Er is weer wat perspectief voor de F1 na 2021. Of misschien zelfs wel na 2020. Mercedes heeft Hamilton naar verluidt namelijk een nieuw contract aangeboden voor slechts één extra seizoen.
Het voelt ergens wel een beetje vuig, maar veel F1 fans hopen inmiddels waarschijnlijk dat Mercedes degradeert, zoals Sjaak Swart zou zeggen. We hebben het na zeseneenhalf jaar wel gezien met de driepuntige ster telkens vooraan het veld. Vooral ook omdat Mercedes sinds 2017 pertinent weigert om een coureur naast Hamilton te zetten die de Britse veelwinnaar kan bedreigen. Wij beste fans ter wereld snappen het inmiddels wel. Ja Mercedes, jullie hebben het in deze periode veruit het beste gedaan. Gefeliciteerd. En nu graag weer eens spannende races.
Normaal gesproken is het eind van de Mercedes’ dominantie echter nog allerminst in zicht. Sterker nog, in feite kan je nu al invullen dat Mercedes ook volgend jaar alles makkelijk zal winnen. De regels blijven, op het afschaffen van DAS en wellicht wat andere kleinigheden na, immers gelijk. Maar ook na 2021 is er niet direct aanleiding te denken dat alles meteen heel anders zal zijn. De power units bijvoorbeeld zullen in grote lijnen een voortzetting zijn van wat we nu hebben.
Als de mensen die nu het beste chassis en de beste aero bouwen bij Mercedes blijven, waarom zouden ze dat met nieuwe regeltjes niet weer kunnen doen? Oké, er komt een budgetcap waardoor talentvolle beta-wetenschappers misschien wat sneller verspreid zullen worden over de teams. Maar dat effect zal naar verwachting pas na enkele seizoenen voelbaar worden. Zo lijkt Das Haus in een positie van ongekende weelde te verkeren in de F1. Maarrr…
Er doemen desalniettemin wat problemen op voor de Duitsers. Zoals we gisteren al berichtten, is Mercedes niet blij met Liberty Media’s voorstel voor het nieuwe Concorde Agreement. Volgens Toto Wolff krijgt Mercedes in die nieuwe overeenkomst met name te weinig geld. Maar welk spel speelt Wolff eigenlijk in deze. In de top van Mercedes bestaat er volgens de geruchten steeds meer ergernis over de hoeveelheid petten die Wolff draagt. Naast Mercedes teambaas is de Oostenrijkse rijkaard namelijk ook aandeelhouder van Racing Point, aandeelhouder van Williams en manager van onder andere Bottas en Russell. Is Wolff uiteindelijk misschien beter af als Mercedes stopt?
De strubbelingen ten spijt werd afgelopen week duidelijk dat Mercedes Bottas een nieuw contract voor een jaar aan heeft geboden. Dat wijst erop dat Das Haus in principe in ieder geval 2021 nog even wil doen. Bottas gaf zelf aan een contract van twee jaar gevraagd te hebben, maar dat hij dat niet kreeg vond niemand opzienbarend.
Volgens de Italiaanse divisie van Motorsport.com, heeft Mercedes echter ook Hamilton een nieuwe deal voor slechts één jaar aangeboden. Dat is een stuk interessanter. De zesvoudig wereldkampioen was volgens eerdere berichtgeving immers uit op een monsterdeal van meerdere jaren en honderden miljoenen. Hamilton zelf zou niet al te blij zijn met het aanbod, hoewel hij er zijn achtste titel mee kan binnentikken.
De Brit zou inmiddels wel bereid zijn financiëel wat water bij de wijn te doen, maar de deal voor slechts een jaar zou hij ervaren als een klap in het gezicht. Wellicht is dit ook wat Hamilton bedoelde toen hij onlangs zei dat dit niet het juiste moment is om te onderhandelen. Of die juiste tijd er echter nog komt voordat seizoen 2021 voor de deur staat, is maar de vraag…
ericd zegt
Aardige dilemma’s. Mercedes wil best bewijzen dat haar superioriteit niet afhankelijk is van het beschikken over de beste rijder (laten we wel wezen, als Hamilton er niet reed, was Bottas wel kampioen geworden). Maar die superioritet komt vooral door de vele Duitse pingping die het merk in het hebben en houden van de voorsprong heeft kunnen steken. Oplossing: minder geld steken conform het nieuwe Concordaat, Max inhuren, en Ham laten bewijzen dat ie bij wijze van spreken ook bij Ferrari kampioen kan worden.
mashell zegt
@ericd: het voelt toch een beetje zwak dat Max naar Mercedes zou moeten om kampioen te kunnen worden.
