Twee jaar geleden presenteerde het Spaanse Tramontana in Genève hun lichtgewicht sportautootje. Toen stonden we al even met onze oren te klapperen wat betreft de specificaties: 542 pk, met een leuk knopje dat je pardoes 720 pk kon bezorgen. Dit jaar is Tramontana terug met de R, die bijna 92 kg lichter is.
De nieuwe Tramontana weegt dankzij rijkelijk gebruik van koolstofvezel slechts 1.260 kg. Ook is de wielbasis 50 mm verkort en is de gewichtsverdeling geoptimaliseerd. De velgen zijn 20″ groot en bestaan uit koolstofvezel en magnesium. Aan de voorwielen vinden we remschijven van 380 mm en Brembo’s met zes zuigers.
Het motorblok is nog steeds de 5,5 liter twinturbo V12 van Mercedes, gekoppeld aan een sequentiële zesbak. In deze configuratie versnelt de Tramontana R van 0-100 in 3,6 seconden. De 200 km/h wordt in 10,15 seconden aangetikt en de topsnelheid bedraagt 325 km/h.
Slechts 12 stuks per jaar zullen er geproduceerd worden voor kale prijzen van €385.000. Je moet het er maar voor over hebben… De auto zal helaas niet in Genève staan, maar eind maart gepresenteerd worden op de Top Marques Monaco show.
Guido zegt
Moooi ding ! :)
zou hem liever hebben dan n bugatti!
Valt wel op elke x is hij in monaco
saba,... zegt
Volgens mij klopt die 0-200 tijd niet, ergens las ik 0-200mph in 10.15, of bij jullie klopt ie wel,…
xiran zegt
kijk er zijn nog snellere auto’s dan een ariel atom 3 v8
saba,... zegt
ok jullie zitten juist, mijn reply klopt niet,…
tom zegt
het kan wel sneller zijn dan de atom
maar wie wil nu voor dat geld in een rijdende duikboot zitten
Laue zegt
voordeel dat je hier ook nog eens droog zit + vette v12 roffel
VonStroke zegt
Lijkt me een unieke ervaring te zijn. Hoeveel zouden ze er nu al van verkocht hebben? (en dan bedoel ik de eerste)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Straaljager op wielen!
Lijkt me wel fun voor een dagje circuit…
:D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ AB.nl: wanneer komt deze in de rijtest met video???
:D
Bramzel zegt
Deze auto brengt lelijk naar een heel nieuw niveau, holy crap wat een wanstaltig apparaat….
M-lover zegt
leuk ding, en idd je zit er droog in :D
Vinny_93 zegt
Ligt ie dan wel goed op de weg?
Lijkt me echt erg instabiel in vergelijking tot bijvoorbeeld een Koeni of een Veyron.
En hij is niet mooi. Vet misschien, maar mooi zeker niet.
Vinny_93 zegt
“Toen stonden we al even met onze oren te klapperen wat betreft de specificaties: 542 met een leuk knopje dat je pardoes 720 pk kon bezorgen.”
Hoe bedoelen jullie dat?
Misschien 542, en met een leuk knopje dat je…
Anders heb ik uitleg nodig.
-edit: 542 pk inderdaad, heb het aangepast-
JMC zegt
Leuk alternatief voor de Atom. Maar waarom zou je hier in godsnaam met 2 willen inzitten…
Greetzz,
JMC
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Hij zal wel heerlijk rijden, ik zou er ook wel heel graag een keer in rijden, maar hij is echt damn lelijk..
pim&pom zegt
What’s up met die tellers? (op die foto van de cockpit)
Is dit een schaalmodel ofzo…:S?
RDS zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Darahan zegt
Caparo T1 en Pagani Zonda hebben sex gehad, daar komt dit gave, maar niet echt mooie beest uit..
Erik zegt
Ziet er gaaf uit.
En bij deze auto hoef je geen helm op. De vliegen/vogels etc. worden gewoon door de vooruit opgevangen.
Het heeft wel een beetje wat weg van de Caparo T1.
Hoop dat deze niet zo snel in de brand vliegt :)
RijNouNsDoor! zegt
@ Darahan Als deze Tramontana nou eens sex heeft met een Carver, kijk dat lijkt mij nou een mooi apparaat!
Wat_een_gezeik zegt
@ Guido,
Afgelopen jaar was ie niet op Top Marques hoor, toen was ik er en heb m niet gezien.
KAK, waarom dit jaar wel en afgelopen jaar niet……
Savipe zegt
Cabrio zou hij nog pakken beter zijn denk ik…
geen marginale kap boven je hoofd…
Jandepandaman zegt
Vetttt—- Die bij mij in de straat hebben staan… Tussen de Golfjes en de Jappannertjes die veelal ook nog eens 2e hands zijn… :mrgreen:
Eric zegt
Deze mag bij Top Gear op de “below zero” van de Cool-wall. Topding om hiermee rond te scheuren. Wie gaat er naar Spanje dit jaar?
