Lekker sportief knallen.
Skoda is weer eens in zo’n bui dat ze om de paar dagen een nieuwe modelvariant lanceren. Eerder deze week maakten we kennis met de Karoq Scout (gaap), maar vandaag komt Skoda met iets Autoblog-vriendelijkers. Het is de Karoq Sportline.
Met zijn rode kleur is deze Sportline helemaal niet verkeerd om naar te kijken. Het echte feest treffen we onder de motorkap. Op dit moment is de 1.5 TSI met 150 pk de krachtigste benzinemotor voor de Karoq, maar met deze Sportline introduceert het automerk de 2.0 TSI benzinemotor naar de SUV.
Het blok levert 190 pk in de Karoq Sportline. Daarmee is de SUV eindelijk te verkrijgen met een serieuze benzinemotor. Wie voorheen 190 pk wenste moest shoppen voor een diesel. De Karoq Sportline herken je aan de ietwat getweakte voorbumper en Sportline-emblemen. Check ook de digitale teller in het interieur. Het lijkt potdikkie wel een Audi R8 V10 Plus.
De sportievere variant van de SUV staat in oktober naast de Karoq Scout op de Autoshow van Parijs. Meer informatie voor de Nederlandse markt volgt in een later stadium.
henk123456 zegt
Ziet er goed uit!
str8six zegt
Leuk ding. Nu de productiecapaciteit maar eens opschroeven want die Skoedie SUV’s zijn niet aan te slepen.
viezefreddyw zegt
Best een leuk ding. Vooral het interieur, zeker voor Skoda begrippen, ziet er heel goed uit. Maar sportief knallen zal er niet in zitten vrees ik.
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: 190pk is echt voldoende lijkt me. Zal zelfs best pittig zijn. Weet niet wat dit kreng weegt, maar kan me in 2005 herinneren dat mn pa een X5 had met maar 231 pk. Dat kwam best van zn plek. Denk dat die bmw gerust 300 kg meer weegt. Denk dus dat dit best lekker zal sturen!
mashell zegt
Sportief, dus volgens het standaard autobouwer recept moet daar een zwarte dakhemel en zwarte bekleding bij. Zo jammer, de buitenkant ziet er zo in het rood gewoon lekker vlot en levendig uit, de binnenkant stemmig als een uitvaartondernemer, past totaal niet samen.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: Skoda staat ook niet bekend binnen de VAG groep voor het betere stuurmans werk. Deze is toch 1 op 1 met de Seat Ateca? Kunnen ze dan beter aan Seat overlaten
willeme zegt
Eigenlijk best wel een keurige auto ..
Kan er nix op aanmerken ..
Zou hem iedereen aanraden ..
Om zelf te kiezen voor een voorraad Octavia vRS ..
tjorque zegt
@willeme: een voorraad VRS, bestaat dat in NL? Dat hadden ze in België niet jammer genoeg! Bij ons is het daarom een 1.4tsi met 150pk geworden.
Gelukkig ook al een hele vooruitgang tov een scenic II, maar volgende keer (beloof ik mezelf) moet het een aankoop waarbij gezond verstand iets minder primeert worden ?
raceface zegt
@tjorque: hoe bevalt zo’n 1.4 tsi met 150pk ?
Heb altijd het idee dat dat van die onrustige herrie makende blokken zijn. En heb je hem handgeschakeld of met automaat ?
tjorque zegt
@raceface: wij hebben een manuele roerstok.
Qua motorgeluid:
Stationair klinkt hij als een kleine benzinemotor (best stil)
Lage toeren met veel koppel rauwe diesel-achtige tracktorroffel. (Maar ik hou wel van tracktors)
Hoge toerentallen en stevig accelereren klinkt hij wat meer als een grote high-end diesel.
Toegegeven het is de eerste keer dat ik een turbo benzine blok heb…
Ik ben in ieder geval wel heel aangenaam verrast van wat zo’n klein blokje kan.
