Een spierwitte hoekige Volvo van meer dan tien jaar oud, maar wel meer vermogen onder de motorkap dan een nieuwe BMW M3. Niet veel mensen zullen dat verwachten.
Toen deze Volvo S70 2.3 T5 in 2000 de fabriek verliet lag er onder de motorkap een 2.3-liter vijfcilinder met 240 pk. Inmiddels zijn we 13 jaar verder en ligt er het gereviseerde motorblok uit een S60 2.3 T5 (260 pk) onder de kap.
Die motor is opgepept met behulp van een Garrett GT3071 turbo tot 450 pk. Andere aanpassingen zijn 630cc injectoren, Walbro brandstofpomp, speciaal 3 inch uitlaatsysteem, een aangepast koelsysteem, Porsche remsysteem en een sportonderstel. De turbo is instelbaar op 0,8 of 1,6 bar.
De carrosserie heeft inmiddels al 326.210 kilometer afgelegd, maar deze motor zit er pas zo’n 25.000 kilometer in. Mocht je het Sparco stuurwiel niet zien zitten omdat er geen airbag in zit dan is het ook mogelijk om het originele stuur weer te monteren.
Wat dit witte monster kost? Voor het luttele bedrag van €4.995 kan je hem ophalen in Nijswiller, Limburg. Niet veel geld toch voor een wolf in schaapskleren?
roderick007 zegt
Ik wil hem!
raceface zegt
Ik ben velrliefd!! Wat een verschrikkelijk vette creatie
raceface zegt
@raceface verliefd*
johanhummer9 zegt
Volvo sleepers = altijd goed
ej20g zegt
Netjes! Daar zit best flink geld in, Volvo onderdelen zijn niet goedkoop, ook niet van aftermarket fabrikanten. Wel een prachtige auto zeg.
kogando zegt
Een ondersturend, lelijk wit gevaarte met een vette motor. Voor dat geld leuk om komend voorjaar op de autobahn dikke nieuwe bmw’s en audi’s te pesten.
vinceb1 zegt
Nankang tires bij 450 pk???
baasbas zegt
@vinceb1: Elke 2 maanden nieuwe voorbanden gaat op den duur aantikken ?
ej20g zegt
@vinceb1: geloof het of niet, maar Nankang heeft best wat goed presterende banden in de aanbieding. En dat komt van iemand die normaal zweert bij merken als Michelin, Toyo en Bridgestone.
mercs zegt
@ej20g: Aardig knap als je op je 18e al weet hoe Nankang, Michelin, Bridgestone en Toyo rijdt. Ik kwam op die leeftijd niet verder dan Falken en Bridgestone.
michal zegt
@mercs: wie weet doet hij aan racen. Kan zo maar…. Haha
ej20g zegt
@mercs: je hoort mij niet zeggen dat ik precies weet hoe alles rijdt. Ik heb echter genoeg vrienden die dat wel rijden en genoeg ervaring in de praktijk (autotechniek) om een voorkeur op te bouwen. Maar hee, ik weet lang niet alles over welke banden goed zijn en welke niet. Dat een bepaald type band goed werkt op de ene auto wil niet zeggen dat exact hetzelfde type band goed werkt op een andere auto.
draadloos zegt
@ej20g: 18 jaar en genoeg ervaring in de praktijk.. *grinnik*
ej20g zegt
@draadloos: stages, stages, stages… Je hoort mij echt niet zeggen dat ik heel veel ervaring heb maar wel dat ik voldoende ervaring heb om een beeld te vormen. Maar er zijn alleen hier op autoblog al zat mensen die het beter weten dan ik. Dat ontken ik ook echt niet.:)
donotfeed zegt
@ej20g: hahah gewoon niet reageren op de betweters..
chipmunk zegt
@draadloos: je weet niet hoe lang hij al met bepaalde zaken bezig is. Als je een hobby al vanaf jongs af aan hebt en of je bent er langer mee bezig dan mensen van vergelijkbare leeftijd dan kan je dat best zeggen.
M5Power zegt
@ej20g: ik heb eenmaal nangkang gereden. Die waren na 8 maanden en 15.000 km volledig versmeten en waren in de regen een hel om met te rijden. Zo een band heeft mij wel maar 86 euro per stuk gekost en de maat was 215/40 R18 maar ik kies toch liever voor een premiumband waarbij je in de regen niet in de eerste bocht rechtdoor gaat.
ej20g zegt
@M5Power: daar heb ik niks op aan te merken. Normaal gesproken zijn het niet de beste banden, echt budget. Ze hebben echter wel betere banden maar die zijn gelijk ook een stuk duurder en dan kun je beter wat bijleggen voor de gevestigde merken.
volvoturbo zegt
Niet t meest mooie model naar mijn mening maar veel vermogen in n Volvo is altijd lekker. Nadeel zijn wel de op comfort gerichte stoelen. Val er zelf ook regelmatig bijna uit bij fanatieke bochtjes :)
willemseles zegt
Gooi em maar op de rollenbank, met een open luchtfilter boven een loeihete turbo haalt ie m.i. die beloofde 450 pk in de verste verte niet.
martythamouse zegt
@willemseles: Waar zie jij in godsnaam een openluchtfilter boven de turbo hangen dan??
