
Van BMW mogen we al een kleine eerste indruk krijgen van de hagelnieuwe M3.
De huidige BMW M3 wist lekker de tongen los te maken. Het woord ‘choquerend’ lijkt de lading goed te dekken. Dat terwijl de varkensneus-grille en de proporties voorop vooral het probleem zijn, verder is het net als vrijwel al zijn voorgangers gewoon de keurig gestylede BMW 3 Serie met dikke heupen en schouders. Het is een beetje als het hoofd van Octo (van Spongebob) op het lichaam van Dafne Schippers: vooral bij het gezicht gaat het mis.
Nieuwe BMW M3
Wat dat betreft lijkt BMW met de Neue Klasse-designtaal ietsje meer de ouderwetse en ‘opgeruimde’ kant op te gaan. En da’s positief, maar kan je van een clean ontwerp nog wel een lekkere dikke bom maken? Ja hoor. We hebben namelijk het eerste beeld van de nieuwe BMW M3 te pakken. En al is ‘ie nog dik gecamoufleerd, we krijgen al wel een mooie eerste indruk.

M3 EV
We gaan het absoluut nog geen onthulling noemen en ook niet iets waar je definitieve conclusies uit kan trekken, maar wel een mooi voorproefje voor de nieuwe BMW M3. Denk aan een Vision Neue Klasse met lekker uitgezette wielkasten. Dat beeld bevalt ons wel. Proportioneel oogt ‘ie lekker potig in ieder geval. Dat moet qua styling vast helemaal goed komen.

Geen controversiële varkensneus meer, maar wel een controversiële aandrijflijn. Want ja, het Neue Klasse-platform betekent dat we hier naar de elektrische BMW M3 kijken (ZA0), waarvan de naam ‘iM3’ kan zijn (maar niet bevestigd is). Wel betekent het volgens bronnen een meer dan 1.000 pk sterke aandrijflijn dankzij vier e-motoren, voor elk wiel één. Zo zou BMW hun Freude am Fahren willen toepassen middels een geavanceerd torque vectoring-systeem. Volgens de ontwikkelingsbaas van BMW M opent de elektrificatie een hele nieuwe dimensie voor rijdynamiek. Voor een EV klinkt het veelbelovend.

Voor de doorwinterde benzinedrinkers onder ons heb je overigens nog altijd de keuze tussen EV en ICE, want naast deze Neue Klasse-versie van de BMW M3 is het merk ook nog van plan om de levensspanne van de G80 te verlengen middels de M3 G84. Deze behoudt zijn zes-in-lijn en moet het hebben van (mild) hybride-kracht.

