Bij Excel denk je waarschijnlijk meteen aan =SUM(B2:D4) maar het is ook een fraaie Lotus uit de jaren ’80.
In 1974 presenteert Lotus de shootingbrake-achtige Elite, een poging van de fabrikant om ook in het segment van luxe sportwagens voet aan de grond te krijgen. Een jaar later krijgt de Elite bijval van de Eclat, die tot de achter de deuren exact hetzelfde is, maar een wat conventioneler kontje heeft. Aanvankelijk hebben de modellen een tweeliterblok, vanaf 1980 ligt er een tot 2.2-liter opgeboorde variant met 160 pk onder de kap.
Lotus Eclat Excel
In 1982 verschijnt de gemoderniseerde Exclat Excel ten tonele, met een front dat veel weg heeft van de Esprit S3. Deze Eclat heet vanaf 1985 enkel nog Excel. Precies in hetzelfde jaar dat ook Microsoft Excel het levenslicht zag, al hield Lotus’ variant het al in 1988 voor gezien.
Op Marktplaats spotten we een heerlijke Excel 2.2 SE uit 1987, een van de laatste exemplaren dus. De onderzeeboot-witte lak contrasteert heerlijk met de gouden wielen en de grote spoiler en uitgeklopte wielkasten die de laatste serie Excel’s kenmerken, maken het geheel smaakvol af. Slechts 136.000 kilometer ervaring heeft de Lotus erop zitten, de vraagprijs bedraagt net geen 9 mille. Wie durft?
toyotafortuner zegt
Lijkt me wel wat voor een zekere JRK. Vind het zelf ook wel een hele leuke wagen om te zien.
jrk68 zegt
@toyotafortuner:
Nope, te groot, te zwaar en uit het lots off trouble…., tijdperk.
Er is wel een experimentele variant geweest die toen al voorzien was van een actieve wielophanging, destijds ronduit revolutionair voor een straat auto.
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijk apparaat!
norge zegt
Heerlijk ding heur..
stfu zegt
Ford Escort-lampjes :) Ik weet dat het cool en hip is om oude auto’s vet te vinden, maar kan deze Lotus eigenlijk niet zo heel mooi vinden.
frietjemet zegt
@stfu: Nee, het zijn inverted Rover SD1 units. Moet zeggen dat het weinig scheelt.
w0o0dy zegt
Als ik zoiets zou willen zou ik zoeken naar een TVR 350i cabriolet… Dikke motor, laag gewicht, snel en (iets) mooier en bovenal zonder vast dak.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: OK geen 350 maar een tvr S met 3l v6
http://www.autotrader.nl/auto/tvr-s/1988/waalwijk/6ablq/tvr-s-107-kw/
Hupke zegt
@w0o0dy:
Ja als je toch plastic gaat dan is dit een goede optie.
Lijkt me een heerlijke wagen te zijn in de herfst. Maar ik denk niet dat je toekomt met 12l/100km in zo’n ding.
room850 zegt
Ik dacht aan een hyundai Excel, niet echt mijn ding dit
towi1989 zegt
Ik denk dat je bedoeld =sum(b2:d4)
Dizono zegt
@towi1989: het is maar net wat je wil uitrekenen toch? En als we dan toch aan het verbeteren zijn: bedoelt is met een t ;)
maxx1 zegt
@dizono: haha nee. Sum staat voor een optelling in een bepaald bereik. Jouw invoer is ongeldig. Jij bedoelt =b2-d4
Dizono zegt
@maxx1: hmm, dan werkt Google Spreadsheet toch net even anders. Of ze accepteren iig mijn invoer op deze manier. Ik ga even in een hoekje staan ;)
ablogjunk zegt
Het liefdeskindje van een Citroën bx en Porsche 924!
toyotafortuner zegt
Het zijaanzicht doet me overigens denken aan een (Studebaker) Avanti. Wat overigens niet iets negatiefs is.
trustmeiamanengineer zegt
Ik denk dat dit nou niet bepaald het mooiste is dat de fabriekspoorten bij lotus ooit verlaten heeft.
redneckdarian zegt
Ik zag hem al een paar dagen geleden op marktplaats. Wist niet dat het zo een aandacht vergde
roppp zegt
De voorkant van een M1 en de achterkant van een Saporro (als ik me niet vergis). Hoe dan ook, ik vind het niet de fraaiste Lotus.
gtwillem zegt
Al deze grapjes over Excel en dan wordt de voorloper van het spreadsheet programma niet eens genoemd: Lotus 1-2-3 (van IBM).
mrrallycross zegt
Sorry maar het is geen mooie auto
Hupke zegt
Je zou hier zon audi 1.8turbo blok in moeten kunnen leggen. En het stuur van kant wisselen want qua looks heeft die wagen wel iets.