FYI De turbo zit bij dit type Volvo blok aan de achterzijde van het motorblok, dus totaal niet in de buurt van het open luchtfilter.. En jawel dit exemplaar haalt de 450pk dus wèl! Is een bekende auto op het volvo850 forum van één van de diehards daar.. En het ding is ook een van de serieus snellere wagens op het forum..
Duell zegt
@willemseles: Oh zit de turbo van een T5 blok daar ? pfff
sjamp zegt
@Duell: Wist je dat niet? Handgeschakelde turbo met 5 gangen vooruit en 1 achteruit. Super modern. Ik zou mij met dat luchtfilter op die plek eerder zorgen maken over overspringende bougievonkjes vanuit de accu.
Maar zonder dollen: een ram-air systeempje dat iets verder achter de grill zou zijn uitgekomen was wellicht mooier geweest, maar ach: kniesoor die daarop let als je t pedaal onderin ramt.
ej20g zegt
@willemseles: de turbo zit toch echt aan de achterkant van het blok hoor. Dit is geen ideale maar wel bewezen plek om het luchtfilter te monteren als je aftermarket gaat.
willemseles zegt
@willemseles:
okee, ik geef toe, heb van die 5cilinders geen verstand. Blijkt wel weer.
mout zegt
Hij ziet er lekker ongewijzigd uit! Maar die bumpers, steken die altijd zo uit?
bastiaangt zegt
@mout: Nu je het zegt… misschien Amerikaanse bumpers of zo?
robbie zegt
@mout: vroeger hadden auto’s echte bumpers ;)
martythamouse zegt
@mout: Dit is een R-voorbumper, ziet er altijd zo uit.. Loopt iets verder uit dan de reguliere bumper van een S70/V70 classic. Standaard voor een R, maar wel erg fraai!
reistje zegt
En hij heeft verder stock internals? Nou ik heb vertrouwen in Volvo blokken maar dat klinkt niet erg duurzaam.
Verder is 4995 geen geld.
martythamouse zegt
@reistje: Lees even de advertentie op Marktplaats, ook intern is er het nodige verspijkerd..
En daarbij zijn dit type blokken toch wel heel erg sterk hoor. De 2.3 blokken dan, de 2.4 en 2.5 kunnen wat minder goed tegen extreme vermogens.. Tenminste, die ploffen het meeste valt te lezen op het 850 forum.. Ook mijn 2.4t heeft al vroegtijdig de geest gegeven en is nu vervangen voor een 2.3T
martythamouse zegt
@martythamouse: Oeps.. Verkeerd gezien, die veranderde internals was niet bij dit blok.. Sorry.. ;-)
gash zegt
Da’s een mooie witte, ex-politie?
thomcarspotter zegt
nouja, wolf in schaapskleren wil ik het niet noemen.
velgen, remblokken, uitlaat, stickers etc vind ik nou niet echt bij een sleeper horen.
pvanderw zegt
En de vbak dan, die vindt dit ook niet fijn :( Heb een volvo met 230pk, en met volgas accelereren haken de versnellingen niet moeiteloos in (na 320.000 km)
ej20g zegt
@pvanderw: de handgeschakelde 5-bakken uit de 850 en V70 Classic kunnen normaal gesproken makkelijk 450 pk hebben. Maar na 320.000 km of meer is het niet raar dat ze zo nu en dan wat klagen, dat recht hebben ze dan wel verkregen.
martythamouse zegt
http://www.swededemon.com/smf/index.php?board=34.0
Hier is nog wat achtergrond informatie te vinden van de vorige eigenaar.. ;-)
hardleers25 zegt
Hahahaha. 450pk, zoveel moeite en dan Nankangs?! Die hadden al moeite met 90pk van mijn jetta uit ’88. Hoepel op.
mantapowerr zegt
Heel vet!
pascalbouwman zegt
Mooi weggewerkt die airbag in dat stuurtje ;-)
gerald zegt
Gaaf!, deze heeft nog meer pk’s, alleen wel vier keer zo duur: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=236341423&asrc=st
benzinehoofd zegt
Verrassing: de aanpassingen zijn niet bekend bij de RDW.
ej20g zegt
@benzinehoofd: lekker belangrijk.
benzinehoofd zegt
@ej20g: Toch wel ja, als je een keer zit te slapen in je sleeper…
ej20g zegt
@benzinehoofd: ghehe. Het is op zich wel handig om het door te geven. Kan een hoop gezeik schelen bij een aanrijding. Maar ik zie het niet als een noodzakelijkheid eigenlijk.
zakar36 zegt
Het leukste wat er is wat mij betreft, Volvo sleepers.
De beste tussen twee werelden qua betrouwbaarheid en snelheid / praktische wagens.
Hupke zegt
450 pk op de voorwielen?
Je moet wel gek zijn.