
Weet jij nog welke bekende Nederlander het aandurfde om een heuse Alfa Romeo 8C te bezitten?
Als je het hebt over de auto met de beste soundtrack, wordt door velen de Maserati GranTurismo genoemd. Deze heeft namelijk een 4.7 liter grote V8 aan boord met een soundtrack die alleen de Italianen een dergelijke auto kunnen meegeven. De motor maakt deel uit van de F136-familie (in de GranTurismo F136 Y) en deze heeft de voorruimte van vele Italianen gezien.
8C
Als F136 YC heeft deze 4.7 V8 ook nog in een Alfa Romeo gelegen. Voor iedereen die dacht dat zij de magie van het sportwagens bouwen vergeten waren. Die werden even wakker geschud door de Alfa Romeo 8C Competizione. Letterlijk, deze coupé had de motor voorin, aandrijving op de achterwielen en produceerde eenzelfde heerlijke V8-brul.
Exclusief
Je hoort meer van de GranTurismo omdat deze wat ‘gewoner’ is. Hij was goedkoper dan de 8C en bovendien was de Alfa Romeo 8C Competizione bedoeld als gelimiteerde editie. 500 stuks zouden er van komen. Die zijn er ook gekomen. Een paar daarvan zijn in Nederland geland, waarvan deze witte van origine. Hij is namelijk nieuw besteld door een Nederlandse bekendheid.
Wit/zwart
De kleuren geven al het één en ander weg. Als je niet beter zou weten, zou je het welhaast saai noemen. De 8C was beschikbaar in een handjevol hele gave kleuren, de lanceerkleur Rosso Competizione is een erg gave tint. Deze witte 8C is de enige in het wit. Dat wilde de eigenaar die de auto vanaf zijn geboorte hier heeft opgevoed: de witte Alfa 8C is/was van Jan des Bouvrie.
Unieke wens
Je kunt (meubel)designer Des Bouvrie kennen van zijn simpele stijl: vooral wit en hier en daar wat zwart speelden een rol in zijn ontwerpen. De 8C beaamt dat prima. De één zal het saai noemen, maar het past wel bij de inmiddels overleden ontwerper. Het verhaal gaat dus dat de 8C initieel niet leverbaar was in wit, maar Des Bouvrie moest hem perse in het wit hebben. Des Bouvrie staat ook bekend als een persoon die houdt van zijn auto’s en dan ben je zeker bereid om daar meer moeite voor te doen dan gemiddeld. De importeur heeft het verzoek bij Alfa binnen kunnen krijgen en zo geschiedde de dat Jan des Bouvrie de enige Alfa Romeo 8C Competizione in het spierwit (zonder metallic of parelmoereffecten zoals bij Bianco Madreperla) bemachtigde.

Afscheid
Jan des Bouvrie zag een klassieker in de Alfa 8C en zou de auto vasthouden zo lang hij kon. Dat zou dus tot zijn overlijden in 2020 zijn. Een geforceerd afscheid, helaas. Voor men die de Alfa 8C van Jan des Bouvrie wel zagen zitten, een beetje een bitterzoete wens, is dat goed nieuws. De auto staat namelijk te koop. Des Bouvrie heeft er 19.611 km op kunnen zetten in twaalf jaar tijd. Nog wat algemene info: het gaat dus om een 4.7 V8 die gekoppeld is aan een semi-automatische versnellingsbak. De 8C wist 450 pk te leveren.

Interesse? Bezoek dan vooral de website van de adverteerder die 260.000 euro voor de bijzondere Alfa 8C van Jan des Bouvrie wil hebben.
Met dank aan Lennart voor de tip!
Prachtig
“Weet jij nog welke bekende Nederlander het aandurfde om een heuse Alfa Romeo 8C te bezitten?”
Jan des Bouvrie!
Mooi mooi mooi maar ik had er dan toch zwarte wielen onder gezet! Witte kar met zilver velgen vind ik altijd wat te “voorzichtig”
@mp014: Nou als ik zwarte velgen zie dan denk ik altijd dat die persoon zijn stalen winterwielenset heeft laten zitten.
@venividivici: ja ik volg jou (jullie) wel in je feedback, het heeft bij mij ook lang geduurd voordat ik zwarte wielen kon waarderen. Zullen we dan afspreken dat we er donker grijze/antraciet (Dolomiti Grigio klinkt wel sjiek….) onder leggen?
Zilver vind ik te licht maar daar kan ik mee leven. Kopen we hem met z’n 5en…. jij en ik en 3 anderen hieronder. Ieder 10 weken en weekenden per jaar
@mp014: Ik vind juist de zilveren velgen op deze 8C mooi. De 8C is een zeer elegante wagen naar mijn smaak. Zwarte velgen zouden hem erg ordinair maken.
@mp014: ik zou hem juist zo laten. Veel stijlvoller imo
@mp014: Ik vind dat het design van de wielen juist moeilijk te zien is als de wielen zwart zijn.
@mp014: waren zwarte velgen überhaupt een optie?
