De legende is bijna terug.
Na een lang dienstverband bij Land Rover ging enkele jaren geleden de Defender (aankoopadvies), in 1948 in Amsterdam geïntroduceerd als Series 1, eindelijk met pensioen. Niet dat we er erg veel van gemerkt hebben, want het gat dat de Defender achterliet werd al snel opgevuld met speciaaltjes en (Nederlandse) restomods, waardoor het nooit echt voelde alsof de traditie-offroader helemaal verdwenen was.
Het kon echter niet uitblijven dat er ook een échte opvolger kwam van de Defender, want zo’n sterke merknaam laat je natuurlijk niet verstoffen als zelfrespecterend concern. Bovendien bouwt Jaguar-Land Rover, want daar hebben we het dan over, tegenwoordig wel érg veel van hetzelfde. Het gamma bestaat louter uit auto’s die in de eerste plaats inzetten op comfort en daarnaast vervolgens over verschillende niveau’s van offroad-kwaliteiten beschikken.
Die laatste brengen je in het geval van bijvoorbeeld een dikke Range Rover erg ver. Doch als je wél de offroadskills wil, maar niet per se de luxe nodig hebt, had LaRo even niks meer te bieden. Met de nieuwe Defender komt daar vast verandering in, niet? Of wordt het in navolging van de nieuwe Discovery ook ‘gewoon’ een SUV moderne stijl? Onlangs kwam AB-lezer Mathieu wat prototypes tegen in Dubai, wat voor ons voldoende aanleiding vormt om eens een bloemlezing te maken over wat we al weten van Land Rovers nieuwe werkbij.
Marktintroductie
Hoewel we de Defender opnamen in een lijstje met bekende modelnamen die in 2019 een comeback maken, wordt het waarschijnlijk begin 2020 voordat de Defender daadwerkelijk bij de dealer staat. Land Rover is al lang bezig met het testen van de Defender en stuurde daar zelfs al wat plaatjes en video’s van de wereld in. Maar ze nemen kennelijk nog even de tijd om een en ander te perfectioneren.
Looks en versies
Er komen als vanouds een kort model met drie deuren en een lang model met vijf deuren op de markt. Tevens zullen deze als vanouds luisteren naar de aanduidingen Defender 90 respectievelijk Defender 110. Verstandig natuurlijk om deze traditie in ere te houden. Beide auto’s hebben een blokkendoos-achtige vorm met korte overhangen, waarbij de vijfdeurs als we door de camouflage heenkijken wellicht wat gaat lijken op de oude Discovery (LR3/LR4). De driedeurs wordt mogelijk ook leverbaar met een softtop voor het betere beachcruisen.
De (vermoedelijke) look van het interieur hebben we onlangs al voorbij zien komen. Het dash is duidelijk moderner dan het hopeloos verouderde gebeuren in de oude Defender en hopelijk ergonomisch ook wat beter opgezet. Tegelijkertijd is het zeker niet zo’n oase van leder en hout als je gewend bent van een dikke Range Rover.
Motoren
Hierover is nog niet veel bekend, speculaties rangeren tussen alle krachtbronnen in de JLR-stal, van vierpits diesels tot dikke V8-en. Misschien krijgt de klant ook wel de optie tussen al die aggregaten, eventueel afhankelijk van of je de drie- of vijfdeurs wil kiezen. Tevens is Land Rover naar verluidt van plan om de Defender te elektrificeren. Of het dan gaat om plug-in hybrids of een volledige EV valt te bezien. Misschien wordt het wel beide.
Het offroad-gebeuren: hoe hardcore wordt de Defender?
Dit wordt misschien even slikken voor puristen, want er gaan wat dingen veranderen ten opzichte van het origineel. Ten eerste krijgt de nieuwe Defender géén ladderchassis, maar een zelfdragende carrosserie (met veel alu). Ten tweede krijgt het nieuwe model ook geen starre achteras, maar wordt deze voorzien van onafhankelijke wielophanging voor en achter. Is het dan nog een echte Defender?
De prijs
Men mikt kennelijk op een vanafprijs van 35.000 Pond in het Verenigd Koninkrijk. Klinkt lekker goedkoop, maar goed, we leven natuurlijk in Nederland en daar mag je eigenlijk niet zo’n auto rijden van de staat. Omdat het papieren verbruik van de auto’s niet mals zal zijn ongeacht de motorisering, ga je natuurlijk helemaal stuk op de CO2-tax. Tenzij die EV er echt (snel) komt wellicht. Denk jij dat de nieuwe Defender de eer van zijn voorvaderen kan verdedigen?
Dank Mathieu voor het opsturen van de pics!
ghost zegt
Gelukkig heeft LaRo niet het kenteken weer op zo’n maffe plek gedaan zoals bij de Discovery..
robert110 zegt
@ghost: dat was dan ook een (mislukte) knipoog naar de eerdere Disco’s
robert110 zegt
Op zich niks nieuws. JRL probeert de informatie zo veel mogelijk geheim te houden, en dat lukt ze aardig. Het ontbreken van starre assen is aan de ene kant jammer, aan de andere kant kan het prima, de 4×4 die ik tot voor kort had had onafhankelijk voor ophanging en dat gaat best off road. Het is vooral het simpele waar je op in levert.
