Aiaiai…caliente.
Heugelijk nieuws voor iedereen die van snelle vrouwen in snelle auto’s houdt: steeds meer hete vrouwen opteren tegenwoordig voor een hete hatchback. Volgens een paarse broek van Ford Jennifer (Sheryl Connelly) komt het omdat millennials tegenwoordig een product willen kopen waarmee ze het “Swiss Army Life” kunnen leven. Je weet wel, al zittend op de Jungfraujoch een stukje Emmentaler snijden met je Victorinox Spartan, dat werk.
“Bij een Swiss Army Life draait het allemaal om zelfredzaamheid. Als antwoord op de trend worden consumenten steeds sterker aangetrokken tot producten die veelzijdig, aanpasbaar en bruikbaar zijn. Misschien geldt dit nog meer voor millennials die nieuwe paden bewandelen en zorgvuldig investeren in producten waar ze bij verschillende levensstijlen en in verschillende levensfasen gebruik van kunnen maken.”
Een hete hatch zou prima in dat plaatje passen, omdat ze snel zijn maar toch ook net zo bruikbaar als hun gezapige broers en zusjes. Het is ook een goede verklaring voor het feit dat de driedeurs hot hatch steeds meer uit de gratie raakt. Volkswagen levert bijvoorbeeld voor het nieuwe modeljaar niet eens meer een Golf GTI met drie deuren in de Verenigde Staten en ook in Europa wint de vijfdeurs hatch aan terrein. Dan Trent van Pistonheads zegt er het volgende over:
Er blijft een harde kern van hot hatch-fans die vinden dat auto’s met meer dan drie portieren de benaming hot hatch niet waardig zijn. Maar aangezien de markt en de kopers volwassener zijn geworden, denk ik dat er minder een stigma is verbonden aan vijfdeurs carrosserievarianten. Ik ben hier zelf een perfect voorbeeld van, nu ik kinderen heb, is een driedeurs auto niet meer geschikt, en als de optie van een vijfdeursversie het verschil maakt tussen het wel of niet hebben van een hot hatch, ben ik volledig voor!”
Mogelijk zijn dit ook de redenen achter het stijgende aantal vrouwen die zo’n gepeperde hatch kopen. Zo ziet Ford gemiddeld een stijging van acht procent in het aantal gleufdieren dat voor een ST/RS gaat. Ook in Nederland stijgt het aantal vrouwen achter het stuur van zo’n pk-bommetje. Was in 2010 nog slechts negen procent van de ST/RS kopers een vrouw, in de eerste negen maanden van 2016 was dat al veertien procent.
Word jij warm van een vrouw in een hot hatch? Laat het weten, in de comments.
Image-Credit: @speedequipment via autojunk
berlinetta zegt
Ik wist niet dat het huishouden doen zoveel geld oplevert.
Wouter zegt
@berlinetta: en jij vraagt je af waarom je nog vrijgezel bent? :-)
berlinetta zegt
@Wouter: Nee hoor mijn vriendin staat momenteel het geld voor haar hothatch bij elkaar te strijken.
babybenz zegt
Uiteraard, maar wel eerst warmrijden natuurlijk.
jobberns zegt
Fijn geschreven! Bij het woord gleufdieren moest ik toch wel even lachen, wat lekker omslachtig doch grappig toch weer! ?
OT: onzin dat een hot hatch perse 3-deurs zou moeten zijn. Volgens mij gaat het idee van zo’n auto (snel, sportief én praktisch) dan een beetje verloren: met 3 deuren is ‘ie immers minder praktisch dan met 5!
cossiekiller zegt
Geloof dat de Cooper S en de Abarth 500 de populairste zijn.
Toch veel vrouwen die te ver uit de keuken komen tegenwoordig.
diablogt zegt
Ben ik de enige die gelijk naar beneden scrollde voor bron van foto?
ter zegt
Ja natuurlijk. Mijn vrouw rijdt er ook 1 en ik warm haar regelmatig op.
uselessguy zegt
Geef mij toch maar een vrouw in een dikke amerikaanse sloep, vrouwen en kleine auto’s.. meh ik word er niet warm van
lincoln zegt
Onzin ..
Zijn shooting breaks ..
lekbak zegt
Het boeit me weinig wat een vrouw rijdt. Zolang ze maar tolerant is wat betreft mijn liefhebberij van ouwe meuk, en alles wat daar bij komt kijken. Het liefst zelfs dat ze er zelf net zo van houdt en mee gaat met alle gekke dingen die ik wil en doe.
Ok, en het is ook wel een beetje sexy dat ze gewoon ff de auto van vrienden kan repareren als ik niet thuis ben.
lekbak zegt
@autoblogger: dit begint toch wel een beetje belachelijk te worden hoor met de app. Voor de update een aantal weken geleden ververste de app zich volledig na het plaatsen van een reactie.
Nou krijg ik een melding van een reactie op mij, plaats ik zelfs nog een reactie op iemand anders en nog kan ik ze niet allemaal zien. En nu komt het: vervolgens tik ik op het ververs icoontje onderaan het artikel en dan zie ik notabene het aantal reacties van 17 terug gaan naar 14!