Vraagje aan de redactie. Zijn de foto’s beschikbaar in een groter formaat voor het bureaublad van de PC?
donaldduck zegt
Hij lijkt een beetje op iets van een landbouw voertuig ofzo.
Soort kruising tussen een maaimachine een formule auto
en een gemeentelijke straatveger.
Ben benieuwd wie dit ook echt aanschaft, als dit bedrijf winstgevend
is met zo’n auto. Waarom kan TVR dan niet bestaan?
Geld trouwens ook voor Gumpert.
dummy zegt
Uniek en hoog technologisch. Het zit blijkbaar allemaal netjes in elkaar en rijdt bijzonder goed. Hopelijk kan deze autobouwer de crisis overleven. Het is eens wat anders dan een Porsche of een Ferrari :-)
Buyck zegt
SUPERVET! grof spul… beter dan KTM, Ariel Atom enz…
Buyck zegt
Eigenlijk een straatlegale F1!
rider zegt
gave car zo met dat naakte carbon bodywork. jullie vergeten te vermelden dat de topsnelheid is begrensd op 325km/h.
wanneer komt dit ding nou eindelijk eens op het top gear circuit!? lekker licht van gewicht, ideale gewichtsverdeling en een laag zwaarte punt met veel vermogen = de ideale track day car!
Citrofiel zegt
Worden ze nou al gebouwd? Ja toch? Is er dan al eens een in het wild gespot?
Miggy zegt
heeft wel wat weg van de Deronda Sports Car
http://www.jaylenosgarage.com/video/video_player.shtml?vid=1031321
alleen is de deronda een stuk lelijker =)
Victor zegt
1.260 kg vind ik DIK!
Gnermo zegt
@Victor: Ter vergelijking, een Merceders SLR weegt 1.766kg en heeft ook nog eens minder PK’s.
Rijzerlo zegt
Ik snap niet zo goed waarom die nou 1,260 kg moet wegen… een auto voor 1 persoon en dan nog zwaarder dan de gemiddelde coupé… het moet toch mogelijk zijn een auto te ontwikkelen die dik onder de 1000 kg weegt? als ze het nu redden een Tramontana van 850kg te maken, ben ik onder de indruk. Dit stelt niks voor :(
ziet er wel goed uit, geef ik toe, maar deze specificaties stellen in huidige tijd toch geen klap meer voor?
Linkador zegt
Tegenover een het Reventon design is dat pas een straaljager zonder vleugels.
Iets hoger voor de verkeersdrempels en dan nog even de Lotto winnen.
guzmann zegt
Filmpjes! Niet alleen van de R geloof ik…
http://www.youtube.com/watch?v=pkob5Q2GwOI
http://www.youtube.com/watch?v=L9mfZksEb2A
http://www.youtube.com/watch?v=sGL7pO_4xLQ
http://www.youtube.com/watch?v=wH5a5FwGuRc
Fout zegt
0-100 in 3,6 ; je zou rapper verwachten. Ergens tussenin SLR en veyron nu heeft ie dezelfde optrektijd als de SLR, vreemd
Carmaster zegt
Een kruising tussen een Zonda, een Caparo T1, een hamerhaai en een straaljager??
Hmm……klinkt lekker duivels!
Rick dos zegt
Hé, maar dit is even een stoer ding zeg. Daarvoor moet je natuurlijk zelf ook voor zijn, want je staat een beetje voor l*l als je als een klein kind bij de belastingdienst staat te janken als je je BPM en BTW ff aftikt….
Rick dos zegt
*Daarvoor moet je natuurlijk zelf ook stoer zijn,*
sus zegt
Ik ga niet verkondigen dat ik hem mooi vind.
Maar dit is wel een helse machine, denk ik.
720 pk voor een ruime 1200 kg.
Heftig bespoilerd dus ik verwacht dat de baanligging ook niet van de poes is.
En een centrale zitpositie.
Dit is absoluut een van de leukere wagens om een dagje circuit mee te vullen…
Dikkie D zegt
Een meneer van de Times had hier ook al in gereden, hetzij de ‘gewone’ versie. Zijn oordeel was dat het juist een van de fijnste auto’s was waar hij in had gereden, en een van de snelste.
Zoals Jeremy zei, ’the gaspedal is a f****** hyperspace button’!
phantom zegt
die prestaties vallen nogal tegen voor zon vermogen: de scuderia haalt precies hetzelfde met 510 pk..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ AB.nl: hebben jullie de Tramontana al kunnen regelen voor een Rijtest en Video??
Of heb ik nu een beetje teveel vertrouwen in jullie…
;)