Is het een one off probeersel of is het een voorbode voor een hele hete Lexus LSF? We weten het niet, maar Toyota Motorsport GmbH heeft een botergeile matgrijze LS in elkaar gedraaid, met een 5,0 liter V8 die 9.000 toeren haalt (!), 650 pk en 710 Nm heeft, en een topsnelheid van 320 km/u genereert. In je gezicht!
Natuurlijk dringt de vergelijking met de Duitse gevestigde orde zich meteen op, maar dat zou niet eerlijk zijn. Het gaat hier overduidelijk nog om een concept, wanneer je de Lexus-dealer binnenstapt kan je dit niet kopen. Onder de motorkap ligt een motor met een inhoud van 4.968 cc, wat het aannemelijk maakt dat het een doorontwikkeling is van het 2UR-GSE blok dat onder de motorkap van de IS-F ligt.
Het slagschip is 5,16 meter lang, meer dan 2 meter breed, en weegt maar liefst 2.070 kg (DIN-gewicht, dus met vloeistoffen en gevulde tank). Hij rolt op 20 inch wielen met daar omheen enorme banden (295 voor en maar liefst 345 achter). Ik vroeg me een paar dagen geleden nog hardop af of Toyota/Lexus bezig was met een inhaalslag voor wat betreft het weer spannend maken van hun merk, en volgens mij is dit een vrij treffend antwoord. Sowieso pakken de Japanners in het algemeen de draad weer een beetje op, want ook de Honda NSX is volop in ontwikkeling.
Spyshots van de auto die op de Nürburgring test zwerven sinds korte tijd op het internet rond, maar nu is hij ook (zonder watermerk) gespot in de stallen van Toyota Motorsport in Keulen, waar voorheen het F1 team zat. Ik denk dat we er wel vergif op kunnen innemen meer hiervan te zien op de aankomende Tokyo Motorshow. In hoeverre deze voorbode voor de LS-A in de toekomst afgezwakt gaat worden is de vraag, maar hiermee zet Lexus wel iets lekkers neer. Waarvoor hulde.
Met dank aan sdk16420 voor de tip!
Supra1981 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
rechercheur zegt
@Supra1981:
Wat wil je horen ? ….
rechercheur zegt
Twee seconde zoeken en er zijn ineens ook filmpjes ….
http://www.youtube.com/watch?v=yY4zRjANTxo
dunhozzie zegt
Lekker speeltje. En vrind supra, je snapt natuurlijk dat het voorhouden van een rode lap een reactie uitlokt he? Het is misschien handig om dat te laten.
Maar aan de andere kant je moet het zelf weten.
Supra1981 zegt
@dunhozzie: heb je helemaal gelijk in, maar ik kon het niet laten. De volgende keer zal ik me gepast inhouden.
rechercheur zegt
@Supra1981:
Eerst uitlokken, en dan vervolgens gaan roepen dat ik niet moet zeuren, of wat is je strategie ….
Supra1981 zegt
@rechercheur: gepast inhouden zegt niet dat je je mening niet mag geven. Maar ik ben wel blij dat je zelf al toegeeft dat je zeurt.
Supra1981 zegt
Ziet er wel bruut uit. Maar ik neem aan dat de gemiddelde directeur inderdaad niet graag een vleugel en veel opzichtige accenten op/aan zijn auto heeft als hij op bezoek gaat bij een klant :-)
sdk16420 zegt
@Supra1981: Maar de gemiddelde drugsdealer/obscure miljonair wel. Ze willen natuurlijk marktsegment van de Duitsers afpakken.
bozewolf zegt
FLapperdeflap, interessant blokske hebben ze daar zeg.
Veel newtons ook, voor zo’n toerenhappy unit.
Of issie gedrukvoederd?
Alwood zegt
@bozewolf: uiteraard… uit 5 liter haal je geen 710Nm, desalnietteplus indrukwekkend voor een turboblok om 9k toeren te draaien
bozewolf zegt
@Alwood: Dan maak ik er van:
FLapperdeflap, interessant blokske hebben ze daar zeg.
Veel toeren ook, voor zo’n geblazen unit.
650pk in een LS…misschien levert ie een paar pk’s in bij de finetuning, maar toch. Een hoop power.
LS, is dat 7 serie S klasse concurrent? Of meer 5serie e-klasse ?
Alwood zegt
@bozewolf: LS is absoluut S-klasse concurrent, en dan vooral met de meer luxe s-klasses. 350’jes enzo blijven nergens ;)
Sneller dan een S63 en S8 is dit sowieso maar of de deze Lexus ook met een S65 kan sparren…
bozewolf zegt
@Alwood: Zou wel de eerste keer zijn dat Lexus de aanval opent in dat specifiekje stukje markt, namelijk luxe slagschip met slagschip vermogen.
Ze waren ook al de eerste Japanners met m3/amg/(r)s4 concurrent. Goed bezig die Lexo jongens.
ricardo zegt
@bozewolf: Absoluut 7 Serie. Ding is 5,06 meter. Eén centimeter korter dan een 7 Serie.
