Al dat M5-geweld… mag een BMW M535i occasion ook? Want dan hebben we een gave gevonden voor je.
Vorige week vroegen we jullie wat jullie favoriete generatie is van de BMW M5. Er zijn zes generaties gebouwd en de vroege generaties scoren vaak goed onder de fans van BMW. Toch lazen we ook her en der dat het allemaal niet zo ’topniveau’ hoeft altijd. Bij de E34 en E39 generatie zouden sommigen van jullie met bijna elke motorisering genoeg nemen. Ook bij de E28 is de upgrade naar M5 niet altijd nodig als je ook voor een M535i kunt kiezen.
BMW M535i occasion
In theorie zou je zeggen: dit is gewoon een M5 met minder power toch? Ja en nee. Het klopt dat deze BMW M535i occasion een bijna even grote motor aan boord heeft (3.4 liter in plaats van 3.5, ook al scheelt het maar 23 cc), maar in plaats van de extra heftige M88/3 ligt er voorin de M535i de M30B34. Waar de M5 286 pk had, had de M535i ‘slechts’ 218 stuks. Toch was dat in die tijd meer dan zat om dit een rappe sedan te noemen.
Subtiel
Om het uiterlijk hoef je deze BMW M535i occasion ook niet te laten staan. De BMW M5 was heerlijk subtiel en de eerste eigenaar van de 535 heeft ervoor gezorgd dat die subtiele dikheid ook op deze E28 te zien is. Sportbumpers rondom, een subtiel M-logootje hier en daar en natuurlijk de retrotastische veelspaaks velgen zoals het eigenlijk hoort op een BMW uit deze tijd. Om het sportieve karakter af te maken zijn de voorstoelen de extra stevige Recaro-sportstoelen.
Kopen
Een heerlijke combinatie als je het ons vraagt en je gaat je zo inderdaad afvragen of de stap naar een M5 zo wel nodig is. Een klein nadeeltje vinden we in het feit dat de bak een automaat is. Nu is dat niks dan normaal, maar deze E28 komt uit de tijd dat handbakken in dergelijke auto’s veel normaler waren en daarom vaak de betere/leukere keuze zijn. Deze BMW M535i occasion in Polarissilber maakt voor de rest hebberig. Met iets meer dan 120.000 kilometer op de teller en een bouwjaar van 1985 zou ‘goed gebruikt’ een dingetje zijn, maar de auto ziet eruit alsof hij in goede staat verkeert. En ook nog eens roestvrij!
Een toffe combinatie, maar dat levert wel een flink koopbedrag op. De verkoper op Marktplaats wil er namelijk 24.950 euro voor vangen. Aan de andere kant, je koopt één van de fijnste 5’ers in Nederland voor dat geld, dus het mag wat kosten. De knoop doorhakken doe je zelf op de advertentie van de BMW M535i occasion op Marktplaats.
dawwg zegt
Superleuke waggie met een – relatief – redelijk prijs … totdat ik de automaat zag :(
fastforward zegt
Prachtige wagen.
volvoturbo zegt
@fastforward: Absoluut!
kniesoor zegt
Heb z’n voorganger gehad, een E12 528i. Die vind ik fraaier om te zien dan deze bespoilerde otomobiel, ook al is het plastic af fabriek.
moveyourmind zegt
Jammer van die Recaro’s, temeer omdat hij er voor de rest zo gaaf uitziet. De mooie lijnen van deze generatie 5-serie komen bij deze uitvoering ook erg mooi uit.
e38ossie zegt
Echt mooi
spidermann zegt
Ik zou hem zo willen, als manual.
racerx zegt
Jammer dat automaten toendertijd zoveel negatieve invloed hadden op de prestaties. Een moderne automaat vind ik geweldig, maar doe in dit geval maar een pook…
Rick-dos zegt
Na dit te zien, zal ik weer even zoet zijn op Mobile.de. Ik denk al langer aan een E30, E9, E10, E21 en nu dus ook aan een E28. Gewoon leuk om er bij te hebben.
Kleur, spoilers en velgen zijn het net niet voor mij. Ik weet dat er een mooiere M-Technik spoilerset voor de E28 is en zou ook voor de tweedelige honinggraat velgen van BMW gaan.
z4coupe30si zegt
Ding staat al heel lang te koop daar. Want automaat.
Enige optie voor zo’n auto in mijn optiek is een conversie naar handbak.
Nadeel is dan wel dat het helemaal nooit een collectors item wordt, maar dat wordt het nu toch al niet met automaat. Dus ombouwen en kilometers maken met dat ding 👍🏽
crashingduke zegt
Inderdaad nostalgie. Een vriendje van mij heeft er één gehad in het begin van deze eeuw. Toen je nog ongegeneerd over de ring van Rotterdam kon scheuren. Wat een leuke twee maanden waren dat.