Net zoals onze F16’s dat in IS-land doen, dropt BMW een bommetje op ons: het reageert op Bentley’s Continental GT3 door voor raceseizoen 2016 een M6 GT3 te bouwen. Dit zijn de eerste schetsen.
De M6 GT3 komt niet als aanvulling op het aanbod, maar zal de BMW Z4 GT3 gaan vervangen, die alweer sinds 2010 dient in de vor fabrikanten lucratieve GT3-raceklasse. De eerste tests van de op de BMW M6 Coupé gebaseerde racer staan gepland voor Q1 2015.
Onder de kap ligt de bekende 4,4 liter twin-turbo V8, gekoppeld aan de nodige sportievere onderdelen dan in een productieauto. Nadere details zullen zich later uitkristalisseren.
Wellicht kunnen racekenners de volgende vraag voor ons beantwoorden: wat zou BMW ertoe kunnen hebben bewogen niet de M4, maar de M6 als basis voor een nieuwe racer te nemen?
StijnB zegt
Leuk! De reden kan technisch (langere wielbasis zijn) maar misschien ook marketinggedreven zijn (de M4 rijdt al in de spotlight in de DTM en bovendien was er toch wel wat kritiek op de Z4 GT3 omdat de straat Z4 niet leverbaar is met een V8, wat ze met de M6 GT3 dus kunnen rechtzetten).
PeugeotGTI zegt
Het GT3 kampioenschap heeft meer met sportwagens te maken dan totaal verbouwde cruisers vind ik. Hoe awesome deze bak ook kan worden, liever een 2- of 3-serie in GT3 vorm.
tupperware zegt
@PeugeotGTI:
Toch is het niet de eerste M6 in de GT3, Alpina deed het met het vorige model en werd daar kampioen mee in het ADAC GT kampioenschap.
Ik die heerlijk brullende Z4 missen, dat geluid kunnen ze nooit evenaren met dat turbo blok.
carmasterr zegt
@tupperware:
Toch wel. Dat is namelijk een Alpina B6 GT3, op basis van de 650i met 4.8 V8.
Heeft dus weinig met een M6 te maken.
Maar inderdaad erg jammer dat het die turbo-Dyson wordt.
Er zitten geen speakers in zo’n GT3 barrel, hoe gaan ze dat doen dan?
PeugeotGTI zegt
@tupperware:
+1 voor jou voor dit comment. Er zitten gelukkig wel degelijk gasten met verstand van zaken op AB.
PeugeotGTI zegt
BMW heeft waarschijnlijk gedacht dat de prestaties toch aangepast gaan worden zodat ze competitief zijn. In dat geval kan je net zo goed een grote zware stabiele auto bouwen met veel power. Er komt dan gewoon een kleinere restrictor op de luchtinlaat.
carmasterr zegt
@PeugeotGTI:
Bentley lukte het ook om meer dan een ton aan kilo’s kwijt te raken.
Ik twijfel er dan ook niet aan dat deze M6 eng dicht bij de 1300kg grens gaat komen.
pt369 zegt
Omdat dit toch veel mooier is?! Grote bakbeesten omgetoverd tot soepele racewagens die met volle bak V8 over het circuit racen en om de eerste plaats vechten. Ik kijk er naar uit!
Alfaxa zegt
1: Een V8 zal in de huidige tijd altijd een betere motor zijn om mee te gaan racen dan een zes-in-lijn met .
2: M4 wordt al gebruikt in de DTM.
3: M4 krijgt van zichzelf al genoeg aandacht, waarschijnlijk wil BMW meer M6 modellen verkopen.
4: De M6 GT3 gaat ook als basis dienen voor de M6 GTE (die wel op Le Mans mag, GT3’s mogen dat niet). In de GTE klasse moet de motor dezelfde zijn als in de straatversie, in GT3 hoeft dat niet. Daarom heeft de Z4 GT3 een V8 (de V8 uit de M3 GT2). De Z4 GTE (die gebaseerd is op de Z4 GT3) heeft inderdaad ook een V8, maar het schijnt dat deze auto nooit volledig is gehomologeerd door de ACO en alleen is gehomologeerd voor de Amerikaanse markt (voorheen ALMS en nu TUSCC).
Eventueel 5: M6 is groter dan een M4, kunnen ze op aerodynamisch gebied meer doen en dus meer downforce genereren.
piquet1986 zegt
@Alfaxa: zozo, ik dacht dat ik wat wist, goeiemorgen…
carmasterr zegt
@Alfaxa:
De V8 uit de Z4 GT3 is de 4.4 afkomstig uit de M3 GTS, hij moet namelijk op straatmotor basis zijn.
De M3 GT2 waar je het over hebt heeft een custom made flatplane 4.0 V8, vergelijkbaar met een DTM-motor.
Die van de Z4 is, zeker op het gehoor, duidelijk een crossplane exemplaar.
C220AMG zegt
Omdat ze dan een heerlijk homologatie model kunnen maken :D
e1000bmw zegt
@C220AMG: Oude tijden herleven?
C220AMG zegt
@e1000bmw523i: laten we het hopen ja!
a3aan zegt
Laat maar komen! Lijkt me een geweldige auto.
series2 zegt
Net als de continental gt3 te groot, dus nutteloos. Maarja waarom ook niet. Autoloeifehebberij draait meestal om nutteloze zaken.
tupperware zegt
@series2:
Dat van die Bentley dacht ik voor aanvang van het seizoen ook, toch konden ze meer dan aardig meekomen.
Ik heb uit de mond van een rijder mogen optekenen dat hij lichtvoetiger rijdt de McLaren’s 12C GT3. No kidding, ik wist ook niet wat ik hoorde..
Hupke zegt
Zonde, die Z4 gt3 was een ongelofelijk lekker ding.
drivingpleasure zegt
Antwoord: de auto’s waarom het gaat zijn op straat auto’s gebaseerd. Op het moment rijdt daar de Z4 rond. De auto’s waartegen gestreden wordt zijn auto’s uit hogere prijsklassen, in dit opzicht past de 6 serie daar een stuk beter tussen. Waarschijnlijk gaat dit dus om het marketing technische aspect in de racerij…
n54coupe zegt
De Z4 GT3 is een auto die als straatversie in die carosserie/motor combinatie nooit heeft bestaan, en daarom voor nogal wat controverse heeft gezorgd om deze gehomologeerd te krijgen.
BMW heeft zich daar via een reglementair truckje doorheen gewurmd.
Met de M6 hoeft dat niet. Dat is een bestaande auto/motor combinatie.
noah_deheer zegt
Kom maar op!