Enkele maanden geleden verkeerde de redactie in diepe rouw. De iconische Canta bleek na 22 jaar uit productie te gaan. Het goede nieuws: er is vanaf vadaag een nieuwe Canta op de markt!
De Canta, iedereen kent ‘m wel. Zelfs als je nog nooit van de naam gehoord hebt, is het vrijwel zeker dat je er als Nederlander ooit een gezien hebt. De vierkante brommobiel is namelijk een oer-Hollands product uit Veenendaal, ontwikkeld door Waaijenberg Mobiliteit in samenwerking met de Technische Universiteiten van Eindhoven, Delft en Twente. Met zijn breedte van 1,10 meter mag het wagentje op voetpaden, fietspaden én de openbare weg rijden, zij het met een snelheid van maximaal 45 kilometer per uur. Tussen 1995 en augustus van dit jaar werden er 4.650 stuks van gemaakt. Voor diegenen die het nog steeds niet helder voor de geest kunnen halen: dit was ‘m dus.
De vrees van Waaijenberg Mobiliteit was echter dat ze niet meer aan de benodigde onderdelen konden komen om de Canta te blijven bouwen. Een bak geld in het oude model plempen om er nieuwe techniek in te stoppen werd niet rendabel geacht. Zodoende is er een andere beslissing genomen: het ontwikkelen van een geheel nieuwe Canta. Gisteren verscheen er al een teaser online via Facebook. Oh, Waaijenberg Mobiliteit, speel toch niet zo met onze emoties!
Na een onrustige nacht was het grote moment vanmiddag dan eindelijk daar: de nieuwe Canta werd officieel onthuld. Het model is net de oude Canta, maar dan iets ronder. De koplampen lijken direct van de Fiat 500 af te komen en de achterlichten zijn van die kekke ronde LED-amalgaties die je ook ziet op auto’s als een Lotus Elise.
De nieuwe Canta is vanaf oktober te bestellen met een benzinemotor of een elektromotor. Directeur Frank Vermin omschrijft die laatste als ‘een zelfde type elektromotor als de Tesla’. Laat de Tesla-adepten het maar niet horen! Als je voor de luxe Canta Premium gaat, krijg je zelfs wieldoppen standaard. Maar goed, al dat moois kost wel wat natuurlijk. De vanafprijs van de Canta (Comfort) bedraagt 13.250 Euro, maar de Premium zet je minimaal 14.250 Euro terug. De elektromotor drijft de prijs nog verder op naar minimaal 15.250 Euro. Foto’s van de rode exoot check je zoals altijd in de gallery.
Jochempie zegt
Oahhh wat een geile pornobak!
Alle gekheid op een stokje, deze glasvezel container met vier wieltjes zou natuurlijk niet meer dan pak ‘m beet 4000 euro mogen kosten, maar het komt ze wel heel goed uit als minder validen toch nog ergens willen komen.
kevin82 zegt
@Jochempie: inderdaad veeel te duur! niet alleen de koplampen van een fiat 500, maar ook het geld van een nieuwe Fiat 500!! ?
Dizono zegt
@Jochempie: deze wagentjes worden specifiek voor de Nederlandse markt gebouwd en dat geschied vrijwel geheel met de hand. En ja, arbeid is in ons land nu eenmaal niet goedkoop. Alternatieven zijn er echter niet of nauwelijks dus de priis is denk ik lang niet gek. Een hoop mensen zullen hier weer veel plezier en mobiliteit aan beleven.
mashell zegt
@dizono: en toch blijft de vraag, wordt met dit soort prijzen de gehandicapte medemens niet gestraft voor hun gehandicapt zijn? Dat is moreel verwerpelijk. Duurder dan een VW Up! mag het gewoon niet zijn. Of trekt hier gewoon een gewiekst bedrijf de AWBZ kas leeg?
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Goedkoper kan je dit niet maken. Dit is geen massaproduct waar je de kosten kan spreiden over 1 miljoen exemplaren…
amd762mpx zegt
Blubberdik. Niks meer aan doen.