Clevere camouflage; door die ‘dikke’ lijnen rondom de wielkasten lijkt het alsof de wielbasis veel te kort is t.o.v. de lengte/hoogte verhouding.
Wel gaaf dat zo te zien de sharknose weer in ere wordt hersteld.
Clevere = Slimme… Een Engels woord Nederlands vervoegen, klinkt niet.
Het allitereert wel lekker.
Op jouw nickname valt overigens ook wel wat af te dingen; in correct Engels zou het Dutch mugs (dus met hoofdletter en spatie) moeten zijn
( .. )
Doet me vooral aan een Peugeot 508 denken. Nooit gedacht dat het ooit positief zou zijn om dat te zeggen!
Hoe groot is zo’n elektromotor als er elke wiel er een heeft?
Hebben meer ev’s dit van dit formaat auto?
Google maar “size EV engine”. Behoorlijk compact en past op de plek waar normaal je differentieel zit. Het scheelt ook dat er geen kardanas of versnellingsbak nodig is.
Qua huidige productie auto’s, 4 motoren zie je nog weinig, denk alleen Rivian.
Beste autoblog.
Waarom posten jullie nooit artist renders obv de scoops? Er staan er al zat online die het model voorspellen, van artiesten die er in het verleden nooit ver naast zaten.
Het is daarom ook supercringe als jullie bij de “gelekte”persplaten ineens pas wat over het uiterlijk gaan zeggen, terwijl dat uiterlijk soms al 1 á 2 bekend is.
Jullie zijn toch een autoblog?
#opensollicitatie afdeling scoops, spies en renders
@heckblende: auteursrecht is het toverwoord. De renderers in kwestie verstrekken deze niet gratis en tot die tijd zit er net als elke andere foto auteursrecht op. Zelfde geldt voor spyshots.
Daarnaast, renders zijn op basis van spyshots en ingepakte auto’s zijn bedacht om je om de tuin te leiden. Het kan dus altijd afwijken. Daarom is het veiliger om op het ‘echte’ product te wachten, dan zijn je beschrijvingen ineens geen plausibele aannames maar gewoon feiten.
De renders zijn vaak in Youtube video’s te zien welke je gewoon kunt embedden.
ik hoor alleen maar slappe excuusjes eigenlijk, en een 2007 mindset
Dat is niet “2007”, maar iets gebruiken, op een commercieel forum, zonder toestemming, is niet toegestaan. En Loek heeft het ook juist weergegeven. Eveneens is het een economische afweging van een redactie.
@heckblende: we zijn ook eigenlijk maar een 2007-medium, als je het heetste nieuws wil moet je Tiktok installeren.
jullie negeren gewoon een compleet autonieuws “kanaal” dat heeft niets met TikTok te maken.
Renders posten is geen nieuws
Ik hoor juist iemand die renders, renders, renders wil ten koste van alles wat fatsoenlijk is.
Terwijl ik juist denk weg met die renders, zitten er altijd naast, voegen daarom niks toe en zijn van mensen die oneigenlijk proberen mee te liften op het werk van de fabrikant,
Is dit dan een hele nieuwe manier van aandrijving? Kan een ICE dit ook? Alle vier de wielen onafhankelijk aandrijven via een differentieel, maar dat is toch anders.
Dan heb je 4 verbrandingsmotoren nodig, met 4 transmissies, en dan nog mis je energie terugwinning (al kan je dat een beetje na-apen door de remschijven te gebruiken). Dus ja, het kan, maar is hartstikke onpraktisch.
Enige nadeel van 4 motoren, is dat je nooit meer vermogen naar een wiel kan sturen dan die ene motor aan kan. Bijvoorbeeld de Ioniq 5 N, kan je RWD maken, maar dan verlies je het vermogen van de voorste motor. In tegenstelling tot een AWD auto met een differentieel, die kan je in 2WD modus al het vermogen naar de achterwielen (of voorwielen) laten sturen.
Is dit een gecamoufleerd protoptype of de volgende BMW artcar?
Gesponsord door de auto van het jaar verkiezing
Zou toch mooi zijn als BMW ook eens een keer de auto van het jaar verkiezing zou winnen…
Duidelijk dat BMW weet dat ze fouten hebben gemaakt met die varkensneus. Mag hopen dat die auto’s nu lekker keihard afschrijven, ondanks dat mensen het lelijk vonden, toch zo stom waren om het te kopen. Grapje natuurlijk.
Als dit de nieuwe 3 wordt dan is het design een hele verbetering, vind de auto zo gecamoufleerd al zeer fraai. Hoop ook dat ze de wagen niet gaan ontsieren met allerhande glimmend zwart plastic en ook weer een dashboard monteren ipv van die belachelijke schermen van tegenwoordig, fingers crossed.
Dat laatste gaat nooit meer gebeuren.
Hebben ze nu de SUV-sedan uitgevonden bij BMW?
Die hebben ze al. De 7-serie. Die motorkap is even hoog als de gemiddelde SUV.
Precies. De 7 serie is een SUV met aangeplakte kofferbak. Imposant maar niet elegant.
Dat zou nogal een sprong zijn van 470pk (510 voor de Competition) naar 1000pk! Ik neem aan dat ze daar nog wel wat tussenstapjes in maken en niet ineens die spec uitbrengen. Weet je hoeveel extra geld ze kunnen melken tot je aan dat aantal pk’s zit? :D
Ik weet dat er voor een EV voor vergelijkbare prestaties (qua overwinnen van het extra gewicht) meer pk’s nodig zijn, maar deze sprong lijkt me erg groot. Het lijkt me ook dat je daarmee de M5 (727pk) sterk overklast, wat me ook onwaarschijnlijk lijkt.
@Gulli het voordeel is dat je in een RWD trackmodus dan nog steeds ruim 500pk tot je beschikking hebt (er even vanuit gaande dat alle electromotoren even sterk zijn)
Dus dat is de nieuwe filosofie; hoe meer pk’s hoe meer freude am fahren. Tsja daar zit natuurlijk geen plafond aan… En vervolgens nooit de volledige potentie.
Wel mee eens, die 1000pk is binnen no time niet meer beschikbaar door aandrijflijn beperkingen of te weinig prik. Kun je weer lekker aan de snellader gaan wachten. Dan maar wat minder snel en een oudere ICE M3, haal je tenminste nog wat rendement uit je dagje sturen…
Stop die 1000pk in de i5 en hou het bij de M3 op de 6 cilinder.
Ziet er lekker gedrongen en dik uit. Vind ik wel passen bij een drie serie
Ben wel benieuwd naar die QR-code die er op zit.. Net te wazig.
OT. Cool ding. Maar 1000EV pk’s zijn in de praktijk toch net wat anders dan 1000 ICE PK’s.