De nieuwe Lexus RZ450e is een belangrijke nieuwkomer voor het Japanse luxemerk.
Lexus is een tof merk dat een fanatieke klantenschare kent. Daarbij zijn er ook genoeg mensen die een mooie gebruikte Lexus zoeken. Het zal je niet ontgaan zijn dat die erg duur zijn. Logisch, op de tweedehandsmarkt zijn het zeer gewilde auto’s en nieuwe worden ze veel te weinig verkocht.
In veel gevallen komt dat ook omdat het modelgamma niet naadloos aansloot bij de wensen van de Europese consument. Daar is met de nieuwe Lexus RZ450e verandering in gekomen.
Nieuwe Lexus RZ450e!
Want de auto is ons op het lijf geschreven. het is namelijk een geheel elektrische medium crossover. Het is geen omgebouwde Lexus RX met een accupakket. De RZ450e is echt vanaf het ventieldopje ontworpen als elektrische auto.
Design Lexus RZ450e
Het exterieur-design zal inmiddels geen verrassing meer zijn. De auto kwam al meerdere malen voorbij als concept en daar is Lexus niet van afgeweken. Is het een mooie auto? Dat is heel smaakafhankelijk. Het is in elk geval niet saai.
Het lijkt in niets op de Duitse, Zweedse of Britse concurrentie en dat is al heel wat waard. De auto heeft dankzij het Spindle-design echt een eigen smoel. Vergeet ook niet dat Lexus juist beter is gaan verkopen (wereldwijd) na de introductie van een extrovertere designtaal.
Aandrijving
Dan de aandrijving. De Lexus RX450e heeft namelijk een ‘e-Axle’. Dat is een unit met de elektromotor, transmissie en ECU ineen. Zowel op de voor- als achteras kun zo’n e-Axle vinden.
Die op de vooras levert 204 pk, de achteras is goed voor 109 pk. Het gezamenlijke vermogen bedraagt 313 pk. Wat het doet met de prestaties, zegt Lexus niet.
Verbruik
Wel zegt Lexus dat ze hebben gekozen voor een auto met een prettig stuurgedrag en een niet al te hoog wagengewicht. Goed nieuws! Veel elektrische auto’s zijn namelijk heel erg zwaar. Er is een accupakket van 71,4 kWh. Volgens Lexus moet de auto zo’n 18 kWh per 100 km vebruiken.
Actieradius en laadtijden geeft Lexus nog niet, de Europese homologatie is ‘as we speak‘ nu bezig. Als de uitslagen daarvan binnenzijn, kan Lexus die met ons delen. Uiteraard zullen wij jullie dan ook op de hoogte houden.
Interieur Lexus RZ450e
Wat we al wel kunnen zeggen is dat Lexus werk heeft gemaakt van het interieur. Er is een Tesla-esque feature door een ‘Yoke’ als stuurwiel te gebruiken. Waarom? Geen idee.
Nu moeten we eerlijk zeggen dat de meeste reacties op de Yoke vrij gematigd zijn. Het is voegt niet echt iets toe, maar irriteert ook niet. Volgens Lexus is het wel degelijk beter, in dit geval voor de stuur-input. De rest van het interieur is minimalistisch en strak, zonder dat je in een tandartswachtkamer zit.
Uiteraard is de Lexus RZ450e voorzien van een heleboel features. In veel gevallen gaat het om rijassistenten, stemherkenningsysteem (hey Lexus!) en een nieuw infotainment-systeem.
Of wat te denken van het dimbare panoramadak? Maar het meest bijzondere is toch wel het e-Latch systeem.
e-Latch
Dat is gekoppeld aan het Blind Spot Assist-systeem dat fietsers en voetgangers in de gaten houdt. Als jij minder goed oplet dan de auto en de deur open wil smijten, zal het e-Latch-systeem je tegen houden als er een fietser of voetganger voorbij komt. De deur opent dan simpelweg niet.