Het rijdt als een diesel die vlotjes boven de 5000rpm gaat en enkel benzine lust.
olivier420 zegt
@willeme: Schrijfstijl van @lincoln overgenomen? ;-)
peug206 zegt
@olivier420: om zijn punt duidelijk te maken zeer effectief. Net als dat @lincoln scherper is dan de meeste anderen hier.
olivier420 zegt
@peug206: eens
ikleesookoverautos zegt
@olivier420: eens
alcantara zegt
Nog steeds erg tam. Het wachten is nu op Karoq RS met 4WD en 300pk (Golf R blok).
kennone zegt
@alcantara: Of een 4WD RS Plus met 400pk (RS3 blok)
bullgod76 zegt
Euh, was is hier nu “sportline” aan? Deze doos ziet er net zo zaai uit als in andere uitvoeringen.
henk_he zegt
@bullgod76: 190 peekaa ga je in plaats van in 15 seconden, in 11 seconden van 0 naar sukkel.
kennone zegt
@henk_he: is idd om te janke, maar heel eerlijk. De kans dat je voor aan het stoplicht staat is klein. En iedereen die voor je rijd zal die 15sec nog niet eens halen met hun economisch ingestelde rechter voet en veelste vroeg opschakelen.
Maar mocht je een keer wel voor aan staan en er staat iemand naast je die ook wel wil zien wie de snelste is, sta je wel goed voor(sukkel)lul ja.
nielsa87 zegt
Goh lijkt totaal niet op de SEAT Arona …
tjorque zegt
@nielsa87:
t-ROc
aROna
kaROq
Het RO mysterie!!!
willeme zegt
@tjorque: en het is uiteraard tjORque dat ziet .. ?
menaz zegt
Maar die aluminium voetsteun blijft vooorbehouden aan de premiummerken. :P
tvr1974 zegt
Hoog op de poten VS sportief.. Iets vind ik daar niet aan kloppen…
Ooit wel is een hoog op de poten auto op een circuit gezien? Volgens mij wil je een sportwagen zo laag mogelijk bij de grond.. iets met downforce volgens mij.
Ja in de rally sport, daar kun je sportieve hoog op de poten auto’s vinden… Maar dan zou ik m eerder Karoq Rally noemen oid.. Is natuurlijk wel een sportief evenement maar nee.. Ik vind een hoog op de auto geen “sport”auto…
Nb vond die boswachter uitvoering scout mooier.
alcantara zegt
@tvr1974: Je blaast er harder mee over een circuit dan met een Golf GTI Mk1, en die werd vroeger ook als sportief beschouwd.
mashell zegt
@tvr1974: het circuit is natuurlijk ook niet de plaats voor sportwagens, dat is de plaats voor racewagens. Sportwagens gebruik je om sportief mee te rijden op de openbare weg. Dus stoppen om oude vrouwtjes te laten oversteken, een vrachtwagen het invoegen gemakkelijk te maken, rustig uitrollen bij een spoorwegovergang, gewoon sportief gedrag. Op zich is de hogere zit en het goede verkeersoverzicht van deze Karoq daar uitermate geschikt voor.
Jantje_555 zegt
en dat 2.0 blok kan je lekker tunen!
kareljansen zegt
@Jantje_555: dit blok valt helaas wel wat regen qua mogelijkheden op dit moment. 270pk houdt het wel op zonder hele grote ingrepen.
kennone zegt
@kareljansen: ben benieuwd waar nij die 80 paarden vind. Heb een tijdje terug gezocht voor mijn broer die de zijne wat meer power wilt geven. Bij 230pk houd het bij de meeste tuners wel op
willeme zegt
@kennone: Eenvoudige chip levert al 255 pk op. Filtertje, uitlaat en dergelijke en de 280 haal je wel.
willeme zegt
@kennone: Check deze:
http://www.jdengineering.nl/audi_b9_2-0_tfsi_140kw_190pk/
trustmeiamanengineer zegt
Joepie!….
rollingstoned zegt
Een ‘sportieve’ bestelbus. Hoe ironisch… ?
mashell zegt
@rollingstoned: je ziet ze elke avond opnieuw in de avondspits, jonge jongens achter het stuur van een bestelbus, racen met die dingen op een manier waar zelfs max Verstappen nog van zou kunnen leren en dat allemaal om geen gezeur van moeder te krijgen omdat ze niet stip om 18:00u achter de aardappels zitten.
olivier420 zegt
@mashell: Dat zijn de ergste!
prototypezero zegt
Niet mijn segment maar samen met de T-roc en CX-3 de mooiste crossover in zijn klasse, netjes gedaan. Verder is de Sportline naar mijn mening niet zo interessant, bespaar of doe het goed als huisvader –> Octavia (v)RS.