Ik denk ook niet dat zonder Hamilton Bottas zomaar kampioen zou worden, dan komt er een hele hoop druk en stress voor hem bij. Hamilton is gewoon nog altijd met afstand de beste coureur die meedoet aan de F1. We hebben de beste coureur in de beste auto, een onoverwinnelijke combinatie. Tja en dan wordt het saai. Als Hamilton zijn 8e en of 9e titel binnen heeft en er mee stopt dan kan het tijdperk Verstappen beginnen.
Boomer zegt
Ja maar, ja maar Hamilton en Mercedes bashen is cool!
Iemand die niet begrijpt dat het meer moeite kost deze dominatie te behouden dan te behalen snapt de sport niet. Hamilton doet meer dan alleen maar plaats nemen in de auto. Daar hoort het testen en ontwikkelen ook gewoon bij. De mercedes is dus mede zo goed doordat het team, waar Ham onderdeel van is, zo goed is. Het is niet een enkele factor.
flutterby zegt
@mashell: als ik zie hoe Racing Point opeens meedoet dit seizoen zou ik echt niet durven zeggen dat HAM beter is dan VER, LEC of VET.
rolov zegt
@flutterby: zet riccardo of hilkenberg in ham zijn merc en ze winnen ook. Van Max weet iedereen dat
Richmond zegt
@mashell: nee Hamilton is niet de beste. Hij is goed, maar wel zolang hij een auto heeft die meewerkt en hij vooraan start en vooraan rijdt. Net zoals Vettel. Hebben ze een bagger auto dan zijn ze nergens en hoor je ze alleen maar klagen en komen ze niet vooruit. Ze bezwijken onder druk. Alleen omdat het bijna nooit voorkomt dat Hamilton niet in de top 3 kwalificeert en rijdt, realiseert niemand dat. Betreffende Verstappen, zolang Hamilton bij Mercedes rijdt maakt hij geen kans op het WK.
lotuselises2 zegt
@ericd: dat denk ik toch niet. Het feit dat Bottas nu op 9 overwinningen zit, op gelijke hoogte met Max, vond ik wel een eye opener. Dan ben je in principe, met zo’n auto onder je kont, gewoon een pannekoek.
Erik zegt
Dus Mercedes stopt na 2021 en Wolf gaat met Hamilton en Vettel aan de slag bij Aston Martin vanaf 2022 en bouwt een nieuw dominant team.
Toch wel bijzonder dat de RP op de Mercedes van 2010 lijkt, dat Wolf aandelen heeft gekocht bij AM, dat Hamilton maar een deal krijgt voor één jaar, dat er sprake van is dat Vettel naar AM gaat, dat Wolf geroepen heeft dat Vettel bij AM met Mercedes motor een Duitser in dienst heeft, dat Wolf niet zo goed ligt bij de top van Daimler, dat Wolf heeft geroepen dat Hamilton en Vettel een geweldig duo zou zijn……
Dus 2020:
AM, teambaas Wolf, rijders Hamilton en Vettel.
mashell zegt
@erik2907: het is al een tijdje 2020. Aston Martin is een fabrikant met financiële problemen waarvan de relatie met Mercedes aan het bekoelen is (ze ontwikkelen zelfs zelf een V6). Racing Point krijgt met Aston Martin niet meer dan een naam sponsor zoals nu Red Bull. Voor de rest veranderd er niets, of de reglementen veranderen of niet Mercedes en Hamilton blijven winnen. Misschien wordt Wolff vervangen maar dat zal ook niet echt merkbaar zijn.
Boomer zegt
Je vergeet alleen stroll dan even.
ghini zegt
@erik2907: en Stroll dan? Zet papa z’n zoon dr uit?
willeme zegt
Mercedes gaat er binnenkort gewoon mee stoppen. Volgend jaar en dan is het klaar. Ola Kallenius staat aan het roer en hij heeft een paar duidelijke doelen mee gekregen. De uitstoot moet fors omlaag en elektrificering wordt belangrijker dan ooit.