Kuifje zegt
Is 13.000 niet bizar veel voor zo’n klein bakkie?
Voor dat geld kan je ook een kleine echte auto kopen
dampu020 zegt
@kuifje: met een canta kan je meer dan een echte auto
metalmike zegt
@kuifje: Kleine auto? Een nieuwe Skoda Fabia, Opel Corsa, Mazda 2, Ford Fiesta of Seat Ibiza kost ook rond de 13.000 euro. B-segment en je hoeft niet innig schouder aan schouder tegen je passagier te schurken.
granlusso zegt
@metalmike: Nou, dan heb je een stukje gemist. Inmiddels kosten B-segmenters gemiddeld 18-20.000 euro
Senne zegt
@metalmike: Een Corsa of Fiesta is een kleine auto.
Het is alleen dat er nóg kleinere auto’s zijn dan deze en je in Nederland bijna niets anders ziet rijden dan de kleine karretjes.
Opzich niet gek, voor de gemiddelde Nederlander voldoen ze ruim.
hollandbest zegt
@metalmike: Uhh seat ibiza is 20k….
trustmeiamanengineer zegt
Nondejus wat een prachtig ding!
Levensgevaarlijke hokken die ook nog eens krankzinnig duur zijn. Gelukkig zie je ze tegenwoordig niet zoveel meer op de weg, behalve met rijke Amsterdam-Zuid pubers erin dan… Maar mensen die niet (meer) in staat zijn om auto te rijden zijn toch veel beter af met het OV, een taxi of het speciale vervoer per busje, en wij als mede weggebruikers ook…
kjeld zegt
De Renault Twizy (elektrisch) kost € 8.500 en is er als 80 km auto en 45 km brommobiel. http://www.stam.nl/renault-twizy veel betere koop denk ik. Echter moet je wel een brom of auto rijbewijs hebben. Voor die Canta niet.
dafmaf zegt
@kjeld: Maar die zijn niet winddicht.
kjeld zegt
@dafmaf: wel als je de optionele ramen er bij koopt
metalmike zegt
Dat interieur is heerlijk jaren ‘90 Japans goedkoop plastic grijs. Retro is cool toch?
sanderm3 zegt
@metalmike: Japans edel-plastic normen we dat
desjonnies zegt
We willen jullie de volgende features niet onthouden:
– centraal geplaatste analoge tellergroep.
– digitaal controle paneel in het dak ( à la oer BMW’s)
– volledig openende derde deur met zonder tildrempel
– enkelvoudige ruitenwisser met pantograaf
– LED Touringcar model achterlichten van VDL kwaliteit
– Volledig snelheidsafhankelijke centraal geplaatste voor of achteruit handle met geīntegreerde gesmede greep – jazeker
– Buffellederen stuurhoesring met centraal geplaatste claxonneur bediening.
drdre1 zegt
“Pieter Post, Pieter Post, met z’n poes, verdient de kost…” Kortom een dubieus autootje voor de dubieuze praktijken van Pieter Post. :-)
baardmijt zegt
@drdre1: en bedankt… die hoor ik nog wel even…
Vogels in de bomen – zien ‘m fluitend komen…
drdre1 zegt
@baardmijt: die barbaren die da lied hebben verzonnen hebben geen idee wat ze hebben veroorzaakt!
Edge zegt
Ah, ik zie dat de Fiat 500 koplampen van voor de facelift in de aanbieding waren.
str8six zegt
Hell. Yes. 50 pompt uit m’n speaker. Komt die skotoe aan op z’n neppe pattas. Of ik ‘m doekoe wil pasen. Te moeilijk.
alassad zegt
@str8six: ik ben je bitch niet! Ahah geweldige reclame
sr20det zegt
“Hetzelfde type motor als een Tesla”
Dat betekent dus gewoon een a-synchrone elektromotor.. Niks nieuws, niks bijzonders. Ze zijn dan wel weer efficiënter als een synchrone elektromotor die andere autofabrikanten gebruiken.
str8six zegt
@sr20det: denk dat ze de “ludacris-mode” van Tesla bedoelen.
awesome zegt
Gwen van Poorten en ik hebben er direct een besteld.