Wat er tot nu toe bekend is is niet wereldschokkend, dat het niet de zelfde opbouw als het orgineel heeft is jammer maar niet meer dan logisch. Het enige vervelende is dat de nieuwe Defender waarschijnlijk luchtvering krijgt en dat is mij toch iets te veel van het goede.
harrie zegt
Dus het wordt gewoon de zoveelste inwisselbare drempeltijger SUV van JLR.
En het gaat al zo lekker met dat merk.
ontploffer zegt
Ik vind het vreemd dat dit model het nog beter moet gaan doen in wild terrein.. de wielen vullen de wielkasten flink, dan zijn de bandjes niet eens bijzonder groot. Ik ben benieuwd.
jpsienen zegt
Laten we hopen dat dit een mule is. En dat het reservewiel op de motorkap gewoon weer als optie leverbaar wordt. Ben heel benieuwd naar de uiteindelijke opvolger.
Dutchdriftking zegt
Het zal een veel betere auto worden, maar wellicht verkoopt deze hierom wel veel minder goed. Kijk eens naar de G klasse. Kortom starre assen, ladderchassis, een hele dikke V8 en een prijskaartje van 4 ton. Dan verkoopt het ineens wel.
Design_Driven zegt
@dutchdriftking: Dan kanabaliseerd het de Range Rover te veel. Bovendien denk ik niet dat MB er veel geld aan verdient. Om die zeecontainer aan de voetgangers en andere moderne veiligheidseisen te laten voldoen ik een hoop ontwikkelingsgeld nodig.
JLR hoopt volgens mij een jonger publiek het merk in te trekken en dat doe je niet met een auto van 2 ton.
Zelf had ik liever gezien dat ze het voorbeeld van JEEP zouden volgen maar JLR heeft gerekend en bedacht dat ze ze niet goedkoop genoeg kunnen bouwen dia voor de wat duurdere markt gekozen.
HzR zegt
JLR heeft al gezegd dat ze geen ‘landbouwvoertuigen’ meer bouwen. Het zal dus wel een luxe comfortabele auto worden net als de andere LR auto’s. Zou echt zonde zijn als ze zo ver weg gaan van het originele concept. Het project is geloof ik al 3x gestopt en weer opnieuw opgestart omdat ze het niet eens konden worden over de te nemen koers. Daardoor is er misschien nog hoop.
gczjwj zegt
@hzr: gedeeltelijk waar ja. Inside info; de nieuw ontworpen defender is +/- 2 jaar geleden afgewezen door de Amerikanen (grootste afzetmarkt). Ze wilden een ander ontwerp hebben. Zo geschiedde; terug naar de tekentafel!
rd1991 zegt
Alles wat ik kan meegeven aan LaRo; wees als Mercedes!
gokartmozart zegt
Kijk baar Suzuki hoe die de nieuwe Jimny hebben gedaan. Zo moet dat. Er zijn al SUV achtigen voldoende. Boxy en stoer willen we
Design_Driven zegt
De nieuwe Defender wordt helaas geen directe opvolger van de oude zoals de Jeep Wrangler dat wel is.
Productie kosten maken dat JLR er alleen geld aan kan verdienen als het een duurdere en dus ook meer geraffineerde SUV wordt. Toch is nog niet alles verloren.
Ja hij komt net luchtvering, persoonlijk ben ik er een groot fan van maar er komt weet ik uit meerder zeer betrouwbare bronnen direct van JLR ook een optie voor regulieren veren.
Hetzelfde geldt voor de velgen. Hij komt initieel alleen met lichtmetale velgen. Als optie worden stalen velgen ook leverbaar. Wat ik gehoord heb worden de kleinste velgen echter 18” wat voor off-road eigenlijk wat te groot is (al heb ik ze zelf ook met AT banden). Waarom is dat jammer? Nou de keuze is gewoon veel groter voor 16” en de velgen zijn minder kwetsbaar.
De rede zou de te grote remmen zijn. Zelf hoop ik dat er bij een minder grote motor ook kleinere remmen komen en er misschien toch kleiner velgen gemonteerd kunnen worden. Ijdele hoop werd me gezegd.
Ondanks de onafhankelijke ophanging zou de articulatie toch best goed zijn en met de goede approch en depature hoeken en elektrische terrein hulp middelen zou de nieuwe Defender toch beter in het terrein zijn dan de oude. Mensen die beide getest hebben bevestigen dat ook, of je er ook net zoveel plezier aan beleeft betwijfel ik. Off-road in mijn Discovery II is ook koeler dan in een Discovery 5 die het bijna automatisch doet.
JLR heeft helaas geen keus en we zullen het er mee moeten doen. Het ding zier er ook goed uit maar haalt het niet bij de charme van de oude. Persoonlijk zou ik nu voor een JEEP gaan, net hier in China op de show de Gladiator gezien, wat een ding is dat. Hopelijk kijkt JLR er ook naar en komt er een 130.
akabanga zegt
Jammer. In mijn 7 jaar in Afrika met veel plezier een Series IIA en een Defender 90 TD5 gereden. Keiharde auto’s met ladder chassis die je met 2 schroevendraaiers en een hamer kunt blijven rijden. Leuk die luchtvering, automatische differentiëlen en moderne bakken met elektronica…. maar dat blijft allemaal niet werken na 3 maanden in de bush. De Toyota 70 series dus het enige alternatief voor de safarie bedrijfjes, mijnwerkers, en iedereen die niet aan een asfaltweg woont.
Esprit_de_Flandre zegt
Hopelijk ook als pick-up…