De BMW M3 (G84) zorgt ervoor dat de zes-in-lijn het nóg een generatie overleeft. Dit gaat overigens enkel over de M3.
Het wordt al jaren gezegd: we moeten de huidige schare aan niet-elektrische motoren omarmen. Het zouden wel eens de laatste der Mohikanen kunnen zijn. Toch verschijnen er steeds meer geluiden van fabrikanten die toch nog even doorploeteren. Zo heeft BMW al een tijdje aangegeven dat de M3 zijn zes-in-lijn nog even houdt, in ieder geval tot ver in de tweede helft van dit decennium. Lekker makkelijk: dat is de geplande looptijd van de huidige M3.
BMW M3 (G84) met ICE!
Dat die planning lekker flexibel is, blijkt uit een gerucht dat het goed geïnformeerde BMWBlog de wereld in stuurt. De huidige BMW M3 (G80/81) en M4 (G82/83) staan gepland tot en met 2027. Dan neemt een nieuwe generatie het over en er is al vaker gezegd dat die volledig elektrisch wordt. Deze M3, waarvan het gerucht bestaat dat deze iM3 gaat heten met chassiscode (ZA0), wordt onthuld in 2027 en gaat laat in dat jaar in productie.
Dat wordt de iM3 (naam kan nog veranderen), waar dus wel even duidelijk bij moet staan dat het de elektrische M3 is. Want zoals het gerucht nu gaat komt er nóg een nieuwe M3, met chassiscode G84. Dit wordt, jawel, een directe opvolger van de M3 G80. Met zes-in-lijn!
M4
Waarschijnlijk om de ‘iM3’ even wat momentum te geven, komt de M3 (G84) vroeg in 2028. Bijna een jaar nadat de G80 met pensioen gaat. Eveneens interessant: dit lijkt enkel te gaan om de M3 sedan. Volgens BMWBlog komt er geen M4-versie van de ICE-M3. De kans dat die er op basis van de iM3 komt is wat dat betreft groter.
Naar verwachting gaat de BMW M3 (G84) gebruik maken van dezelfde S58B30-motor als de huidige G80. Deze zal bijgesteld worden voor de Euro 7-normen en er wordt tactisch geen woord gerept over hybride. Het zou dus een mini-M5 kunnen worden. Die combineert een dikke V8 met hybride kracht om zo de ICE levend te houden. Puristen pakken dan de hooivorken, maar goed, benzine is benzine.
Twee nieuwe M3’s dus, elektrisch én benzine (al dan niet met alsnog elektrische kracht erbij). De zes-in-lijn wil nog niet dood. Hoezee!
Johanneke zegt
Lekker laten gaan joh die niche modellen. Daar valt toch geen winst te behalen voor het milieu. Iedere 3 of 418i driepitter met 40 MMMM logo’s, die moet je elektrisch maken, dat is ook nog eens veel beter voor de bestuurder. Die paar echte M auto’s, laat de mensheid daar gewoon nog plezier van hebben.
rwdftw zegt
It could be worse. Ze hadden ook kunnen besluiten om er een historisch correcte 4 cilinder in te hangen. Het levert wel veel vermogen maar het is niet hetzelfde gevoel als een zijdezacht lopende 6-in-lijn.
ericc zegt
Gelijk hebben ze. Zolang je ICE buiten Europa kan verkopen na 2035, moet je ze bouwen. Zoals het nu loopt, zal veel autoproductie verhuizen naar markten waar ICE’s nog wel mogen verkocht worden. Enkel goedkope Chinese prullen krijgen we nog.