Volgens Lexus kan 95% van de huidige ongelukken met dit systeem voorkomen worden. Met recht een slimme feature dat hopelijk veel navolging krijgt. Ja, ondergetekende heeft eens een deur tegen een fietser geopend en dat was (voor de fietser) geen pretje.
Lexus zal vaart zetten met het lanceren van elektrische auto’s. In 2030 zijn alle Lexussen namelijk elektrisch. De Lexus RZ450e zal aan het einde van dit jaar bij de dealers staan.
Meer lezen? Dit zijn de 7 meest bijzondere Gran Turismo’s!
slakkie zegt
Hoeveel lelijker kan je ze maken ?
Pascal zegt
Al jaren totaal geen fan van zowel de designtaal van Lexus als hun gebruik van CVT-automaten. Infotainment is ook nooit om over naar huis te schrijven. En da’s jammer, gezien de steengoede auto’s die ze maken.
frank2b zegt
Ik rijd al jaren met de Toyota/Lexus hybride aandrijving en ik vind dat dus de meest briljante aandrijving ever.
Snap die zogenaamde zelfbenoemde petrolheads niet, die per sé een schokkende en wiegende overbrenging willen hebben die de tekortkomingen van de brandstofmotor nog eens extra onderstreept. Niets mooier dan direct het maximale vermogen en koppel tot je beschikking te hebben en dan lineair en uiterst soepel te versnellen. Daar kun je niet tegenop schakelen. En de brul van de zescilinder in de GS450h is dan de kers op de taart….
Pascal zegt
Ik vind CVT’s gewoon bloedirritant, met name op de snelweg. Zolang Lexus geen fatsoenlijke automaat monteert (zoals een ZF8), zien ze mij niet terug.
Svenska II zegt
@Pascal: Koop je deze elektrische toch? En de nieuwe infotainment is inmiddels zo ongeveer het beste wat er te krijgen op dit gebied. Opgelost!
Pascal zegt
Ik zei ook nog iets over de designtaal he ;) sowieso moet ik niets hebben van crossover-achtig spul. Maar die elektrische sedan concept die ze recent lieten zien: daar zou ik wel oren naar hebben.
kroon zegt
Kopie van de Toyota bZ4X en Subaru Solterra toch?
Edge zegt
Yup, dit is de Lexus-telg van dat trio.
fanboy zegt
Ik hoop vooral dat die E axles een beetje overeen komen qua flenzen/splines etc, zodat je ze makkelijk kan hergebruiken om oude (fwd en mr layout) Toyota’s mee kan ombouwen.
Dutchdriftking zegt
Ik ben toch benieuwd hoe je na vijf kleine rotondes denkt over dit stuur…
redbeams zegt
@dutchdriftking: Moest het zelf ook even opzoeken maar het zou volgend dit “steer-by-wire systeem” juist makkelijker sturen moeten zijn.
Svenska II zegt
@dutchdriftking: ik denk dat je nooit meer anders wil. Hij heeft een extreem variabele bekrachtiging, dus bij een rotonde hoef je maar een paar graden te draaien zeg maar.
Dutchdriftking zegt
@Svenska II: Dat moeten we in de praktijk eens proeven dan. De variabele stuurbekrachtiging van andere merken is over het algemeen bagger.
mmax zegt
Ik wil echt graag dat Groen 7 terug komt. Ik verheug me zo erg op NIET naar groen 7 gaan om dit soort nieuws te lezen
autogeak zegt
En ik maar denken dat een front niet lelijker kon dan de nieuwe BMW’s
tristan25 zegt
Accu van 71kwh met een verbruik van 18kwh betekent dus een range van max 400km, in de huidige tijd met auto’s die 700km+ kunnen een wel erg teleurstellende range.