Hoe sportief ook elegant kan zijn… overigens zijn ze helemaal niet extreem groot. Wat ie overig ook totaal niet nodig heeft.
Wat is en blijft die 8C toch een beauty. Prachtig!
260000 euro haha… iedereen weet dat dat een lokkertje is en stevig overboden gaat worden (zeker met dat typeplaatje).
Vaak in Laren gezien, prachtkar
@tvklarenbosch: dan kwam die Laren niet uit met die 12k op de klok
@rolov: hij zegt ook “in Laren” :)
Ja deze stond vaak bij de McDonald’s in Laren. Dus eigelijk een McLaren.
Prijs is wat aan de straffe kant.
@frank2b: nee hoor .
Het is maar net wat de gek ervoor geeft. Dat is het dan waard. Waarde is relatief en zit allemaal in de hoofd van mensen.
@frank2b: geen snelle handel maar dit is wel reeel op dit moment. Vrijwel allen die te koop staan is meer dan 250k. Het “ geen import “ en bekende eerste eigenaar is niet echt ingeprijst.
@spideriv: “geen import” maakt voor de meeste kopers toch niets uit, aangezien deze auto waarschijnlijk naar het buitenland gaat.
Potentieel interessante belegging, de 8C is van zichzelf al een klassieker in wording in de toekomst. Daarbij dat Jan over een jaar of 20 natuurlijk een icoon uit het verleden is…
Klassieker.. mooie prijs ook. Als het goed is, op een paar euro na de nieuwprijs.
@eklasse: Bij introductie was de nieuwprijs (vanaf) 225K. Maar misschien, dat deze vanwege bouwjaar en/of kleur meer heeft gekost.
Absoluut een van mijn droom auto’s. De 8C en de GranTurismo MC Stradale. Ik wil ze alle twee hebbon.
Interessant. Een achtcilinder met 64 kleppen. Aldus de verkoper. Da’s een drukke cylinderkop.
Tijdloze schoonheid, zou er zelf wel gouden velgen en een Italiaanse vlag striping op willen zien. Denk dat die het wel kan hebben. En ja ik weet het is geen rally auto
Interessant. Een 8-cylinder met 64 kleppen, volgens de verkoper. 8 nokkenassen ook? Krijg je er misschien een reservemotor bij? Anders is het wel een erg drukke cylinderkop.
Niet zoveel zuipen joh, een uur geleden zei je hetzelfde al.
@Donstil: ik zal er aan moeten wennen dat het een uurtje duurt voordat reacties verschijnen op AB. Maar het blijft interssant.
Gewoon prachtig. Geluid is ook zo heerlijk, kan het filmpje blijven afspelen.
@kevin1989: dat lukt mij niet
@wicos: slechte internetverbinding?
@kevin1989: ik ben volgens mij niet de enige bij wie de app niet optimaal werkt…
Of de enige die überhaupt de app gebruikt. Gebruik gewoon de mobiele website, die werkt prima. Snelkoppeling maken op je telefoon en ’t is net een app.
Echt een beauty en wat een heerlijk geluid!
Zo’n 8c is een vrij kleine sport auto lijkt me, of lijkt dat maar zo?
Er is maar 1 witte gebouwd en iedereen weet toch van wie die was.Waarom zo’n moeilijk verhaal? Heb zelf een stoel van hem uit de tijd dat z’n produkten nog niet aan de Praxis of Gamma verbonden waren.
Eerlijk gezegd verbaast het mij nog steeds dat deze 8C’s nog geen half miljoen kosten…
Voor een beetje een speciale versie 911 (waar er meestal een paar duizend van gemaakt zijn) vraagt men ook dit soort prijzen. Dan toch liever de unieke schoonheid van een 8C!
Toen ik de kop las dacht ik dat de koninklijke pandjesbaas zijn alfa verkocht…maar het is de ex bouvier
Geen fan. Is wel een kampioen in ultrakorte overhang… en dat maakt ‘m juist niet zo mooi. M.a.w. de auto had 5-10 cm aan voor- en achterkant kunnen gebruiken. En die ronde achterlichten zijn een beetje een cliché. Idem dito op de 4C. Geeft een beetje een ‘domme look’.
@ericd: smaken verschillen. In mijn ogen 1 van de mooiste auto’s ooit gemaakt (8C uit de jaren 30 idem) . Deze mag qua looks bij het lijstje 250gto, 33 stradale, 300SL gullwing en e-type.
Platte MiTo beetje duur.
Bekende Nederlander = 20 karakters, Jan des Bouvrie = 16 karakters. Dan is het hoogwaardiger om in de kop meteen Jan des Bouvrie te noemen in plaats van de meer algemene term bekende Nederlander. En omdat de kleur wasmachine wit was had iedereen het toch al meteen geraden.
Maar dat is geen click bait en zonder titels met click bait geen baan bij autoblog.
De 8C is wmb een van de mooiste én best klinkende auto’s ooit. Maar in ’t wit vind ik ‘m helaas maar matig. Maar ach, toch onbereikbaar, dus blijft ’t bij plaatjes en filmpjes kijken.