Dat gaat A: enorm veel geld kosten en B: de Formule 1 voegt niets toe. Formule E is (nu nog) véél goedkoper en past gewoon veel beter in de boodschap en de autotypes waarvoor men reclame wil maken. Want dat is autosport.
Voor Renault zie ik het ook somber in. Die willen niet nog eens vijf jaar voor spek en bonen mee doen. Honda zal er ook wel klaar mee zijn. Leuk dat ze wat gewonnen hebben, maar het kost bakken met geld terwijl zee brave EV’s willen verkopen, geen hybride turbomonsters. Het enige merk dat niet zonder Formule 1 kan, is Ferrari. F1 is hun DNA.
Ik ben bang dat Toto Wolf een paar briljante acties uithaalt die op termijn toch niets uit zullen maken. F1 wordt minder en minder populair. Kijkcijfers hollen al jaren achteruit. Als de F1 nu een enorm spektakelgehalte heeft, kan een fabrikant nog via die weg de F1 in. Maar F1 is al 6 jaar dood aan het bloeden zo. Verstappen is geweldig voor de sport en ons Nederlanders, maar als Max er niet was geweest keek heel Nederland gewoon curling op zondag.
Betreft Hamilton: hij wordt behoorlijk oud. Het is een extreem goede coureur, maar gezien de overmacht waarmee het Finse tweede garnituur met die zwarte zeepkist overweg kan, is het overduidelijk de auto die zo goed is.
Robert zegt
@willeme: amen.
Ik zie het ook somber in voor de Formule 1. Het zou maar zo kunnen dat we ná 2021 gaan kijken naar een ‘Formula 1 powered by Ferrari’, bij gebrek aan bereidwillige motorenbouwers en autofabrikanten.
flutterby zegt
@willeme: de F1 kan toch net als schaatsen een sport worden die weinig uitvoeren, maar vele kijken. De autosport heeft voor mij gevoel niets meer te maken met rijden op de openbare weg.
Ook de FE spreekt mij als EV voorstander totaal niet aan vanwege de technische beperkingen (straf omdat de accu te leeg is…?). De F1 is gewoon leuker om te kijken en volgen.
mopar70 zegt
Kudos voor “vuig”.
vopo zegt
Heerlijk geschreven stuk.
barry355gtb zegt
Mercedes blijft als leverancier van de komplete aandrijflijn binnen de F1 betrokken.
barry355gtb zegt
Mercedes blijft als leverancier van de komplete aandrijflijn, betrokken bij de F1.
iphonistvongates zegt
T. Wolff is naast CEO + team manager toch ook aandeelhouder van Mercedes F1 Racing? Hij staat toch als Managing Partner bij Daimler in de boeken?
ghini zegt
@iphonistvongates: klopt
mpgc zegt
@iphonistvongates: daarnaast ook aandeelhouder van Racing Point en manager van Ocon.
heartofsteel zegt
Ik denk dat Mercedes niet door gaat na 2021
sjaakerdeknaak zegt
Vuig?
sjaakerdeknaak zegt
@sjaakerdeknaak: “1) Banaal 2) Doortrapt 3) Gemeen 4) Laag 5) Laaghartig 6) Min 7) Onzindelijk 8) Slecht 9) Smerig 10) Vals 11) Vilein 12) Vuil”
Erik zegt
Ja hoor, alles voor de inkomsten, mooie reclame om met HAM en VET een nieuw team te starten. En der Toto komt alleen als zoon lief Stroll een reserve rol krijgt.
Yzord zegt
Ik zie het allemaal wel. De tijden van vroeger komen toch nooit meer terug, dus ik heb me er al jaren geleden erbij neergelegd. Geen pitspoezen, nu ook geen publiek….het is een aorta die op knappen staat, zo voelt het.
Alleen Max geeft me nog een beetje plezier waarin ik een mix van lauda, prost en senna in herken.
Die Hamilton rijdt gewoon zowat op auto pilot en dat zorgt er voor dat mensen minder optimistisch naar de F1 kijken en praten. En de beste man kan er ook niks aan doen hoor. Tis gewoon een steengoede auto, maar dat Hamilton mij de feelings geeft als Max, nee dat heb ik totaal niet. Bij Hamilton heb ik het gevoel naar een robot te kijken en bij Max zie ik een jongensdroom achterna gaan.