgen we meer te horen over dit bommetje (of moeten we bom zeggen). De eerste specificaties klinken in elk geval veelbelovend.
alpina007 zegt
Ja ! Kopen
reactief zegt
En dan beweren dat EV’s zorgen voor een saai autolandschap…
Ik denk dat dit soort absurde creaties juist weer kunnen door de EV’s.
kniesoor zegt
Lijkt me een geweldige stunt als ze dit ding daadwerkelijk zo op de markt gaan brengen. Maar hou m’n enthousiasme nog even in toom totdat dat het geval is, er stroomt nog het nodige water door de Seine voor het eventueel zover is . . .
mashell zegt
Lijkt mijn kont dik hierin? Ehh ja!
a_buis zegt
Haha de vraag waar (in die andere context) geen goed antwoord op mogelijk is! Zelfs een volmondig “nee” kan gepareerd worden met een “oh anders wel dan?!”
royaledeluxe zegt
miljaaaar…. wat een bak. Zo fout en toch weer zo begeerlijk. Wie zij ook alweer dat retro design passé is?
Hawkeye72 zegt
Misschien voor de uiteindelijke productieversie toch maar één motortje toevoegen op de vooras….
martinus.tussengas zegt
Aaah jeeej!! Niet doen hoor!! Hahaha wel! Geweldig!!! In het rood met blauw interieur graag!
Flutterbear zegt
Leuk ding maar als dit net als de Cyberster ruim over de 50k gaat is de lol van een “hot-hatch” er snel af. Voor dat geld liever een praktischere Model 3 Performance.
royaledeluxe zegt
Dan ben je niet de klant die Renault hiermee wil bereiken.
Flutterbear zegt
Laten we eerst maar zien of ze überhaupt klanten willen bereiken.
gekketurbo zegt
Totaal andere auto; M3P is een opgevoerde en straf afgestelde Fiat Croma. Zowel in stijl als kwaliteitsbeleving…
Flutterbear zegt
Welkom in 2024, het is inmiddels al bijna 2025 maar de Model 3 Performance kan op de openbare weg prima meekomen met de Duitse topmodellen, enkel op het circuit heeft die niets te zoeken.
Fruitcake zegt
Prachtig. Wie legt hier een V6 in?
DeWitteCondor zegt
Deze wil ik wel. De hamvraag is, hoe licht wordt hij?
Fruitcake zegt
Zal wel 1800kg zijn
Snelle zegt
Super gaaf ding! Laat maar komen!
audiA41.8TFSI2013 zegt
Lekker hoor! In productie dat ding!🤩
base85v zegt
De Fransen begrijpen toch meer van designtaal terughalen van vroeger dan de meeste Europese merken. De Duitsers zouden ook wel wat meer van vroeger terug mogen halen.
mashell zegt
BMW gaat dat doen met de Neue Klasse en VW is er juist mee gestopt na dat de mensen de New Beetle weer zat waren. Audi maakt nog steeds auto’s die wat van de NSU Ro80 weg hebben en Mercedes tja Mercedes.
kniesoor zegt
•kuch• Mercedes G •kuch•
louisvdd76 zegt
Waar MINI de weg compleet is kwijt geraakt ziet Renault het wel. Wat een vette concept. Mag zo de weg op van mij.
307-2.0-chipped zegt
Poah, dikke MOAB op wielen.
Lekker hoor.
mc96 zegt
Renault is lekker bezig!