Een geweldige knipoog naar het verleden.
Een hot hatch in het B-segment. Een jaar of 15 geleden nog een gemeengoed. Tegenwoordig kun je ze op één hand tellen. Van de huidige generatie Peugeot 208 nam het Franse merk al niet eens meer de moeite om een GTi uit te brengen. Ontzettend jammer, juist omdat Peugeot zo’n fantastische historie heeft met betrekking tot goed sturende compacte auto’s met een beetje pit.
Peugeot die op eigen houtje de Rallye nieuw leven in blaast met de 208. Dat is een droom die niet gaat uitkomen. Tenzij ze écht de stoute schoenen aantrekken, maar dat zie ik niet gebeuren. Bij Stellantis zijn ze nogal van het rationele tegenwoordig. Gelukkig zijn er nog partijen die dan zelf die handschoen oppakken.
Zoals het Zwitserse Garages Hotz SA. Dit is een Peugeot franchise dealer in Zwitserland. Je kunt het een beetje vergelijken alsof Louwman met een eigen gepeperde variant van de Toyota GR Yaris komt. Om maar een voorbeeld te noemen.
De dealerfranchise in Zwitserland gaat de Peugeot 208 Rallye daadwerkelijk verkopen. Het is dus geen one-off of een Photoshop idee. De oorspronkelijke 205 Rallye bracht leuk autorijden met een betaalbaar prijskaartje. Diezelfde formule heeft de dealer toegepast op de 208 Rallye. De auto kost 24.500 CHF, dat is omgerekend 25.444 euro.
Het is ook mogelijk om de Rallye in de lease te nemen. Voor een constructie van 60 maanden betalen de Zwitsers 250 CHF per maand op basis van 10.000 kilometer per jaar. Dat is omgerekend 259,67 euro. Er zijn ook leaseconstructies op basis van 20.000 kilometer per jaar, 25.000 kilometer of 30.000 kilometer per jaar mogelijk.
Het uiterlijk van de Peugeot 208 Rallye is onmiskenbaar. Liefhebbers zien meteen dat dit een Rallye moet voorstellen. Bekende kenmerken zoals de witte kleur, de witte wielen en de striping van de 205, 306 en 106 Rallye komen terug op de 208.
Het slechte nieuws is dat de Zwitserse dealer niets met de aandrijflijn heeft gedaan. De aanpassingen zijn puur cosmetisch. In de basis is het gewoon 1.2 driecilinder met 100 pk. Niet de meest inspirerende uitvoering om eens lekker mee te sturen.
Een gevalletje beter iets dan niets. Je kunt altijd deze Rallye kopen en het torretje chippen om er toch nog iets van te maken. Een chipboer kan er wel 150 pk en 270 Nm koppel uithalen. Kijk, dat komt al meer in de buurt van Rallye-fun in een moderne auto als de Peugeot 208.
melcon zegt
Eerste indruk, heel gaaf, mooi uiterlijk zo. Tweede indruk: minder vermogen dan het origineel dus (105 pk met een atmosferische 1.3)… en uiteraard een paar honderd kg zwaarder. Om het af te maken inderdaad chippen die handel en hij mag ook z’n 10 cm lager om de 4×4 look af te schudden.
V8Vantage zegt
En natuurlijk het interieur helemaal strippen, airco eruit etc. etc.
540ix zegt
Wat een waanzinnig leuke creatie! De motor kietelen en gaan!! Dat ik dit ooit nog eens ging zeggen over een Peugeot (of willekeurig bijna elke andere Franse auto ;))
jpo26 zegt
Was een rallye niet vooral een uitgeklede versie van het origineel, dus kopen en slopen. Achterbank eruit, radio en airco weg, reservewiel naar de sloop en je komt op het niveau van het origineel.
Johanneke zegt
Nieuwe auto’s en een reservewiel?
jpo26 zegt
Richtingaanwijzers dan
dalmore zegt
Eerste reactie was top! Die oude Peugeots waren fantastisch. Toen kwam het stukje:
“De aanpassingen zijn puur cosmetisch. In de basis is het gewoon 1.2 driecilinder met 100 pk.”
Om te janken zeg, wat een schande voor de naam.
heckblende zegt
Ach, het origineel had een 1.3 met 102 pk. Daar zijn ze toch dichtbij gebleven dan.
dalmore zegt
Goed punt, behalve dat deze auto zware obesitas heeft vergeleken met het model waar je naar refereert. Vermogen gaat altijd gepaard met gewicht als je het over beleving hebt!
rwdftw zegt
Dit seizoen in Wheeler Dealers hebben ze de Engelse versie van een oude Rallye. Daar was het vermogen compleet weg gecastreerd en ik geloof dat er niet eens 80 paardjes in de stal stonden.
Gelukkig is daar Elvis, en met wat andere zuigers en 4 carburateurs schopte het kleine ding er een hele gezonde 135PK uit.
Wat dit betreft is het gewoon een beetje jammer. All show, no go. Dit schreeuwt gewoon om een pittig blok met voldoende vermogen. Deze naaimachine doet dat gevoel van een 1.9 GTI gewoon niet opleven bij mij.
Dutchdriftking zegt
Leuke actie! Om het af te maken zou het leuk zijn als de auto op dieet ging (alle isolatie en dergelijke er uit), een iets ander onderstel van KW of zo zodat hij een stukje lager ligt, en wellicht de stalen velgen iets verbreden voor de looks en fijn breed rubber.
Johanneke zegt
Betrouwbaar blokje ook….
drtim zegt
Oef, wel een beetje een dooie mus zo
youknowme zegt
Ziet er bijzonder goed uit! Nu nog de motor vervangen voor een 2.0 of 1.6 turbo met 200+ pk en je hebt een bommetje.
smoked zegt
Men moet toch van de oude voorraad af, aangezien de gefacelifte 208 bij de dealer staat.
Svensson zegt
De 205 Rallye 1.3 was ooit mijn eerste auto, fantastisch ding met die twee dubbele Weber carburateurs! Jammer dat het bij deze nieuwe uitvoering alleen bij wat stickers en andere velgen is gebleven.
nofxke zegt
Nog op basis vd pre-facelift
Allison Burgers zegt
DIt krijg je als je door AI een 208 Rallye laat maken,
HZW zegt
Is er niets potenter dan zo’n 3 cilinder 100 pk torretje, in een 208.
mc96 zegt
Wat zou het gaaf zijn als Peugeot zelf zo’n Rallye op de markt zou brengen. Zou niet eens heel veel vermogen in hoeven. Gewoon zo veel mogelijk gewicht er uit en onderstel strak maken. Ik denk weemoedig terug aan de 205 en 106 Ralley, de AX Sport en Gti, de Daihatshu Charade GTti, de Suzuki Swift GTI…
AudiRS zegt
En waarom nou niet 300pk. Het was zo mooi geweest….