Hoe stel jij jouw budget-Bentayga samen? De mijne kost 122.242 Ekkermannen…
Het heeft even geduurd, maar na de Audi Q7, Bentley Bentayga (rijtest), Porsche Cayenne en Lamborghini Urus is ook de laatste telg aan VAG’s nieuwe fullsize SUV-boom een feit. Qua badge-appeal is de Touareg misschien de minste van het stel, maar net als bij de vorige generaties vind ik ‘m wel wat hebben. Misschien zijn het toch een stel verdwaalde zunige Hollander genen, die exclameren dat dit de geijkte optie is als je veel voor weinig wil hebben.
Hoewel we dat ‘weinig’ dan wel met een korreltje zout moeten nemen. Ik heb even gespeeld met de configurator en kwam zoals hierboven al aangegeven op een eindprijs van 122.242 Euro uit. De Touareg is er weliswaar vanaf 79.751 Euro, maar dat loopt zoals we gewend zijn van dikke Duitsers snel op als je de opties aanvinkt die je wil hebben.
Om te beginnen ben in voor de Elegance uitvoering gegaan, omdat de sportieve R-Sport slaat als een tang op een varken bij zo’n dikke SUV. Wel wil je naturlijk zoveel mogelijk pk’s hebben, wat in dit geval de keuze brengt op de sterkere 3.0 V6 TDI (meh) met 285 pk. Zodoende zitten we al op 96.571 Euro. In eerste instantie komen daar nog de velgen en de kleur bij.
Qua velgen houd ik het bescheiden met Sebring 19″ lichtmetalos (1.070 Euro), omdat ballonbanden owneren. De kleur mag natuurlijk alleen Malbec Red zijn (1.596 Euro) #teamrood. In het interieur moet het duurste leder komen, dat in deze configuratie helaas alleen beschikbaar is in gebroken wit of zwart. Zwart dan maar. We komen al in de buurt van de ton.
Maar dan begint het feest pas echt: opties aanvinken. Het R-Line pakket laten we zoals gezegd voor wat het is, maar alle andere pakketten moeten er wel op. Ik durf niet naar de prijzen te kijken, maar nu heeft mijn Touareg in ieder geval luchtvering. De zij-ruiten achter hoef/wil ik eigenlijk niet getint hebben, maar omdat je alleen de extra geluidsisolerende glazen kan krijgen als je ook voor getinte achterruiten kiest, doen we dat toch maar voor 1.058 Euro.
En door! Kom maar door met die decorinleg wortelnoothout ‘Berken Londa’, de ambienteverlichting in het interieur,
massage- en ventilatiefunctie voor de comfortstoelen, het verwarmbare stuurwiel, de zwarte dakhemel en de 230V-aansluiting. Oh, doe ook nog maar de climate control met vier zones, brandstoftank van 90 liter, Keyless acces, koplampsproeiers, zij-airbags achter voor de niet bestaande kinderen, achteruitrijcamera en uiteraard het digitale instrumentenpaneel met navigatie ‘Premium’ (de Innovision Cockpit). Zonder die laatste heb je immers geen echte Touareg. Kost wel een paar ruggen, maar soit. De dodehoeksensor met wegrij-assistent laat ik zitten, want het moet per slot van rekening uit de lengte of uit de breedte komen. Zijn er dan nog essentiële accesoires over? Nou vooruit, de Volkswagen kledinghanger is voor 32 Euro een koopje.
Bedankt Julian voor de tip!
trustmeiamanengineer zegt
De proporties van dat rode gevaarte kloppen voor geen meter. En dat moet dan ook nog €122k kosten….
Erik zegt
@trustmeiamanengineer: VOLKswagen, € 122.000,-. Ik zal eens kijken of ik 83 mensen kan vinden met een bijstandsuitkering van bruto € 1.470,- en ze vriendelijk verzoeken of ze dat voor één keer kunnen missen komende maand. Dan kan ik mij dit ook veroorloven.
EdGaR zegt
€128.429,- Juniper Green met Velgen ‘Esperance’, 19 inch lichtmetaal :-) Vind het zelf een erg mooie auto geworden trouwens. Ja hij is duur, maar dat zijn alle SUV’s in deze klasse (helaas).
berlinetta zegt
Ik kwam uit op 116.000 virtuele euro’s, die ik overigens nooit voor deze auto zou overhebben. Niet dat ie lelijk is, maar als ik een ton te spenderen heb dan wil ik ook iets speciaals rijden.
cossiekiller zegt
Voor een ton rijd ik met een zo goed als nieuwe CLK 63 black series. Voor het overige bedrag koop ik me dan wel een Caddy van een jaartje oud om de dagelijkse kilometers te maken als we dan toch bij VW moeten shoppen.
rs18011 zegt
@cossiekiller: ja of 3 kinderen uit India en een nieuwe zit grasmaaier. Is natuurlijk niet echt een vergelijking wat je doet..
willeme zegt
Ik had altijd wel een zwak voor de Touareg. Net als de Discovery en XC90 een symphatieke SUV. Die auto’s doen in niets onder voor de premium-SUV’s, maar hebben een betere uitstraling. Jammer dat ze de gigantische grille vol chroom gehangen hebben. Doet het allemaal teniet.
