Het metaal dat op de beursvloer staat in Genève is natuurlijk interessant, maar ook in de wandelgangen kan je soms de nodige nieuwtjes opdoen.
Want de gehele autowereld komt bij elkaar op zo’n beurs om de ellebogen tegen elkaar aan te schuren. Bind een gesprekje aan met de juiste persoon over de babes op de stand van Skoda en voordat je het weet deelt ‘ie inside informatie met je over de nieuwe hypercar van Mercedes.
Je zou zeggen dat het moeilijk is om te identificeren welke persoon je hiervoor het beste kan benaderen, maar dat valt mee. Ze dragen namelijk altijd een regenjas, zelfs op de loeihete beursvloer. Dus dat is handig. Enfin, we laten dit inkijkje in de autowereld maar even voor wat het is en gaan door naar de inside informatie die we los wisten te peuteren.
Specs
De term F1-auto voor op de weg wordt vaker gebruikt dan terecht is, maar als onze info klopt zijn de specificaties van de Project One zó bizar dat ze wel degelijk aanspraak kunnen maken op die titel. Dat de auto gaat beschikken over dezelfde 1.6 V6 turbo die in principe ook achterin de W07 ligt, dat wisten we al, maar dan is het nog de vraag hoe die vervolgens wordt afgesteld.
Voorheen werd gesproken over het feit dat de auto ‘ruim 1.000 pk’ zou krijgen. Inmiddels kunnen we daar iets specifieker over zijn: volgens onze bron krijgt de auto ongeveer 1.100 pk en draait de motor een duizelingwekkende 12.000 toeren per minuut. Ter vergelijking: de F1-motoren zijn momenteel gelimiteerd op 15.000 toeren.
Het gewicht van de auto zou zo’n 1.200 kilo bedragen, dus de pk-gewichtsverhouding komt nét niet uit op 1:1 zoals bij de Koenigsegg One:1. Desalniettemin moet de auto goed zijn voor een nul-tot-driehonderd in 11,8 seconden.
Prijs
Dus je wilt er eentje en hebt nog wat geld liggen in een oude sok? Dan is het te hopen dat je een flinke maat schoenen hebt. De prijs van de Project One wordt naar verluidt namelijk 2,8 miljoen Euro, exclusief alle belastingen. Dat is dus een bom duiten.
Toch hebben kennelijk al een dikke 2.000 mensen(!) bij Mercedes aangeklopt om er eentje te kopen. De mannen uit Stuttgart zijn echter maar van plan 250 exemplaren van de Project One te bouwen. In de trant van de launch van een nieuwe iPhone, stellen wij voor dat Mercedes gewoon een wachtrij voor het hoofdkantoor in Stuttgart organiseert. De rijkaards van deze wereld kunnen daar dan hun auto komen afrekenen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt, zo lang de voorraad strekt. Niet voordringen, bitte.
UPDATE 11-09-2017: de hyerpcar is vandaag officieel onthuld, alle info lees je HIER!
zion88 zegt
Haha dat laatste stukje, heerlijk. Meer van dat soort schitterende humor, bitte.
Orichy zegt
@zion88: inderdaad grappig en dacht er gelijk bij, daar hebben zij weer een mannetje voor, die rijkaards van onze wereld.
gerjan zegt
Dus nu de 1.6 met 1100 pk in een super car. 10 jaar later in een A klasse?
banaan7 zegt
@gerjan: nee, die is dan misschien elektrisch…
Rick-dos zegt
2000 mensen die bij Mercedes aangeklopt hebben voor dit ding, er worden er maar 250 gebouwd en VAG met z’n Bugatti die dat ding aan de straatstenen niet kwijt kan raken….
kniesoor zegt
Een korte blik in het spaarvarken toont onomstotelijk aan, dat in de rij gaan staan in Stuttgart futiel zou zijn.
* chagrijnig kijken doet *
2505 zegt
@amghans: toevallig iemand die weet hoe Mercedes haar klanten selecteert? Anders even een ordertje plaatsen en bij toezegging doorverkopen aan een van die 1750 dagoberts die geen project one krijgt. Met winst natuurlijk, waar je dan een mooie C63’je mee kan kopen, ook niet verkeerd
kniesoor zegt
@deuxmillecinqcentetcinq:
Geen idee hoe MB selecteert, maar vrees, dat een forse aanbetaling er wel onderdeel van uit zal maken. En daar wordt ’t al een beetje lastig. Het doorverkoopconcept is een mooie gedachte. Maar wordt in de praktijk dus een flinke uitdaging.
pixeltrooper zegt
@deuxmillecinqcentetcinq: misschien zit er een clausule in het contract dat men m niet snel door mag verkopen (net als bij ?ferrari?)
reistje zegt
Hmm ik word alleen maar nieuwsgieriger en nieuwsgieriger. Zeker naar de aandrijflijn maar ook hoe hij er nu uit komt te zien.
En als ik mij niet vergis komen de huidige F1 auto’s ook niet echt boven de 12/13.000 toeren.
2505 zegt
Is het iemand al opgevallen dat als je project one afkort je P1 krijgt? Project one -> P1 -> McLaren P1… Illuminati confirmed!
deora zegt
Ik verheug me nu al op beelden van die wachtrij!
trolle zegt
De carrera gt was een moeilijke wagen om onder de knie te krijgen maar ik denk dat deze ook geen lachertje zal zijn
isn1981 zegt
In de rij ervoor? Voor €100.000,- ga ik wel een paar maanden kamperen voor de deur :)
pixeltrooper zegt
Wordt betrouwbaarheid geen probleempje met die F1-motoren?
tvrspeedsix zegt
Er is maar 1 brandende vraag voor deze auto…. Does it (back)flip?
reggie-boy_rood zegt
En weer een niche waar audi en bmw niet aan tippen kan
rijnounsdoor zegt
Echt een Uber-taxi ;-)
mrrallycross zegt
Dit gaat m worden, de echte hypercars!