Het wachten is voorbij. Tesla heeft de nieuwe Model Y gepresenteerd.
2025 moest het jaar worden van de vernieuwde Model Y. Me de oliebollen nog vers achter de oren onthult het Amerikaanse automerk inderdaad op deze 10de van januari het vernieuwde model. Zoals de gelekte beelden al lieten zien heeft Tesla gekozen voor een ingrijpende facelift.
Nog belangrijker, Tesla heeft de nieuwe Model Y een eigen smoel gegeven. Het oude model leek vooral op een verhoogde Model 3, met vergelijkbare koplampen en achterlichten. Dat gegeven gaat de prullenbak in met de Jupiter, de codenaam van de vernieuwde Y.
Compleet nieuwe lichtunits voor de voor- en achterzijde. Tesla heeft gekozen voor doorlopende varianten. Tegenwoordig heeft elke nieuwe auto en je moeder doorlopende lichten, dus dat de Amerikanen meegaan in deze trend is niet heel verrassend. Het geeft de Model Y in elk geval een totaal andere look.
De nieuwe Tesla Model Y heeft als Long Range AWD een actieradius van 719 kilometer. Dat is op basis van de Chinese meetmethode. Een WLTP-actieradius, zoals wij die kennen, laat nog even op zich wachten. De AWD sprint in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Voor de RWD communiceert het merk een actieradius van 593 kilometer. Een Performance uitvoering is nog niet aangekondigd.
Interieur nieuwe Tesla Model Y
Het interieur is wel herkenbaar van de destijds vernieuwde Model 3. Nog steeds minimalistisch, maar het zit wel beter in elkaar. Met de toevoeging van sfeerverlichting en een nieuw type glas om de cabine stiller te maken. Bovendien zijn de achterstoelen elektrisch bedienbaar. Passagiers achterin hebben daarnaast hun eigen scherm, net als in de Model 3.
Tesla lanceert de nieuwe Model Y in maart. Je zou misschien verwachten in Amerika, aangezien dit het land is waar het merk vandaan komt. Dus niet. De Model Y facelift verschijnt eerst in China. Pas later in 2025 is de rest van de wereld aan de beurt.
mashell zegt
Ze hebben toch best nog een grote wijziging in het minimalistische interieur weten te maken, het stuur naar de passagiersstoel verplaatsen…
Robert zegt
Had Tesla niet vorig jaar besloten om niet langer meer rechtsgestuurde auto’s te produceren?
Met name het front knapt er wel van op, al is het nu wel een erg anoniem vormgegeven ontwerp.
Robert zegt
=edit=
Ah, dat was al in 2023, en voor zover ik zie enkel van toepassing op de Model S en Model X.
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-gaat-stoppen-met-het-stuur-aan-de-andere-kant-3494577
lpgbarrel zegt
Gek en geniaal zit erg dichtbij elkaar… Kijk maar naar de Sjef van Tesla.
RobTWo zegt
Nu ook verkrijgbaar in de kleur van verzinkt containerstaal.
ericc zegt
Lijkt wel een BYD! Eenheidsworst, zo zijn er 13 in een dozijn. Musk kan beter een Italiaans designhuis over nemen.
reactief zegt
Onsamenhangend geheel doordat het front, de zijkant en de achterkant alle drie van een andere auto te zijn, maar ook niet stuitend lelijk.
Zal het dus weer prima doen, de Y werd toch al niet gekocht die uiterlijk van de auto belangrijk vinden.
str8six zegt
Precies wat ik al dacht, dat die stuurloze tesla taxi fungeerde als design voor de geüpdate Y
verdebosco zegt
Zogenaamde auto van een irritant ventje. Next.
audirs3 zegt
De best verkochte auto wereldwijd, mind you…
mc96 zegt
Ik vind het nieuwe front mooier dan het oude front. Maar tegelijkertijd ook minder kenmerkend. Het had net zo goed een Chineese EV kunnen zijn.
Johanneke zegt
Volledig mee eens.
Overigens vind ik het gejank op dit soort auto’s zo sneu. Dit is geen liefhebbersauto. Verre van. Het is gewoon een bijzonder goed vervoersmiddel in zijn klasse. Waarom wel zeiken op de 3 en Y, maar niet op de, I dunno, nieuwe Toyota Corrola ofzo.
Flutterbear zegt
Inderdaad, wel opvallend dat die alleen in China aangekondigd is. Zouden we in het westen een andere variant krijgen? Ik weet dat hier jaren geleden wel over gesproken was (ging toen over de Model 2) en Tesla ook in elke primaire regio een design afdeling heeft.
TheMaster zegt
Nee, gewoon kwestie van timing en oude voorraad eerst produceren. Was bij Model 3 ook zo. Daar kwam de refresh Model 3 ook pas aantal maanden later in de US (de grootste markt). Daar was Europa de eerste.
antoonniels zegt
Model Jupiter?
Toch een paar opvallende zaken:
– Het lijkt hetzelfde platform te zijn qua batterij. Meeste bronnen geven 3% extra range wat met aero te maken heeft en niet met het batterijpakket.
– Een richtingaanwijzer stengel. Niet zoals de Model 3 op het stuur.
– Geventileerde stoelen.
Zal ongetwijfeld weer een verkoopsucces worden.
mjpamsterdam zegt
Blijft een op zijn rug liggende Barbapapa.
Motomoto zegt
Zolang je je ogen stijf dicht houdt valt het allemaal wel mee
Tschilpje zegt
Serieus, waarom de kentekenplaat zo laag in de achterbumper?
kreukelzone zegt
Kan ie er makkelijk af gereden worden door de trekhaak van een andere auto.
louisvdd76 zegt
WLTP Sr 466km
WLTP Lr AWD 551km
Lr AWD komt in begin als launch edition. Krijg je acceleration boost erbij vandaar 0-100 in 4,3sec
cdlop01 zegt
Wat een lelijk hok is het toch maar ontzettend knap dat Tesla zo’n enorme hype weet te maken van niks.
audirs3 zegt
@cdlop01 wat een afgunst…
AC zegt
Hm ik had mooier gehoopt. Maar goed het blijft nog steeds een optie ondanks z’n uiterlijk. Stiller interieur en meer comfort onderstel is natuurlijk wat je wil in deze klasse gezinsvervoer. Zoals eerder al gemeld, een ‘liefhebbersauto’ is het toch niet. Technisch en qua prijs en praktische ruimte denk ik wel bijna onverslaanbaar. Daar kun je ook liefhebber van zijn :).
harrie zegt
Ik koop hem alleen als die lichtbak aan de voorkant ook een Knight Rider modus heeft.
audirs3 zegt
Helaas qua specificaties weinig op vooruit gegaan. Qua WLTP (550km) doet hij onder voor een Ioniq 5 of EV6 (570km), en hij laadt veel langzamer (nog steeds maar 400V). Ik vind de Ioniq 5 ook mooier, maar dat is persoonlijk.
Waarom mensen überhaupt nog steeds 400V EV’s kopen is mij een raadsel…