Elise zegt
Ja mensen wat willen we nu; een praktische SUV met hoge instap of een sportieve auto? Een olifant is toch ook niet gebouwd om te koorddansen?
mrrallycross zegt
Op deze manier kan ik ook een week lang “nieuws” brengen. Gewoon van ieder model alle types als een nieuwe auto neer gaan zetten
elias zegt
Blijft volgens mij nog steeds een trage auto hoor… waarom al die opwinding?
peug206 zegt
Ik mis iets @RubenPriest : de specs? Koppel beschikbaar bij? 0-100? Max rpm?
Stefje zegt
Ik kan me herinneren dat een 2.0 in een suv de absolute instapper was. Nu is het kennelijk de top motorisering. How time’s have changed…
ikleesookoverautos zegt
@stefje: is al een tijdje zo.
kareljansen zegt
@stefje: ik kan me een tijd herinneren dat SUV’s groot waren en nog geen turbo’s hadden..
dromedaris zegt
Wauw 190pk ? doe er dan minstens 60 bij om het een Sport te noemen.
Onehp zegt
Zal best aangenaam vlot rijden. 190pk is niet heel veel, maar dit is ook van de weinige ‘sportieve’ Suvs die nog verre van 2000kg wegen…
willeme zegt
@Onehp: chipje, uitlaat, luchtfilter en wat klein grut en 280 pk is mogelijk. Meer is niet aan te raden om de aandrijflijn te ontzien. Maar je kan er er echt wel wat leuks van maken met relatief weinig geld (relatief ;-)).
Ander vraagje aan iemand die er verstand van heeft: een Skoda Superb Sportline 2.0 TSI of een Audi A4 3.0 TFSI. Beide met eenzelfde tuningsplannen. Vraag het voor eh, een kennis voor mij ;-).
fmgarcia zegt
@willeme: Ik heb er de ballen verstand van, maar een 330 touring, zonder die nare plannetjes omtrent tuning.. Denk dat die vriend van jou daar ook vrolijker van wordt. Als ik in jouw eigen woorden een YOLO mag noemen. Sterker nog, ik meen me zelfs te herinneren, dat jij zelf een paar jaar geleden deze als minst waardevaste auto hebt betiteld . Caddy BLS:)? Snap de keuze voor een veilige VAG turbo die ook nog ‘relatief’ zuinig is. Denk dat die HEMI’s bij normaal gebruik op 4 pitjes ook wel ok zijn. Ik dacht dat die cadillac’s ook met een 3.3 v6 zijn verkocht. Nee weet je wat je moet zeggen tegen die vriend. Ruil beide in voor een Jag XE-s. Of een Lexus. O misschien wil die vriend wel helemaal geen nieuwe auto. Dat zei ik al , daarmee kan ik je niet helpen.
kareljansen zegt
@fmgarcia: je snapt er inderdaad weinig van, heb je de vraag wel gelezen of was je teveel bezig met jezelf? OT: de 3 liter uiteraard, dat is zeker in combinatie met wat tuning echt wel een prachtig blok (wellicht wat zwaar voor in de neus van een a4)
fmgarcia zegt
@kareljansen: Nee lag met je zuster in bed. Snap de vraag nog steeds niet. Is de keuze tussen een 2.0 of 3.0 tfsi? Dan kies je toch altijd voor de grootste lijkt me! Zou je een 2.0 met 150 pk uberhaupt boven de 300pk krijgen zonder dat het onbetrouwbaar is.
willeme zegt
@fmgarcia: Het gaat om pure, praktische performance. BMW 340i zou het dan worden. 350 pk is toch wel het minimum.
fmgarcia zegt
@willeme: Hoe wil je 350 pk uit een 2.0 persen? Zal niet heel makkelijk gaan zonder de nodige aanpassingen. Wel kicke als je dat in je Skoda hebt!
willeme zegt
@fmgarcia: Superb 2.0T heeft het versterkte blok van de Golf R. Zit flink wat marge in. 400 pk is relatief eenvoudig eruit te halen. 330i is max. 300 pk ongeveer voor de goede context.
fmgarcia zegt
@willeme: Oo ik zat te denken aan een 200pk maximaal. Tja ik zou het gewoon doen als het je blok niet gaat kosten