OT: Voor Teutoons-achtige powersedans moeten we in de toekomst naar Japan uitwijken? Naaaaiiss.
kaasboerin zegt
@Alwood: Inderdaad, daar zou ik wel eens een Dyno van willen zien zeg… *kwijl*
jack_abarth zegt
@Alwood:
Opzich kun je uit een 5 liter wel 710Nm krijgen, alleen wordt de slag dusdanig groot dat het blok de 9.000rpm niet meer kan halen.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Ik heb het filmpje nog niet gezien, maar ik denk dat er een supercharger op zit i.p.v. turbo. Is op een V-motor makkelijker te bouwen dan een single-turbo.
sir_smokalot zegt
Dat zal wel moeten, met een dergelijk koppel. Dat trek je echt niet uit een atmosferische unit. Maar dan sta ik helemaal te kijken van die redline…
sir_smokalot zegt
Wat Alwood zei dus..
Ram-G-maN zegt
@bozewolf: Eerder fapperdefap! :P Hopelijk heeft Lexus de ballen ervoor om dit gewoon op de markt te brengen! Het wachten is nog op de atmosferische doorontwikkelde LFA-V10 gemotoriseerde GS-F! Lexus FTW! 8)
Alwood zegt
Voor wat betreft die ‘voorbode’.. gaat dit uiteindelijk dus vast uitmonden in een GS-F of LS-F, LS-A lijkt me onwaarschijnlijk ;-)
Kan me alleen niet voorstellen dat ze echt een LS sneller gaan maken, enige concurrent is de S63 maar die heeft toch een iets minder protserige bodykit. Vast belangrijk in die klasse.
sir_smokalot zegt
S8? 520 pk en 620 Nm. Maar die loopt wellicht iets beschaafder.
Tommy2 zegt
@sir_smokalot: 650 Nm*
sdk16420 zegt
Ik zie niet echt een vergelijking met de Duitse concurrentie, die zijn allemaal keurig begrenst op een ‘magere’ 250 km/h
DennisS65B40 zegt
Sta je dan met je “lullige” M5 bij het stoplicht. Pff net opgehaald bij de dealer en nou al weer verplicht naar de tjoener (tenminste als je het concept baas boven baas niet trekt / begrijpt).
Alwood zegt
Oh, en motorinhoud scheelt ook slechts 1 duizendste liter met de IS-F. Dus net de schroefjes van de cilinderkop wat strakker aangedraaid ofzo.
Bovendien hetzelfde blok als nu ook in de LS600h ligt.
Dit blok is alleen een stuk hoogtoeriger dan de standaard 2UR, wellicht dat ze dus nog iets anders op de turbo’s bedacht hebben. Een hoogtoerige 5.0 V8 gekoppeld aan een hybride systeem (vrij waarschijnlijk voor Toyota) levert natuurlijk ook een hele bak koppel (op papier) op.
Lan_Evo zegt
Klinkt als een heel fijn blok! Vraag me wel een beetje af waarom ze dat met dat bakbeest van een LS hebben gedaan, maar in het Midden-Oosten en Rusland is er vast wel een markt voor zulke auto’s. Nu nog die V8 in de nieuwe GS gooien inderdaad. ;)
speedlimit zegt
Leuke specs en ziet er dik uit…hoop alleen wel dat die lelijke gaten in de motorkap niet blijvend zijn.
Bart_V zegt
Zou dat blok ook in mijn Corolla passen xD oh wacht..
Leuk blokje maar niet Supra waardig (op speedhunters.com zijn sommige daar wel fan van)
zo zou de LSf een mooie concurentie voor M5 RS6 en consorten
deze specs had BMW eigenlijk gewoon in de nieuwe M5 moeten zitten maar jah downsizing is koning tegenwoordig :S
eindelijk weer wat leuk toyota nieuws
en hopelijk is de saaie groene periode even wat minder
tuurlijk respect voor de technologie in de prius (aandrijflijn is comfortabel en nog best vlot, spreek uit ervaring) maar beleving is echt 0
speedlimit zegt
@Bart_V:
Tja de corolla heeft iets minder ruimte onder de motorkap helaas.
Maar wel genoeg voor n leuke 3s-gte,4a-gze of 4a-ge 20v (blacktop/silvertop)
Bart_V zegt
@speedlimit: jah so true
maatje van me met zijn 4a-ge 20V blaast er op los
http://www.youtube.com/watch?v=ATl5S1aSkJo
GOD zegt
@Bart_V: Bij het overschakelen pakt ie hem een beetje traag op ofnie.
Bart_V zegt
@GOD: zit nog de 4a-fe (van oude motor) bak aan (C52) (165 in 3de versnelling)
hij heeft een C56 bak liggen (kortere overbrenging) en is een heel stuk beter dan de huidige waardoor hij ook minder ver terug valt in toeren
de koppeling is ook gaar aan het worden door het terug vallen van toeren en in combi van licht vliegwiel
maar die nieuwe bak ondergaat nog een rivisie
maargoed van 110 naar 165 pk merk je wel heel duidelijk
GOD zegt
@Bart_V: Ok dat verklaart een hoop.