AAN DE CANTAAAA!
Edge zegt
@awesome: In zo’n Canta, oud model of nieuw model, zou ik nog niet dood gevonden willen worden. Voor Gwen van Poorten maak ik echter graag een uitzondering.
awesome zegt
@edge: heb je enig idee hoe dicht Gwen en ik tegen elkaar aan zitten in zo’n ding?
Ik zit de hele tijd met een lichte tinteling in m’n onderbuik te sturen…
ferrari250gto zegt
Dan zou ik toch voor een Biro gaan. Daar kunnen in de zomer de deuren nog uit
LaLancia zegt
Dat die dingen nog niet verboden zijn. Levensgevaarlijk.
LaLancia zegt
Ik zie trouwens ook wel wat oude PSA-onderdelen, zoals de stengels aan het stuur en de binnenverlichting in het plafond.
Edge zegt
@LaLancia: Dat schijnt wel vaker voor te komen. Ik zag laatst een brommobiel van JDM staan. Dat ding had koplampen van de eerste generatie Citroën C4 en achterlichten van een Peugeot 206. Of je moet voor de grap eens kijken naar de laatste Ligier JS50. Dat ding hangt vol met PSA onderdelen.
mashell zegt
@edge: als een goed onderdeel inkopen goedkoper is dan zelf ontwikkelen ben je wel gek als je dat als kleine fabrikant dan niet inkoopt. Maar om de ene of andere manier lijkt het prijsvoordeel daarvan niet naar de eindklant door te vloeien.
Senne zegt
@mashell: Mee eens, alleen de lichtschakelaars van PSA zijn toch wel één van de slechtste die je kunt vinden in auto’s.
toyotaprius zegt
Canta of Toyota Prius?!? Hmmm..
pomoek zegt
Mooi(?) Nederlands product, maar is het voor onze minder mobiele medemens niet gewoon goedkoper om een Chinees glasvezel blikje te kopen voor een derde van de prijs? Als we toch niet op uiterlijk letten…
babybenz zegt
Tokkiemobiel
cpp1 zegt
Pussy magnet van de eerste orde dit, ik ga er een bestellen!
nism0 zegt
Aan de canta! Plankgas over het fietspad
sabrerator zegt
We wachten met smart op de uitgebreide rijgedrag door @wouterrrrr op ABHD!
kniesoor zegt
Hoorde, dat er ook nog een verlengde versie komt. Die is 3,14 meter lang en zal naar verluidt “PiCanta” gaan heten.
potver7 zegt
@amghans: Yep! En eentje met een Beats geluidsinstallatie die CantaLoop heet.
dafmaf zegt
Ik heb zo’n idee dat de meeste Canta’s via het UWV verstrekt worden, dus eigenlijk betalen wij hem.
Orichy zegt
Ik zag er vanmiddag eentje rijden in Apeldoorn, erg smal en ik dacht nog (ik zag hem in een paar tellen), misschien leuk als vervanger van de Canta. Het is dus de nieuwe Canta.
Alle heibel weer voor niets, wel de aandacht weer op je gevestigd.
baasbas zegt
Op vakantie heb ik een nieuwe Canta test mule gespot. Dit wordt er eentje jongens. ….
https://youtu.be/hUgNKWEB54k
sjeemsbond zegt
Prijs wordt bewust opgeschroefd. Fabrikant weet drommels goed dat de doelgroep gesubsidieerd wordt door de overheid, dus die centen worden wel neergeteld. Met looprekjes en rolstoelen is het niet anders. Zorgverzekeraar hoest het wel,op of het komt uit een of ander subsidie potje.