sportabgasanlage zegt
Voor het gros van de mensen is 400km in de praktijk ruim voldoende. De gemiddelde dagelijkse reisafstand is in Nederland ongeveer 30km (uit mijn hoofd. Op CBS.nl vindt je actuele cijfers). Als je op je werk en/of thuis kunt laden, dan hoef je met 400km range dus dus maar eens in de ~12 dagen aan de stekker. En met 400km kun je iedere plek in Nederland bereiken, zonder tussendoor te hoeven laden. Het wordt pas een probleem wanneer je bijv. niet thuis kunt laden, of wanneer je regelmatig langere afstanden rijdt. Maar zoals gezegd, voor het gros van de Nederlanders is 400km range ruim voldoende.
lekkerlinksrijden zegt
@sportabgasanlage: plus je accu pakket is een stuk kleiner, dus lichter en minder duur. Voor 95% vd mensen is dit prima, misschien nog wel meer
tristan25 zegt
@sportabgasanlage: Zeker mee eens. Maar die 400km ga je in de praktijk nooit halen. Zelf een Audi Etron gehad die 440km zou moeten halen op een lading. Het verste wat ik ooit heb gehaald is 411km en toen zat alles mee. Meestal kwam ik ergens rond de 350km uit. En wat je zegt is dat voor dagelijks gebruik voldoende. Maar nu ik een elektrische auto heb die 500km op een lading haalt in de praktijk zou ik nooit meer teruggaan naar minder. 300-350km is prima maar niet als je wat verder Nederland doorrijdt. Dan zit je altijd te rekenen of je het haalt en dat vond ik zelf altijd ronduit irritant. Tussen de 500-700km zou de perfecte afstand zijn.
RiKe zegt
Ook dit is weer zo’n mislukt design, wat lelijk zeg. Zowel van buiten als van binnen, alleen is hier ook het stuur nog eens slecht bruikbaar. Ik snap niet dat dit door de veiligheidsvoorschriften heen komt
raoufff zegt
Lexus is de weg kwijt!
sportabgasanlage zegt
Impopulaire mening: ik vind ‘m wel gaaf. Maar wel gewoon met een “normaal” stuur aub.
lekkerlinksrijden zegt
@sportabgasanlage: hij wordt ook geleverd met rond stuur, ik zag ergens voorbij komen dat het een keuze wordt. Was wel vertaald vanuit het Japans, dus weet niet of het betrouwbaar is
frank2b zegt
Mag het toch hopen. Ik ben één van die fervente Lexusfans, maar dat stuur ….
cdlop01 zegt
Is een extra voor sommige markten, zeker niet voor Nederland.
cdlop01 zegt
Met beetje huiswerk had Autoblog geweten dat het aparte stuur een optie is. Tevens heeft deze lexus klein accupakket om gewicht laag te houden, beleid Toyota op last van topman Toyoda. Gewicht laag houden en zuinige elektro motoren is uitgangspunt. Dus geen 2300 a 2400kg zoals bij diverse concurrenten maar rond 1950kg. Verder oogt de wagen ook niet zo idioot massaal als concurrentie. De 400km zal ook wel gehaald worden en is genoeg voor dagelijkse praktijk.
frank2b zegt
Altijd in de markt voor de volgende Lexus-occasion, en dit kan ‘m over vier jaar zomaar worden.
Even afwachten wat het in de praktijk gaat doen allemaal….
Ik vind het trouwens geen probleem dat Lexii weinig verkocht worden. Zo blijft het een exclusieve wagen.
reset zegt
Ben benieuwd naar de prijzen. 80k+ schat ik, voor middelmatige prestaties.
cdlop01 zegt
Klets toch niet.
herve11f zegt
Welke achterlijke heeft dit stuur nu in productie laten gaan? Rij daar nu maar eens ontspannen 3 á 300 km mee?
cdlop01 zegt
Het stuur is een optie uiteraard, wltp 460km, wordt binnenkort gedeeld met media. Laden 20 minuten van 20 naar 80%. Prijzen vanaf 52,5k tot zo’n 65k.