G-Ammo zegt
@Bart_V: Nice :) Ik was ook op de C’Day 2011 :D Super vette waggies!
Bart_V zegt
@G-Ammo: wel ja wat voor toyo heb je
G-Ammo zegt
@Bart_V: Zilverblauwe Yaris 2009 3 deurs ;)
peidur zegt
Ik had ‘m ook al gevonden met meer foto’s bij Zweedse autoliefhebbers: http://www.teknikensvarld.se/2011/09/21/24040/lexus-ls-f-far-650-hastkrafter/
dotternetta zegt
Ik moet nog even wennen aan de styling:
dennisr zegt
daar word ie niet minder van! heb eigenlijk niks met Lexus maar dit spreekt me wel aan!
kaasboerin zegt
@dennisr: Inderdaad zeg, superwagen. Al hadden ze best wat splittertjes erop kunnen gooien, hij lijkt nu zo plat en saai van de voorkant.
burninrubber zegt
Ik denk dat het succes van de GT-R de andere fabrikanten heeft wakker geschud
spykerboy zegt
@burninrubber: eerlijk gezecht dacht ik dat ook, alleen moeten ze dan wel heel wat anders gaan bouwen dan 4deur saloon’s
rechercheur zegt
Dus dit is eigenlijk een Lexus LS Toyota Motorsport Edition ….
Op zich grappig, dat zou net zoiets zijn als een “Audi R8 Volkswagen Motorsport Edition” ….
:-)
MLTB zegt
@Bart_V
Zo snel vind ik hem ook weer niet?
Bart_V zegt
@MLTB: zie mijn reactie op GOD
pikes83 zegt
650 pk geweldig lexus gaat de goede kant op met hun moter blokken geweldig.
ferrari zegt
is dit niet gewoon een mule? om de techniek te testen voor de (misschien toch nog) komende Toyota Supra? motor (9000tpm!)en onderstel (zie banden maat) lijken me meer wat voor sportauto (zoals een supra) dan voor een zakenlimo van dik 5 meter!immers, de Lexus LF-A is een auto die niet lang in productie zal blijven. te duur in ontwikkeling (carbon) en hij gaat nu ook al weer een tijdje mee. maar is dit nou een turbo of een compressorblok? ik gok op de turbo. hoop dat dit ook wat gaat worden en niet zomaar een proefballon is en daarna een museum in gaat.
xdoctorx zegt
Eerder een mule voor de aankomende GS-F, die dus waarschijnlijk niet de V10 krijgt van de LFA. Zou wel heel erg jammer zijn als het ‘maar’ een V8 wordt.
bigcar zegt
wel goed wagen, maar mooi vind ik niet: op de motorkap na, mag de hele standaard carrosserie na weer terug, de moter zelf mag blijven, en andere uitlaatkoppen erop, in zwarte kleur: en dan is die af! :)
norge zegt
Is gewoon een vette bak ,in je gezicht, LOL :D
Tommy2 zegt
Als Lexus ballen heeft brengen ze dit gewoon op de markt. Dikker vinger naar de M5! Hoewel die qua rijeigenschappen moeilijk te overtreffen valt.
Volvo_440_turbo zegt
@ Bart V, die corollaatjes, die maken precies wel leuk lawaai en het in het rood doortrekken lijkt ook indrukwekkend, maar echt vooruitgaan doen ze niet echt.
Met mijn mazda 323 DITD met powerbox indertijd vloog ik die vlotjes voorbij, dan spreek ik over een dieseltje vs een ‘sportbakske’
Maar anderzijds zijn die corollaatjes wel ideale beginnersauto’s voor jongeren om sportief te leren rijden zonder dat je in de eerste bocht tegen een paal of dergelijke plakt.
Volvo_440_turbo zegt
ps, ik had het niet gelezen van die 165pk, dat is niet slecht voor zo’n klein blokje… dat was mss meer voer voor mijn volvo turbokes of mijn huidige saab 900 turbo :p
speedlimit zegt
@Volvo_440_turbo:
Yup de 4a-ge 20klepper had voor die tijd aardig wat pit voor n 1.6
Daarnaast had je ook nog de 4a-gze…een 1.6 met compressor…downsizing deden ze begin jaren 90 al ;)
Volvo_440_turbo zegt
@ speedlimit, weer iets bijgeleerd se, van die compressor wist ik niet. Zoals indertijd mazda die zijn mx-5jes in de US met turbo op verkocht, dat weten ook weinig mensen…
speedlimit zegt
@Volvo_440_turbo:
Kijk dat wist ik dan weer niet…zo leren we van elkaar ;)
agera zegt
Naar mijn mening erg geslaagd, zowieso doet de Lexus LS niks onder voor de Duitse grote 3