De mobiele site is tegenwoordig ook vakkundig alle overzicht uitgehaald dus dat is ook niet echt een fijn alternatief. Nou ben ik zelf nog net geen digibeet maar zo moeilijk kan het toch niet zijn voor iemand wiens werk het is?
gregorius zegt
Ik vind het best sexy als ik mijn eigen vrouw in mijn M3 aan zie komen rijden. Vaak in een versnelling te laag, omdat ze weet dat ik t geluid prachtig vind. Topvrouw.
berlinetta zegt
@gregorius: Die heb je goed afgericht ;)
Arno's zegt
@gregorius: Bij 8500 rpm en dan terug naar een versnelling te laag? Dan kun je gelijk de vrouw van @lekbak bellen
lekbak zegt
@asmulders: lol, zo ver gaat het nog niet. Maar een piepend (of gebroken) snaartje, kapotte vonkerij, verstopt brandstoffilter of kapotte dynamo is geen probleem voor haar.
davelepeef zegt
@gregorius: heerlijk gezicht indd. Heb ‘r helaas al een tijdje niet gezien… ;)
breakingpoint zegt
Gleufdieren. I giggled. :’D OT: ja, het doet me wel iets als ik een leuke vrouw in een leuke wagen spot. Tickles my private parts.
Dutchdriftking zegt
Is het misschien niet zo dat steeds minder mannen een snelle auto kopen ivm bijtelling, en dat daarom het gemiddelde koperspubliek van snelle hatchbacks meer vrouwen bevat?
Arno's zegt
@dutchdriftking: Dat zou idd zomaar kunnen. Voor het werk een saaie goedkope km vreter en voor de vrije tijd neemt ie de auto van het vrouwtje wel even
gregorius zegt
@dutchdriftking: Hier in Zwitserland, waar auto’s relatief stukken goedkoper zijn (vergeleken met netto inkomen), zie je geregeld vrouw 20 – 40 in mooie autos rijden (voor mannen gezien). Onder de boeren en het berg volk, waar tunen meer geaccepteerd is, zie je her en der de hothatch (+ Subaru’s + GT86’s) met roze accenten rondrijden. In de meer stedelijke gebieden zijn het ook veel Audi S1, S3 en S5 in handen van vrouwen.
bpc zegt
@gregorius: in het alpengebied in zwitserland vind ik het aantal wrx,sti’s en zelf subarus in het algemeen altijd in opvallend grote aantallen aanwezig, een zwitser weet wat ie koopt
jeanwillem zegt
Een hot hatch hoort gewoon een driedeurs te zijn. Dat zijn zeker dezelfde mensen die zeuren dat zo’n ding eigenlijk te stug is afgeveerd en genoegen nemen met een hot hatch waar de ESP niet uit kan a la VW Polo GTi. Een vijfdeurs ziet er gewoon niet uit, wie mooi wilt zijn moet pijn lijden.
Vrouwen in een hot hatch altijd +1
davelepeef zegt
@jeanwillem: een hot hatch is een ideale auto voor “erbij” als je een gezin hebt. Een ruime auto als primaire auto, een kleinere erbij waar je ook lol mee kunt hebben. Vier portieren zijn daarbij met kinderen zó praktisch dat ik een tweedeurs de komende jaren niet eens overweeg
reistje zegt
@jeanwillem: pijn lijden vind ik ook niet eens waar. Liever 2 volwaardige deuren dan 4 mindere en een irritante b-pillar. Als je kinderen hebt snap ik 5 deurs nog maar verder….
jeanwillem zegt
@reistje: Dat wou ik net typen als reactie op @davelepeef. Als eigenaar van een oude Clio RS één van de redenen om niet voor de nieuwste Clio RS te gaan.
reistje zegt
Ik heb het idee dat de man bijna altijd de drijfveer is achter de hot-hatches van mevrouw. De vrouw wil een Cooper of 500 de man zegt primaaa, maar dan wel een Works/Abarth.
Uiteraard is dat niet altijd zo, maar dat is wat ik vaak hoor.
jeanwillem zegt
@reistje: Ik ken een vrouw die in een Clio 4 RS rijdt omdat ze graag een Clio wou met lederen bekleding. De RS is de enige die dat als optie heeft.
cthijs zegt
@jeanwillem: antilopen leer zeker
neo1 zegt
Vriendin heeft meer PK in haar Giulietta dan ik in Mn GTV
scaglietti612 zegt
Tiens en ik die dacht dat volgens de vele ‘onderzoeken’ millennials totaal niet meer om ‘autobezit’ gaven en eerder een deelauto willen omdat volgens de onderzoekjes ze tegenwoordig eerder een wagen zien als mobiliteit dan als statussymbool of zoals in ons geval, pure fun.
Goed nieuws dan toch, dat er noch steeds zo’n voorliefde voor iets ‘speciaals’ op wielen bestaat. En op de vraag of ik warm wordt van een vrouw in een hot hatch bestaat er maar 1 antwoord: YES!
LaLancia zegt
In Zuid-Europa wisten ze 40 jaar geleden al dat een vijfdeurs hatchback veel handiger is. Toen reed de gemiddelde Noord-Europeaan nog vrolijk rond in z’n driedeurs hatchback/sedan. Dat is pas de laatste 10 jaar hier aan het kantelen. Logisch dus dat de hothatch nu volgt.