Flink prijsverschil voor die paar PK bij de 3.0 TDI, trouwens. Met een chipke is het voor een fractie van de prijs opgelost.
jaapiyo zegt
@willeme: ja, eigenlijk wel mee eens. De vorige twee hadden een soort no-nonsense chique die de huidige ontbeert. Ook ben ik niet volledig weggeblazen door het interieur. Heb toch de indruk dat ze het nog mooier hadden kunnen maken, maar kunstmatig afstand moesten houden tov Bentley en co. Dat terwijl zeker de eerste het beste was wat VAG destijds kon bieden qua zachte plastics.
Desalniettemin graaf ik ‘m nog steeds wel enigszins.
karhengst zegt
“Om te beginnen ben in voor de Elegance uitvoering gegaan, omdat de sportieve R-Sport natuurlijk slaat als een tang op een varken bij zo’n dikke SUV.”
Want elegantie is wel het eerste wat in je opkomt bij een dergelijke kolos?
jaapiyo zegt
@karhengst: daar heb je op zich wel een goed punt…
Gulli zegt
@karhengst: waar de Urus en de Bentayga idd ook hopen sportief te zijn in hetzelfde segment. Alsof je in een oceaanstomer de Volvo Ocean Race probeert te winnen
gove zegt
smoelt wel goed deze, mooi over 3 jaar uit duitsland importeren voor een fractie van de prijs
rufctr01 zegt
122.000 euro voor een VW???
Dan ben je niet fris als je dat uit gaat geven….
roadster1976 zegt
Dit wil je niet
aalt zegt
Voor hoeveel geld kan je hem zo saai mogelijk maken, o wacht het is een Volkswagen…. dan hoef je al geen moeite te doen :) Sorry maar ik spendeer mijn geld elders dan bij VW, zeker in dit segment.
lekkerlinksrijden zegt
En wat kost de Skoda?
2wheeler zegt
@lekkerlinksrijden: idd, vind ik persoonlijk nog mooier ook. Als het een Touareg moet zijn, dan maar eentje van de eerste gen. Als R50
lekkerlinksrijden zegt
@2wheeler: de Touareg is wel 20cm korter maar een Kodiaq is als duurste versie vol met opties max 60.000 euro. Het is appels met peren vergelijken misschien want je leverd ook aardig wat pk in, maar dan nog
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: levert
2wheeler zegt
@lekkerlinksrijden: maar lever je echt wel zo veel in, of valt het wel mee? Kan me voorstellen dat je in een Kodiaq niets tekort komt. Misschien wat minder mooie materialen, maar denk dat je ook bij VW mag betalen voor de badge.
lekkerlinksrijden zegt
@2wheeler: en voor de chromen lamellen op de snuit
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: maar ik denk inderdaad niet dat zoveel zal schelen qua comfort en het rijden
agdesigns zegt
Heet… valt me eigelijk best tegen
n0zem zegt
Veel geld. Vermoedelijk kan de hybride volgend jaar een halve ton minder kosten. Kost dit ding in Belgie, trouwens?
hanse1one zegt
@n0zem: vanaf 66.000
Elegance vanaf 81.735
R-line vanaf 83.885
TDI met 286pk is de enige motor momenteel leverbaar in België.
kenner zegt
122k marktplaats. Dan vind je veel leukere dingen
svekken zegt
Config: Uw totaalprijs: € 132.853… voor een kever op grote wielen
rotjeknor66 zegt
Heb het genoegen gehad om een paar keer met generatie nummer een te mogen sturen, en ik denk een ondergewaarde SUV het reed namelijk heerlijk, deze had de optie met luchtvering en 3.0 TDI maar vond het een heerlijk supercomfortabele auto, ook wel eens gereden met de 3.0 diesel eerste serie X5 maar ik zou voor de Touareg gaan mocht ik in de markt zijn voor een rijdend fort. Vind een Touareg altijd wel wat hebben, kosten gebruikt bijna geen drol, maar om hem rijdend te houden in dit auto hatend landje…..