Als je je het vorige model niet meer kan herinneren, denk dan even goed aan de auto die je doorgaans een paardentrailer ziet trekken.
Een gek idee trouwens eigenlijk zo’n paardentrailer nu ik erover nadenk. Vroeger trokken de paarden nog de koets, nu trekt de koets de paarden. Het moet niet veel gekker worden. Enfin, de vorige Ssangyong Rexton was in principe op de markt sinds 2001. Het model kreeg meerdere facelifts aangemeten, waarvan de laatste in 2015. Ssangyong zelf sprak in die gevallen vaak over een geheel nieuw model. Nadat de Golf V opeens de Golf VI genoemd werd dachten de Koreanen ongetwijfeld: dat kunnen wij ook.
Geloof het of niet, maar aanvankelijk was de Rexton best wel populair in Nederland. Het was de tijd dat mensen massaal voor de charmes van de goedkope Koreaanse SUV vielen. Weinig betalen en toch in zo’n flinke klomp staal rijden, daar hadden wij Nederlanders wel oren naar. Zeker gezien het feit dat er onder het blikwerk heuse Mercedes-techniek te vinden was. De zweem van voor een dubbeltje op de eerste rang zitten spatte er vanaf.
Later werden SUV’s in Nederland onbetaalbaar en degenen die er een konden betalen gingen in dat geval liever voor een knappe baaaadge. Het merk verdween dan ook even van de Nederlandse markt, maar keerde daarna glorieus terug, waardoor we weer Rodii konden kopen.
Inmiddels hebben ze in Korea de tijd gevonden om eindelijk een geheel nieuw model van de Rexton te ontwikkelen, dat intern voorheen als de Y400 door het leven ging. In de basis is dit een traditionele 4*4 in de oude stijl, opgebouwd op een ladderchassis van wat SsangYong beschrijf als ‘giga-steel’. Ideaal dus voor het echte zware werk.
Ondanks deze traditionele opbouw is de nieuwe Rexton is echter wel voorzien van moderne snufjes als Autonomous Emergency Braking System (AEBS), Lane Change Assist (LCA), Rear Cross Traffic Alert (RCTA) en Blind Spot Detection (BSD). Tevens is de 4,85 meter lange SUV ook ideaal voor mensen met een groot gezin, want je kan ‘m ook krijgen met zeven zitplaatsen. De Rexton wordt leverbaar met een 2.2-liter diesel en een 2.0-liter groot benzineblok met een turbo. In de zomer rollen de eerste exemplaren van de band voor de Koreaanse markt. Wanneer ‘ie in Nederland arriveert is nog niet bekend, maar dat maakt ook niet uit. De CO2-tax zal ‘m namelijk ongetwijfeld totaal irrelevant maken voor de Nederlandse markt.
hilpp zegt
Een SsanYong Rectum. Nee dank u.
toyotafortuner zegt
Grijs kenteken, diesel d’r in en professioneel trekkend NL is blij.
Looks zijn overigens niet verkeerd
Licht off: @jaapiyo: de gallery doet t niet, zowel in de Android app (S6 Edge, Android 6.0.1) als mobiele site
jaapiyo zegt
@toyotafortuner: Is inmiddels gefixt. Probleempje met jpeg vs jpg over het hoofd gezien…My bad.
polpol33 zegt
@toyotafortuner: hopelijk een moderner blok dan in het vorige model. Er rijdt zon ding hier in de buurt. Een ongelofelijk kabaal: net een grote vrachtwagen.
2505 zegt
Heerlijk ding, enorme vooruitgang geboekt die ssangyong, bij hun eerdere modellen leek het wel of ze hem expres zo lelijk mogelijk wilden maken. Ik zou er nu bijna een xc90 voor laten staan
parttimeautospotter zegt
@2505: gelukkig BIJNA
lincoln zegt
Jammer ..
Dingen zagen er altijd “uitgesproken” uit ..
Veel lui snapte er werkelijk geen reet van ..
Vooral F1-fans
petrolheads ..
top gear kijkers ..
Alfascisten ..
Autoliefhebbers ..
En Max knuffelaars werden er helemaal onrustig van ..
pinut187 zegt
@lincoln: ha mooi!
pinut187 zegt
“Inmiddels hebben ze in Korea de tijd gevonden” geweldig!
Best een saai design verder.
roeldriesvink zegt
Zullen we het hier bij laten… Next!
thomasthomas zegt
Sjangyoung
Ssjanyong
Ssjangyoung
Heb hem
Ssangyong rekston
w0o0dy zegt
Lelijk hok… Snel vergeten en bidden dat niemand het koopt. Voor dit hok 10 andere.
thesis zegt
Vind vooral de achterkant erg strak ogen
WinkeB zegt
@thesis: ben benieuwd of ze deze keer wel iets kunnen tekenen hebben wat ergens naar lijkt. De kont is toch hét grote probleem bij de Ssangyong ontwerpen
E34M5Touring zegt
Mijn autocarriere begon bij een Chrysler Jeep dealer die Ssang Yong erbij deed. Uit de tijd van de eerste Musso. Met de Powered by Mercedes stickers op de achterruit. Goed om een flinke kar te trekken maar verder echt rommel. Dingen zagen er na 2j uit alsof ze 20j oud waren. De latere modellen waren echt een stuk beter. Die Rexton’s met de 270cdi en 320 benzine motor reden prima. Zeker gezien de prijs. Die verkochten ook nog wel redelijk. De eerste Musso en Korando’s ook, maar geen repeat buyers…
50mchljn zegt
Jakkes !!
tinustiguan zegt
wat, wat??? Zonder dakkapel????
En ach, interieur vind ik best nog wel meevallen……torenhoge afschrijving dus typisch geval om tweede- of derdehands te overwegen. Want stiekem zijn die apparaten best goed in elkaar geschroefd…..
Dutchdriftking zegt
Best goed gelukt!
mercedesclk350 zegt
Kijk dat gaat heel erg de goede kant op. Ik krijg nog steeds het gevoel dat dit een mix is tussen Koleos en Outlander maar ik denk dat Ssangyong dat als een compliment beschouwd. Ik niet, overigens. Maar toch heeft het wel wat.
mercedesclk350 zegt
@mercedesclk350: ik verontschuldig mij voor een nare dt-fout in de één-na-laatste zin.
mrrallycross zegt
Hoe houdt dit merk z’n hoofd boven water
continentalgt zegt
Een standaard SUV met minder kwaliteit met een naam die niemand kan uitspreken, nee bedankt.
elemento zegt
Goed vooruit gegaan. Ik begreep dat.ze.nog.ook goed.deden…dus wie weet